خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پول‌هایی که در سینما هدر رفت

اعلام رقم‌های حمایتی مرکز گسترش سینما مستند و تجربی از تولیدات سینمایی یک دهه اخیر به همراه آنچه بنیاد سینمایی فارابی حمایت کرده نشان می‌دهد بخش اعظمی از فیلم‌های سینمایی ایران در این سال‌ها نه تنها با بودجه دولت ساخته شده‌اند بلکه برخی از آن‌ها چنان کیفیت ضعیفی دارند که شاید مفت و مجانی‌ هم نتوان آن‌ها را برای نمایش به جایی مثل تلویزیون قالب کرد!

به گزارش ایسنا، در فهرست منتشر شده از سوی مرکز گسترش رقم‌های مختلفی به فیلمسازان متعددی از محسن امیریوسفی و رضا کاهانی گرفته تا مسعود ده‌نمکی دیده می‌شود که برای تولید پروژه‌های خود در دهه 80 از این مجموعه پول گرفته‌اند. در میان این اسامی، آثاری هستند که جزو فیلم‌های خوب سینمای ایران به شمار می‌روند و حتی اگر مخاطب چندانی هم نداشتند اما به لحاظ کیفی اثری درخور بودند ولی نکته قابل توجه، برخی پروژه‌های ناتمام یا تمام شده‌ای است که پول زیادی از مرکز گرفته‌ و تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته‌اند.

در این فهرست فیلم‌هایی همچون «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد با پرداخت بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون تومان دیده می‌شود که از سال 91 تابه حال هنوز به سرانجام نرسیده و بودجه‌ای گزاف از بیت‌المال خرج پروژه‌ای شده که همچنان سر آن دعواست.

البته از «لاله» عجیب‌تر، باید به «شهابی از جنس نور» محمدرضا اسلاملو اشاره کرد که نه تنها دو میلیارد و 400 میلیون تومان بعلاوه 300 هزار دلار دریافت کرده، بلکه طبق پیگیری ایسنا از مرکز گسترش، سازندگان این فیلم رقم دیگری هم از یک مرکز دیگر گرفتند تا فیلم را تدوین سریالی کنند ولی گویا تلویزیون هم حاضر به پخش آن نشده و به همین  دلیل اصلا نمایش داده نشده تا یکی از پروژه‌های گران مرکز گسترش در آرشیو باقی بماند.

نکته قابل تامل درباره این فیلم این است که هیچ ارزیابی منفی هم از آن صورت نگرفته و در دوران پیشین مدیریت مرکز، فیلم را تحویل گرفته و با سازندگان اثر هم تسویه حساب کرده‌اند. در حالی که طبق بندهایی از قرادادهایی که در این مجموعه برای حمایت از آثار منعقد می‌شود، آمده است که در صورت پایین بودن کیفیت، قراداد فسخ می‌شود و بر همین اساس در دوران مدیریت محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، طبق پیگیری‌های انجام شده، یکی دو فیلم در میانه‌های کار متوقف شده و مبلغ حمایتی هم پس گرفته شده است.

اگرچه فهرست منتشر شده، بدون فیلم‌های مستند، فقط آثار سینمایی و انیمیشن را دربرگرفته و گفته می‌شود بنا به سوال و درخواست‌هایی که از سوی اهالی رسانه مطرح شده این رقم‌ها رسانه‌ای شده است، اما وقتی آن را در کنار فهرستی که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد قرار دهیم مشخص می‌شود که شاید بد نباشد ساز و کار قانونی و جدی‌تری را برای حمایت از تولیدات سینمایی بویژه آن‌هایی که کاملا ضرر می‌دهند درنظر گرفت تا شاید راهکاری برای جبران آنچه از بیت‌المال خرج شده پیدا شود.

فهرست منتشر شده را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا