خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره‌ی رخدادهای اخیر

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای تحلیلی درباره‌ی رخدادهای سیاسی ـ اقتصادی اخیر، تاکید کرد: امروز محتاج آشتی ملّی، تصمیم ملّی، عزم ملّی و تلاش ملّی برای ارتقای جامعه و اعتلای جمهوری اسلامی و مقابله با عداوت‌های خارجی هستیم.

به گزارش انصاف نیوز، متن بیانیه‌ی این تشکل حوزوی اصلاح طلب در پی می‌آید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»

این روزها ملت بزرگ ما نگران آینده خویش است. تاریخ ایران، جغرافیای استراتژیک و موقعیت خاص منطقه‌‏ای و جهانی ما میراث گرانقدر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و ارزش‌های جمهوری اسلامی و فداکاری و مهارت نیروی انسانی، سرمایه‏ای بس گرانقدر است که به‌کارگیری درست آن و برنامه‌ریزی عالمانه و حساب شده و اجرای کارآمد و پرنشاط و نظارت دقیق و جدی و عادلانه وضعیتی بسیار بهتر از حال کنونی را اقتضا می‌‏کند.

اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی امروز ایران، منازعات و اختلافات و مچ گیری‌‏ها و گروکشی‏‌ها در کنار عداوت‌های منطقه‏‌ای و دسایس قدرت‌های جهانی افق آینده را در نگاه مردم ایران تیره و نگران‌کننده می‌‏نماید.

جمهوری اسلامی حاصل مجاهدات طولانی ملت بزرگ ایران است و ریشه در اندیشه‌ی عالمانی دارد که قرن‌ها در توسعه و تعمیق تفکر اسلامی کوشیده‏‌اند و پاسخی است به نیاز انسان معاصری که دل در گرو دین و معنویت دارد؛ نهالی است که با خون‌های پاک شهیدان این دیار آبیاری شده است و انتظار برومندی و باروری تناوری آن از آمال یک ملت بزرگ است. هر گونه کوتاهی، کج‌اندیشی، لجاجت، خودخواهی، منفعت طلبی، تن‌آسایی و تنگ‌نظری که این سرمایه گرانقدر را کم‌بها کند و ثمرات متوقع از آن را غیر محقق سازد خیانتی بزرگ به اسلام و ایران و تضییع حقوق ملتی بزرگ است که در روز حساب پاسخی سخت در پیشگاه داوری الهی را موجب خواهد شد.

هیاهوی زورگویان جهانی و نقشه‏‌های بدمنشانه آنان و همکاری برخی رقبا و دشمنان منطقه‌ای و تهدیدهای خارجی صرفاً آنگاه خطرناک و نگران‌کننده خواهد بود که عزم و اراده ملت و تدبیر حکومت‌گران در پی نزاع، درگیری، کوتاهی و ناکارآمدی دچار خلل و نقصان شود.

در این شرایط خطیر که ملت ما با دشواری‌های گوناگون می‌کوشد که از تنگنای عداوت خارجی سرافرازانه بگذرد؛ برهمه‌ی مسوولان امر و خدمت‌گزاران کشور و ملت لازم است که به نکاتی بسیار مهم بذل عنایت کنند.

1- امید بزرگترین سرمایه‌ی هر فرد و جامعه‌ی در رشد و بالندگی و تحقق اهداف است. هر گونه سیاه‌نمایی و القای یأس بزرگترین تهدید برای هر فرد و جامعه‌ی زنده و بالنده است. همچنان‌ که وعده‌های بی‌اساس و گزارش‌های غیرواقعی و هیاهوی بی‌پشتوانه از نگاه تیزبین مردم دور نمی‌ماند و در تخریب امید و اعتماد ملت اثر دو چندان دارد.

2- نزاع و ستیزه بر سر منافع شخصی و گروهی و جناحی و بی‌توجهی به منافع ملّی و مصالح عمومی و هزینه کردن آبروی نظام جمهوری اسلامی و سعادت و آسایش و رفاه مردم برای تحقق خواست‌های گروهی و از میدان به در بردن رقیب نه تنها توفیق در پی نخواهد داشت بلکه خانه را بر سر همه‌ی اهل آن آوار خواهد کرد.

3- انفعال و کم‌کاری و کم‌توجهی و کوتاهی در انجام وظایف و مسوولیت‌های ملّی هرگز بخشودنی نیست و در شرایط حساس گناهی مضاعف است از مسوولان امر می‌خواهیم که با شجاعت و جسارت از روی تأمل و تحقیق برای برون‌رفت از مشکلات راهی بیابند و اگر تجدید نظر در برنامه‌ها و یا همکاران لازم است تا دیر نشده و با کمترین هزینه اقدام کنند.

4- مردم ما همواره در طول حیات جمهوری اسلامی پشتوانه‌ی اصلی نظام بوده‌اند و با فداکاری و استقامت خود خروج از این بن‌بست‌ها را رقم زده‌اند. لازمه‌ی این حضور احترام به ملت و اعتماد به آنان و مشارکت دادن آنان در اتخاذ تصمیم‌های اساسی و ملّی است. هر گونه تصمیم و برنامه‌ی بزرگ ملّی آن گاه به ثمر می‌رسد که با همدلی و اجماع جامعه محقق شود و لازمه‌ی آن استفاده از همه‌ی صاحبان فکر و اندیشه با سلایق مختلف سیاسی و گرایش‌های متنوع است. تصمیم‌هایی که در محافل خاص و پشت درهای بسته اتخاذ شود و به عرصه‌ی فکر عمومی و هم نظری نخبگان نرسد در عمل در سطح ملّی قابل پی‌گیری و حائز موفقیت نخواهد بود.

5- صداقت و شفافیت لازمه‌ی جلب همکاری عمومی و تأمین نظارت ملّی است؛ اگر امروز سخن از فساد اقتصادی و اداری از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسوولان است بهترین راه جلوگیری از آن بالازدن پرده‌ها و گشودن پنجره‌ها و به رسمیت شناختن حق آگاهی و نظارت عمومی و گشایش در عرصه‌ی اطلاع رسانی است. تغییر رویه‌ی رسانه‌ی ملی در این راستا فوریت و اهمیت بسیار دارد.

6- دشواری زندگی اقتصادی مردم در این روزها و اوضاع نامطلوب اجتماعی و فرهنگی که شایسته منزلت و سابقه و امکانات و رسالت‌های ملّی ما نیست قابل انکار نیست. این شرایط البته مورد سوء استفاده دشمنان و بدخواهان قرار گرفته و خواهد گرفت. هوشیاری مردم شریف و تلاش همه‌ی فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی البته مانعی بزرگ در راه تحقق نقشه‌های دشمنان است ولی چاره‌ی اصلی تلاش برای حل مشکلات جامعه و به رسمیت شناختن حقوق ملت و شنیدن صدای مردم است.

7- رقابت گروه‌ها و احزاب سیاسی برای جلب توجه و رأی ملت و احراز مناصب و کسب قدرت در هر جامعه‌ی مردم سالار امری طبیعی و پذیرفتنی است ولی این فعالیت‌ها نباید به هر قیمت و با سوء استفاده از قدرت و امکانات و با تخریب اعتماد عمومی و مشوّه جلوه دادن همه‌ی خدمت‌گزاران و ایجاد یأس و بدبینی عمومی همراه شود. هم چنان که تنگ نظری‌ها و انحصار طلبی‌ها و به حاشیه راندن صاحبان اندیشه‌های متفاوت و محروم شدن مردم از خدمت بسیاری از مدیران کارآمد تا کنون خسارات جبران‌ناپذیری بر ملت و کشور ما وارد آورده است.

امروز روز همکاری، هماهنگی، هم دلی و هم‌صدایی است و این جز با به رسمیت شناختن حقوق همه‌ی اقشار ملت و استفاده از همه سرمایه‌ها و احقاق حقوق معطّل و اجرای تنازل‌ناپذیر قانون اساسی و رعایت همه‌ی قوانین موضوعه و مبارزه با فساد و ویژه‌خواری و تلاش مضاعف مسوولان برای بهبود شرایط زندگی مردم و اصلاح اوضاع اجتماعی ممکن نیست. امروز محتاج آشتی ملّی، تصمیم ملّی، عزم ملّی و تلاش ملّی برای ارتقای جامعه و اعتلای جمهوری اسلامی و مقابله با عداوت‌های خارجی هستیم.

خداوند بزرگ وعده‌ی نصرت و خروج از وضعیت نگرانی و ناتوانی را صرفاً به حق‌خواهی و سخت‌کوشی خودمان و پاس‌داشت گوهر ایمان موکول کرده است و حرکت از ما، برکت و نصرت الهی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شاید بتوان “تاریخ ایران” را با کمی تا قسمتی تسامح میراث گرانقدر فرهنک اسلامی-ایرانی جا زد ، اما “جغرافیای استراتژیک و موقعیت خاص منطقه‌‏ای و جهانی ” را چه عرض شود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا