خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر بهداشت خواستار اعلام اسامی ارزبگیران دارو و تجهیزات درمانی شد

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای مقابله با تحریم‌ها، دو – سه ماه آتی را برای نظام سلامت حیاتی خواند و از بانک مرکزی خواست که اسامی شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را هر چه سریع‌تر اعلام کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه اجلاس سران روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره برنامه عملیاتی وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم‌ها و آمادگی این وزارتخانه توضیح داد و گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم که برای ماه‌های آینده آمادگی داشته باشیم تا مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل نشود. بخشی از دارو و تجهیزات وارداتی نیز از الان باید تامین شود. لیست این اقلام نیز کاملا مشخص است. در جلسات متعدد دولت و ستاد ویژه تدابیر اقتصادی نیز بحث شده است. کمیته‌ای هم در بانک مرکزی متشکل از وزارتخانه‌های بهداشت، ‌ صنعت و جهاد کشاورزی هر روز در این خصوص جلسه برگزار می‌کنند. خود وزارت بهداشت نیز جلسات هفتگی در این زمینه دارد.

وی افزود: مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به سرعت حل شود. یکی از این مشکلات نقدینگی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و ارزی که آنها نیاز دارند، است. امیدواریم بانک مرکزی بتواند این میزان ارز را در همان سقفی که برای ما مشخص شده تامین کند.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: ستاد ویژه تدابیر اقتصادی که اختیارات خاصی را از طرف شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری دارد، از آنچه اولویتمان بوده تا بتوانیم تضمین کنیم مشکلی پیش نمی‌آید، مطلع است. بانک مرکزی نیز می‌داند که دو سه ماه آینده برای ما بسیار حیاتی است. امیدواریم آنها همت کنند تا طی این دو سه ماه ذخایر مورد نیاز را فراهم کنند.

توصیه وزیر بهداشت برای استقرار نظام ارجاع

هاشمی در ادامه درباره توصیه‌هایی که به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کرده است نیز گفت: بیشترین مطلبی که به آنها گوشزد شد، گذاشتن وقت بیشتر و آمادگی برای شرایط متفاوت و همچنین کار اصلی حوزه سلامت یعنی استقرار نظام ارجاع بود. علاوه بر این درباره تعادل میان منابع و مصارف و همچنین پرهیز از اقدامات غیر ضروری نیز صحبت شد. افزون بر آن توصیه کردیم تا با مردم و مسئولان بیشتر صحبت کنند و در جمع آنها حاضر شوند.

متناسب با منابع مالی به مردم قول دهیم

وی ادامه داد: به آنها توصیه کردیم که به هیچ وجه توقعات را افزایش ندهند، باید قبول کنیم شرایط ما متفاوت است و باید متناسب با منابع مالی خود به مردم قول دهیم. چون حوزه ما کاملا خدماتی است. در این حوزه نیز مردمی را در دنیا نمی‌شناسم که ۱۰۰ درصد از خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، راضی باشند. همچنین باید بپذیریم آنقدر ثروتمند نیستیم که در هر شهری بیمارستان یا دانشگاه بسازیم، به خصوص در این شرایط. مهم است همه قبول کنند هزینه‌ها باید متناسب با درآمد باشد در غیر اینصورت باعث دامن زدن به نارضایتی مردم می‌شود.

بانک مرکزی اسامی ارزبگیران دارویی و تجهیزاتی را اعلام کند

وزیر بهداشت در ادامه درباره چگونگی کنترل و هدفمند کردن ارز تخصیص داده شده برای تامین داروی مورد نیاز کشور توضیح داد و گفت:‌ در مقطعی رئیس جمهور، معاون اول و رئیس بانک مرکزی اعلام کردند هر کسی برای هر کالایی که می‌خواهد می‌تواند ارز به مقدار کافی دریافت کند و ثبت سفارش را انجام دهد، اما در آن مقطع نظارتی نبود،  یعنی کسی از ما نظری نخواست. از زمانی که قرار شد ما در این زمینه نظر بدهیم، اولین دستگاهی بودیم که کمیته تخصیص ارز ایجاد کردیم؛ یعنی از آن تاریخ همه مسئولیت‌ها را در این زمینه می‌پذیریم، اما در مورد آنچه عمل شده هنوز حتی فهرستی نیز نداریم که بدانیم به چه موارد و چه میزانی ارز اختصاص داده شده است.

وی افزود: ما این فهرست را به صورت رسمی از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم. رئیس جمهور نیز اعلام کرد که اسامی شرکت‌ها و افرادی که برای دارو و تجهیزات پزشکی ارز دریافت کرده‌اند در رسانه‌ها اعلام شود تا بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بدانند برای کدام اقلام، ارز ارزان‌قیمت به وارد کننده یا تولید کننده اختصاص داده شده است.

هاشمی همچنین گفت: امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد. الان زمینه آن فراهم شده البته هنوز هم به آنچه در وزارت صنعت، معدن، تجارت و بانک مرکزی در حال ثبت سفارش و تخصیص دادن است مسلط نیستیم. قرار است در این هفته آن سایت در اختیار ما قرار بگیرد تا این روند را کنترل کنیم.

نظارت‌ها کامل است، چیزی گم نمی‌شود

وی تاکید کرد: انتظار داریم با توجه به اینکه میزان ارزی که تا پایان خرداد ماه سال آینده برای ما تعیین شده است، یعنی 3.5 میلیارد دلار، مدیریت آن نیز با خودمان باشد. چون در نهایت اگر کمبودی ایجاد شد ما باید به مردم پاسخ دهیم. به همین دلیل طبیعی است که ساز و کار آن نیز باید در اختیار وزارت بهداشت باشد. برای دارو و تجهیزات پزشکی نیز کمیته تخصیص ارز ایجاد کرده‌ایم. اولویت‌بندی‌مان نیز بر اساس اهمیت مواردی است که نیاز به ارز دارد. بخشی از آنها هم باید از بورس ارزی ارز خود را دریافت کنند چون مشمول قیمتگذاری نمی‌شوند و نظارتی بر آن نداریم.

وی با بیان اینکه بر کالاهایی که ارز ارزان‌قیمت می‌گیرند نظارت می‌کنیم، ادامه داد: این نظارت در زمینه دارو کامل است. افزون بر آن از میان 270 هزار قلم تجهیزات پزشکی که وارد می‌شود، 22 هزار قلم قیمت‌گذاری و نظارت می‌شود. ما جزء دستگاه‌هایی هستیم که همه چیز در آن نظارت شده و چیزی گم نمی‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا