خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ترامپ از مذاکره با ایران استقبال می کند»

کریم سجادپور تحلیلگر وکارشناس مسایل ایران درگفت و گو با سی ان ان با بیان اینکه دولت ترامپ پائیز گذشته هشت بار تلاش کرد تا با رئیس جمهوری ایران ملاقات کند و ایرانی ها آن را ردکردند، گفت:رئیس جمهوری آمریکا از نوعی مذاکره مجدد با تهران استقبال می کند.

به گزارش ایرنا، سجادپور در تحلیل آنچه که ترامپ در توئیت خود به تقلید از محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران که گفته بود،’هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید’کپی برداری کرده به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: دولت ترامپ پائیز گذشته هشت بار تلاش کرد تا با حسن روحانی (در سازمان ملل) ملاقات کند و ایرانی ها آن را رد کردند، بنابر این کاملا قابل درک است که این موضوع مقدمه ای برای گشایش روابط بین دو کشور باشد که دولت ترامپ می خواست آن را انجام دهد.
پژوهشگر اندیشکده ‘کارنگی برای صلح بین الملل’ افزود:واقعیت این است که از چنین رئیس جمهوری(ترامپ) بر می آید که شاهد ساخت هتل و یا پرتاب بمب در ایران از سوی وی باشیم.

سی ان ان از وی پرسید: آیا واقعا می توان شاهد پرتاب بمب بر ایران بود، تمامی تیم امنیتی و دولت ترامپ همچون پمپئو، بولتون و متیس تندرو و مخالف ایران هستند آیا لحنی متفاوت از کاخ سفید درباره ایران مانند آنچه برای کره شمالی رخ داد را شاهد هستید.
کارشناس مسائل ایران درپاسخ به این پرسش گفت: (البته) جان بولتون مشاور امنیت ملی بطور قطع یکی از مقامات بسیار تندرو علیه ایران طی سه دهه گذشته بوده و پیوسته تحریک به بمباران ایران کرده است، (اما) ترامپ زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود خواستار خروج از مهلکه جنگ در خاورمیانه بود و از جنگ در عراق و افغانستان انتقاد می کرد، بنابراین دراینجا فاصله ای وجود دارد که وی خواهان خروج از خاورمیانه و از سویی دیگر برخی از سیاستمداران و مقامات دولت وی مخالف این موضوع هستند.

سی ان ان از وی پرسید: برخی تلاش دارند تا دریابند که توئیت ترامپ چه پیامی دربر داشته است، پمپئو در نشست مخالفان هرچند علیه ایران سخت سخن گفت اما در پایان اشاره ای به تمایل مذاکره با طرف ایران داشت .

پژوهشگر اندیشکده کارنگی درپاسخ گفت:ترامپ زمانی که خواست خروج آمریکا از توافق هسته ای را اعلام کند به مدت 10 دقیقه نطق کرد که حدود 9 دقیقه 30 ثانیه به بدگویی از حکومت ایران و توافق هسته ای پرداخت اما در ثانیه های پایانی گفت مایل و موافق با مذاکره مجدد درباره این توافق با طرف ایرانی است، فکر نمی کنم که ترامپ فردی متعصب و غیر منطقی باشد و درباره نوعی مذاکرات مجدد (با ایران)موافق و از آن استقبال می کند.

سجادپور افزود: فکر می کنم دولت ترامپ راهبرد روشنی دارد که ایران راتحت فشار شدید قرار دهد وبدینوسیله دو نتیجه به دست آورد، اول آنکه ایران تسلیم شود، نه فقط در مفهوم هسته ای بلکه در مفهوم منطقه ای ، دوم ضربه زدن به حکومت ایران.

سی ان ان از وی پرسید: هر دو موضوع تسلیم شدن و ضربه زدن به ایران از ابتدای انقلاب درمورد ایران به کار بسته شد اما حاصلی در برنداشت، آنچه که رخ داد در جریان جنگ نفت کش ها در دهه 80 اختلال در تنگه هرمز بوجود آمد واین امر نه تنها برای جهان بلکه برای خود ایران هم بعنوان یک مسیر نفتی حیاتی بود، اگر آمریکا به متحدان خود بگوید کسی از ایران نفت نخرد و ایران بگوید شما ما را تهدید می کنید ماهم نفت شما را تهدید می کنیم، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟.

سجاد پور گفت:ایران در وضعیت تنش ها تهدید می کند، چندین دهه است که به بستن تنگه هرمز تهدید می کند. امانفت برای اقتصاد ایران حیاتی است و مانع شدن از صادرات نفت در واقع لطمه زدن به خوداست و ایران متحدانی چون چین را از دست خواهد داد.

سی ان ان در بخش دیگری از این مصاحبه از وی پرسید: ایده تجاوز نظامی به ایران در دوران بوش (پسر) به بالاترین سطح خود رسید اما رخ نداد.
سجاد پور در پاسخ به این پرسش گفت : اگر از مقامات عالی گذشته و کنونی آمریکا و حتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در این باره پرسش کنید خواهند گفت که تقابل نظامی با ایران نمی تواند در ابعاد عراق صورت گیرد.به نوعی حملات هوایی به تاسیسات هسته ای خواهد بود که البته این تاسیسات در سراسر کشور پخش و برخی از آنها در زیر کوه ها قرار دارند.

این تحلیلگر و کارشناس مسائل ایران به سی ان ان گفت: فکر می کنم خطری که ایران با آن مواجه است این می باشد که همزمان در جنگ سرد و جنگ واسطه ای با اسرائیل، عربستان و آمریکا قرار دارد و بطور بالقوه این جنگ می تواند ‘داغ’ (شعله ور) شود، ایران توانایی یک تقابل نظامی با آمریکا را ندارد چرا که شرایط داخلی مناسب نیست و بحران اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست هم وجود دارد.فکر می کنم حسن روحانی تلاش به اجتناب از این تقابل دارد.

به گزارش ایرنا، ترامپ روز گذشته دوشنبه برابر با اول مردادماه درتوئیتی و به تقلید از سخنان محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که چندی پیش خطاب به آمریکایی ها گفته بود «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید» مطلبی منتشر کرد.

رئیس جمهوری آمریکا درحساب توئیتر شخصی خود بانوشتن حروفی بزرگ و واکنشی انفعالی به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکنید.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک روز پیش از آن (یکشنبه) برابر با 31تیرماه در همایش روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزارشد، خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است.

روحانی تاکید کرد: آمریکایی ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا