خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای نشست‌های هفتگی رئیسی چیست؟

روزنامه ایران نوشت: «اتاق فکر یا جلسات هفتگی ابراهیم رئیسی با چهره‌های اصولگرا؛ هر چه هست حالا اصولگرایان مختلفی تأیید کرده‌اند که نفر دوم انتخابات سال ۹۶ سیاست‌ورزی خود را تعطیل نکرده. آخرین نفرش مهدی چمران است که در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته، این موضوع را تأیید می‌کند. رئیسی تا پیش از حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کمتر به عنوان یک چهره سیاسی شناخته می‌شد. هر چند تمایل او به اصولگرایان واضح بود اما نه هیچ گاه در حلقه تصمیم‌گیری آنها قرار داشت و نه نقشی در معادلات سیاسی آنها بازی می‌کرد. او اما یکباره ظرف چند هفته شخصیت محوری اصولگرایان شد و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در رأس هرم این جریان قرار گرفت؛ جایی که به نظر نمی‌رسد چندان تمایلی برای ترک آن داشته باشد. بعد از انتخابات برخی چهره‌های اصولگرا گفته بودند که او می‌تواند «محوریت» این جریان را بر عهده بگیرد. این خبر در گذر ماه‌های بعد از انتخابات چند باری تأیید و تکذیب شد، برخی‌ها به آن روی خوش نشان دادند و برخی نیز چون محمدرضا باهنر گفتند چنین ظرفیتی در رئیسی وجود ندارد. اما حالا تأیید تقریباً قطعی جلسات هفتگی او در تهران می‌تواند نشانی از همین موضوع باشد.

یک ماه قبل هفته نامه مثلث این گونه خبر داد که «سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، جلسات انتخاباتی را با موضوع مجلس کلید زده است.» بر اساس آن چه مثلث نوشته بود، سید ‌ابراهیم رئیسی جلسات سیاسی مهمی را در تهران برگزار کرده است و در این جلسات که با موضوع انتخابات مجلس برگزار شده، برخی شخصیت‌های اصولگرا حضور داشتند.

این گزارش می‌افزود: این جلسات را چند ماهی است که رئیسی تشکیل می‌دهد و در برخی جلسات هم محمدباقر قالیباف حضور داشته است. همچنین سعید جلیلی که از نظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد، در برخی از این جلسات شرکت کرده است. از محسن رضایی، حداد عادل، ذوالقدر و رحیمیان به عنوان دیگر نفرات شرکت‌کننده در جلسات نام برده می‌شود. محور این جلسات ائتلاف در انتخابات مجلس سال ۹۸ است. همین هفته‌نامه یک ماه پس از خبری که داده بود، در آخرین شماره خود که روز شنبه منتشر شد، خبر تشکیل این جلسات از زبان محمدرضا باهنر را تأیید کرد و از قول او نوشت: الان شنیده‌ها می‌گوید اصلاً جلسات حول یک کاندیدای ریاست جمهوری یا حول یک محور اصولگرایی نیست. یک جلسه‌ای است برای انسجام بخشی به اصولگرایان. باهنر درباره این جلسات همچنین گفته او هم دعوت شده اما در آن حضور پیدا نکرده.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره همین موضوع توضیح داد: این جلسات داخلی است و برای تحلیل مسائل سیاسی و اقتصادی کشور برگزار می‌شود. عده‌ای به طور محدود شرکت می‌کنند.

میرتاج‌الدینی نام شرکت‌کنندگان در این جلسات به روایت هفته‌نامه مثلث را هم تأیید کرده و البته نام حمیدرضا حاجی‌بابایی را هم به آن افزوده است. همزمان مهدی چمران هم دیگر چهره‌ای است که تشکیل این جلسه را در گفت‌وگو با ایرنا تأیید کرده اما اطلاعات چندانی درباره آن نداده است. جز مواردی از این قبیل که در این جلسات مسأله انتخابات مطرح نیست و «مسائل روز کشور، نحوه برخورد و کمک به حل مسائل و مشکلات عدیده» بررسی می‌شوند. اما نکته سخنان چمران اینجاست که اشاره می‌کند این جلسات، اتاق فکر جمنا نیستند و «جمنا اتاق فکر دیگری دارد. این دعوت یک سری از افرادی است که خود آقای رئیسی تصمیم گرفت با این افراد جلسه داشته باشد.»

تأکید چهره‌های اصولگرا بر «غیر انتخاباتی» بودن این جلسات در حالی است که قبلاً محمدعلی پورمختار، از نمایندگان اصولگرای مجلس خبر داده بود که سید ابراهیم رئیسی در حال بررسی شرایط است و احتمال دارد برای انتخابات مجلس در سال ۹۸ لیست انتخاباتی ارائه کند. اما در این میان باید دید که آیا مخالفت قابل پیش‌بینی برخی از اصولگرایان با تحرکات رئیسی برای وی مانعی ایجاد می‌کند یا خیر؟ به همراه نام رئیسی هنوز هم بحث جلو انداختن دوباره قالیباف توسط برخی اصولگرایان مطرح است؛ کسی که در انتخابات سال ۹۶ با اکراه به نفع رئیسی کنار رفت و بعد از آن انتخابات، هم خودش و هم نزدیکانش از این کنار رفتن گلایه کرده بودند و آن را مغایر خواست خویش می‌دانستند؛ چنان که حسین کنعانی مقدم عضو مرکزی جمنا به «ایران» گفت که شانس قالیباف را برای انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر می‌داند. در همین حال چهره‌های تأثیرگذاری مانند باهنر هم هستند که بعد از انتخابات سال قبل در چند نوبت وزن ابراهیم رئیسی برای محوریت اصولگرایان را کافی ندانسته و اکنون هم به روشنی گفته در جلسات وی شرکت نمی‌کند، آن هم به دلیلی که این گونه توضیح داده است: «از نظر زمانی امکان آن مهیا نشده.» این به وضوح اراده فردی چون باهنر در قامت دبیرکل جبهه پیروان خط امام و یکی از چهره‌های متنفذ جریان اصولگرایی برای حفظ فاصله با رئیسی را نشان می‌دهد. فاصله‌ای که می‌تواند قدری تلاش‌های ابراهیم رئیسی و همفکران او در اتاق فکری که تشکیل شده است را کم اثر کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا