خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشورهای بدون نفت چگونه اداره می‌شوند؟!

على عبدالعلى زاده، وزیر دولت اصلاحات، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی وضعیت کشور نوشت:

سلام این روزها که حلقه‌ی تحریم تنگ‌تر می‌شود مردم نگران آن هستند که سرانجام این راه به کجا می‌رسد؟  آیا جنگ می‌شود؟ پاره‌ای حرف‌ها هم گزینه‌ی جنگ را پر رنگ نشان می‌دهند.

تحریم یک جنگ سیاسی – اقتصادی است و راه مبارزه با آن برنامه‌ای سیاسی اقتصادی است نه جنگ نظامی.

از روز نخست تحریم روشن بود که تحریم  اقتصادی نمی‌تواند یک ملت یک پارچه را از پا درآورد هر چند سختی و دشواری‌های سنگینی را خواهد داشت و اگر رهبران جامعه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند از شدت تحریم کاسته خواهد شد.

با بررسی  انگیزه‌های تحریم کننده و پیشینه‌ی رفتاری او (آمریکا) با جمهوری اسلامی راه پاسخ گویی به تحریم روشن‌تر می‌شود. آمریکا در جنگ تحمیلی ۸ ساله می‌خواست انقلاب اسلامی را شکست داده و حکومت ایران را تغییر دهد اما پاسخ امام و مردم ایران به جنگ (پایداری و مقاومت تا پیروزی و نابودی صدام) درس عبرتی شد که هیچ جنگ طلبی جرات حمله و جنگ نظامی با ایران را نداشته باشد. اینک ترامپ آشکارا می‌گوید که می‌خواهد رویای شکست خورده‌ی جنگ ۸ ساله را تکرار کند و جمهوری اسلامی را نابود کند.

چند نکته‌ی مهم:

۱- ترامپ و یارانش می‌دانند که با تحریم، مردم ایران به زحمت می‌افتند اما حکومت عوض نمی‌شود.

۲- اگر مدیران ایران بتوانند بر تحریم پیروز شوند دیگر اعتبار و ابهتی برای آمریکا در منطقه و جهان باقی نمی‌ماند.

۳- رهبران ایران باید تجربه‌ی دفاع مقدس را سرلوحه‌ی کار قرار دهند و در برابر تحریم به فکر فرار نباشند یا مانند آقای بنی صدر طرحی مانند دادن زمین و گرفتن زمان نداشته باشند بلکه باید در مقابل تحریم بایستند و تحریم را شکست بدهند و آن را به راهی به سوی توسعه تبدیل کنند. در این صورت با اداره‌ی کشور بدون نفت و حتی بدون ارز و با توکل به خدا و همراهی مردم دشمن را ناکام خواهند کرد و از این پس هیچ رهبر دیگری فکر تحریم ایران را به خود راه نخواهد داد.

۴- رهبران ایران باید به جای چه کنم چه کنم نداشتن درآمد نفتی باید ببینند کشورهای دیگر بدون نفت و معدن چگونه کشورشان را اداره و توسعه داده‌اند؟

۵- مردم ایران در جنگ نشان دادند که جان خود و فرزندانشان را می‌دهند تا از کشور و انقلاب دفاع کنند و در دیماه ۹۶ هم نشان دادند که پای وفاداری به انقلاب ایستاده‌اند. حال جای شگفتی و تاسف است که چرا رهبران با مردم به این خوبی گفتگو نمی‌کنند و هیچ راهی برای حرکت و افتخار آفرینی در شکست دوباره‌ی آمریکا نشان نمی‌دهند؟

۶- بی گمان باید ترامپ به فکر جنگ باشد زیرا با طولانی شدن تحریم اعتبار آمریکا زیر سوال می‌رود و سران ایران راه مبارزه با تحریم را پیدا می‌کنند، بنابراین باید با تبدیل تحریم به جنگ و آن هم جنگی با تایید جهان یا اکثریت کشورها صحنه‌ی بازی را عوض کند و خود را از بن بست تحریم نجات دهد. روشن است بستن تنگه‌ی هرمز ایجاد بحران جهانی سوخت خواهد شد و با تبلیغات رسانه‌ای صهیونیزم افکار جهانی علیه ایران خواهد شد و اجماع جهانی برای باز کردن تنگه شکل خواهد گرفت و آمریکا به قهرمان نجات جهان تبدیل می‌شود. پس باید از فکر بستن تنگه بیرون آمده و به فکر بسیج امکانات کشور برای رونق اقتصادی و کارآفرینی باشیم هر چند از مدیرانی که با درآمد نفتی و یا با استقراض از بانک مرکزی مدیر می‌شوند چندان …

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا