خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غربالگری رایگان سرطان روده بزرگ در یزد

خبرگزاری ایسنا نوشت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: با توجه به اهمیت تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ، برنامه غربالگری و تشخیص این بیماری در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشت و خانه های بهداشت به صورت رایگان در حال اجراست.

دکتر «محسن میرزائی» ضمن دعوت از گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال جهت شرکت در این برنامه، افزود: از آنجا که زمینه ارثی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، شرکت اطرافیان درجه یک و دو افراد مبتلا به سرطان، پولیپ یا بیماری التهابی روده بزرگ، در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ با مراجعه فرد به واحدهای بهداشتی اعم از مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه های سلامت  یا خانه های بهداشت، یک تست خون مخفی در مدفوع برای فرد انجام می شود.

وی افزود: همچنین علائم بالینی شامل دیدن خون واضح در مدفوع که در یک ماه اخیر شروع شده باشد، تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست یا اسهال که در یک ماه اخیر شروع شده باشد، کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در شش ماه اخیر و وضعیت سوابق فردی و خانوادگی از نظر سابقه سرطان روده بزرگ، پولیپ روده یا بیماری التهابی روده بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در صورت مثبت بودن هر کدام از موارد فوق، فرد توسط پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت ویزیت شده و در صورت نیاز به ارزیابی های تکمیلی، به مراکز تخصصی ارجاع می شود.

میرزائی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون از بین ۱۹۰ هزار فرد ۵۰ تا ۶۹ ساله در استان، ۳۵ هزار نفر در برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ شرکت کرده‌اند که از این بین چهار هزار و ۱۶۰ نفر جهت ارزیابی‌های تکمیلی به مراکز تخصصی ارجاع شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تست تشخیص این بیماری در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان انجام می شود و اقدامات تشخیصی-تکمیلی مانند کولونوسکوپی با تعرفه دولتی در دسترس است.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، معاون بهداشتی استان تصریح کرد: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری و تهاجم به سایر قسمت‌های بدن شده و از تحمیل هزینه‌های سنگین مالی و عاطفی به خانواده ها جلوگیری می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا