خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جریمه‌ی گوگل برای انحصار موبایل‌های اندروید به نرم‌افزارهای جست‌وجوی گوگل

کمیسیون اروپا می‌گوید شرکت گوگل از سیستم عامل اندروید گوشی‌های موبایل، برای تقویت انحصارش در موتورهای جستجو استفاده “غیرقانونی” کرده و به همین دلیل این شرکت را ۵ میلیارد دلار جریمه کرده است.

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، اکنون به این شرکت ۹۰ روز فرصت داده شده تا روش‌هایش را عوض کند؛ در غیر اینصورت با جریمه بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

جریمه کنونی، بزرگترین جریمه وضع شده از طرف کمیسیون اروپا برای یک شرکت است؛ این در حالیست که گوگل اعلام کرده که در برابر این حکم، تقاضای فرجام خواهد کرد.

اتحادیه اروپا سال گذشته هم گوگل را به دلیل سوءاستفاده از احاطه خود بر جستجوی اینترنتی و جهت دادن کاربران به خریدهای اینترنتی، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو جریمه کرده بود.

هدف یک شرکت خصوصی مثل گوگل از سرمایه‌گذاری سنگین و درازمدت روی نرم‌افزارهایی مثل مرورگر کروم و سیستم عامل متن‌باز (اوپن‌سورس) اندروید چه می‌تواند باشد؛ آن هم وقتی که آن‌ها را به رایگان در اختیار همه می‌گذارد؟

پاسخ جذب و حفظ مشتری برای منبع اصلی درآمدش، یعنی موتور جست‌و‌جویش است؛ موتوری که در کنار فیس‌بوک بازار آگهی‌های آنلاین را در خیلی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبضه کرده است.

یکه‌تازی گوگل در بازار موتور جست‌وجو، سیستم عامل موبایل یا مرورگر شاید به تنهایی آن‌قدر نگران‌کننده نباشد؛ آنچه اتحادیه اروپا می‌خواهد جلویش را بگیرد، استفاده گوگل از موقعیتش در یکی از این بازارها برای حذف رقیبان در بازارهای دیگر باشد. مرورگرها یا موتورهای جست‌وجوی دیگری که در شرایط فعلی، خیلی از کاربران عادی ممکن است از وجودشان خبر هم نداشته باشند.

بنا بر اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا، گوگل سه اقدام غیرقانونی داشته:

مجبور کردن شرکت‌های سازنده تبلت و تلفن همراه اندروید به نصب نرم‌افزارهای جست‌وجوی گوگل و مرورگر کروم، برای دسترسی داشتن شرکت‌هایشان به فروشگاه اینترنتی نرم‌افزارهای گوگل (پلی استور).

پرداخت مبالغ هنگفت به شرکت‌ها و شبکه‌های تلفن همراه برای نصب نرم‌افزار جست‌وجوی گوگل بر روی دستگاه‌هایشان.

جلوگیری از فروش دستگاه‌های هوشمند محصول شرکت‌های دیگر که دارای نسخه‌های متفاوتی از آندروید هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا