خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس سازمان مدیریت بحران: مشکلات آبی بحران نیست!

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بحران زمانی معنی دارد که یک اتفاق به صورت ناگهانی رخ دهد و دولت برای رفع سریع آن وارد عمل شود، مشکلات مربوط به آب و خشکسالی که 20 سال روز به روز حادتر شده است بحران نیست، ضعف مدیریت است.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار صبح امروز (سه‌شنبه) در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان، اظهار کرد: در کنفرانسی که با حضور ٧٠ کشور برگزار شد، وزیران همه کشورها به اتفاق از بحث خشکسالی و کمبود آب در سطح جهان اظهار نگرانی کردند.

وی ادامه داد: این مشکل متعلق به ایران نیست. تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن رو به رو هستیم. تغییرات اقلیم باعث ١.٧ درجه سانتیگراد گرم شدن زمین شده و از طرفی موجب افزایش مصرف آب شده است. نوع بارش و زمان بازش تغییر کرده و موجب بیابان زایی می‌شود. از خود بپرسیم بارش برف در ٢٠ سال گذشته چه تغییری کرده و امروز چقدر برف می بینیم؟! همه دغدغه های اصفهان را در همه استان های کشور می‌شنویم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اساس کار امروز مدیریت صحیح آب است که جز آن راهی نداریم. مدیریت صحیح آب در جایی معنا دارد که کمبود آب و بارندگی وجود داشته باشد. سالیان متمادی در این ماموریت دائما درباره کمبود آب می‌گویند که این مشکلات بحران است. بحران تعریفی دارد. زمانی که اتفاقی به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و دولت وارد عمل می‌شود تا به سریع‌ترین صورت مشکل را حل کند، بحران است. اما پدیده ای که ٢٠ سال است با آن درگیر هستیم بحران نیست، بلکه ضعف مدیریت است.

نجار ادامه داد: صرفه‌جویی در همه بخش‌ها باید در نظر گرفته شود. نمی توانیم برنج و هندوانه بکاریم و بگوییم کمبود آب هم داریم. باید تلاش کنیم شرایط را متفاوت کنیم. در همین استان برخی کشاورزان از زمین بهینه استفاده می‌کنند و چندین برابر میانگین از زمین برداشت می‌کنند. باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه درخت برای باغدار شبیه به فرزند است گفت: باغدار سی سال برای یک درخت زحمت کشیده است و خشک شدن آن شایسته نیست. ما باغداران را درک می‌کنیم اما راه حل کجاست؟! امروز در چهارمحال بختیاری که انتظار داریم بارش آن آب اصفهان را نیز تامین کند به مراتب کمتر از میانگین بلندمدت کاهش بارش را شاهد هستیم.

رییس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: امسال در اردبیل شاهد چه دمایی بودیم؟! اردبیل تا ۴٠ درجه گرم شده است. در اردبیل هم حتی شبیه به گذشته برفی دیده نمی‌شود. شیوه بارش در همه کشور تغییر کرده است. برف در یک دره مانند یک سد بزرگ و بدون هزینه عمل می‌کند که همه گستره‌های برفگیر کشور خالی از برف هستند.

نجار افزود: در بحث آب از اعتبارات ماده ١٠ و ١٢ حدود ١٠٠٠ میلیارد تومان به وزارت نیرو تعلق می‌گیرد. در اصفهان برای تکمیل آبرسانی روستایی بیش از ٧ میلیارد در نظر گرفته شده است. ٧٣ میلیارد تومان برای ساخت ٧٠ حلقه چاه و طرح‌های آبرسانی در نظر گرفته شده است. در ارتباط با صندوق توسعه بیمه کشاورزی سالانه حدود ١۵٠٠ میلیارد تومان در اختیار قرار می گیرد که باید از آن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسائل نباید به مدیریت بحران برسد ادامه داد: باید با برخی مشکلات آز جمله بیماری‌های دام در طول سال مبارزه شود. اما به درستی در طول سال اقدام نمی‌شود و بودجه ها به درستی تخصیص داده نمی‌شود و مسأله وارد مدیریت بحران می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا