خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آمریکا راه آلمان نازی را در پیش گرفته است»

استاد حقوق دانشگاه لیکهد کانادا، دولت آمریکا را ناقض آشکار قطعنامه 2231 و زیرپاگذاشتن قوانین بین المللی دانست و گفت کاخ سفید با کاربرد زبان زور و مداخله آشکار در امور کشورها، راه آلمان نازی را در آستانه جنگ دوم جهانی در پیش گرفته است.

«راین آلفورد» روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، سیاست آمریکا را خطری برای سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی دانست و افزود: از خلال حملات پی در پی کاخ سفید به شورای امنیت سازمان ملل و انتقاد مداوم از زیر مجموعه های این سازمان، تحقیر قوانین بین الملل و حاکمیت قانون از سوی آمریکا، نمایان شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، در حال حاضر آمریکا به بهانه مداخله بشردوستانه، آشکارا از امکان تجاوز به کشورهای دیگر سخن می گوید در حالیکه واشنگتن خود مسئول فاجعه انسانی در کشورهایی همچون سوریه است.

استاد حقوق دانشگاه کانادا با تاکید بر ضرورت واکنش قاطع سازمان ملل و اعضای شورای امنیت به قانون شکنی های سردمداران کاخ سفید اضافه کرد: تهدیدهای آمریکا دقیقا از جنس همان دست تهدیدی است که آلمان در سال 1938 در جریان بحران سودِتِن‌لند (Sudetenland ) به کار برد؛ در آن زمان عدم قاطعیت جامعه بین المللی در برابر آلمان، ضربه مرگباری به جامعه ملل و نظم حقوقی بین الملل وارد کرد.

نویسنده کتاب «دولت دائمی وضعیت اضطراری» اظهار کرد: زیر پا گذاشتن قطعنامه 2231 به معنای این است که ایران از لحاظ قانونی می تواند از برجام خارج شود، مگر آنکه ضررهای ناشی از آن برای ایران جبران شود.

قطعنامه 2231 در بیستم ژوئیه 2015 به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید که توافق بین جمهوری اسلامی ایران، آلمان، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) مورد تایید قرار گرفت.

** نقض توافقنامه الجزایر از سوی آمریکا

این حقوقدان کانادایی با اشاره به پاسخ مفصل اخیر وزیر امور خارجه ایران به شرط های 12 گانه وزیر خارجه آمریکا گفت: این بیانیه دکتر ظریف، یک سند بسیار برجسته و روشنگرانه بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در 31 خرداد ماه امسال مقاله ای با عنوان ‘سیاست خارجی آمریکا در بحران’ زیاده خواهی های آمریکا و همچنین شروط 12گانه مایکل پمپئو وزیر خارجه این کشور ارائه کرد.

ظریف در بخشی از این مقاله نوشت: «خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن یکجانبه و غیرقانونی تحریم های هسته ای در 18 اردیبهشت 1397 حتی برخلاف نظر مردم آمریکا ، در واقع نقطه اوج بد عهدی ها و نقض مکرر این توافق توسط دولت آمریکا بود، درحالی که آژانس بین المللی انرژی به عنوان تنها نهاد تخصصی ذیصلاح بین المللی به طور مکرر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات اش وفق برجام را تائید نموده است. تصمیم آمریکا با اعتراض جامعه بین المللی و حتی شرکای نزدیک این کشور همانند اتحادیه اروپا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان مواجه شد.»

آلفورد با تایید استدلال های حقوقی ذکر شده در مقاله محمد جواد ظریف درباره مداخله غیرقانونی آمریکا در امور داخلی ایران و زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی توسط سردمداران کاخ سفید تاکید کرد: وزیر امور خارجه ایران حق دارد که بگوید دخالت آمریکا در ایران بر خلاف توافقنامه الجزایر و اصول اساسی حقوق بین الملل است.

وی تصریح کرد: آمریکا پای تعهدات قانونی لازم الاجرایی را امضا کرده است که آن را ملزم به اجرای مقررات یاد شده در توافقتنامه الجزایر می کند. این مقرارت در چارچوب ایجاد دادگاه ادعای ایران- آمریکا و تعهد به پیگیری پرداخت خسارت در دادگاه های آمریکا منعکس شده است.

استاد دانشگاه کانادا با بیان اینکه استناد وزیر خارجه ایران به اصل «وفای به عهد» که در کنوانسیون وین نیز ذکر شده، نکته ای مهم است، اظهار کرد: در این راستا به این نکته باید توجه داشت که آمریکا به دفعات و بر خلاف اصول رایج حقوقی، طرح ادعاهای مرتبط با تصرف دارایی های دوران شاه را به تاخیر انداخته است، همچنین قوانین داخلی به تصویب رسانده که آمریکا را از پرداخت خسارت بر اساس رای دادگاه منع می کند؛ چنین اعمالی نقض اصولی تعهدات قانونی ایالات متحده است.

آلفورد بر غیرقانونی بودن مصادره دارایی های ایران توسط آمریکا تاکید کرد و گفت: رفتار حساب شده واشنگتن برای شانه خالی کردن از تعهدهای خود در موافقتنامه الجزایر مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی ایران در مصادره و دخل و تصرف دارایی های ایران کاملا مشهود است.

وی افزود: همانطور که در نوشته آقای ظریف اشاره شده، این روش غیرقانونی است. هدف آمریکا به روشنی آن است که ایران را از اقتصاد جهانی منفک و به این ترتیب آن را تضعیف کند.

** زبان آمریکا تهدید است نه قانون

استاد دانشگاه لیکهد در پاسخ به این پرسش که از منظر قوانین بین المللی فشار آمریکا به طرف های سوم تجاری برای اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران چگونه تفسیر می شود، گفت: این رویکرد آمریکا تنها بر اساس زبان تهدید قابل توضیح است.

آلفورد تصریح کرد: واکنش ایالات متحده به استدلال کشورهای اروپایی و دیگر کشورها مبنی بر اینکه تحریم های یک جانبه آمریکا غیرقانونی است، به کار گیری زبان تهدید بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که از سوی وزیر امور خارجه ایران ابراز شد، این زبان تهدیدآمیز چیزی جز زیرپا گذاشتن هنجارهای قانونی نظام بین المللی توسط آمریکا نیست و نقض منشور ملل متحد و حاکمیت قانون است. همانطور که وی در نوشته خود، به شیوه ای دیپلماتیک می گوید، آمریکا در حال حاضر با جنگ افروزی مستقیم و غیر مستقیم با حمایت از گروه های تروریستی در سوریه، بر خلاف فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد عمل کرده است.

حقوقدان کانادایی اظهارات مقام های آمریکایی مبنی بر محفوظ دانستن حق استفاده از زور را تناقض آشکار با تعهدات بین المللی دانست و ادامه داد: در این شرایط استدلال های کاخ سفید علیه ایران که با رنگ و لعاب حقوق بین الملل صورت می گیرد، هرگز نمی تواند بر اساس حسن نیت باشد.

آلفورد اضافه کرد: این دستبردها به قانون بین المللی صرفا وسیله ای برای حفظ آبروی متحدان آمریکاست که در آینده متهم نشوند که بدون اعتراض به رفتار ضد قانونی و خشونت آمیز ایالات متحده تمکین کردند. بر این اساس، باید گفت استدلال های ظاهرا قانونی ایالات متحده جنبه متقاعد کننده ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا