خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شانس دموکرات‌ها برای در اختیار گرفتن کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای چقدر است؟

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: ممکن است که دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره اکثریت کرسی‌ها را کسب کنند که این شانس در مجلس نمایندگان بیشتر از مجلس سنا است اما اگر بازهم در هر دو مجلس، دموکرات‌ها اکثریت را داشته باشند، بازهم تا ژانویه سال ۲۰۲۱، دولت همچنان در اختیار دنالد ترامپ است و اگر به هر دلیلی هم ترامپ دیگر رئیس‌جمهور نباشد، معاون او یعنی مایک پنس عهده‌دار سمت ریاست جمهوری است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اعزام هیات‌هایی از سوی وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای مجاب کردن کشورها برای قطع همکاری‌ها با ایران گفت: بحث نظارت بر حسن اجرای تحریم‌ها که ایالات متحده علیه کشورها اعمال می‌کند، برعهده دفتر کنترل دارایی‌های خارجی مشهور به «اوفک» است که زیر نظر وزارت خزانه‌داری عمل می‌کند.

رایزنی امریکا با شرکای اصلی ایران برای قطع همکاری اقتصادی

وی با بیان اینکه امریکا تا زمانی که در برجام حضور داشت، تحریم‌ها براساس توافق هسته‌ای تعلیق بودند، اظهار داشت: وقتی دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ماه، دستور توقف حضور امریکا در برجام را اعلام کرد، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری ماموریت یافتند بر اعمال مجدد تحریم‌ها و رعایت آن از سوی کشورهای دیگر نظارت کنند. در این چارچوب، وزارت خزانه‌داری امریکا جدولی درباره زمان بازگشت تحریم‌ها را اعلام کرد و وزارت امور خارجه ایالات متحده مامور به رایزنی با شرکای اقتصادی ایران مانند ژاپن، کره جنوبی، هند، ترکیه و مجموعه اتحادیه اروپا که اغلب‌شان از خریداران اصلی نفت و تامین‌کننده کالاها مورد نیاز و ارائه‌دهندگان خدمات مالی به ایران هستند، گفت‌وگو کند.

دولت‌های بسیاری اعلام کرده‌اند تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده را قبول ندارند

این کارشناس ارشد مسائل امریکا درباره موفقیت این رایزنی‌ها تصریح کرد: درباره موفقیت‌ این هیات‌ها، باید رایزنی‌ها را مورد به مورد، بررسی کرد. بسیاری از دولت‌ها صراحتا اعلام کرده‌اند تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده را قبول ندارند صرفا متعهد به تحریم‌های سازمان ملل هستند اما فارغ از دیدگاه‌ دولت‌ها به تحریم‌های ثانویه، بخش‌های خصوصی تقریبا در حال پایان بخشیدن به همکاری‌هایشان به ایران هستند.

تهدید امریکا به قطع همکاری مالی به شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند

ابوالفتح در تشریح علت این توقف همکاری‌ها خاطرنشان کرد: بخش‌های خصوصی به نوعی مجبور به پایان بخشیدن همکاری‌هایشان با ایران هستند زیرا سهام‌دار تعداد زیادی از این شرکت‌ها، امریکایی هستند و از طرف دیگر، ایالات متحده اعلام کرده شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، دسترسی‌شان به دلار و بازارهای مالی ایالات متحده را به تدریج قطع می‌کند و آنها را مورد تحریم و تنبیه قرار می‌دهد.

فاز نخست اعمال مجدد تحریم‌های امریکا ۱۵ مرداد و فاز دوم آن ۱۳ آبان است

وی با بیان اینکه فاز نخست اعمال مجدد تحریم‌های امریکا ۱۵ مرداد و فاز دوم آن ۱۳ آبان است، ابراز داشت: باید این زمان‌ها بگذرد و دید رایزنی هیات‌های امریکایی چقدر موثر بوده است. هم‌اکنون نمی‌توان با قاطعیت گفت امریکا تا این لحظه به اهداف خود رسیده است.

به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها گام بلندی از سوی اتحادیه اروپا بود

این تحلیل‌گر ارشد مسائل امریکا در پاسخ به این سوال که به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها تا چه اندازه می‌تواند تحریم‌های ایالات متحده را خنثی کند؟ بیان کرد:‌ به‌روزرسانی قانون مسدودکننده تحریم‌ها گام بلندی از سوی اتحادیه اروپا بود و نشان از عزم راسخ اروپایی‌ها برای نجات برجام در مقابل تحریم‌های امریکا است. این قانون در اواخر دهه ۹۰ برای کوبا وضع شد و بعد به ایران تسری یافت.

شرایط کنونی در آستانه دهه سوم قرن بیست و یکم با اواخر قرن بیستم متفاوت است

ابوالفتح با تاکید بر اینکه شرایط کنونی در آستانه دهه سوم قرن بیست و یکم با اواخر قرن بیستم متفاوت است، یادآور شد: اواخر قرن بیستم، دوران اوج چندجانبه‌گرایی بود و ایالات متحده رهبری اقتصاد جهانی با مشارکت و رهبری کشورهای دیگر را برعهده داشت. آنها معتقد بودند با ایجاد ائتلاف‌های جهانی و منطقه‌ای و همکاری با متحدان، منافع خود را می‌توان پیش برد. در این چارچوب، زمانی که تحریم‌های ثانویه منافع شرکا را به خطر می‌انداخت و عامل بازدارنده‌ای در روابط شرکا با امریکا بود، موجب می‌شد تا واشنگتن از اعمال تحریم‌ها خودداری کند.

ملی‌گرایان امریکایی نگران همکاری‌ اقتصادی متحدان امریکا با ایران نیستند

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، ملی‌گرایانی در کاخ سفید بر سرکار آمده‌اند که نه تنها نگران همکاری‌ اقتصادی متحدان امریکا با ایران نیستند بلکه جنگ تجاری با همین متحدان را کلید زده‌اند و در حال خروج پیمان‌های جهانی به صورت یکجانبه هستند.

دولت ترامپ دغدغه خسارت شرکت‌های اروپایی به خاطر توقف همکاری با ایران را ندارد

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه برای دولت ترامپ این دغدغه وجود ندارد که شرکت‌های اروپایی به خاطر توقف همکاری با ایران متحمل خسارت می‌شوند، عنوان کرد: تحریم‌ ایران و وادار ساختن کشورها به قطع همکاری اقتصادی با ایران را می‌توان بازی در یک چارچوب بزرگتر برای فاصله‌گیری بیشتر با چین و اتحادیه اروپا تلقی کرد تا از این طریق، آنها به دلیل خسارتی که می‌بینند از رقابت با امریکا باز بمانند.

تحریم‌های امریکا با شدت هرچه تمام‌تر اجرایی می‌شوند

ابوالفتح با بیان اینکه انتظار آن است که تحریم‌های امریکا با شدت هرچه تمام‌تر اجرایی شوند، گفت: شرکت‌های اروپایی فارغ از حمایت دولت‌هایشان از برجام، مجبور به پایان بخشیدن همکاری‌هایشان با ایران هستند و به همین خاطر، به نظر می‌رسد قانون مسدودکننده تحریم‌ها قابلیت اجرایی چندانی ندارد و کفایت لازم را ندارد. به همین خاطر هم است که مسئولان ایران بسته اولیه‌ای که ارائه شد را کافی نمی‌دانند و می‌گویند گروه ۱+۴ باید مکانیزم‌های مشخص عملی را معرفی کند.

احتمال دادن معافیت خرید نفت ایران به برخی از کشورها

وی درباره احتمال دادن معافیت‌هایی به برخی از کشورها برای همکاری با ایران نیز اظهار داشت: انجام این رایزنی‌ها طبیعی است. شاید امریکا برای ایجاد حس توازن و ثبات بازار نفت، به برخی از متحدان خود معافیت‌هایی را برای خرید نفت از ایران بدهد اما مشخص نیست ایران در مقابل این فروش نفت تا چه اندازه به منابع مالی حاصل از فروش بهره‌مند شود.

قبل از برجام نیز چند کشور از تحریم خرید نفت ایران مستثنی شده بودند

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی افزود: قبل از برجام نیز چند کشور از تحریم خرید نفت ایران مستثنی شده بودند و می‌توانستند از ایران نفت خریداری کنند و جریان انتقال و فروش نفت ایران به بازارهای جهانی وجود داشت ولی در دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش نفت با مشکل روبرو است. ۵۰ درصد این پول به صورت یورو در بانک‌های مختلف ذخیره و بلوکه می‌شد و ۵۰ درصد آن به صورت پول‌های محلی به ایران بازمی‌گشت که در این باره هم تهران با مشکلاتی روبه‌رو بود.

امریکا مانع دسترسی ایران به پول حاصل از فروش نفت خواهد شد

ابوالفتح با بیان اینکه دوران جدید ممکن است ایران نفت خود را بفروشد ولی با سختی‌های بیشتری برای دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش نفت روبه‌رو است، تصریح کرد: عدم دسترسی ایران به منابع مالی خود هدف اصلی امریکا برای تحت فشار قرار دادن تهران است. در واقع، اگر کاخ سفید معافیت هم به کشورها برای خرید نفت ایران می‌دهد، این معافیت برای ثبات در قیمت‌ها در بازار نفت و رفع مشکل این کشورها است و نه رفع مشکل ایران.

شانس دموکرات‌ها برای در اختیار گرفتن کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر

وی در پاسخ به این سوال که شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر (آبان ماه) تا چه اندازه می‌تواند موجب کاهش فشارها به ایران شود؟ خاطرنشان کرد: ممکن است که دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره اکثریت کرسی‌ها را کسب کنند که این شانس در مجلس نمایندگان بیشتر از مجلس سنا است اما اگر بازهم در هر دو مجلس، دموکرات‌ها اکثریت را داشته باشند، بازهم تا ژانویه سال ۲۰۲۱، دولت همچنان در اختیار دنالد ترامپ است و اگر به هر دلیلی هم ترامپ دیگر رئیس‌جمهور نباشد، معاون او یعنی مایک پنس عهده‌دار سمت ریاست جمهوری است.

تردیدهای جدی مبنی بر برکناری ترامپ یا شکست ملی‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با تاکید بر اینکه تردیدهای جدی مبنی بر برکناری ترامپ یا شکست ملی‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، ابراز داشت: سرعت تحولات در ایالات متحده بسیار است و بحث بر سر روزها و هفته‌ها است و به همین خاطر، چندان نمی‌توان منتظر شکست ترامپ تا دو سال و نیم دیگر باشد.

رهبر دموکرات‌ها در سنا از مخالفان سرسخت برجام بوده است

ابوالفتح با یادآوری اینکه ترامپ دموکرات‌ها صرفا در موضوع برجام با ترامپ تفاوت دیدگاه دارند، بیان کرد: درخصوص موضوعاتی نظیر حفظ امنیت اسرائیل، حقوق‌بشر، تروریسم، توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، اشتراکات بسیاری میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود دارد و حتی اگر در ماه نوامبر، دموکرات‌ها اکثریت مجلس سنا در اختیار داشته باشند، رهبر اکثریت سنا کسی خواهد بود (چاک شومر) که از مخالفان سرسخت برجام در زمان تصویب بوده است.

ایجاد فضای تنفسی برای ایران در صورت شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره

وی اضافه کرد: شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره شاید یک تنفسی را برای ایران ایجاد کند ولی ممکن است فشارهای ایالات متحده به سایر موضوعات غیربرجامی انتقال داده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا