خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خواهر همسر فغانی

«مصطفی رسته مقدم»، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز نوشت: «علیرضا فغانی داور سرشناس و برجسته‌ی کشورمان همراه با کوبل داوری‌اش با قضاوت چهار بازی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که مهمترین آن دیدار رده بندی جام بیست و یکم بود، نه تنها در ایران بلکه برای جامعه‌ی داوری آسیا تاریخ‌سازی کرد.

از فغانی صحنه‌ی ماندگار بسیاری در این جام ثبت شد، از صلابتش در مقابل ستاره‌های ژرمن در بازی آلمان-مکزیک گرفته تا شجاعت گرفتن پنالتی در دیدار حساس فرانسه-آرژانتین و قضاوت عالی در دیدار رده بندی.

اما به زعم نگارنده، ماندگارترین صحنه از فغانی که همزمان شجاعت و صداقت وی را به بهترین وجه ممکن به منصه ظهور می‌رساند، در ایران و در فرودگاه امام (ره) رقم خورد، جایی که وی خارج از همه‌ی پروتکل‌ها و خطوط قرمز نانوشته، به ابراز احساسات خواهر همسرش پاسخ می‌دهد. شجاعت فغانی زمانی به اوج می‌رسد که در پاسخ به خبرنگاری، با صراحتی مثال‌زدنی می.گوید تصویری که در فضای مجازی با عنوان مواجهه‌ی پر احساس فغانی و همسرش دست به دست می‌شود، عکس همسرش نیست بلکه خواهر همسرش است. این اظهار صادقانه به گونه‌ای بود که حتی خبرنگار هم متعجب شده و شوکه می‌شود.

شاید بتوان به این سخن خرده گرفت، اما می‌توان مدعی بود که موفقیت فغانی در داخل زمین، بازتابی از شخصیت و سبک زندگی شخصی وی است. سبکی که به «خود» بودن احترام می‌گذارد، «خود» را سانسور نمی‌کند، چه مقابل ستاره‌های میدان فوتبال و چه جلوی دوربین عکاسانی که لحظه به لحظه‌ی حرکات و رفتارش را ثبت می‌کنند، روشی که سعی نمی‌کند در جلوت به گونه‌ای باشد و در خلوت به شیوه‌ی دیگری. نقاب نمی‌زند و خودش را پنهان نمی‌کند. شیوه‌ای که در آن صداقت را به نام مصلحت‌اندیشی قربانی نمی‌کند، سیاقی که پیامدهای صادق بودن را به راحتیِ انکار واقعیت ترجیح نمی‌دهد.

شاید عکس فغانی با خواهر همسرش را بسیاری ندیدند اما احتمالا مصاحبه‌ی فغانی در مورد آن عکس را بسیاری شنیدند، حتی شاید بتوان گفت که این مصاحبه باعث بیشتر دیده شدن آن عکس شد. در هر صورت، بازنشر زیاد این مصاحبه نشانه این است که چقدر جامعه از این صداقت و صراحت و البته شجاعت، تعجب کرده است. تعجبی که می‌تواند نشانه‌ی این باشد که چقدر در جامعه‌ی کنونی ما «خود» بودن سخت است و هرکس که چنین می‌کند، بلافاصله در محدوده‌ی حوزه‌ی نفوذ خود دیده می‌شود.

نوع واکنش‌ها به این مصاحبه نیز خود می‌تواند نشان از این داشته باشد که چقدر برای جامعه جذاب است که میان جنبه‌ی ظاهرشان در انظار عمومی و باطن‌شان در حضور خویشتن، فاصله‌ای معنادار نباشد. برای مردم جذاب است که گرفتار پرده‌ها و نقاب‌ها نباشند، هنجارهای جامعه با ارزش‌هایشان در تعارض و تناقض نباشند و بتوانند خویشتن‌شان را بروز و ظهور دهند.

شاید مراجع تصمیم‌ساز ورزشی بنا به ملاحظات مختلف از جمله همان خطوط قرمز نانوشته، بر فغانی غضب کنند و شاید واقعا وی ممنوع التصویر شود، اما اینها همه پاک کردن صورت مسئله است، مشکل آنجاست که از مردم انتظار می‌رود همه به یک سبک و سیاق زندگی، تن در دهند و از خود دوگانه‌ای بسازند، یکی برای جامعه و آن دیگری برای جمع‌های خصوصی و تا این مشکل وجود داشته باشد، نه تنها فغانی بلکه هر کس که جرئت خود بودن را داشته باشد، همه‌ی چشم‌ها را متوجه خود خواهد کرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای نویسنده محترم متن چند نکته را هم باید مدنظر قرار دهند:
    اول اینکه شجاعت بیان یک گناه شرعی که نص صریخ قرآن است شجاعت نیست بلکه وقاحت است و به همین علت است که معصومین علیهم السلام گفته اند افشای گناه از خود گناه بدتر است. وقتی کسی صراحتاً اصول و اعتقادات دینی مردم کشورش را زیر پا می گذارد و به آن افتخار می کند چه فرقی با کسی دارد که از چراغ قرمز عبور میکند و با افتخار کار خود را فریاد میزند. حال انکه کسی که محرم و نامحرم را زیر پا گذاشته قانون الهی را تمسخر کرده ولی کسی که از چراغ قرمز عبور کرده قانون بشر را نقض کرده است. چه باید گفت که امروزه توهین به مقدسات شرعی روشنفکری نام گرفته و ارزش قائل شدن به آن نشانه امی بودن و عقب افتادگی است. آقای فغانی شاید داوری را خوب انجام داده ولی چرا باید با بغل کردن داور زن کشور برزیل و یا خواهر همسرش که نامحرم محسوب می شوند بخواهد اینقدر تابوشکنی کند ایشان چه هدفی از تکرار این اقدامات در مقابل دوربینهای خبری دارند.

    33
    30
    1. درود به شرف فغانی . که راحت دروغ نگفت – که میدانست کسانی چون شما همین را پیراهن عثمان میکنید ولی باز هم دروغ نگفت – کاش سری به خلوت های خودمان بزنیم و ببینیم در آنجا چه میگذرد ؟- گفته اید چه هدفی را از تابو شکنی دنبال میکند ؟ من میگویم ایشان دنبال هدف خاصی نبود و نیست این ذهن های امثال شماست که دنبال هدفی خاص میگردید که راحت انگ بزنید . دو حالت وجود دارد و هر دو به فغانی و باور هایش ربط دارد نه به من و شما . از چراغ که رد شوی حق دیگری را پایمال کرده ای مثا رانتها و از بین بردن حقوق اساسی مردم . امور شخصی هر کس ه خودش ارتباط دارد . اگر روزی همه ی ما فقط همین یک مسئله را درک کننم که باورمانن برای خودمان محترم است مطمئن باشید این مملکت روی خوش خواهد دید

      2
      10
      1. بله امور شخصی هر کس به خودش ربط داره اما در مکان شخصی، وقتی وارد جامعه بشی دیگه فقط یک شخص نیستی بلکه عضوی از جامعه هم هستی پس باید به قوانین آن جامعه احترام بگذاری.
        ثانیا فغانی دروغگوست چون مسلمانه ولی در عمل …..

        5
        1
  2. داور خوبیه اما کارش با موازین شرعی و فرهنگی ما مغایر بود، من بهش احترام قائل بودم اما با این حرکت نظرم عوض شد. کسی که علنا پا فراتر از حکم الهی بذاره خیر نمی بینه

    35
    26
  3. صداقت خیلی خیلی خوبه. اما زیر پا گذاشتن قوانین و بی حرمتی به دستورات دین خدا (که برای خیلی ها مهم هست) شجاعت نیست.
    مثلا خیلی راحت طرف بیاد توی تلویزیون آب بخوره و بگه من روزه نمی گیرم این به نظر شما شجاعت هست یا بی احترامی و مقابله با چارچوب ها.
    عملکرد ایشون خیلی خوب بود ولی نمیشه به خاطر عملکرد ورزشی، هنجارهای اجتماعی و دینی را شکست و همه نظاره گر باشند و مثل متن بالا تایید کنند.

    28
    23
  4. خود بودن خیلی هم سخت اما به دو شرط ، نقطه ضعفی نداشته باشی و دنبال استفاده از رانت هم نباشی و در جایگاهی که هستی سر جای خودت ایستاده باشی . محرومیت اداره کشور از نیروهای کارآمد و لایق به همین نکات وابسته است .

    18
    3
  5. چقدر راحت قبح محرم ونامحرم را دارند از بین می برند با این توجیهات غیر شرعی .!!!! حرام خدا تا ابد حرام است چه در ظاهر چه در پنهان

    26
    22
  6. انصاف نیوز!
    خدا تورا وکارشناسِ ناکارشناست را لعنت کند که با گستاخی از یک رفتار حرام قطعی شرعی که از نشانه های روحیه های فاحشه گری وفساد اخلاقی است، تجلیل وتعریف می کنید
    شما از خدا وپیامبر(ص) شرم نمی کنید که چنیین آشکارا دستورات قطعی دینی را به سخره می گیرید وباز خود را مسلمان وشیعه می نامید؟ اوف برشما!

    28
    26
    1. حرام خدا دزدی نیست که هیچ عکس العملی در حکومت ندارد!؟ حرام خدا دروغ و ریا و فریب ملت نیست که برای همه عرف شده و باید عین منافق دورو باشی تا رسوا نباشی؟؟!

      9
      1
    2. درود بر فغانی و امثال فغانی که ترویج صداقت و راستی میکنند نه مثل شما که ترویج دورویی و نفاق میکنید و چشمتون رو به روی اختلاس و حق الناس میبندید و با چوب دین برمردم میتازید. اوف بر شما

      12
      10
  7. آقایون که اینقدر رگ گردنش ون متورم شده یادشونه من مامان چاوز را نمی گم طراحی سوالات توهین آمیز به پیامبر اکرم در آموزش و پرورش و به رقص درآوردن قرآن رگتون را متورم نکرده بود نه اون موقع سرتون تو آخور بود حواستون نبود نه! میلیارد میلیارد غارت بیت المال که رگتون ا متورم نکرده نه حق دارید شما که دو نفر فوق لیسانس و دکترای بیکار تو خونه ندارید؟ شما که صبح تا شب تو بیمارستانها درگیر نیستید؟ هستید مگه
    الان هم شخصا اطلاعی از این تصویر نداشتم انصاف کارخوبی نکرده تصویر زندگی خصوصی این فرد را هم عمومی کرده از انصاف به عنوان نمادی حقوق شهروندی انتظار نداریم.
    احترام به حریم خصوصی افراد یعنی در رفتارهای آنها سرک نکشیم.

    10
    3
    1. تصویر، عکس منتشر شده در یک خبرگزاری است، آن هم از یک مراسم عمومی بوده و از لحاظ حرفه‌ای ایرادی نداشته است. اینکه رفتاری خصوصی است یا نه، موضوعی دیگر است

      2
      2
  8. انتشار این مقاله قطعا خلاف قانون وشرع است و حتما با آن برخورد خواهد شد انشا<الله به زودی. دست کم سایت می بایست از محتوا تبری می جست که نجسته

    10
    7
    1. به راه پروردگارت با حکمت و پند نیکو فراخوان (نه با زور و تهدید و خشونت) : قرآن کریم، سوره نحل، آیه 125

      2
      1
  9. لابد به نظر فقهی لمس از روی پوشش عمل کرده اند مثل علمایی که خانمها دستشان را از روی پوشش بوسیده اند

    6
    8
  10. حرام خداوند حرام مطلق است و ایستادن در مقابل آن شجاعت نیست بلکه کشیده شدن به سمت جهنم جاودان است

    9
    5
  11. خیلی خوبه همگی دست به دست هم دادین برای دهن کجی به ارزش های دینی و همه گیر کردن فساد و فحشا . امید وارم یک نفر در حضور خبرنگاران زن خودت را در آغوش گرفته و ببوسد

    6
    4
  12. خود بودن و دو رو نبودن خوب است ولی آدمی باشد هم در خلوت و هم در جلوت بنده ی خدا باشد و در راستای آنچه او برای انسان صلاح دانسته حرکت کند. اینکه رعایت محرم و نامحرم به صلاح انسان است نیز از این دسته است. این کار معنایش خود بودن نیست، پرده دریست آن هم گستاخی در برابر خدا، مردم چه کاره اند، همه بنده خدایند

    6
    1
  13. درصورتی رفتارایشان صادقانه است که درسالهای قبل هم که به شهرت امروز نرسیده بود همین رفتارها راعلنی کرده باشد.ایا قبلا هم چنین میکرده؟دراینصورت ایا امکان می یافته به مدارج بالاترداوری برسد یا جلوی پیشرفت اوسد می شد؟اگرقبلا جوردیگررفتارمیکرده اگرنه نشانه نفاق حداقل نوعی منفعت طلبی بوده که امروز نمیتواند ادعای صداقت کند.

    5
    2
  14. سلام متاسفانه گروهی تمام تلاش خود را جهت از بین بردن حرمت محرمات در جامعه بخصوص حجاب بکار گرفته اند. مقاله شما از بدترین این دسته از افراد است. ترویج فحشا و منکر . آیا ایشان اگر اشتباهی مرتکب شده بودن باید آنرا فریاد بزنند یا کتمان کنند؟ در صورتیکه وی هم ابایی از ترویج این کار زشت نداشت ایا باید از او در کار بدش دفاع کرد؟ خوره ای که جماعتی بجانشان افتاده اینست که کار بد دیگران می تواند توجیه گر کار بد شخص دیگر باشد. این چه منطفی است؟ اری دزدی و اختلاس و مال مردم خوری و هزاران عمل بد دیگر را دین اسلام تاکید بر حرام بودنش دارد و این مورد هم از همان گونه موارد است. کسانی که با این منکر مخالفند قطع و یقین بدانید با همه آن منکراتی که ذکر کرده اید مخالفند.

    2
    1
  15. چقدراحت باحالت بسیار زنده جنسی اماده در اغوش کشیدن همدیگرند!؟باانهمه تبلیغات کاذب درباره صداقت وشجاعت فغانی!؟ایشان مستقیما درحال ترویج قبح شکنی جامع هستند

    3
    1
  16. دوستان با لعن و‌نفرین کردن نمی‌شود واقعیلت جامعه را نادیده گرفت. برخلاف برخی دیدگاهها، حق‌الناس از حق‌الله مهمتر است. آقای فغانی حق‌الله را زیر پا گذاشته باشد هم، حق‌الناس کسی را زیر پا نگذاشته. کسانی بر وی خرده می‌گیرند که تا خرخره حق‌الناس را خورده‌اند.
    دست نویسنده این یادداشت هم درد نکند.

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا