خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشتباه سازمان لیگ یا خیال‌پردازی استقلالی‌ها؟

لغو سوپرجام باعث ایجاد تنش زیادی بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ شد. در این ماجرا هر دو طرف اشتباهاتی داشتند اما در هر صورت پافشاری سازمان لیگ بر اجرای برنامه‌ای که از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود، نکته مثبتی بود که می‌تواند باعث شود دیگر شاهد بی‌نظمی در برنامه‌های فوتبال ایران نباشیم.

به گزارش ایسنا، سازمان لیگ امروز (سه‌شنبه) پس از برگزاری جلسه بین نمایندگان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به طور رسمی اعلام کرد که با انصراف استقلال از دیدار سوپرجام مقابل پرسپولیس در تاریخ ۲۹ تیر، سرخ‌پوشان قهرمان سوپرجام شدند.

این تصمیم سازمان لیگ واکنش باشگاه استقلال را به همراه داشت و این باشگاه به هیچ عنوان زیر بار قبول انصراف از سوپرجام نرفت و اعلام کرد تنها خواهان تغییر زمان این دیدار بودند.

این تصمیم سازمان لیگ و واکنش باشگاه استقلال به شکست ۳ بر صفر در سوپرجام را می‌توان از چند منظر بررسی کرد.

باشگاه استقلال در بیانیه‌ای که پس از اعلام تصمیم سازمان لیگ منتشر کرد، از نامه رسمی‌اش خطاب به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ رونمایی کرد. در این نامه به هیچ‌ عنوان استقلالی‌ها از انصراف از سوپرجام حرفی نمی‌زنند و فقط با ارائه یک پیشنهاد، خواهان تغییر زمان سوپرجام و برگزاری این دیدار بدون حضور ملی‌پوشان شد. از طرفی طبق اعلام سعید فتاحی، سازمان لیگ با استناد بر این نامه انصراف باشگاه استقلال از سوپرجام را اعلام کرده است. همچنین او ادامه می‌دهد “باشگاه پرسپولیس با برگزاری سوپرجام بدون حضور ملی‌پوشان مخالفت کرده است ”

این اشتباه استراتژیک سازمان لیگ، کار آن‌ها را در دفاع از تصمیم‌شان سخت می‌کند اما در طرف دیگر این ماجرا عباس ملکی، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال که به عنوان نماینده این باشگاه در جلسه امروز سازمان لیگ حضور داشت هم نقش مهمی دارد.

عباس ملکی پس از این جلسه و زمانی که باشگاه استقلال و سازمان لیگ تنش زیادی با هم داشتند، سکوت کرد و پس از گذشت چند ساعت در اولین اظهاراتش درباره صحبت‌هایی که در این جلسه شد، می‌گوید “موضع باشگاه استقلال همانی است که در نامه‌ها آمده است.” این اظهارات ملکی در حالی است که او حاضر به بیان صحبت‌هایی که در این جلسه کرده نیست تا هواداران استقلال از موضع نماینده در جلسه امروز در سازمان لیگ مطلع نشوند.

همین اظهارات ملکی، این شبهه را به وجود می‌آورد که او احتمالا در جلسه اعلام کرده در صورت عدم تغییر زمان برگزاری سوپرجام، استقلال در این دیدار حضور پیدا نمی‌کند و سازمان لیگ هم براساس همین صحبت‌های نماینده استقلال، انصراف آبی‌پوشان را اعلام کرده و رای به قهرمانی پرسپولیس در سوپرجام داده است. در صورتی که در جلسه امروز این اتفاق رخ داده باشد، تمام انتقادات به سمت باشگاه استقلال معطوف می‌شود. با فرض درست بودن این موضوع، مدیران استقلال به این خیال که با پشتوانه هوادارانشان و حمایت‌هایی که دارند، می‌توانند جلوی سازمان لیگ بایستند و این سازمان هم به این خاطر که مقابل هواداران استقلال قرار نگیرد، نهایتا سوپرجام را لغو می‌کند. حربه‌ای که در صورت درست بودن این فرضیه، با شکست مهلکی روبرو شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر در این ماجرا که می‌تواند جای تحسین داشته باشد، پافشاری سازمان لیگ بر برنامه‌ای است که از حدود سه ماه قبل اعلام کرده بود. قطعا قاطعیت سازمان لیگ باعث می‌شود که برنامه لیگ برتر و جام‌حذفی منظم برگزار شود و سیستم کدخدایی به مرور از صحنه‌ی فوتبال ایران پاک می‌شود تا باشگاه‌های پرهوادار به بهانه‌های مختلف و با اعمال فشار به سازمان لیگ، برنامه لیگ برتر یا جام حذفی را تغییر ندهند.

با این حال سازمان لیگ در ماجرای سوپرجام می‌توانست پس از پایان جلسه امروز، با ارسال نامه‌ای رسمی به باشگاه استقلال به آن‌ها اعلام کند با توجه به امکان‌پذیر نبودن برگزاری سوپرجام در تاریخی دیگر، سوپرجام در ۲۹ تیر برگزار می‌شود و در صورت عدم حضور استقلال در این دیدار، بازی ۳ بر صفر به سود پرسپولیس اعلام می‌شود. تصمیمی که باعث می‌شد تا دیگر توپ داخل زمین سازمان لیگ نباشد و هر اتفاقی که برای استقلال در سوپرجام رخ می‌داد، گردن خود این باشگاه بود.

البته طبق اعلام سازمان لیگ، آن‌ها به خاطر اینکه از عدم حضور استقلال در دیدار سوپرجام مطمئن بودند، به خاطر اینکه هزاران هوادار برای بازی‌ای که قرار نیست برگزار شود به ورزشگاه آزادی نیایند و هزینه بیهوده برای برگزاری سوپرجام نشود، صریحا اعلام کرد که پرسپولیس به خاطر انصراف استقلال، قهرمان سوپرجام شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا