خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حماس با سند پیشنهادی مصر برای آشتی ملی فلسطین موافقت کرد [+جزئیات سند]

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که با «سند مصر» برای برقراری آشتی ملی فلسطین و پایان دودستگی میان کرانه‌باختری و نوار غزه موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از المنار، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پنجشنبه با این سند موافقت کرده است. این سند در سفر اخیر هنیه به مصر از سوی مقامات این کشور به وی پیشنهاد شده بود.

رئیس دفتر سیاسی حماس در تماس تلفنی با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر، موافقت هنیه با این سند را به او اطلاع داده است.

دولت مصر به عنوان ناظر توافق آشتی ملی میان دو جنبش فتح و حماس در فلسطین، چندی پیش طرح جدیدی را به این دو جنبش ارائه کرده بود که با چندین دوره مذاکره مورد موافقت قرار گرفت و قرار است در 4 مرحله به اجرا درآید.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز گزارش داده که این طرح 4 مرحله‌ای 10 بند دارد و متن کامل آن را به این شرح اعلام کرده است:

مرحله اول (که به صورت همزمان و به مدت یک هفته اجرا خواهد شد):

در راستای این طرح مجازات‌های اعمال شده علیه غزه فورا متوقف شده و حقوق کارمندان به صورت کامل پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، بودجه اجرایی وزارتخانه ها نیز پرداخت شده و سوخت مورد نیاز برای فعالیت نیروگاه برق غزه بدون وضع مالیات بر آن تامین خواهد شد.

یکی دیگر از اقدامات این مرحله، بازگشت وزرای دولت فلسطین به وزارتخانه هایشان بر اساس همان ساختار کنونی و بدون انجام تغییرات تا زمان اجرای تصمیم کمیته اداری ـ حقوق است و در همین راستا، رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی نیز آغاز خواهد شد تا این دولت در بازه زمانی حداکثر 5 هفته‌ای تشکیل شود.

مرحله دوم (مدت زمان تعیین شده 3 هفته است):

در این مرحله، کمیته اداری ـ حقوقی نتایج ارزیابی‌های خود را به احزاب و گروه‌ها و دولت فلسطین ارائه خواهد کرد تا زمینه اجرایی کردن آنها فراهم شود. پرداخت حقوق تمامی کارمندان در کرانه باختری و نوار غزه یکی دیگر از اقداماتی است که در این مرحله صورت خواهد گرفت.

علاوه بر این، جنبش حماس مالیات اخذ شده در غزه را پس از کسر حقوق کارمندان امنیتی که مشمول اقدامات کمیته اداری ـ حقوقی نیستند و قرار است پس از تشکیل کمیته امنیتی، درباره وضعیت نهایی آنها تصمیم‌گیری شود، به دولت فلسطین تحویل خواهد داد.

رفع موانع موجود در گذرگاه‌های مرزی با مصر و سرزمین‌های اشغالی تحت حاکمیت اسرائیل ضمن تامین نیازهای امنیتی یکی دیگر از مواردی است که باید در این مرحله از اجرای طرح آشتی ملی پیشنهادی مصر صورت گیرد.

مرحله سوم (از 3 هفته تا یک ماه):

کمیته‌های امنیتی تخصصی در کرانه باختری و نوار غزه برای بررسی مسائل امنیتی و اتخاذ ساز و کارهای مناسب به منظور اجرای آنها زیر نظر مصر تشکیل جلسه خواهند داد.

کمیته‌های تخصصی قضایی و اراضی نیز با عضویت طرف‌های ذیربط در کرانه باختری و غزه و زیر نظر مصر تشکیل جلسه خواهند داد تا دستگاه قضایی و سازمان اراضی فلسطین یکپارچه سازی شود.

مرحله چهارم (3 روز)

در این مرحله نشست کمیته احیا و بازسازی سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” در قاهره ـ پایتخت مصر ـ برگزار خواهد شد تا ساز و کار مناسب برای اجرای توافقات سال 2011 درباره شورای ملی، انتخابات، پارلمان، آشتی اجتماعی و آزادی های عمومی در کرانه باختری و باریکه غزه اتخاذ شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا