خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: چرا آقای روحانی نمی‌گوید چوب کدام سیاست را می‌خوریم؟

صادق زیباکلام گفت: چرا آقای روحانی به مردم نمی‌گوید که چوب کدام سیاست‌ها را می‌خوریم؟ چرا آقای روحانی به مردم نمی‌گوید که چه عواملی بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه‌ی کشور را که باید صرف تولید و رونق صنعت و اشتغال در کشور باشد را از کشور خارج کردند؟ تمام انتقاد من به آقای روحانی عدم صراحت او در بیان مسائل با مردم است نه عملکرد او و وزرای کابینه‌اش.

این استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با انصاف نیوز درباره‌ی رویکرد انتفادی خود به دولت گفت: در چند ماه اخیر مطالب زیادی علیه رییس جمهور مطرح شده است. خود من به شخصه تندترین، گزنده‌ترین، تلخ‌ترین و حتی می‌توان گفت بی رحمانه ترین انتقادات را به آقای روحانی داشته‌ام. البته در ادامه توضیح خواهم داد که دلیل انتقاد من به دولت آقای روحانی چیست. اما قبل از آنکه بخواهم علت انتقاد خود را بیان کنم باید یک سؤال از منتقدین امروز آقای روحانی پرسیده شود. سؤال من از منتقدین این است که آن تصمیمات غلط اقتصادی آقای روحانی از نظر آنان کدام است؟

وی افزود: به عقیده‌ی اکثر منتقدین دولت، تیم اقتصادی آقای روحانی یک تیم ضعیف است و باید رییس جمهور این تیم را تعویض کرده و یک تیم جدید اقتصادی تشکیل دهد. اینجا این مساله مطرح می‌شود که اگر آقای روحانی تیم فعلی اقتصادی را عوض کرد و افرادی در حد آدام اسمیت یا کینز را به جای آنان آورد آیا در شرایط فعلی کاری از دست این تیم جدید خبره برای درمان وضعیت وخیم اقتصادی کشور ساخته بود؟ به نظر من بیشتر انتقاداتی که به آقای روحانی مطرح می‌شود انتقادات کلی هستند. منتقدین به راحتی می‌گویند تیم اقتصادی دولت ضعیف عمل کرده اما نمی‌گویند این تیم چه باید انجام می‌داده که انجام نداده و یا کدام عملکرد آنان باعث بروز مشکلات شده است.

زیباکلام توضیح داد: سال گذشته نزدیک به 32 میلیارد دلار ارز توسط افرادی که دلار داشته‌اند از کشور خارج شده است. این 32 میلیارد دلار سرمایه‌ای بود که باید صرف تولید، صنعت، کشاورزی و ایجاد اشتغال در کشور می‌شد. حال این سؤال مطرح می‌شود که آقای روحانی و دولت او تا چه اندازه در خروج این ثروت از کشور نقش داشته‌اند؟ اعتقاد من بر این است که نمی‌توان دولت را به طور صد درصد در وضعیت اقتصادی کشور مقصر دانست بلکه بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز در ایجاد چنین وضعیت وخیم اقتصادی دخیل هستند.

وی ادامه داد: اجازه دهید کمی صریح سخن بگویم. ما سال‌هاست می‌خواهیم آمریکا را نابود کنیم. در کشورهای منطقه به انواع مختلف درگیر هستیم. در سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورها درگیر هستیم. در فلسطین از حماس حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم. می‌گوییم نظام سلطه را باید سرنگون کرد، عربستان را سر جایش نشاند. آیا می‌توان گفت اتخاذ این سیاست‌ها در بروز مشکلات اقتصادی ما دخیل نیستند؟ آیا این سیاست‌ها هزینه‌ای ندارند؟ آیا خروج ارز به هر بهانه‌ای از کشور در بالا رفتن قیمت دلار تا حد 10 هزار تومان و رسیدن قیمت سکه به مرز 3 میلیون تومان بی تأثیر هستند؟

این حامی روحانی در انتخابات‌های 92 و 96 گفت: این سؤال را از منتقدین می‌پرسم که سهم اتخاذ سیاست‌های برون مرزی در بحران اقتصادی کشور چقدر است و سهم تیم اقتصادی دولت چقدر؟ حالا با چنین سیاست‌هایی که توسط مسوولین اتخاذ می‌شود اگر بجای آقای روحانی، آقای رئیسی رییس جمهور بود آیا می‌توانست از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کند؟ در شرایط ناامنی اقتصادی فعلی که ترامپ تلاش می‌کند مشتریان نفت ایران را از خرید نفت ایران منصرف کند و آنان را مجاب می‌کند که از آبان ماه حتی یک بشکه نفت از ایران نخرند، هر شخص دیگری بجای روحانی اگر عهده دار ریاست جمهوری بود چه کاری می‌توانست برای نجات اقتصاد ایران انجام دهد؟

وی افزود: وقتی تحریم‌های به مراتب سخت‌تر از گذشته قرار است از آبان ماه بر کشور تحمیل شود که از ورود و خروج حتی یک سنت جلوگیری کند، از دست دولت روحانی یا هر دولت دیگری به جای او چه کاری ساخته است؟ بنابراین باید گفت انتقاد کردن از دولت بسیار ساده است اما اینکه ما برای برون رفت از این مشکلات راهکار ارائه دهیم یک مساله دیگر است.

زیباکلام ادامه داد: اما با این حال سؤال از صادق زیباکلام پرسیده می‌شود که چرا خود شما تا این حد از دولت انتقاد کرده‌اید؟ اگر دقت کرده باشید هرگز انتقاد من از دولت این نبوده که چرا آقای روحانی چنین و چنان کرد یا چرا آقای روحانی فلان مسوول را برکنار یا منتسب کرد. من هرگز در این خصوص از دولت انتقاد نکرده‌ام چرا که می‌دانم افزایش قیمت دلار تا 10 هزار تومان و افزایش قیمت سکه تا 3 میلیون تومان هیچ ربطی نه به آقای سیف دارد نه به آقای نوبخت نه وزیر اقتصاد. بلکه این بحران اقتصادی محصول یک سری سیاست‌هایی است که کشور را در بحران اقتصادی فرو برده است.

وی در پایان گفت: انتقاد من از آقای روحانی این است که چرا ایشان واقعیت‌های موجود در کشور را با مردم در میان نمی‌گذارند. چرا علل و عوامل مشکلات اقتصادی را با صراحت برای مردم بازگو نمی‌کنند؟ چرا هنگام صحبت کردن با مردم با ادبیاتی سخن می‌گوید که گویا مردم قادر به درک مسائل نیستند؟ چرا آقای روحانی به مردم نمی‌گوید که چوب کدام سیاست‌ها را می‌خوریم؟ چرا آقای روحانی به مردم نمی‌گوید که چه عواملی بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه‌ی کشور را که باید صرف تولید و رونق صنعت و اشتغال در کشور باشد را از کشور خارج کردند؟ تمام انتقاد من به آقای روحانی عدم صراحت او در بیان مسائل با مردم است نه عملکرد او و وزرای کابینه‌اش. در واقع باید پذیرفت که تا وقتی ما بر ادامه‌ی برخی سیاست‌های خود و عدم صراحت با ملت ادامه دهیم هر دولتی چه اصولگرا و چه اعتدال‌گرا و یا اصلاح طلب بر سر کار باشد قادر نخواهند بود این وضعیت را سامان دهی کنند بنابراین انتقادهای بیهوده به تیم دولت هیچ دردی را درمان نمی‌کند چرا که علت این درد جای دیگری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فعلا این روزها سر اقای ولایتی !!!!!!!!! با رفیق !!!!!!!!! پوتین !!!!!!!! گرم است !!!!!!!!گرم گرم البته گه گداری رفیق رفیق !!! پوتین اقای !!!! نتانیاهو را هم !! انجا زیارت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! میکنند بگویید ملت دراهپیمایی روز ……… بگویند مرگ بر اسراییل !!!! بگویند نه شرقی ونه غربی !!!!! وبرای منافع بسیار کلان ! شخصی ایجاب میکند حالاحالاها بگوییم مرگ بر امریکا !!! لین ملت ازهمه جا بیخبر هم که تا بحال واقعا باورداشته واقعا نیداند اصلا !!!! برای چه ؟؟!!؟؟؟؟؟؟!!!! مرگ بر امریکا ودراصل مرگ برزوسیه مرگ بر پوتین و …

    4
    8
  2. سلام،
    خب شما که میدانید علت درد و مشکلات جای دیگری است – چرا نمیگویید کجاست ؟ مگر شما بعنوان یک روشنفکر و استاد علوم سیاسی، در مقابل مردم و جامعه ات مسئولیتی ندارید ؟ همینکه استاد در سر کلاس بگوید پوپر چه گفت و آیزابرلین اهل کجا بود و هانا آرنت عاشق کی شد، آیا وظیفه اش را انجام داده ؟ آقای روشنفکر ! مسئولیتی که شما دارید خاتمی و روحانی و غیره ندارند – بشکنی ای قلم ای دست اگر / پیچی از خدمت محرومان سر…

    7
    4
    1. آقای معلم منظورت از روشنفکر کی بود دقیقا؟؟؟ لطفا هر عنوانی رو برای هرکسی به کار نبرید که بیشتر شبیه کاریکاتور میشه

      1. سلام،
        سامان عزیز – من هم عبارت ( آقای روشنفکر ) را با علامت تعجب { از لحاظ دستوری } ادامه داده ام که فکر میکنم مراد هر دوی ما یکی است و در آن مستتر میباشد.

  3. اولا جناب روشنفکر نما حضرت آقای زیباکلام، سیاست من نبودم من نبودم من نبودم فلانی بود به قول خودتان پوپولیسم است.
    ثانیا جناب، بگذریم از این حرف ها، کسی نیست بپرسد چند ملیارد کمک مردمی برای مردم زلزله زده که در حسابتان است، در کجا خرج کردید؟ اول از خودتان شروع کنید نمیخواهد برای یافتن فساد دنبال این و آن بگردید.

    2
    3
  4. این آقای زیبا کلام گفتنی ها را گفت اما ظاهرا در این مملکت برای حرفاش تره هم خرد نمیکنند. ایشان معتقد است که مشکلات اقتصادی جامعه از حضور ایران در عراق و سوریه در مبارزه با تروریستها بوجود آمده است و ایران بایستی دست از مبارزه با جریاناتی که دیر یا زود به سراغش خواهد آمد بردارد. همین دیروز یک تیم تروریستی وارد ایران شدند که با تلاش آقای زیباکلام و بروبچه های وزارتخارجه با شعار مرگ بر پوتین منهدم شدند. الله اکبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا