خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ولایتی: ما به روسیه در مورد سیاست‌های مشترکی که در منطقه داریم، اعتماد داریم

علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی گفت: ما به روسیه در مورد سیاست‌های مشترکی که در منطقه داریم، اعتماد داریم، اما همان‌طور که گفتم هر کشوری سیاست منفعت ملی خودش را دنبال می‌کند. ما در تلاش هستیم سیاست‌ها و دیدگاه‌های مشترکی که در منطقه و عرصه بین‌المللی داریم را تقویت کنیم

به گزارش تسنیم، مشاور رهبری در امور بین‌الملل در یک مصاحبه‌ تلویزیونی با شبکه خبری «راشاتودی» تصریح کرد ایران با هر گونه حضور آمریکا در منطقه مخالف است.

آقای ولایتی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص سیاست‌های آمریکا در منطقه گفت: «ما مخالف هر گونه حضور آمریکا در منطقه هستیم. اگر آنها بخواهند هژمونی یا سیاست‌های هژمونیک خودشان را ادامه بدهند، ما با این موضوع مخالفت خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد: «اینجا منطقه ما است. اگر ما در منطقه خودمان باشیم، حضورمان کاملاً قابل درک و قانونی است. چرا آمریکا می‌خواهد در منطقه ما باشد؟ وقتی آنها در منطقه هستند، تنها کاری که انجام می‌دهند-و نشان داده‌اند که انجام می‌دهند- ایجاد گروه‌های تروریستی است.»

ولایتی گفت «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در دوران حضورش در این سمت خودش به ایجاد گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق اعتراف کرده است. آقای ولایتی همچنین یادآوری کرد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم در جریان مبارزات انتخاباتی این موضوع را به کلینتون یادآوری کرده است.

مشاور مقام رهبری در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست آمریکا برای خارج کردن ایران از سوریه و عراق هم اظهارنظر کرد و گفت: «ما به حرف‌های آقای ترامپ یا بولتون و سایر دیپلمات‌های آمریکا گوش نخواهیم کرد. ما دنبال منافع مردم در این منطقه هستیم.»

ایشان با اشاره به همکاری‌های نزدیک ایران با «کشورهای دوست» سوریه، عراق، لبنان و یمن و گفت: «به آمریکا اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی هیچ کشوری، اعم از کشورهای دوستمان خالت کند. این سیاست اصلی است که ما دنبال می‌کنیم و ما این سیاست بسیاری راهبردی را تغییر نخواهیم داد.»

مجری راشاتودی در ادامه به گسترش روابط روسیه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت آیا با توجه به نزدیکی روابط مسکو-تل‌آویو، تهران می‌تواند به روسیه اعتماد کند. آقای ولایتی در پاسخ گفت: «ما به مسکو در مورد سیاست‌های مشترکی که در منطقه داریم، اعتماد داریم، اما همان‌طور که گفتم هر کشوری سیاست منفعت ملی خودش را دنبال می‌کند. ما در تلاش هستیم سیاست‌ها و دیدگاه‌های مشترکی که در منطقه و عرصه بین‌المللی داریم را تقویت کنیم. البته کاملاض طبیعی است که در برخی موضوعات ما سیاست مستقل خودمان را داشته باشیم و روس‌ها هم سیاست مستقل خودشان را.»

آقای ولایتی در ادامه برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش روسیه برای مخالفت با حضور ایران در سوریه را رد کرد و گفت: «تا کنون، ما چیزی از یک مقام روسیه در مخالفت با حضورمان در سوریه یا منطقه نشنیده‌ایم، چون اینجا منطقه ما و همچنین منطقه فدراسیون روسیه است، بنابراین ما با یکدیگر همکاری‌های منطقه‌ای داریم.»

مشاور مقام رهبری تأکید کرد ایران تا زمانی که دولت قانونی سوریه از تهران بخواهد این کشور را ترک کند، در سوریه باقی خواهد ماند. آقای ولایتی یادآوری کرد ایران به درخواست دولت‌های قانونی سوریه و عراق در این کشورها حضور مستشاری دارد و در صورتی که یمنی‌ها هم خواستار کمک ایران شوند، دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا