خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فسادستیزیِ بدون‌مرز

صادق صدقگو (دکترای مدیریت رسانه) در یادداشتی با عنوان «فسادستیزیِ بدون‌مرز» که در اختیار انصاف نیوز قرار داد، نوشت:

مهندس محسن صفایی‌فراهانی می‌گوید «بردارهای فساد هم‌جهت شده است.» و انگار ریشهٔ این سرطان تا ناکجاآباد رفته است.

روزی نیست که در رسانه‌ها از احضار، دستگیری یا حتی فرار این و آن نخوانیم و نشنویم. متهمان در شغل، ردهٔ مسئولیتی و یا گرایش سیاسی خاصی خلاصه نمی‌شود و از آقازاده‌ها (یا همان ژن خوب) تا فلان مدیرعامل و نماینده مجلس را در بر می‌گیرد.

این‌ها همان ترامپ‌های کوچک داخلی‌اند که اتحادشان در ویژه خواری و فساد اقتصادی می‌تواند همچون موریانه‌ای کشور را از درون تهی کند (و شاید کرده است!) و یا مثل مورچگانی با «اتفاق»شان «شیر ژیان را بدرانند پوست.»

اینکه علل فساد چه بوده و عوامل آن چیست یا ریشه‌ی اوضاع کنونی را باید در کِی و کجا جستجو کرد، بحثی تخصصی و کارشناسی با ابعاد پیچیدهٔ امنیتی است. حتی اینکه برخوردهای قضایی و پیگیری‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت و خط قرمزی دارد یا خیر، نیز موضوع دیگری است.

سخن از مبارزهٔ اثرگذار با فساد اقتصادی و مقابلهٔ بدون مسامحه و ‌بی‌تعارف با مفسدین است. مبارزه‌ای که حریم ممنوعه و خطوط قرمز ندارد و مرد میدان می‌طلبد.

سالهاست که بعضی از افراد عملکرد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین خلخالی در سالهای نخست پیروزی انقلاب را در راستای تثبیت نظام دانسته و ستوده‌اند و برخی نیز اقداماتش را خلاف آرمان‌های انقلاب تلقی کرده و منتقد جدی او هستند. کارنامه‌ای پرحاشیه و چالشی که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.

نه به دنبال تمجید و قدیس‌سازی از وی و یا تخریب دیگران هستم و نه تصمیمی بر ترویج خشونت دارم. اما با همه‌ این احوال، آیا اوضاع کنونی کشور «صادق خلخالی» دیگری را نمی‌طلبد که به دور از نمایش و شعار زدگی – و البته بدون خطا و سیاسی‌کاری – فساد و مفسد را ریشه‌کن کند تا کشور به لحاظ اقتصادی به سامان شده و جامعۀ به آرامش روانی برسد؟!

آیا هر نوع مبارزه و واکنشی دیگر در برابر کنش‌هایِ بدون‌مرزِ این بُردارهایِ هم‌جهت، محکوم به استیصال و شکست نیست؟

بُردارهایی که نه‌تنها معنا و مفهوم را از اعداد و ارقام ربوده‌اند که فساد را به سوی نهادینه‌شدن هدایت می‌کند و فسادی که امید مردم و آرمان‌های پدرانِ ما را به مسلخ کشانده و کشور را به پرتگاه ناکارآمدی خواهد برد.

شرح عکس:
سخنرانی مرحوم خلخالی
اوایل پیروزی انقلاب.
کاشان. دبیرستان امام خمینی (ره)

در تصویر، سردار شهید محمد تقی پکوک (فرمانده توپخانه لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله ص) به عنوان محافظ مراسم دیده می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. “اینکه علل فساد چه بوده و عوامل آن چیست یا ریشه‌ی اوضاع کنونی را باید در کِی و کجا جستجو کرد، بحثی تخصصی و کارشناسی با ابعاد پیچیدهٔ امنیتی است.”
    علل فساد کاملا روشن است ، …، تا فساد یا وجود زمینه فساد هم در فردی احراز نشود هم به دایره راه نمی یابد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا