خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد مصباح از کسانی که می‌گویند دشمنی آمریکا به خاطر دشمنی با ایران است!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: من هرگز باور نمی‌کردم که دولتمردی در نظام اسلامی صریحاً بگوید دشمنی آمریکا به خاطر نظام نیست، بلکه به خاطر ایران است. رهبری چنین مواردی را از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌کردند که دائماً بر انقلابی‌گری و لزوم انقلابی ماندن تأکید می‌کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب و دانشجویان شرکت‌کننده در دوره‌هاي آموزشي «طرح ولایت»، با اشاره به وجود اختلاف عملكرد افراد كه ناشي از تفاوت صنف و سطح افراد است، اظهار داشت: هر يك از ما براي تعيين وظيفه خودمان علاوه بر توجه به موقعيت‌مان در اين دو جهت، بايد شرایط، اولویت‌ها و نیازهای جامعه را نيز در نظر گرفته، و بر همين اساس هدفي را براي خود مشخص کنیم و همت اصلي خود را صرف رسيدن به آن كنيم.

وی افزود: البته ممكن است گاهی در شرایط استثنائی مثل زمان جنگ، وظیفه اصلی افراد تغییر کند و همه اقشار وظايف ديگر خود را رها كنند و به دفاع بپردازند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم انقلابی ماندن حوزه خاطر نشان كرد: این فرمایش رهبری، نوعی هشدار تلقی می‌شود، و در واقع به اين معنا است که حوزه در معرض آفت دورشدن و جدا شدن از انقلاب قرار گرفته است. حقیقت این است که ایشان خطری را احساس می‌کنند که کمتر كسي به آن توجه کرده، و آن خطری است که متوجه اصل انقلاب است.

وی در مقام تبیین فرمایش مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنده شرایط قبل و بعد از انقلاب و چهل سال بعد از انقلاب را درک کرده‌ام؛ زمانی تلقی مردم از دین، تنها امور شخصی مانند نماز و روضه و عزاداری سیدالشهدا (ع) بود؛ نهایتاً داشتن محاسن نیز نشانه دینداري تلقی می‌شد، اما عرصه امور اجتماعی را خارج از حوزه دین تلقی می‌کردند؛ یعنی برای دین مجالی جهت دخالت در کسب و کار، امور سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی قائل نبودند؛ به عبارت بهتر می‌توان گفت دینداران می‌توانستند در امور دنیایی شان مانند سایر کافران دنیا باشند، و تنها ظاهر دین را حفظ کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: بزرگترین کار امام راحل(ره) این بود که این فکر را عوض کرد و به مردم فهماند نماز و روزه فقط جزئی از دین هستند، نه تمام آن؛ امام(ره) به ما یاد داد که همه امور زندگی‌مان باید تابع دین باشد، مخصوصاً رفتارهای اجتماعی و سیاسی؛ این جمله معروف امام(ره) که بخش اعظم فقه مربوط به امور سیاسی و اجتماعی است، ناظر به همين امر است.

وی در ادامه گفت: این تفکر از سوي انقلابیون نسل اول جدی گرفته شد و در اعمالشان نیز کمابیش ظهور يافت؛ بروز دین‌داری در امور اجتماعي در اين نسل تا حدي پيش رفت که حتی با مظاهر اشرافی‌گری نیز مخالف بودند؛ به عنوان مثال مهريه زیاد برای زن را زشت می‌دانستند و گاهی یک دوره تفسیر المیزان يا كتاب‌هاي مذهبي ديگر به عنوان مهريه قرار مي‌گرفت. آن نسل فهمیدند که دین باید در همه رفتارهای فردی و اجتماعی‌شان بروز و ظهور داشته باشد.

مصباح یزدی گفت: اما بعد از پيروزي انقلاب و به ويژه پس از رحلت امام(ره) تدريجاً نفوذ فرهنگ و سیاست غربی در بین مسئولان آغاز شد. در حالي‌كه تکیه کلام امام راحل(ره) اسلام و خداوند تبارک و تعالی بود، بعد از ایشان کسانی به مسئولیت رسیدند که روحیه انقلابی در آنها ضعیف بود و حتي در برخی كاملاً به فراموشی سپرده شده بود؛ امروز هم كار به جایی رسیده که بعضي از مسئولان صریحاً می‌گویند که دشمنی دشمنان، نه به خاطر نظام اسلامی، بلكه به خاطر دشمنی با ایران است! از اين افراد بايد پرسيد مگرشاه ایرانی نبود؟ چرا با او دشمن نبودند؟

وي در ادامه گفت: امام(ره) مكرراً می‌فرمود دشمنان، از اسلام سیلی خورده‌اند؛ رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند دشمنی آنها به خاطر انقلاب و نظام اسلامی است.

اين استاد حوزه علميه قم اظهار داشت: برخی به این باور رسیده‌اند که زماني كه مردم خودشان رأی می‌دهند و رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، چه لزومی‌دارد که رهبری وجود داشته باشد، و اصلاً ولایت فقیه برای چیست؟! مگر کشورهای ديگر رهبر دارند؟!

مصباح یزدی با اشاره به این که رهبری از مدت‌ها قبل حس کرده بودند که در برخی جاها این تفکر انقلابی رو به افول نهاده است، گفت: از همین رو ایشان ضمن هشدار در اين زمينه به مسئولان، حوزویان و دانشگاهیان فرمودند انقلابی باشید. اگر رهبری چنین خطابی را به حوزه‌ها نیز دارند، به اين معنی است كه خطر جدا شدن از انقلاب براي حوزه‌ها نیز وجود دارد و ممکن است ما هم فراموش کنیم که بخش اعظم فقه مربوط به امور سیاسی و اجتماعی است.

وی با تأكيد بر این که تفکر انقلابی سبب تشکیل نظام اسلامی شد که در رأس آن ولی فقیه قرار دارد، خاطر نشان کرد: نماد نظام اسلامی، ولایت فقیه است و اغلب کشورها نظام اسلامی ایران را با این نماد می‌شناسند؛ همه دشمنی‌ها با اين نماد نیز به اين دليل است كه او ضامن اسلامیت نظام است.

آیت‌الله مصباح يزدي با اشاره به کم‌رنگ شدن روحیه انقلابی در برخي مسئولان اظهار داشت: امروز برخی از مسئولان به راحتی با اوامر ولي فقيه مخالفت می‌کنند؛ هرچند در ظاهر دائماً از رهنمودهای رهبری تشکر می‌کنند، اما در عمل برخلاف فرمایشات ایشان عمل می‌کنند. چنین كساني باور ندارند كه اسلام مي‌تواند کارآیی داشته باشد و مشکلات را حل کند.

وی با تأكيد بر اين‌كه دشمن زمانی به ما احترام می‌گذارد که ما دست از دین خود برداريم و برای او نوکری کنیم، گفت: بر اساس آيات قرآن بدون شك عزت فقط از آنِ خداوند، رسول خدا و مؤمنین است؛ اما متأسفانه رفتار بعضي از مسئولان حاكي از آن است كه اعتقادی به اين امر ندارند؛ تا جايي كه حتي در ادبیات بعضي از ايشان «اسلام» جای خود را به ایرانی‌گرائی و ناسیونالیسم داده است؛ یعنی همان شعاری که شاه با عنوان «ناسیونالیسم مثبت» مطرح می‌کرد!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه افزود: من هرگز باور نمی‌کردم که يكي از دولتمردان نظام اسلامي صریحاً بگوید دشمنی آمریکا به خاطر نظام نیست، بلکه به خاطر ایران است. رهبری این خطر را از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌کردند که دائماً بر انقلابی‌گری و لزوم انقلابی ماندن تأکید داشتند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: ایرانی‌گرایی یعنی پشت پا زدن به همه ارزش‌های الهی و انسانی؛ یعنی همان رفتار ترامپ كه پرچم آمریکا را بغل کرده و می‌بوسد، و با اين كار خود نشان می‌دهد که حقوق بشر، صلح، و نظایر آن، حتی بر اساس قرائت خودشان، هیچ ارزشی برايشان ندارد و آنچه مهم است، آمریکاست.

وی افزود: این که دولتمردی بگوید اگر دشمنان ما با اسلام مخالف بودند، باید با عربستان هم دشمني می‌کردند، سخنی اشتباه است؛ البته آنها با اسلام قلابی مخالف نیستند؛ آنها با اسلامی که پادشاه آن با تاچر مشروب بخورد، مخالف نیستند؛ آنها با اسلامی که حاکمانش بمب‌های خریداری شده از غرب را به نام اسلام بر سر ملت مظلوم هم‌دین، هم‌زبان و هم‌نژاد خودشان در یمن بريزند، مخالف نیستند؛ آنها با نظامی مخالفند که بخواهد پرچم اسلام ناب را در جهان بلند کند.

وی با طرح اين سؤال كه وظیفه ما در این شرایط چیست، گفت: در وهله اول ما باید از الگویی به نام «امام خمینی(ره)» بهره بگیریم و همانند او محور همه کارهايمان را «خدا» قرار دهیم و بدانیم که عزت از آنِ خدا، رسول و مؤمنین است. پس از باور قلبي به اين مسأله، باید بدانیم بزرگترین خطر براي چنين اعتقادي این است که افرادی بی‌دینی را به عنوان دین به ما قالب کنند. لذا باید دین را درست بشناسیم، تا كساني دین انحرافی را به ما قالب نكنند. هم‌چنين بكوشيم دیگران را هم با دين صحيح آشنا كنيم.

مصباح در پایان تأكيد كرد: شناختن دین صحيح، شناساندن آن به دیگران، بنا گذاشتن بر عمل به دین، و خودسازی برای ثبات قدم در این مسیر، مهم‌ترین وظایف ما هستند، و بايد بدانیم که اگر در این مسیر صادق باشيم، خداوند نیز وعده داده كه «لَیَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ یَنْصُرُه»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شاید نتیجه این عنادورزی ها بزعم بعضی دنباله رفتارهایشان در زمان انقلاب وموضعگیری هایشان دران زمان باشد ……ما این ژرف اندیشی گذشته وفعلی این خطیبان را هم بهمان سیاق می بینیم…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا