خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در نشست خبری قائم‌مقام و سخنگوی حزب اعتماد ملی چه گذشت؟

اعتماد آنلاین نوشت: الیاس حضرتی، قائم‌مقام و اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران در مورد حصر دبیر کل، آخرین وضعیت حزب و تغییر و تحولات آن، شبهاتی در مورد انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران و .. ‍پاسخ دادند.

الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتمادملی در نشست خبری این حزب که به همراه اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی برگزار شد با بیان اینکه حکومت ها احزاب را بر نمی‌تابند بنابراین از دیرباز احزاب را به حاشیه رانده‌اند،‌ گفت: معمولا از طرف سیاستمداران هم پختگی نشان داده نمی‌شد، در نتیجه مردم هم نسبت به احزاب بی‌اعتمادی داشتند.

او ادامه داد: بعد از انقلاب هم دست به اسلحه شدن برخی احزاب همین بی‌اعتمادی را رقم زد. بعد از دوم خرداد وضعیت فرق کرد یعنی هم مردم روزنامه‌خوان شدند و هم احزاب وارد میدان شدند. اما بعد از سال 88 بار دیگر محدودیت‌هایی ایجاد شد و نتیجه زندانی شدن عده‌ای از فعالان سیاسی و حصر موسوی کروبی و رهنورد بود. هرچند که برخی محدودیت‌ها رفع شد اما حصر وجود دارد.

حضرتی با بیان اینکه اولین کنگره حزب اعتماد ملی با حضور 27 سفیر تشکیل شد، گفت: آقای کروبی که به حصر رفت مشکلات زیادی به وجود آمد، دفتر حزب پلمب شد و اسناد و مدارک توقیف شد. تا سال 92 اعضای حزب اجازه کار نداشتند و صرفا به دور هم‌نشینی محدود بودند. ما به دنبال برگزاری کنگره نبودیم و اگر برگزار می‌کردیم مشکلی برای دبیر کلی آقای کروبی ایجاد می‌شد قانون جدید اما ما را مجبور به این کار کرد.

حضرتی با بیان اینکه حزب اعتماد ملی در سال 84 به دست آقای کروبی راه‌اندازی شد، بیان کرد: آقای کروبی در سال 84 حزب و روزنامه اعتماد ملی را راه‌اندازی کرد. البته قصد راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای را هم داشتند که مانع شدند و حتی آقای افخمی هم که مسئول این راه‌اندازی بود، دستگیر شد. اولین کنگره با حضور اشخاص کشوری و 27 سفیر برگزار شد. با به حصر رفتن آقای کروبی، دچار مشکلاتی شدیم. البته حزب هم پلمپ شد و ما با محدودیت‌هایی برای تشکیل جلسات روبه‌رو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه حزب اعتماد ملی در سال 92 با یک فضای تنفسی روبه‌رو شد، بیان کرد: ما اختلافات جزیی داشتیم و آن، این بود که آیا به شورای‌عالی سیاستگذاری که با محوریت آقای خاتمی تشکیل شده‌بود، بپیوندیم یا خیر. اصرار دوستان بر این بود که شورای‌عالی سیاستگذاری برآیند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان است و آقای خاتمی هم محوریت آن است که باید این محوریت تقویت شده و مشکلات آن برطرف شود.

امکان رد صلاحیت آقای کروبی توسط برخی نهادهای امنیتی وجود داشت

قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد:‌ آقای منتجب‌نیا همیشه برای ما عزیز هستند، چهار سال استعفا دادند. آقای کروبی هم دو بار استعفا دادند که با اکثریت قاطع این استعفا رد شد. پس از آن شورای اجرایی توسط آقای کروبی به ریاست بنده تشکیل جلسه دادند تا تمشیت حزب را در اختیار بگیرند. در کنار این قضیه، قانون جدید احزاب، تشکل‌های سیاسی را ملزم به برگزاری کنگره‌های خود و تطبیق شرایط‌شان با قانون جدید احزاب کرده بود.

حضرتی با بیان اینکه ما قصد برگزاری کنگره را نداشتیم، یادآور شد: دلیل این مسئله آن است که با برگزاری کنگره، دبیرکلی آقای کروبی را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. حضور ایشان برای ما بسیار مهم است. با این وجود، کنگره حزب اعتماد ملی برگزار شد. در آن کنگره، دو نظر وجود داشت: یکی برگزاری انتخابات شورای مرکزی و دیگری تثبیت شورای مرکزی جدید براساس قیام و قعود؛ زیرا اگر شورای مرکزی جدید انتخاب می‌شدند، اعضا باید استعلام می‌شدند و امکان رد صلاحیت آقای کروبی توسط برخی نهادهای امنیتی وجود داشت. در واقع ما برای فرار از رد صلاحیت دبیرکل، تصمیم به تثبیت شورای مرکزی گرفتیم.

وی ادامه داد: این مسئله موجب برخی اختلاف‌ها شد. در ادامه آن، آقای کروبی استعفا داد تا دست شورای مرکزی باز شود ولی حزب و شورای مرکزی برای بار دوم، با استعفای ایشان مخالفت کردند و در ادامه، در نامه‌ای دبیرکل اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کردند. من به ریاست شورای اجرایی دو جلسه برگزار کردم ولی به اتفاق و با وجود اصرارهای بنده مبنی بر اینکه بنده نمی‌خواهم مسئولیتی را برعهده بگیرم، قائم مقامی حزب اعتماد ملی را برعهده گرفتم.

هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نمی‌شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: حزب اعتماد ملی برنامه‌های وسیعی برای توسعه خود دارد. حدود پنج نفر از افراد با این انتخاب‌های جدید زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم ولی من چیزی جز احترام و تکریم نکرده‌ام و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

حضرتی با بیان اینکه هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نمی‌شود، گفت: با قدرت از نخبگان و افرادی که در حزب هستند و حتی کسانی که دوستدار حزب هستند، استفاده می‌کنیم و در این راستا در جهت تقویت اصلاح‌طلبان و در حلقه سوم حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.

در ادامه این نشست خبری پرسش و پاسخ خبرنگاران آغاز شد. خبرنگاری پرسید با توجه به مشکلات اقتصادی رابطه اصلاح‌طلبان با دولت چگونه است که اسماعیل گرامی‌مقدم به او پاسخ داد: ما حامی منتقد دولت هستیم. آقای روحانی با حمایت احزاب اصلاح‌طلب به ویژه حزب اعتمادملی در انتخابات 92 پیروز شدند. اگر دفتر دولت آقای احمدی‌نژاد را ورق بزنیم پر از بی‌نظمی بود که نزدیکان ایشان هم می‌گفتند. دولت ایشان بودجه‌ریزی را به دفترچه‌ای کوچک تبدیل کرد.

او گفت: اگر بخواهیم نکات مثبت آقای روحانی‌ را بر شماریم با توجه به عملکرد دولت‌های نهم و دهم این مباحث بسیار است. اما در چیدمان دولت آقای روحانی فرمان به راست پیچید. آقای روحانی به هر کوی که رفت همه شعارها اصلاح‌طلبانه بود؛ اولین مطالبه مردم برداشتن حصر بود اما ایشان در این خصوص سکوت اختیار کرد. تیم اقتصادی نامنظم بود. بنابراین ما به عنوان حزب اعتمادملی اعتقاد وافر داریم باید از دولت روحانی حمایت کنیم و نقدهایمان را عنوان کنیم.

دوستان اصولگرای تند به دنبال اخلال در روند ایجاد شهردار بودند

خبرنگار دیگری در ادامه این نشست پرسید که آقای منتجب‌نیا گفته بودند که با افراد فاسد در شهرداری و حزب اتحاد ملت زد و بند داشتید تا آقای افشانی شهردار تهران شود؟ الیاس حضرتی در پاسخ به این سوال گفت: من در یک مصاحبه‌ای هم گفتم نامه جعلی بود و از ایشان برنمی‌آید که این نامه پر از افترا و دروغ را منتشر کنند. در شهرداری یکی از کارهای پاک انتخاب شهردار بود. دوستان اصولگرای تند به دنبال اخلال در روند ایجاد شهردار بودند تا شکاف شورا باعث شکاف در اصلاح‌طلبان شود.

او ادامه داد: تعداد زیادی از افراد مشخص شدند و کاملا شفاف و شیشه‌ای بدون اینکه اخلالی ایجاد شود در روند آزاد آقای افشانی با 19 رای انتخاب شدند. از روحیات افشانی نیست که به کسی قول بدهد.

حضرتی گفت: از روزی که مهندس افشانی به شهرداری رفتند حتی یک نفر از دوستان اعتمادملی را نبردند آنجا. اگر هم می‌برد مانند اقدامات سایر احزاب عیبی در آن نبود. تا امروز حتی منتقدان ایشان هم ان‌قلتی در خصوص انتخاب افراد در شهرداری نداشتند.

روزنامه‌نگاران، ورزشکاران، دانشجویان و رفع حصر، چند موضوع در دستور کار

خبرنگار دیگری از حضرتی پرسید که با توجه به نمایندگی مجلس و قائم‌مقامی حزب اعتمادملی، آخرین وضعیت رفع حصر چگونه است؟ و با توجه به اینکه کمیته‌ای هم در مجلس تشکیل شده و درخواست دیدار با رییس‌جمهور را هم داشته‌اید که بی‌نتیجه مانده است؟ الیاس حضرتی در پاسخ به این سوال گفت: ما در حزب تقسیم کاری داشتیم و کمیته‌ای را برای رفع حصر دبیرکل‌مان گذاشتیم. اولین اولویت پیگیری مستمر رفع حصر دبیرکل‌مان است و مکاتبات و ملاقات‌هایی در این راستا خواهیم داشت.

او ادامه داد: از روزی که به مجلس رفتم چند موضوع را در دستور داشتم؛ بحث روزنامه‌نگاران، ورزشکاران، دانشجویان و رفع حصر. در صحبت با آقای مطهری قرار شد لابی پشت صحنه‌ای را داشته باشم و در این راستا حدود 20 ملاقات انجام دادم. بعد از تشکیل کمیته ما 15 جلسه داشتم و بقیه دیدارها را با کمیته انجام دادیم. من قبل از تشکیل کمیته در فراکسیون امید 2 دیدار با آقای اژه‌ای، دو دیدار با شمخانی و سایر اعضای شورای امنیت ملی و وزیر کشور داشتم.

او گفت: چندین‌بار نامه نوشتم. آخرین نامه دو ماه پیش به رییس‌جمهوری بود و تاکید کردم که رهبری آن را بر عهده شورای امنیت گذاشته و حصر را رفع کنید. گفتم اگر بهانه شما نامه دادن است، آقای کروبی دانشش سیاسی است و شما می‌گویید ایشان بیانیه می‌دهد، اما آقای موسوی که چیری نمی‌گوید، ایشان را آزاد کنید. گفتم برای جمهوری اسلامی شایسته نیست که خود را درگیر دانشجویان و دراویش کند. اگر می‌خواهیم جلوی اراجیف ترامپ کم نیاوریم باید این موضوعات را حل کنیم.حضرتی گفت: حل مشکل سپنتا بعد از یک سال ما را یک قدم جلو برد و موضوع رفع حصر می‌تواند ما را هزار قدم جلو ببرد.

حصر بیشتر خسارت به جمهوری اسلامی است تا بد بودن برای کروبی

بعد از این اظهارات حضرتی خبرنگار دیگری پرسید: از سال گذشته تاکنون مردم از اصلاح‌طلبان انتقادات زیادی داشتند. آیا اصلاح‌طلبان ظرفیت باقی ماندن در فضای سیاسی کشور را دارند؟ اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی به این سوال پاسخ داد و گفت: اگر به فعالیت‌های حزبی نگاه کنیم می‌بینیم که هنوز فردگرایی وجود دارد. اینکه اصلاح‌طلبان بعد از دی ماه در کجای سیاست قرار دارند؟ اصلاح‌طلبان از سال 92 اقدامات مهمی انجام دادند. اصلاح‌طلبان با وجود کاندیدای اصلاح‌طلب از اعتدالیون حمایت کردند.

او گفت: اتفاقات دی‌ماه از دو طرف برای اصلاح‌طلبان هجمه به همراه داشت. براندازان از خارج اصلاح‌طلبان را مورد هجمه قرار دادند و از داخل هم یک جریان تند که خود موجب بروز اتفاقات دی‌ماه بود.اگر به دنبال غلبه بر جنگ اقتصادی هستیم باید تلاش کنیم که همراهی احزاب و گروه‌ها را به همراه داشته باشیم. پشتوانه ما انسجام عموم مردم ایران است. حصر بیشتر خسارت به جمهوری اسلامی است تا بد بودن برای کروبی و حزب اعتمادملی و اصلاح‌طلبان.

گرامی مقدم گفت: بعضی‌ها کار را سخت می‌کنند و می‌گویند اگر محصورین آزاد شوند چه تضمینی است که بیانیه ندهند. ما همچنان معتقدیم اصلاح‌طلبان باید پیگیر مطالبات مردم در چارچوب قانون و منافع ملی باشند.

باید بپذیریم حزب فردی نیست بلکه جمعی است

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری پرسید که اگر کنگره برگزار می‌شد شائبه‌هایی که در مورد حزب وجود دارد و اینکه نمی‌خواهید افراد را از دست بدهید و به همین دلیل کنگره تشکیل نمی‌دهید از بین نمی‌رفت؟ الیاس حضرتی در پاسخ به این سوال گفت: داستان حزب را آقای گرامی مقدم توضیح دادند. اختلاف یعنی دعوای دو طرفه اما ما به هیچ وجه به این مباحث ورود نکردیم. هم شورای مرکزی قائم‌مقام انتخاب کرده و هم دبیر کل هم حکم داده است. این‌ها ربطی به تایید وزارت کشور ندارد. وزارت کشور پرونده‌ها را به کمیسیون ماده 10 می‌دهد و پرونده حزب در نوبت رسیدگی کمیسیون ماده 10 است.

اسماعیل گرامی‌مقدم هم در ادامه این اظهارات حضرتی گفت: شورای مرکزی یک جلسه نگذاشته و قبل از تشکیل کنگره جلساتی به ریاست آقای حضرتی تشکیل شد. ما نگران این نیستیم که چه کسی در کنگره شرکت می‌کند. در جلسه شورای مرکزی دو جلسه گذاشتیم. در جلسه اول دوستان نظرات خود را بیان کردند. 33 نفر از اعضا در جلسه شورای مرکزی حضور داشتند و برخی تماس می‌گرفتند که برخی افراد به جلسه نروند. ما باید بپذیریم حزب فردی نیست بلکه جمعی است.

خبرنگار دیگری در ادامه پرسید که آقای جهانگیری درباره چهره‌های نمادین گفتند، از جزییات این موضوع خبر دارید؟ الیاس حضرتی در پاسخ به این سوال گفت: آقای جهانگیری خبری را اعلام کردند، اینکه امروز بیشتر از همیشه جامعه ما نیاز به وحدت دارد؛ وحدت در حوزه حاکمیت. در این بخش تلاش جهانگیری این است که ممنوعیت خاتمی را حل کند.

او ادامه داد: علاوه بر اینها باید وحدت و انسجام درونی را به نمایش بگذاریم. اگر ما عاقلیم باید به سمتی برویم که این وحدت و انسجام را به نمایش گذاشته و شکاف بین مردم و حاکمیت را از بین ببریم.

دیدار روحانی با فراکسیون‌های مجلس در روزهای آینده

در ادامه خبرنگاری پرسید با توجه به صدور احکام قائم‌مقام حزب اعتمادملی و… تکلیف مخالفان چیست؟ که الیاس حضرتی اینگونه پاسخ داد: چند نفری که تعدادشان محدود است ایرادی دارند. آنها همچنان عضو شورای مرکزی ما هستند و همچنان به جلسات دعوت می‌شوند. به مباحث مطرح شده پاسخی نخواهم‌داد و امیدوارم دوستان حرکت جدید را بپذیرند اما چرخ‌های حزب با قدرت پیش می‌رود.

در ادامه از الیاس حضرتی پرسیده شد که با توجه به دیداری که فراکسیون امید با آقای روحانی داشت، آیا می‌توان احتمال استفاده از ظرفیت اصلاح‌طلبان در ترمیم کابینه را یکی از نتایج این جلسه دانست؟ حضرتی در پاسخ گفت: هیات رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهور جلسه داشت و ایشان قرار است در هفته‌های آتی با سایر فراکسیون‌ها هم جلسه داشته باشند. ما به داشتن برنامه عملیاتی برای حل مشکلات فعلی تاکید داشتیم. شرایط فعلی، تیم مخصوص خود را می طلبد. ما باید مرتب به دولت تاکید کنیم خود را با شرایط فعلی تطبیق دهد.

فکر نکنیم اگر اصلاح‌طلبان را بزنیم کشور به دست پایداری‌ها می‌افتد

حضرتی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه افق دیدی برای حزب اعتمادملی در آینده قائل هستید و این حزب چه برنامه‌هایی برای پیشبرد اهداف خود دارد؟،‌ گفت: در مورد حزب اعتمادملی به صورت خاص و اردوگاه اصلاح‌طلبان به صورت عام چند نکته را مطرح می‌کنم. در شرایط بحرانی کدام جناح و اشخاص می‌توانند کشور را کمک کنند؟ کارشناسان معتقدند اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند. کادر اداره‌کننده اصلاح‌طلبان می‌توانند برای خروج از تنگناها برنامه داشته باشند.

او ادامه داد: یک سرمایه بسیار خوبی از اصلاح‌طلبان در بدنه اجتماعی ملت وجود دارد که گویا تصمیم گرفتند تخریب شود. در این راستا از خارج و داخل در این خصوص مانند برجام اتحاد به وجود آمد. در خارج کشور هم تصمیم گرفتند اصلاح‌طلبان را بزنند، اما در داخل عده‌ای از روی نادانی فکر می‌کنند اگر اصلاح‌طلبان را بزنند میدان به دست آنها می‌افتد در صورتی که معلوم نیست چنین اتفاقی بیفتد.

حضرتی گفت: باید اصلاح‌طلبان را به عنوان میوه‌های ریشه‌دار انقلاب در نظر داشته باشیم. اما هر اصلاح‌طلبی را که می‌بینند به عرصه وارد می‌شود به نوعی رد صلاحیت می‌کنند.

او ادامه داد: جمعیت زیادی از اصلاح‌طلبان اصیل ریشه‌دار که برای کشور ضروری هستند مانند آقای صفایی فراهانی در خانه نشسته و با بچه‌هایش بازی می‌کند. نظام خودش را از امکان استفاده از این افراد محروم کرده است. علاوه بر این برخی در داخل به دنبال ایجاد اختلاف در اصلاح‌طلبی هستند. اختلاف در حزب اعتمادملی را نیز در این راستا ببینید. چه لزومی دارد صداوسیما نامه منتسب به آقای منتجب‌نیا در خصوص حزب را منتشر کند.

حضرتی با بیان اینکه من وارد این بازی نمی‌شوم‌،‌ گفت: من حتی از اختلافاتی هم که در اردوگاه اصولگرایان به وجود می‌آید ناراحت می‌شوم. آدم رقیب قوی داشته باشد خوشحال‌تر است. منافع کشور این است که به دنبال اختلاف نباشیم و فکر نکنیم اگر اصلاح‌طلبان را بزنیم کشور به دست پایداری‌ها می‌افتد.

حضرتی در ادامه در پاسخ به این سوال که حزب با توجه به شرایط اقتصادی جدید چه کاری قرار است انجام دهد؟ با توجه به اوضاع کنونی حزب وضعیت آقای کروبی چه می شود؟،‌گفت: یکی از برنامه‌های حزب مبارزه با فقر و مشکلاتی است که در این رابطه وجود دارد. 85 درصد اهل سنت در انتخابات سال گذشته به رییس‌جمهور رای دادند. نگاه ما به آینده است و انشالله روز به روز پربارتر باشد. امیدواریم جلسه بعدی با حضور آقای کروبی باشد.

حضرتی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخاب شورای مرکزی آیا حزب به انتخابات 98 ورود خواهد کرد؟،گفت: در رابطه با انتخابات 98 قطعا یکی از برنامه‌های ما بررسی میدانی است. آنچه در حزب اعتمادملی می‌توانم عنوان کنم این است که ما تمامی برنامه‌های انتخاباتی خود را در چارچوب تشکیلاتی‌مان خواهیم داشت. اگر موضعی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود موضع حزب نیست. در حوزه اقتصادی هم اعتمادملی دارای متد اقتصادی است.

او گفت: نظارت استصوابی باعث شده ملت از افراد قدرتمند و کارا محروم باشند و در این راستا اصلاح قانون انتخابات را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا