خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار رهبر انقلاب به دخالت آمریکا در سوریه: ضرر می کند (+سخنان مهم رییس جمهور)

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم، با قدردانی از هماهنگی دولت و مجلس برای آغاز بكار سریع دولت جدید، آقای روحانی را رئیس جمهوری مطلوب، مورد اعتماد و دارای سوابق روشن انقلابی خواندند و با تبیین شاخص های مهم دولت مطلوب از جمله سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به مردم، عدالت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، قانون گرایی، حكمت و خردگرایی و تكیه بر ظرفیت درون زای كشور تأكید كردند: اقتصاد و علم را در اولویت قرار دهید و با مهار تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم، رونق تولید و ایجاد تحرك و آرامش در عرصه اقتصادی، امید مردم به آینده را استمرار و افزایش دهید.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از khamenei.ir، ایشان همچنین تهدید امریكا به دخالت در سوریه را، فاجعه ای قطعی برای منطقه خواندند و تأكید كردند: هرگونه دخالت و جنگ طلبی یقیناً به ضرر آتش افروزان خواهد بود.

آیت‌الله خامنه‌ای با تبریك هفته دولت به همه مسئولان، مدیران و كاركنان خدوم قوه مجریه خاطرنشان كردند: هفته دولت با نام دو شهید فرزانه رجایی و باهنر زینت یافته است و اقدام همه دولتها در سرلوحه قرار دادن نام و اهداف این دو شهید، حركتی پرمعنا است.

ایشان با تحسین سرعت عمل و پیگیری رئیس جمهور برای معرفی فوری وزیران به مجلس شورای اسلامی افزودند: رأی خوب مجلس به وزیران پیشنهادی نیز زمینه ساز آغاز بكار سریع دولت جدید بود كه این مسئله نشان دهنده هماهنگی ارزشمند دو قوه و حساسیت قابل تقدیر رئیس جمهور و مجلس برای شروع سریع فعالیتهای دولت بود.
رهبر انقلاب با ابراز امیدواری برای بروز عینی نقاط قوت دولت یازدهم و استمرار و افزایش امیدهای مردم افزودند: وجود آقای روحانی با «سوابق روشن مبارزاتی و انقلابی و مواضع خوب و درست در سه دهه اخیر»، بدون تردید از نقاط قوت دولت جدید است.

ایشان با اشاره به عزم راسخ رئیس جمهور برای حل مشكلات افزودند: انشاءالله هیأت دولت با تكیه بر عزم مستحكم بتواند با حركت در مسیر درست، وظایف سنگین خود را به انجام برساند.

سخنان رهبر انقلاب در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم با تبیین شاخص های مهم دولت مطلوب اسلامی ادامه یافت.

آیت‌الله خامنه‌ای سلامت اعتقادی و اخلاقی را از شاخص های برجسته دولت مطلوب اسلامی برشمردند و افزودند: این اعتقادات و نگاه صحیح به حقایق جامعه، منجر به سلامت عملكرد دولت خواهد شد.

ایشان در همین زمینه، مجموعه بیانات، رهنمودها و مواضع امام خمینی (رض) را شاخصی اساسی خواندند و تأكید كردند: اصول و ارزشهای انقلاب در سخنان و مواضع امام، متجلی است و اگر عملاً پایبند و دلبسته آنها باشیم و در مواقع ابهام نیز به آنها رجوع كنیم، به فضل الهی، كارها «خوش آینده» خواهد بود و به پیش خواهیم رفت.
رهبر انقلاب در تبیین بیشتر شاخص سلامت اعتقادی و اخلاقی، اطمینان و اعتماد كامل به وعده های یاری خداوند را كاملاً ضروری برشمردند و افزودند: در تجربیاتی مانند پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و غلبه بر شورشهای متعدد قومی در اوایل انقلاب، ملت و مسئولان كشور، تحقق وعده های پروردگار را كاملاً لمس كردند كه این تجربه های ارزشمند، زمینه ساز اعتماد كاملتر به وعده های نصرت و یاری خداوند است.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان آقای روحانی افزودند: اعتماد به پروردگار و نگاه درست، عاقلانه و بخردانه، حلال مسائل خواهد بود.

خدمت به خلق، دومین شاخصی بود كه رهبر انقلاب اسلامی در بیان ویژگی های دولت مطلوب اسلامی، به آن پرداختند.

ایشان خدمت به مردم را گفتمان اصلی دولت اسلامی و فلسفه وجودی مسئولان خواندند و تأكید كردند: هیچ مسئله ای نباید مسئولان را از خدمت به مردم غافل كند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: دیدگاهها و سلایق متفاوت سیاسی – اقتصادی و اجتماعی حاشیه است و خدمت به مردم متن، اجازه ندهید حاشیه ها بر متن اثر بگذارد.

رهبر انقلاب، عبور سریع فرصت خدمت به مردم را به دولت جدید گوشزد كردند و افزودند: به همه دولتهای قبلی نیز گفتم كه فرصت 4 یا 8 سال مسئولیت، به سرعت می گذرد اما همین مدت محدود، شامل فرصتهای بی پایان برای خدمت به ملت است كه نباید هیچكدام را از دست داد.

آیت‌الله خامنه‌ای در بحث خدمت به مردم،نگاه و كار جهادی را ارزشمند برشمردند و افزودند: كار جهادی به معنای بی قانونی نیست و من بشدت مخالف بی قانونی هستم اما در چارچوب قوانین نیز می توان به دور از نگاه مرسوم اداری، با «نگاه جهادی و شوق آرمانی»، عمل كرد و موانع را پشت سر گذاشت.

آیت‌الله خامنه‌ای عدالت را از دیگر شاخص های مهم دولت مطلوب اسلامی برشمردند و افزودند: همچنانكه قبلاً نیز تأكید شده ما در پی پیشرفت و یا به تعبیر رایج توسعه هستیم اما قطعاً این پیشرفت باید با عدالت همراه باشد و گرنه جامعه مانند كشورهای غربی دچارشكاف و تبعیض و نارضایتی خواهد شد.

سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد چهارمین شاخص دولت مطلوب از نگاه رهبر انقلاب اسلامی بود.

ایشان به اعضای دولت جدید یادآور شدند منصب حكومتی جایگاه وسوسه انگیز قدرت و منابع مادی است، مانند یك چشم بصیر و یك نورافكن قوی و دائم، مراقب باشید دستگاه تحت مدیریت شما از وسوسه فساد، دور و در امان بماند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وجود دستگاههای نظارتی از هر سه قوه، خطاب به هیأت دولت افزودند: فساد همچون موریانه است، با قاطعیت و تدبیر جلوی رخنه «فساد، پارتی بازی، رشوه و اسراف» را بگیرید تا اصولاً نیازی به ورود دستگاهای نظارتی به حیطه مدیریتی شما، پیش نیاید.

رهبر انقلاب، كاركنان و مسئولان دستگاههای اجرایی را انسانهایی پاك و شریف برشمردند و افزودند:» وجود چند انسان ناسالم، متأسفانه مثل میكروب، زحمات و تلاشهای كاركنان خدوم دستگاهها را زیر سؤال می برد كه باید جلوی این كار را گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای، قانونگرایی را از دیگر شاخص های بسیار مهم دولت مطلوب دانستند و افزودند: قانون، ریل حركت دولت است و اگر به هر دلیلی از آن خارج شوید كشور و مردم، صدمه می بینند.

ایشان افزودند: ممكن است برخی قوانین ناقص و معیوب باشد اما ضرر عمل نكردن به همین قوانین بیشتر  از اجرای آنهاست بنابراین تلاش كنید قانون گرایی در همه دستگاهها نهادینه شود.

رهبر انقلاب اجرای اسناد بالادستی از جمله سیاستهای كلی نظام و سند چشم انداز را از لوازم قانون گرایی برشمردند و افزودند: مصوبات شوراهای عالی از جمله شواری عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی كه بسیار مهم است باید معتبر شناخته و براساس آنها عمل شود.

رهبر انقلاب در همین زمینه، سیاستهای كلی تحول نظام اداری را نیز بسیار مهم خواندند و افزودند: در اجرای این سیاستها متأسفانه تأخیر شده كه باید آن را اجرایی كرد.
حكمت و خردگرایی ششمین شاخص مورد تأكید رهبر انقلاب در دیدار با آقای روحانی و كابینه وی بود.

ایشان با توصیه مؤكد به دولت برای استفاده از ظرفیت خوب كارشناسان داخلی در همه زمینه ها و عرصه ها افزودند: باید قبل از هر اقدام و حتی هر اظهار نظر و موضع گیری، مطالعات كارشناسی لازم انجام شود چرا كه هزینه برطرف كردن تبعات منفی كارهای ناپخته و سخنان ناسنجیده بسیار زیاد است.
تكیه بر ظرفیت درون زای داخل كشور، نكته مهم دیگری بود كه رهبر انقلاب توجه هیأت وزیران را به آن جلب و تأكید كردند: كلیه حل مشكلات در ظرفیتها و امكانات داخل كشور است كه باید با خردمندی از آنها بهره گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح بیشتر ضرورت تكیه بر ظرفیتهای درونی كشور افزودند: این حرف به معنای استفاده نكردن از ظرفیتهای بیرونی نیست بلكه نكته اساسی این است كه نباید به خارج امید بست و به آن اعتماد كرد.

رهبر انقلاب با اشاره به جبهه دشمنان انقلاب افزودند: واقعیت این است كه از جبهه خصم، نمی توان و نباید انتظار دوستی و صمیمیت داشت.
ایشان خاطرنشان كردند: سهم هر كشور در مناسبات بین المللی به اقتدار درونی آن كشور وابسته است بنابراین باید تلاش كرد روند اقتدار روزافزون داخلی كشور، استمرار یابد و تقویت شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند نكته را درخصوص اولویت های اصلی دولت یازدهم متذكر شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تازه نفس بودن اعضای دولت و در عین حال محدود بودن فرصت ها و همت ها تأكید كردند: مسائل اقتصادی و پیشرفت علمی دو اولویت اصلی كشور هستند كه باید مورد توجه و اهتمام ویژه قوه مجریه و همچنین قوای دیگر قرار گیرند.

ایشان درخصوص مسائل اقتصادی به زیرساخت های خوب اقتصادی كه ظرف 10 سال گذشته در كشور ایجاد شده است اشاره كردند و افزودند: با توجه به این زیر ساخت ها، باید ایجاد ثبات و آرامش ذهنی در مردم و بازار، كاهش تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم و تحرك بخشیدن به تولید ملی در دستور كار فوری دولت قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: این اقدامات فوری، در واقع، آغاز حماسه اقتصادی است كه در ابتدای سال بر آن تأكید شد.

آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته تحقق حماسه اقتصادی نیازمند حركتی بلندمدت است و هیچ انسان منصفی از دولت توقع حل سریع همه مشكلات اقتصادی را ندارد ولی انتظار حركت به سمت حل مشكلات با نگاه حكیمانه و مدبرانه، وجود دارد.

ایشان با اشاره به بررسی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلكه اقتصادی است كه بتواند در مقابل بحران ها و جزر و مدهای بین الملل مقاوم باشد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به حركت پرشتاب علمی كه از 10 سال پیش آغاز شده است، اشاره و تأكید كردند: این حركت پرشتاب علمی به هیچ وجه نباید متوقف شود.

آیت‌الله خامنه‌ای كلید اصلی حل مشكلات اقتصادی كشور را تكیه بر علم دانستند و افزودند: در زمینه اقتصاد، تكیه بر پیشرفت علمی و شركت های دانش بنیان، قطعاً از فروش نفت و خام فروشی ها بسیار پرسودتر خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی، وزارت علوم و فناوری، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را دو متولی اصلی حركت علمی كشور دانستند و افزودند: وزارتخانه ها و دستگاههای خدماتی همچون وزارت صنعت، تجارت و بازرگانی و وزارت جهاد كشاورزی باید با همكاری نزدیك با دو متولی اصلی، زمینه استفاده از پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراكز علمی را بوجود آورند و تحرك علمی دانشگاهها را دو چندان كنند.

آیت‌الله خامنه‌ای، با توصیه مؤكد به دولت برای حمایت از شركت های دانش بنیان، خاطرنشان كردند: یكی از موضوعات مهم در حركت علمی كشور، تكمیل زنجیره علم و فناوری است.

ایشان در تشریح این زنجیره، افزودند: این زنجیره از ایده و فكر شروع می شود و سپس به علم و فناوری می رسد و در نهایت به تولید و بازار منتهی می شود، بنابراین رسیدن به فناوری صرف كافی نیست بلكه این زنجیره باید تا انتها تكمیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیاست خارجی اشاره كردند و تأكید كردند: اگر در این عرصه، عزت، حكمت و مصلحت بدرستی فهم و اجرا شود، سیاست خارجی در طراز نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

آیت‌الله خامنه‌ای به شرایط حساس و بحرانی منطقه نیز اشاره كردند و گفتند: ما به هیچ وجه تمایلی به دخالت در امور داخلی مصر نداریم اما، نمی توانیم چشمان خود را بر كشتار مردم مصر ببندیم.

ایشان تأكید كردند: ما كشتار مردم مصر را كه مسلح هم نبودند، محكوم می كنیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: عامل این كشتار هركسی كه باشد، از نظر جمهوری اسلامی ایران محكوم است.

آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: در مصر باید از جنگ داخلی بشدت پرهیز شود زیرا جنگ داخلی در مصر یك فاجعه برای دنیای اسلام و منطقه خواهد بود.

ایشان با تأكید بر لزوم بازگشت به دموكراسی و رأی مردم در مصر، خاطرنشان كردند: مردم مصر بعد از سالها حكومت استبدادی، به بركت بیداری اسلامی انتخابات سالمی را برگزار كردند كه این روند دموكراسی متوقف شدنی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص تحولات سوریه، تهدید و دخالت احتمالی امریكا را یك فاجعه برای منطقه خواندند و تأكید كردند: اگر چنین اقدامی انجام شود، امریكاییها قطعاً همانند دخالت در عراق و افغانستان، ضرر خواهند كرد.

آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و خارجی در یك كشور، نتیجه ای جز آتش افروزی نخواهد داشت و نفرت ملتها از آنها را نیز افزایش خواهد داد.
ایشان تأكید كردند: این آتش افروزی همچون جرقه ای در انبار باروت است كه ابعاد و پیامدهای آن نامشخص خواهد بود.

** سخنان رییس جمهور

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور در سخنانی با گرامیداشت هفته دولت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، به بیان رویكردهای داخلی و خارجی دولت یازدهم، شرایط كنونی كشور و همچنین شرایط منطقه و بین المللی پرداخت.

رئیس جمهور با تأكید بر اینكه تلاش دولت یازدهم، بهره گیری از تجربیات و موفقیت های دولتهای گذشته و در عین حال درس آموزی از برخی ناموفقیت های دولتهای قبل است، افزود: رویكرد دولت در عرصه سیاست داخلی، ایجاد امنیت لازم در همه ابعاد، برای آرامش جامعه و تحقق حقوق شهروندی مردم است.

آقای روحانی یكی از اهداف اصلی دولت یازدهم را  ایجاد وفاق و انسجام و همدلی در عرصه اجتماعی، كاهش شكافها و استفاده از ظرفیت های همه دلسوزان و پابندان به «انقلاب، راه امام و خط رهبری» دانست و خاطرنشان كرد: بواسطه حماسه سیاسی 24 خرداد، اعتماد و امید مردم كه بزرگترین سرمایه برای قدرت و امنیت ملی است، افزایش پیدا كرده و دولت مصمم به حفظ و افزایش این اعتماد و امید است.

رئیس جمهور در بیان رویكرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی، به دخالتهای بیگانگان و شرایط پرآشوب منطقه اشاره كرد و گفت: در چنین شرایطی كشور ایران دارای ثبات و آرامش و امنیت ملی به معنی واقعی كلمه است اما دشمن تلاش دارد تا با فشارهای سیاسی و اقتصادی، بر جامعه و مردم تأثیرگذار باشد.

آقای روحانی تأكید كرد: با وجود این فشارها، ملت ایران نشان داده است كه در مقابل تحریم ها ایستادگی خواهد كرد و از حقوق مسلم خود صرفنظر نخواهد كرد.

رئیس جمهور افزود: اگرچه تحریم ها، مشكلاتی را برای زندگی مردم بوجود آورده است اما این فشارها، تنفر تاریخی مردم را به كشورهایی كه این تحریم ها را اعمال می كنند بویژه غرب، عمیق تر خواهد كرد.

آقای روحانی خاطرنشان كرد: دولت به صراحت به جهان اعلام كرده كه باید در قبال ملت ایران، بجای زبان تحریم، از زبان تكریم استفاده شود.

رئیس جمهور افزود: دولت در عرصه بین المللی، همزمان، از زبان همزیستی مسالمت آمیز و زبان مقاومت و ایستادگی استفاده خواهد كرد.

رئیس جمهور همچنین گزارشی از شرایط كشور بیان كرد و گفت: مشكلات ناشی از فشارهای اقتصادی موجب شده است كه بخشهای مختلف كشور از جمله بانك ها و بنگاههای تولیدی با مشكلات عدیده ای مواجه شوند.

آقای روحانی با اشاره به محقق نشدن بخشی از بودجه 210 هزار میلیارد تومانی امسال، افزود: بر همین اساس دولت، تلاش دارد تا در اصلاحیه بودجه 92، راهكارهای جدیدی برای خروج از شرایط فعلی در نظر بگیرد.

رئیس جمهور، تأمین كالاهای اساسی مردم، تأمین منابع یارانه نقدی و تلاش برای افزایش تولید نفت و گاز را سه اولویت دولت در بخش اقتصادی برشمرد و خاطرنشان كرد: كمیسیون اقتصادی دولت موظف شده است در مدت 15 روز، موانع پیش روی رونق اقتصادی را شناسایی و سپس راه حل های كوتاه مدت برای عبور از این موانع را ارائه كند.

آقای روحانی افزود: برای حل مشكلات اقتصادی، در هفته دو جلسه نیز به ریاست رئیس جمهور تشكیل می شود.

رئیس جمهور تأكید كرد: با وجود همه مشكلات و پیچیدگی ها، دولت به آینده كاملاً امیدوار و به حل مشكلات مصمم است.

آقای روحانی اعضای دولت را فرزندان انقلاب و پیروان خط امام (ره) و پایبندان به دیدگاههای رهبری دانست و گفت: همه اعضای دولت آماده ایثار و فداكاری و خدمت به مردم و حل مشكلات، هستند.

رئیس جمهور در پایان ضمن تشكر از حمایت های رهبر انقلاب اسلامی از دولت یازدهم، از همكاری مجلس شورای اسلامی در رأی اعتماد به وزراء قدردانی كرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا