خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت شانس اندک زنان برای حضور در کابینه چیست؟

رویداد۲۴: پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم استفاده از زنان در سطح کلان مدیریتی و دریغ کردن این فرصت از آنان نشان‌دهنده جامعه مردسالاردرکشور است.

حسن روحانی در روزهای تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری حضور زنان در عرصه‌های مختلف بیان کرد که «بسیار خوشحال هستیم که زنان و بانوان ما درصحنه جامعه در همه امور مهم حضور دارند؛ آن دوران دیگر سپری شد که زنان فقط آشپزی و بچه‌داری می‌کردند که البته آن‌ها سر جای خودشان است ولی نمی‌توان وظیفه زنان را درون خانه منحصر کرد.»

از رئیس‌جمهوری با این نگاه توقع می‌رود تا بیش از دیگر روسای جمهوری نیمی از جمعیت امروز کشور را موردتوجه قرار دهد و هنوز که کابینه به‌طور کامل بسته نشده، سهمی برای کارآمد و متخصص‌ترینشان در نظر گیرد.

چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی با تصویری از سه معاون رئیس‌جمهور (ابتکار، مولا وردی و احمدی پور) خبری مبنی بر احتمال حضور زنان در کابینه گسترش پیدا کرد که تا حدودی سبب به وجود آمدن امیدواری‌هایی از ایجاد تحول در دولت شد، اما با دقت در تصویر می‌شد به این نتیجه دست‌یافت که بنا است به‌مانند سال‌های گذشته از حضور زنان در حد معاونت بهره برده شود.

سهیلا جلودارزاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیزدرگفت‌وگویی مطرح کرده است که «طبق شنیده‌ها هیچ زنی به‌عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور نخواهد داشت و حضور زنان به معاون وزیر ختم می‌شود.»

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی، در درباره وجود اراده‌ای در دولت برای انتخاب وزیر زن در کابینه دوازدهم گفت: اراده حضور زنان در کابینه وجود داشت زیرا هم از صحبت‌های دکتر روحانی چنین برمی‌آمد و هم اینکه سمت‌هایی در دولت یازدهم به زنان داده‌شده بود که نشان می‌داد کابینه آینده با حضور زنان تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه به سمت معاون رئیس‌جمهور اشاره کرد و افزود: معاون رئیس‌جمهوری از وزارت مهم‌تر است، این مسئله در صورت تحقق نشان می‌دهد تلاش‌هایی که زنان در حوزه مدیریت سیاسی انجام می‌دهند، بیشتر شده است. در این رابطه می‌توان به پست مدیریت اجرایی خاتم شرفیابی در هواپیمایی ایران ایراشاره کرد که یک اتفاق مبارک بود.

این نماینده مجلس در این رابطه بیان کرد: دستیابی به سطوح مدیریتی پروسه‌ای زمان‌بر است ولی محقق خواهد شد. فرق ایران با سایر کشورهای آسیایی که در همسایگی ما قرار دارند این است که در ایران ارتقا مدیریتی برای زنان از پایین به بالا شروع‌شده و درواقع به بالا تحمیل‌شده که باید آنان را به‌کارگیرند. در دیگر کشورها به دلیل حضور نمادین زنان این کارها را انجام می‌دهند که برفرض ما فلان درصد نماینده در مجلس یا اینکه در دولت وزیر داریم. درحالی‌که اینجا جنبه حضور جامعه مدنی و خواست پررنگ آن برای حضور بیشتر زنان در مدیریت‌های سیاسی خود را به نمایش گذارده است.

سلحشوری در خصوص انجام رایزنی‌ها در این رابطه اظهار داشت: تلاش‌هایی انجام دادیم و چند جلسه‌ای با افراد مختلف نزدیک به آقای روحانی داشتیم و قول‌هایی هم در سطح معاونت داده‌شده که تقریباً برای اکثر وزارتخانه‌ها از زنان به‌عنوان معاونت استفاده شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این خصوص که معاونت برای زنان تا به امروز هم بوده، تصریح کرد: خواست ما این بوده که برای تمام وزارتخانه‌ها حداقل یک معاون وزیر زن انتخاب شود، اگر این اتفاق افتد حرکت مهمی است.

وی در رابطه بااینکه انتخاب وزیر زن از سوی محمود احمدی‌نژاد این کار را برای حسن روحانی آسان ترکرده است، توضیح داد: معتقد هستیم آقای روحانی باید این کار را انجام دهد و هیچ قبحی نباید برای حضور زنان در کابینه وجود داشته باشد. حتی بهانه‌ای مبنی بر اینکه زنان شایستگی کسب نکرده‌اند، درست نیست. در کشورزنانی هستند که سطح مدیریتی را تا مرتبه کلان آن گذرانده‌اند و همین‌الان نیز لیست‌های فراوانی از زنان توانمند وجود دارد که می‌توانند این مسئولیت‌ها را بر عهده گیرند.

سلحشوری در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که از زنان در سطح کلان مدیریتی استفاده نشود و این فرصت را از آنان دریغ کنند، نشان می‌دهد که جامعه ما مردسالار باقی‌مانده است.

این عضو مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی خود برای حضور زنان در کابینه را چنین بیان کرد: شنیده‌شده بود که آقای دکتر روحانی تصمیم دارد وزیر آموزش‌وپرورش را از بین زنان کارآمد انتخاب کند، اما الآن شایعات دیگری به گوش می‌رسد، بنابراین تا دقیقه نود نمی‌توان درباره هیچ‌یک از وزرا به‌جز یکی دو نفر به‌صراحت نظر داد.

سلحشوری درباره دیدار مستقیم با رئیس‌جمهوری یادآور شد: درخواست کردیم که با آقای روحانی به‌طور مستقیم دیدار داشته باشیم که دراین‌باره با او به گفت‌وگو بپردازیم، اما متأسفانه موفق نشدیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا