خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دریافت‌ها از اسپانسرها حتی برای صداوسیما هم شفاف نیست»

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما می‌‌گوید برخی از برنامه‌سازان خودشان به صورت جنبی درآمدهایی را که حتی شاید هزینه‌هایش در حساب‌های سازمان هم نیاید کسب می‌کنند و همین نقطه خطرناکی برای صدا‌وسیماست.

خبرآنلاین نوشت: احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما است. با توجه به عضویت او در این شورا سراغ او رفتیم تا درباره جزئیات مبهمی که در بحث قراردادهای سازمان صدا و سیما با اسپانسرها و اساسا ساز و کار همکاری حامیان مالی و برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان وجود دارد، گفت‌و‌‌گو کنیم.

احسان قاضی‌زاده هاشمی درباره ساز و کار همکاری اسپانسرها با تلویزیون گفت: «ما یک عددی را در بودجه سالیانه سازمان صدا و سیما می‌گذاریم، در واقع دولت این بودجه را پیشنهاد می‌دهد، به عنوان نمونه می‌گوید شما باید برای سال جاری بین حدود 1700 تا 1800 میلیارد تومان برآورد از طریق آگهی و تبلیغات در بیاوری. این مسئله‌ای است که در بودجه رسمی هم قید شده و سازمان هم طبق آن باید این عدد را تامین کند. این عدد، هم شامل آگهی‌های بین برنامه‌ای و هم تبلیغات میان برنامه‌ای می‌شود.»

او افزود: «بحث دیگر، بحث مشارکت‌هاست، این مشارکت‌ها از حدود یک سال یا یک سال و نیم پیش در بخش بازرگانی سازمان و حوزه معاونت اداری متمرکز شده است که در یک حسابی جمع می‌شود. بخشی از این، مربوط به اسپانسرها یا افرادی است که به صورت موضوعی به برنامه‌ای ورود پیدا می‌کنند؛ مثلا مهمانی دعوت می‌کنند یا تبلیغات جانبی انجام می‌دهند و از این قبیل برنامه ریزی‌ها.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا شفافیتی که باید در زمینه‌های مختلف از جمله قراردادهای اسپانسرها و بحث دریافت‌ها و پرداخت‌ها در سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد، وجود ندارد، گفت: «این موارد باید متمرکز باشد، دارای انضباط مالی و شفاف و روشن باشد. اصولا یک گزارش‌گیری مالی متقنی باید وجود داشته باشد که هر تهیه‌کننده‌ای دنبال یک عامل بازرگانی برای برنامه‌اش نگردد یا هر برنامه‌سازی یا هر شبکه‌ای برای خودش یک‌سری نرخ گذاری‌ها نکند.»

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: «باید یک اصول، چارچوب و ضابطه کاملا مدون و قانونی داشته باشد. چیزی که در قانون وجود دارد این است که سازمان می‌تواند تا فلان سقف آگهی جذب کند و درآمد بازرگانی داشته باشد. حالا این‌که درآمدهای بیش از این در کجا روشن و شفاف می‌شود و البته نحوه هزینه کرد را باید از سازمان خواست. ما همیشه این مطالبه را داشتیم که چنین مواردی را شفاف، حداقل به شورای نظارت اعلام کنند.»

این عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که چرا هیچ وقت این آمار شفاف در اختیار شورای نظارت قرار نگرفته است، توضیح داد: «ما تا به حال با این دقت و جزئیات آماری را نخواسته بودیم اما حالا با توجه به موضوعات مختلف به وجود آمده، پیگیری ویژه‌ای را داشتیم تا به ما یک گزارش دقیق بدهند. اما ما برخی گزارش‌های دیگر هم داریم که متاسفانه نشان می‌دهد برخی از درآمدها حتی برای سازمان هم به صورت رسمی شفاف نیست.»

قاضی زاده همچنین بیان کرد: «برخی از درآمدها را برنامه‌سازان خودشان به صورت جنبی که حتی شاید هزینه‌هایش در حساب‌های سازمان هم نیاید، کسب می‌کنند. این مسئله ما برای ما یک نقطه خطر ویژه است، چون در این صورت هر برنامه‌ای به سمت و  سویی خاص و حاشیه کشیده می‌شود و این مسئله به طور کلی نیاز به انضباط مالی در سازمان صدا و سیما دارد.»

با توجه به این مباحث این‌طور به نظر می‌رسد که قاعده خاص و مشخصی در زمینه قراردادها وجود ندارد تا اساسا برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان از آن پیروی کنند و در نتیجه نیز صدا و سیما نیز نمی‌تواند شفاف باشد، قاضی‌زاده در توضیح این مطلب نیز تصریح کرد: «برخی آمارها مربوط به بخش غیر رسمی است، برخی از مشارکت درون برنامه‌ای هم با قراردادهای رسمی و برخی نیز غیر رسمی است، بخش رسمی آن نظارت‌پذیر است و شما می‌توانید تمام قراردادهای جذب‌های مالی، مشارکت‌های بین برنامه‌ای و … را مشاهده کنید چون همه و همه با یک قراردادی به امضا می‌رسند. اما آن بخش غیر رسمی که شاید حتی گاهی از یک قرارداد مکتوب هم پیروی نکند، خیلی حاشیه‌ساز و خطرناک است.»

او همچنن در ادامه یادآور شد: «نکته دیگری که وجود دارد، نرخ گذاری‌ها بر روی برند برنامه است، در واقع نرخ گذاری‌ها بنا به نوع برنامه و برند آن، زمان پخش برنامه، این‌که از کدام شبکه پخش می‌شود و مدت زمان پخش آن با هم متفاوت است و در واقع آیتم‌های مختلفی دارد که شما نمی‌توانید یک نرخ گذاری دقیق هم داشته باشید. اما همه این‌ها در واقع باید با یک جزئیاتی صورت بگیرند، البته این موارد در حال حاضر برای آگهی‌های بازرگانی وجود دارد اما برای بحث مشارکت برنامه‌ها و اصولا رتبه‌بندی برنامه‌ها که از چه نوع درجه بندی برخوردارند و میزان مخاطب آنها چه تفاوت‌هایی دارند، قطعا باید سامان‌دهی مناسبی شود.»

طبیعی است مخاطبان تلویزیون این حق را دارند که از جزئیات اتفاق‌هایی که در برنامه‌سازی تلویزیون می‌افتد آگاه باشند و دور از ذهن نیست که از اعضای شورای نظارت این انتظار را داشته باشند بر نحوه عملکرد تلویزیون و سازمان صدا و سیما نظارت دقیق تری داشته باشند. قاضی‌زاده دراین‌باره نیز بیان کرد: «قطعا همین‌طور است و شورا هم با سازمان مکاتبه کرده و گزارش‌های کامل و جامعی را در این‌باره از سازمان صدا و سیما خواستار شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا