خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل هاآرتص از علت شکست عربستان در جنگ یمن

یک نشریه اسرائیلی نوشت: در گزارش سالانه آمریکا درباره “رده بندی قدرت” در جهان که هفته گذشته منتشر شد، عربستان سعودی و امارات به ترتیب در رده ۹ و ۱۰ جهان قرار گرفتند. این در حالی است که این دو قدرت نظامی چهار سال است که درگیر جنگ با یمن به عنوان یکی از ضعیف‌ترین کشورهای جهان و حوثی‌های مورد حمایت ایران شده‌اند و به نظر هم نمی‌رسد که بتوانند پیروز شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص در تحلیلی درباره ناکامی سعودی‌ها و ائتلافشان در جنگ یمن نوشته است: «ارتش‌های عربستان و امارات دو نمونه از مجهزترین و پول‌دارترین نیروهای نظامی در جهان‌اند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل در استکهلم، بودجه نظامی عربستان در سال ۲۰۱۷ حتی از روسیه هم که سومین بودجه نظامی در جهان را با رقم ۶۹.۴ میلیارد دلار در اختیار دارد، فراتر رفت. این اندیشکده هم‌چنین عربستان را در رده دوم بزرگترین واردکنندگان سلاح در جهان در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ معرفی و خاطرنشان کرد که چنین وارداتی در شش سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

با این حال محدودیت‌های نظامی سعودی‌ها مشخص است. با وجود بودجه هنگفت و خریدهای تسلیحاتی سرسام‌آور، آنها از کمبود تجربه، وابستگی به پشتیبانی آمریکا و نداشتن سرمایه انسانی رنج می‌برند.

دکتر یوئل گزانسکی، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: “آنها از سال ۱۹۹۱ در جنگی شرکت نداشته‌اند.” این در حالی است که از سوی دیگر حوثی‌ها “دهه‌ها تجربه جنگ چریکی و رزم در سرزمین‌شان را دارند.”

نبرد ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات در هفته‌های اخیر در یمن در پی تلاش ناکام برای تصرف شهر بندری حدیده از حوثی‌ها به بن‌بست خورده است. ایران که درگیر جنگهای نیابتی مختلفی در خاورمیانه است، از سوی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و سعودی متهم است که حوثی‌ها را با سلاح و موشک تجهیز می‌کند؛ موشک‌هایی که اخیرا جیزان به عنوان قطب اقتصادی عربستان را هدف قرار داده است. اینجا جایی است که شرکت نفتی آرامکوی عربستان در آن قرار دارد و تلاش دارد تا به درخواست پرزیدنت ترامپ برای کمک به ثبات بازار نفت با ساخت یک پالایشگاه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در روز که گمان می‌رود تا سال ۲۰۱۹ عملیاتی شود، پاسخ دهد.

ریاض و ابوظبی قول داده بودند تا خیلی سریع به جنگ یمن خاتمه دهند؛ جنگی که حالا به یکی از شدیدترین نبردها در مناقشات ویرانگر بدل شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا