خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادامه‌ی اختلاف در حزب اعتماد ملی

اختلاف داخلی دو فراکسیون داخلی حزب اعتماد ملی یعنی حامیان رسول منتجب نیا و جریانی که از الیاس حضرتی به عنوان جایگزین او در پست قائم مقامی دبیرکل حمایت می‌کند، از یک ماه پیش تاکنون همچنان ادامه دارد.

به گزارش انصاف نیوز، پس از کنگره‎ی این حزب در حدود یک ماه پیش که اختلافات در آن بالا گرفت، در یک هفته‌ی اخیر خبر برکناری منتجب نیا و جایگزینی الیاس حضرتی منتشر شده است و به دنبال آن منتجب نیا جلسه‌ی تصمیم گیری برای این جایگزینی را غیرقانونی خوانده است.

در خبری با تیتر «پیام قائم مقام حزب اعتماد ملی به اعضای حزب در سراسر کشور» که دوشنبه منتشر شده، آمده است:

«بسم‌ الله الحمن‌ الرحیم‌
اعضای محترم شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و اعضای محترم حزب در سراسر کشور خواهران و برادران عزیز

سلام علیکم. چنان‌که‌ استحضار دارید این‌جانب به‌حکم وظیفه قانونی قائم مقام دبیرکل، مصرح در ماده ۱۹ بند ۱ و ۶ اساسنامه و ماده ۲ آیین‌نامه شورای مرکزی و با تاکید دبیرکل محترم حزب، در‌ نامه مورخ ۹۷/۴/۶ شما عزیزان را برای حضور در جلسه مورخ ۹۷/۴/۲۲ جلسه‌ شورای مرکزی دعوت کردم و امید داشتم این جلسه نقطه عطفی در راستای‌ انسجام، همدلی و وحدت اعضا و فعال‌تر شدن حزب باشد، اما‌ متاسفانه آقای الیاس حضرتی بدون داشتن هیچ‌گونه مسوولیت و ماموریتی‌، پس از اعلام دعوت این‌جانب اعضای شورای‌ مرکزی‌ را برای حضور در جلسه غیرقانونی مورخ ۹۷/۴/۱۵ دعوت کرد و به‌رغم تلاش وافر و تاکید ایشان و همراهان وی، در جلسه بی‌اعتبار مزبور تنها ۲۴ نفر صاحب حق رای شرکت کردند‌ و لیکن به‌سرعت از طریق رسانه ها مصوبات غیرقانونی در جلسه غیرقانونی را به عنوان امر قطعی اعلام کردند.
نظر به‌این‌که تلاش‌های این‌جانب همواره در طریق‌ ایجاد وحدت و جلوگیری از انشقاق و اختلاف بوده است و با توصیه دبیرکل محترم تلخی ها و جفاها و سختی‌ها را متحمل شده‌ا‌م و از سویی گزارش آن جلسه غیرقانونی از طرق مختلف از جمله بازرسان رسمی حزب به مراجع قانونی ارسال شده و به‌زودی اعلام نظر خواهند کرد.
از این‌رو ضمن عذرخواهی از خیل عظیم اعضای‌ محترم حزب در سراسر کشور اعلام می دارم:
۱. جلسه شورای مرکزی قانونی اعلام شده (جمعه ۴/۲۲) تا اعلام نظر مراجع قانونی به‌تعویق خواهد افتاد تا خدای‌ نکرده منجر به‌برخی منازعات غیرقابل پیش‌بینی و تبعات جبران‌ناپذیر‌ نشود.

۲. با عنایت به آنچه که عرض‌ شد هیچ‌گونه تغییری در ارکان حزب صورت نپذیرفته و احدی حق کم‌ترین تغییر و تبدیل و حتی تشکیل جلسات را نخواهد داشت.
ان‌شاءالله این حزب فراگیر در آینده‌ای نزدیک از همه بحران‌ها واختلافات عبور خواهد کرد.

با تشکر
قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی
رسول منتجب‌نیا»

خبر قائم مقامی الیاس حضرتی

گزارش چند روز پیش روزنامه‌ی «ایران» از جریان رقیب منتجب نیا را در زیر می‌خوانید:

«بالاخره از حزب «اعتماد ملی» دود سفید بیرون خواهد آمد؟ دیروز جمعه جلسه شورای مرکزی این حزب برگزار شد و آن گونه که اعضای شورای مرکزی می‌گویند، در این جلسه الیاس حضرتی نماینده تهران و مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» به عنوان «قائم مقام اعتماد ملی» انتخاب شد. مسئولیتی که از ابتدای تأسیس حزب «اعتماد ملی» به عهده رسول منتجب‌نیا بود. به گزارش ایلنا، دیروز اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در تشریح جزئیات این تغییر و تحول گفت: در این جلسه شورای مرکزی درخصوص واگذاری اختیارات دبیرکل وارد شور شد و شورای مرکزی با برگزاری نظرخواهی و انتخابات، انتقال اختیارات دبیرکل را اجرایی کرد. وی با بیان اینکه «انتخابات با برگه انجام شد» ادامه داد: ۳۳ نفر در جلسه بودند و به اتفاق آرا، الیاس حضرتی را به عنوان قائم مقام «اعتماد ملی» انتخاب کردند. همچنین سیدرحیم ابوالحسنی به عنوان رئیس دفتر سیاسی، نصیری‌ قیداری به عنوان رئیس دفتر فرهنگی، رضا نوروززاده به عنوان رئیس دفتر اقتصادی، محمد جلیلیان به عنوان رئیس دفتر حقوقی، قادر رئوفی به عنوان رئیس دفتر اجتماعی حزب و بنده به عنوان سخنگو توسط اعضای شورای مرکزی انتخاب شدیم. الیاس حضرتی قائم مقام جدید حزب «اعتماد ملی» نیز روز گذشته در حاشیه مراسم ترحیم پدر مصطفی تاجزاده، در این باره گفت: بر اساس نامه‌‌‌ای که آقای کروبی نوشته و اختیارات دبیرکل را به شورای مرکزی منتقل کرد، شورای مرکزی تشکیل جلسه داد. بنده نیز علیرغم میل باطنی به عنوان قائم مقام انتخاب شدم. وی در واکنش به حواشی پیش آمده در کنگره «اعتماد ملی» افزود: کنگره به وزارت کشور رفته که طبق مراحل قانونی پیش می‌‌‌رود و مشکل خاصی ندارد. حضرتی اضافه کرد: من یک مصاحبه مطبوعاتی برگزار خواهم کرد و در آنجا برنامه‌‌‌های حزب را با مشورت دوستان اعلام خواهم کرد. او درخصوص نحوه فعالیت قائم مقام پیشین «اعتماد ملی» نیز گفت: آقای منتجب‌‌نیا بزرگ ماست و ان‌شاءلله در کنار ایشان کارها را پیش می‌‌بریم.

«اعتماد ملی» از ابتدا تا امروز

حزب «اعتماد ملی»، یکی از احزاب اصلاح‌طلب است که سال 1384 و بعد از شکست مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری نهم تأسیس شد. او که بعد از اعلام نتیجه انتقاداتی را متوجه روند انتخابات می‌دانست، با کناره‌گیری از مجمع روحانیون مبارز، حزب «اعتماد ملی» را تأسیس کرد.کروبی سال 88 بار دیگر نامزد انتخابات شد اما او در این انتخابات نیز ناکام ماند؛ اما این بار اعتراض‌های تند و تیزتری متوجه انتخابات و حواشی آن کرد. موضعگیری‌هایی که به حصرخانگی وی منجر شد؛ حصری که تا امروز ادامه دارد. با این همه چراغ حزب «اعتماد ملی» خاموش نشد. هر چند که اعضای ارشد این تشکل برای گردهمایی معمولی حزبی و حداقل فعالیت‌ها نیز با محدودیت‌های زیادی رو‌به‌رو شدند.

در تمام این سال‌ها، رسول منتجب نیا به تعبیر خود با پرچم نیمه افراشته، «اعتماد ملی» را هدایت می‌کرد. این حزب اگرچه از دوران سختی جان به سلامت برد و مانند مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی منحل نشد، اما در یک سال گذشته با اختلاف و دودستگی درونی تهدید شد. اختلافاتی که به دو بار استعفای مهدی کروبی و رسول منتجب نیا انجامید و در کنگره یک ماه پیش این حزب بروز و ظهور یافت. زمانی که داد و قال‌ها باعث تنش شد و کنگره ناتمام ماند. متعاقب این رویداد بود که مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به شورای مرکزی با اشاره به محدودیت‌های خود، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خواست با استعفای او موافقت کنند «تا راه انتخاب دبیرکل مطابق اساسنامه با اکثریت آرا فراهم گردد.» استعفایی که البته از سوی شورای مرکزی رد شد اما در پی واگذاری اختیارات دبیر کل به شورای مرکزی و استعفای پذیرفته شده رسول منتجب نیا، حالا الیاس حضرتی نماینده تهران و مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» سکان هدایت این تشکل سیاسی را به عهده خواهد داشت. این در حالی بود که دیروز رحمت‌الله بیگدلی عضو شورای مرکزی اعتماد ملی به ایرنا گفت: جلسه روز جمعه یک نشست کاملاً غیرقانونی و کلیه مراتب‌ آن برخلاف اساسنامه حزب اعتماد ملی بوده‌ است و بسیاری از اعضای شورای مرکزی از جمله اینجانب به‌دلیل غیرقانونی و مغایر اساسنامه‌ بودن، در آن شرکت نکردیم. بیگدلی افزود: این افراد با دعوت الیاس حضرتی و با امضای رئیس‌ شورای اجرایی‌ توسط ایشان و با فشارهای مختلف و قسم و آیه و به ‌نوعی فریب‌ و بدون اینکه طبق اساسنامه دستور جلسه قبلاً اعلام شده باشد‌، به‌ جلسه دعوت شده‌ بودند‌.

گفت و گوی محمدجواد حق‌شناس با «ایران»:
دبیرکل اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کرده‌اند

در جلسه اخیر حزب اعتماد ملی برای تعیین قائم مقام جدید این حزب، آقای منتجب‎نیا هم حضور داشت؟

نه ایشان حضور نداشت. 33 نفر در جلسه دیروز شورای مرکزی حضور یافتند که البته در موقع رأی‌گیری 31 نفر از آنان حاضر بودند. از این تعداد 30 نفر به آقای حضرتی رأی دادند. در ادامه جلسه هم 26 نفر به اسماعیل گرامی مقدم برای سخنگویی حزب رأی دادند. این انتخاب از اختیارات دبیرکل بوده که از سوی مهدی کروبی به شورای مرکزی واگذار شده بود.

بجز آقای حضرتی فرد دیگری هم کاندیدای قائم مقامی بود؟

خانم گودرزی هم کاندیدا بود.

همان یک رأی به ایشان اختصاص یافت؟

نه آن یک رأی سفید بود و 30 رأی دیگر هم به نام آقای حضرتی نوشته شد.

نظر آقای کروبی دبیرکل این حزب هم در مورد شخص آقای حضرتی پرسیده شد؟

نه ایشان به دلیل دوبار استعفای آقای منتجب‎نیا از سمت قائم مقامی حزب، کل اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کرده بودند.

این انتخاب از سوی شورای مرکزی قبلی صورت گرفته یا اینکه شورای جدیدی انتخاب شدند و قائم مقام را انتخاب کردند؟

این همان شورای قبلی است که بدون هیچ تغییری به کار خود ادامه می‎دهد و جایگاه آن در حزب تأیید شده است.

شورای قبلی چه زمانی دوباره از سوی اعضا مورد تأیید قرار گرفت؟ دوره قبل به دلیل اعتراضاتی که در کنگره حزب اعتماد ملی ایجاد شده بود، به نظر می‌رسید باید دوباره انتخابات آن برگزار می‎شد…

ماه قبل که کنگره حزب اعتماد ملی در کانون توحید برگزار شده بود، اول از همه اساسنامه حزب تغییراتی کرد و پس از آن هم شورای مرکزی قبلی ابقا شدند.

اما درگیری‏ هایی به وجود آمده بود…

بعد از انتخاب مجدد اعضای شورای مرکزی، درگیری‌هایی پیش آمد که این اتفاق پس از اعلام نتیجه انتخابات بود.

بعد از این درگیری اعلام شد که گزارش این کنگره به کمیسیون ماده 10 احزاب می‌رود تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. نتیجه آن چه شد؟

نماینده وزارت کشور در آن کنگره حضور داشت و اصلاً بحث تأیید انتخابات از سوی این کمیسیون مطرح نبوده است. در آن کنگره تنها تغییری که وجود داشت، اساسنامه حزب بود. انتخاب شورای مرکزی نیز در حضور نماینده وزارت کشور انجام گرفت.

در زمان قائم مقامی آقای منتجب‎نیا در حزب اعتماد ملی، وی انتقاداتی را متوجه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‎دانست. با تغییر قائم مقام، حزب اعتماد ملی هماهنگ با این شورا فعالیت خواهد کرد؟

حزب اعتماد ملی عضو شورای عالی سیاستگذاری است و همچنان با آن همراهی خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا