خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تیترهای تهدیدآمیز علیه همسایگان جنوبی، به نفع کیست؟

/ گفت‌وگو با قاسم محبعلی درباره‌ی روند مناقشات میان ایران و آمریکا /

مدیر کل اسبق وزارت امور خارجه، ضمن تحلیل روند مناقشات میان ایران و آمریکا و امکان و تاثیر مذاکره‌ی احتمالی میان این دو کشور، درباره‌ی برخی تیترهای تهدیدآمیز علیه همسایگان جنوبی کشور گفت: طبیعتا  این‌ حرکات به نفع تندروهای جنگ طلب آمریکا است که به راه‌حل‌های دیپلماتیک در مناقشه‌ی ایران و آمریکا علاقه‌ای ندارند.

بیشتر بخوانید: 

قاسم محبعلیمتن کامل گفت‌وگوی «قاسم محبعلی» با انصاف نیوز را در ادامه بخوانید:

 در صورت انجام مذاکره بین ایران و آمریکا، فکر می‌کنید که این مذاکرات در چه سطحی اتفاق می‌افتد، در سطح دولت و وزارت امور خارجه و یا سطوح بالاتر؟

مذاکرات دیپلماتیک، بستگی به موضوع مورد مذاکره دارد. مساله‌ی ایران و آمریکا به مسایل امنیتی مرتبط است و موضوع صلح و امنیت را در بر دارد و چون ریاست جمهوری در ایران مسوول صلح و امنیت و سیاست خارجی نیست، طبیعتا یا باید از مقامات بالاتر اختیار تام بگیرد، یا اینکه باید در نهایت مقامات بالاتر، خود این مذاکرات را انجام دهند.

با توجه به روند کنونی اتفاقات به نظرتان چه زمانی ممکن است مذاکره‌ای صورت گیرد؟

در حال حاضر که قابل پیش‌بینی نیست. فعلا روندی که طی می‌شود به نظر می‌رسد به‌سوی درگیری و بحران است. از طرف ایران که صحبت از جنگ و درگیری و بستن تنگه‌ی هرمز و زدن پایگاه‌های آمریکا است،  حال اینکه چقدر این صحبت‌ها واقعی است بحثی دیگر است، ولی فعلا طرف ایرانی است که از مذاکره استقبال نمی‌کند و طرف آمریکایی علاقمند است که به میز مذاکره بیاید و مسایل را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.

161206095438-01-hassan-rouhani-donald-trump-split-exlarge-169لحن رییس جمهور را در مواضع اخیری که در قبال مواضع ترامپ گرفتند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من راجع به مواضع مسوولین کشورمان اظهار نظری نمی‌کنم، اما به‌طور کلی ایران منفعتی از تشنج و درگیری نمی‌برد و افزایش تشنج و بحران میان ایران و آمریکا بیشتر برای ایران و مردم ایران هزینه  تولید می‌کند. به خصوص که این بحران‌ها باعث افزایش نرخ ارز، تورم و بیکاری خواهد شد و مردم آثار آن را حس خواهند کرد. بنابراین به نفع ما است که دولتمردان به نحوی صحبت کنند که تنش پایین بیاید و مردم سود آن را ببرند.

انجام شدن یا نشدن این مذاکرات در انتخابات کنگره که نزدیک هم هست چه تاثیری خواهد گذاشت؟

در انتخابات کنگره، رای دو حزب به‌هم خیلی نزدیک است و با شرایط فعلی، خیلی بعید است که حزبی اکثریت قابل توجهی در سنا و مجلس نمایندگان به دست آورد؛ اما اگر ایران طوری رفتار کند که دموکرات‌ها رای بیاورند، شاید بیشتر به نفع منافع ملی ما باشد، اگرچه این موضوع تاثیر عمده‌ای بر سیاست آمریکا در قبال ایران نخواهد گذاشت. ولی به نظر می‌رسد که آقای ترامپ علاقمند است که یک گشایشی را در رابطه با ایران تا آن زمان به‌دست آورد که انتخابات را هم برنده شود.

دولتمردان باید چه بکنند که هر تصمیمی برای مذاکره یا عدم مذاکره گرفتند، در صورت منطقی بودن، حمایت و همراهی جناح‌های مختلف و بخش قابل توجهی از مردم را به دنبال داشته باشند؟

فکر می‌کنم اصلاح طلبان به‌طور کلی مدافع مذاکره و حل‌وفصل دیپلماتیک هستند؛ بازار و افکار عمومی هم نشان داده‌اند که به هر فضای دور از تشنج و نزدیک به راه‌حل‌های دیپلماتیکی عکس‌العمل‌های مثبت دارند و بالعکس هر زمانی که صحبت از تشنج یا افزایش بحران می‌شود، واکنش بازار و بخش قابل توجهی از مردم منفی می‌شود؛ بنابراین اگر تصمیم به مذاکره گرفته شود مطمئنا واکنش‌های مثبتی را در بازار، نرخ ارز و سایر مسایلی که  به سیاست خارجی مربوط می‌شود خواهیم دید.

البته این تصمیم برای ایران یک تصمیم جدی است؛ به هرحال هر دعوا و بحرانی در نهایت از طریق مذاکره باید حل و فصل شود، حتی اگر درگیری‌های نظامی و فیزیکی هم صورت بگیرد پایان تمام این مسایل میز مذاکره است. بنابراین هرچه زودتر تصمیم به این کار گرفته شود به نفع جمهوری اسلامی است. به‌خصوص که فکر می‌کنم اگر تا سال 2020 ایران به حل و فصل مسایلش با آقای ترامپ نپردازد بعد از آن ممکن است با روی کار آمدن دوباره‌ی او هزینه‌ی بیشتری برای ورود به مذاکره بپردازد.

باید توجه کنیم که آن‌چه اصل است، منافع، رفاه و آسایش مردم است. مردم مسوولین را برای  تامین همین مسایل برمی‌گزینند، نه اینکه عکسش اتفاق بیفتد و سیاست‌ها و مواضع مسوولین باعث رنج و آزار مردم شود. بنابراین اصل بر این است که مسوولین به خواست مردم تمکین کنند.

اما نکته‌ی دیگر این است که شرایط را باید در نظر گرفت. با این روندی که پیش می‌رود، اگر تحریم‌ها به حداکثر برسد، طبیعتا موقعیت کشور ما در پای میز مذاکره باز هم تضعیف خواهد شد، به‌خصوص اینکه برخی سیاست‌ها باعث ایجاد تشنج در منطقه می‌شود. چون تهدیداتی که از اینجا صورت می‌گیرد تهدید مستقیم علیه آمریکا نیست، بلکه تهدید علیه همسایگان ایران، بخصوص همسایگان جنوبی است.

مثلا به تیترهایی که برخی روزنامه‌ها اخیرا در تهدید بعضی شهرهای امارات، عربستان سعودی و کشورهای دیگر زدند، توجه کنید؛ اینها که آمریکا نیستند، اینها کشورهای همسایه و مسلمان هستند. طبیعتا این‌ حرکات به نفع تندروهای جنگ طلب آمریکا است که به راه‌حل‌های دیپلماتیک در مناقشه‌ی ایران و آمریکا علاقه‌ای ندارند.

در واقع ورود ایران به مذاکرات به نفع منافع ملی است، البته هر حل و فصل دیپلماتیکی داد و ستد است و باید چیزهایی را داد و چیزهایی را گرفت؛ اما اگر قرار است که منافع و آسایش مردم حفظ شود طبیعتا دادن چیزهایی که به حفظ این منافع، امنیت و تمامیت ارضی کشور و جلوگیری از جنگ کمک می‌کند، باید روی میز مذاکره گذاشته شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام بر انصافي هاي عزيز
    باز هم عزيزان اصلاحاتي تو خواب خرگوشي به سر مي برند مثل هميشه . . .
    اينهمه بدعهدي ديديد از اين امريكايي هاي دروغگو و بد ذات عبرت نگرفتيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا براي يك بار هم كه شده نمي خواهيد از موضع قدرت و عزت برخورد بكنيد با دشمنان قسم خورده ي خودتون ؟؟
    همين شرايط اقتصادي افتضاح امروز حاصل تفكر ليبرالي امثال شما و نحله شماست و خواهشا اون رو به مواضع نظام ربط نديد …
    كجاست فتح الفتوح برجامتون عزيزان ؟
    كو توافقتون با كدخدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    15
    10
    1. جناب عباس، شما و بقول خودتان، نحله هايتان با زبان بازي و ننه من غريبم بازي درآوردن، نميتوانيد مسئوليت تان را در اوضاع بحراني مملکت، ناديده بگيريد!! اگر عقل سالمي داري فکر بکن آيا بدون تائيد مديران ارشد نظام ، امکان مذاکره و توافق و برجام وجود داشته است!!؟ تمامي امکانات و بودجه و عزل و نصب ها ، مستقيم و غيرمستقيم در دستتان است، آنوقت توپ را به زمين ديگران مي اندازيد!!؟ خجالت نکشيد و رسما بگوئيد که مقصر تمام نابساماني ها و فسادها مردمند و مسئولين عزيز فقط بفکر خدمت اند!!

      1
      1
  2. اقایان اصلاحاتی باز هم که دارید اشتباه می زنید و به دشمن پالس میدید یک کم فکر کنید ترسو نباشید از شیطان بزرگ نترسید عزت و غیرت بهتره ها بیاید همدل شویم اینقدر ساز مخالف نزنید این همان کدخدا بود که برجام شما رو سقط کرد هنوز هم دیر نشده از خر شیطون بیاید پایین مثل اسم سایتتون با انصاف باشید مردمو به بی راهه هدایت نکنید خدا با ماست اگر متحد شویم

    2
    1
  3. جناب عباس ، شما که در خواب خرگوشی بسر نمیبرید و انشا الله که کاملا هوشیار و بیدار و روشن هستید بفرمائید این ” موضع قدرت و عزت ” مورد نظر شما چیست ؟ موضع قدرت شما توانائی مقابله با موضع قدرت امریکای خبیث فلان فلان شده را دارد !؟ و عزت مورد نظر شما چبست ؟ هنوز تحریمها شروع نشده ببینید چقدر از ارزش پول ملی ما کاسته شده و همچنان با سرعت سرسام آوری کاسته میشود و در نتیجه مردم فقیر تر ، و فقر ذلت میآورد و عزت ……
    دست آخر هم که درفشانی کردید و فرمودید:که : ” همين شرايط اقتصادي افتضاح امروز حاصل تفكر ليبرالي امثال شما و نحله شماست ”
    این مطالب شاید در بین همفکران و در محفل خودتان خریداری داشته باشد ،
    اصلاحطلبان و لیبرالها و.. نزدیک ۱۲ سال است که دستشان از دولت و قدرت و …کوتاه ست ،
    این شرایط افتضاح امروز و فردا ، همان پسلرزهای عمل کرد دولت معجزه هزاره سوم محبوب و منتخب شماست . و جواب بدهید که تصمیمات کلان سیاسی در مملکت ما کجا گرفته میشود ؟ هر جا گرفته میشود همان جا باید پاسخگوی نتیجه این تصمیمات باشند .

  4. بازهم بگویید ایران هراسی کار دشمنان است ……نه دوستان …دوستان نادانی هستند که مشترکا با انان همکاری میکنند..

  5. ببین داداش اگه تهدید کردن بد و اخه، چرا تو این دنیا از کوچیک و بزرگش دارن ما را تهدید میکنن. عربستان میخواد جنگ را به داخل ایران بکشاند ، امریکا ما را حتی تهدید به بمب اتمی میکنه. منافقین در راه تهرانن.گروه های جدایی طلب و مزدور در چهارگوشه ایران در حال کشتن مردم ما هستند. حالا دو تا مرد پیدا شده راست یا دروغ چارتا تهدید کردند شماها چرا میترسید. برجامتون که به پشکل تبدیل شد. تورم و گرانی خودساخته به راه انداختید تا مردم را تحت فشار قراردهید و تمام تلاشتان این است که مردم را به کف خیابان بیاورید تا دوباره با مهندسی افکار عمومی پای میز مذاکره بشینید تا شاید آبروی رفته اتان را در مذاکره قبلی جمع کنید. اگه ترامپ به دلایل داخلی نیاز به این مذاکره داشته باشه شما هم برای ماندن در صحنه سیاسی ایران بیشتر از ترامپ محتاج به این مذاکره هستید.

    1
    1
  6. سلام دوستان فارغ از گرایشات سیاسی و مذهبی .یک سری از دوستان نا اگاه زمانی که به قول وزیر خارجه المان اسلحه رو بر شقیقه مان گرفتند فریاد مذاکره سر میدهند . این دوستان باید توجه کنند . اگر ملتی مثل المان و ژاپن تن به تسلیم و مذاکره دادند ،در عوض انچنان هزینه سنگینی روی دست متفقین گذاشتند که دشمنانشان حاضر به پرداخت هزینه مجدد و تجربه دوباره ان روزگار نباشند . ایا این مذاکره که فرمودند ، حتی با لگدمال کردن عزت و شرف یک ملت از ان جنس است؟؟ و ایا تضمین کننده فردائی روشن برای این ایران و ایرانیست ؟؟ ملتی که صرفا با تهدیدات یک کاباره دار لاابالی از ترس ورشکستگی اقتصادی سر خم کند ،شایسته احترام تاریخ نیست . ضمن اینکه بدلیل همین واهمه ،هر روز مورد باج خواهی جدیدی قرار میگیرد ،و عملا برده و نوکر بی جیره و مواجب غرب میشود . به گواهی تاریخ ایرانیان هرگز تن به این خفت وسرشکستگی ندادند . در جنگهای مختلفی شکست خوردیم ،ولی زمانی تسلیم شدیم که هزینه‌های سنگینی روی دست دشمن گذاشتیم و شیرینی پیروزی را در کام دشمنان تلخ کردیم.بنده سعی کردم فقط با منطق و استدلال مذاکره را در شرایط کنونی نفی کنم .حال اینکه اموزه های مذهبی و سیاسی مکمل عرایض بنده است .

  7. یعنی بابای سیاست و غیرت و شجاعت رو در اوردید

    یارو اومده جاسوسی کرده، عملیات نظامی کرده، به صراحت علیه حاکمیت ملی و مردم و اعتقادات و همه ی داشته های ایران دشمنی کرده، بالاترین حمایتهای مالی و اطلاعاتی رو از عراق بر علیه ایران کرده، بعد اقایون میگن با مذاکره میشه خلش کرد، زبان تند و تهدید امیز جواب نمیده، موشک جواب نمیده و ….
    لابد توقع دارید در مقابل اراذل و اوباش بین المللی که انواع کشتار و جنایت و … تو کارنامه شون هست و همین الان به وضوح از داعش و صهیونیستا و … حمایت می کنن، همین الان دارن ما رو نهدید نظامی می کنن، با رفاقت و ملایمت و برادری رفتار کنیم، اخرشم مثل قذافی و لیبی سوارمون بشن و بلای نفت در برابر غذا رو سرمون بیارن…
    برای ترسوندن شماها یه پخ بسه تا بدوید دنبال امتیاز دادن و …

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا