خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرسش زن روزنامه نگار مسیحی از امام موسی صدر درباره حجاب

کانال موسسه امام موسی صدر به مناسبت بیست و یکم تیرماه، روز «حجاب و عفاف»، گزیده ای از مصاحبه حنان معلوف، روزنامه نگار زن روزنامۀ النهار با امام موسی صدر در منزل ایشان را منتشر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، «حنان»، بانوی مسیحی است که برای مصاحبه با امام موسی صدر روسری بر سر گذاشته و در آغاز مصاحبه، این موضوع را مطرح می کند. این مصاحبه در ۲۷ آوريل ۱۹۶۹گرفته شده که متن کامل آن در کتاب «نای و نی» با عنوان «دیدار با امام موسی صدر» منتشر شده است.

آيا من‌ كه‌ اين‌ روسري‌ را به‌ سر كرده‌ام، منافقم؟    

خير، شما منافق‌ نيستيد. اين‌ پوشش‌ شما تنها لباسی خاص‌ و رسمي‌ است‌ كه‌ براي‌ ديدار با مردی روحاني‌ از آن‌ استفاده‌ مي‌كنيد. شما يكي‌ از مناسک ديني‌ خود را رعايت‌ كرده‌ايد و همين‌ مراعات‌ شما، بر احساس‌ انسان‌ متدين‌ و، درنتيجه، بر انديشه‌ او كه‌ نتیجه موقعيت‌هاي‌ معين‌ است، بسيار تأ‌ثير مي‌گذارد.فقط زن‌ مسلمان‌ نيست‌ كه‌ در برابر عالمان‌ دين‌ حجاب‌ را رعايت‌ مي‌كند، بلكه‌ همه‌ كساني كه‌ به‌ كليساي‌ پطرس‌ قديس‌ در رم‌ مي‌روند نيز حجاب‌ را رعايت‌ مي‌كنند. علاوه‌ بر اين، ما مي‌دانيم‌ كه‌ اسلام‌ به‌ زن‌ مسلمان‌ توصيه‌ مي‌كند كه‌ در دیدار با مردان، وزين‌ و باوقار ظاهر شود. در كتب‌ فقهي‌ حدود اين‌ مسأله‌ هم بيان‌ شده‌ است.

حال‌ اگر من‌‌ روسري‌ خود را بردارم، چه خواهد شد؟ 

من‌ آنچه را‌ به‌ مصلحت‌ تحقّق‌ اهدا‌ف ديني‌ است‌ در نظر مي‌گيرم‌ و ديدار شما را ارزيابي‌ مي‌كنم. بنابراين، اگر در مصاحبه‌ با شما و اين‌ فعاليت‌ خبرنگاريتان‌ فايده‌هايي‌ به‌ نظر آيد كه‌ بر مصالح‌ ديگر برتري‌ داشته‌ باشد، بدون‌ هيچ‌ شرطی و بدون اکراه شما را می‌پذیرم، وگرنه‌ از مصاحبه‌ با شما امتناع‌ مي‌ورزم‌ و پوزش‌ مي‌خواهم. شما مرا قانع‌ كرديد. من‌ الان‌ روسري‌ را برنمي‌دارم.

و در پایان امام موسی صدر خطاب به زن روزنامه نگار مسیحی می‌گوید:

خوشبختانه‌ شما انسان‌ متعهدي‌ هستيد و آنچه‌ مي‌خواستيد به‌دست‌ آورديد. به‌علاوه، من‌ عقيده‌ ندارم‌ كه‌ حجاب‌ زن‌ را از هرگونه‌ فعاليت‌ در جامعه‌ باز مي‌دارد. شكل‌ لباس‌ زنان‌ در اين‌ زمانه جنبه‌ زنانگي‌ زن‌ را بيش‌ از ديگر لياقت‌ها و استعدادها و امكانات‌ او آشكار مي‌كند، به‌ حدي‌ كه‌ زنانگي‌ وي‌ از بسياري‌ امتيازات‌ ديگر محرومش‌ مي‌كند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا