خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به تیتر بی‌بی‌سی فارسی درباره‌ی «کوچر بیرکار»

بی بی سی فارسی در توییتی درباره‌ی کسب جایزه‌ی فیلدز توسط یکی از استادان دانشگاه کمبریج به نام «کوچر بیرکار» نوشت: «مهاجر کرد ایرانی برنده ‘نوبل ریاضی’ شد»

تاکید بی بی سی فارسی در این تیتر بر «کُرد» بودن آقای بیرکار با واکنش‌های منفی از سوی کاربران توییتر روبرو شد، برخی از کابران این شبکه‌ی اجتماعی نیز از این اقدام دفاع کرده‌اند. در ادامه چند نمونه از توییت‌های انتقادی در این باره را می‌خوانید:

شیلون: مهاجر ترک ایرانی؟ مهاجر عرب ایرانی؟ مهاجر اصفهانی ایرانی؟ مهاجر ترکمن ایرانی؟ مهاجر بختیاری ایرانی؟ مهاجر گیلک ایرانی؟ ….مرض!

رامین: یعنی چی مهاجر کرد ایرانی ؟ خب طرف شیرازی بود تیتر میزدین مهاجر شیرازی ایرانی؟ خجالت داره واقعا

آرام: چرا کرد باید بولد میشد؟ ایرانی‌کافی نبود؟

الف ققنوس: بی بی سی بهایی اشتباه داری میزنی برای ایجاد تفرقه باید بنویسی کورد نه کرد خدا ملکه رو حفظ کنه

سامی اشتیاق: درود بر او که فرزند ایران است مهم این است نه کورد یا فارس بودنش

حسام: واقعا چه دلیلی داره که روی کرد و پناهنده بودن این فرد تاکید میشه؟ این آدم هیچ مشکل سیاسی نداشته در ایران و رفته پناهنده شده. رفته و عقب رو هم نگاه نکرده. چرا روی ایرانی بودنش و اینکه در ایران درس خوند تا دانشگاه و ریالی هم خرج نکرد تاکید نمیشه؟

بابک رحیمی: بهتر بود ميگفتيد يك ايرانى اهل فلان شهر. اى بى بى سى تفرقه انداز

ایستاده درزغال: شک به یقین این تیتر از ژیار گل هست. انصافا گزارش و تهیه خبرش خیلی سطح مبتدیه. بی بی سی اگه طرف قاتل بود آیا این تیتر رو میزدی مهاجر کرد ایرانی!!! یه روز باید هشتک بزنیم و بی بی سی فارسی رو بایکوت خبری کنن. تا این پان بازی ها را خاتمه بده!

ناصرم: ایشان کوچر بیرکار هستند. دانشمندی که به همراه چند نفر دیگر جایزه فیلدز را به صورت مشترک دریافت کرده‌اند. مبارکشان باشد، افتخاریست برایمان. اما سوالی که از بی‌بی‌سی فارسی دارم این است، اگر ایشان اصلیتی ترک یا عرب داشتند هم در تیتر خبر خود به آن اشاره می‌کردید؟

علی نصری: کوچر بیرکار که در زمان جنگ در یک شهر مرزی کردستان ایران مدرسه رفته٬ استعدادش در hیران کشف و شکوفا شده٬ در دانشگاه تهران رایگان تحصیل کرده٬ از طرف دانشگاه تهران به مسابقات جهانی ریاضی اعزام شده؛ در کجای این مسیرش در ایران با «تبعیض قومیتی» مواجه بوده که به انگلیس پناهنده شده؟

علی قلی زاده: از آموزش رایگان کشور استفاده کرده، از یک شهر مرزی کوچک به بهترین دانشگاه ایران راه یافته، بدون نظرداشت مسائل قومی در تیم المپیاد کشور عضو شده، حالا به کشورش خیانت میکند و ایران‌ستیز شده. داستان کوچر بیرکار بهترین شاهد برای اثبات بزرگنمایی در ادعاهای تبعیض قومی در ایران است.

فرشاد: مبارک کوچر بیرکار منتها جالب ماجرا اینه که ادعا میکنه پیشرفت در مناطق کردنشین غیرممکنه، در حالیکه که خودش در همان مناطق رایگان درس خونده، از سلسله‌مراتب بالا رفته و در بهترین دانشگاه کشور رایگان تحصیل کرده و توسط همان سیستم برای مسابقات به انگلیس اعزام…و البته پناهنده شده

علی علیزاده: جناب فریدون درخشانی! ضمن تبریک، شنیدم به ملیت و‌ اسم ایرانیتان خیانت کردید. همان ملتی که شهید داد تا صدام مریوان را حلبچه نکند. به  رانتخوار نمک نشناس عادت داریم. ولی حداقل بدهیتان به ملت را برای ۲۲سال امنیت و ۱۶سال تحصیل مجانی‌و‌ در بهترین دانشگاه ایرانیان پس دهید

امیرحسین مصلی: دم کوچر بیرکار گرم که جایزه معتبر ریاضی را برد اما حرف های نژاد پرستانه اش کامم را تلخ کرد! جایزه اش را به چهل میلیون کرد تقدیم کرد و گفت در ایران برای کردها امکان پیشرفت نیست! مگر خودت قبل از پناهندگی، از مریوان به دانشگاه سراسری پایتخت راه پیدا نکردی و به المپیاد اعزام نشدی؟

مهران: گویا یه ریاضی دانی به اسم کوچر بیرکار برنده مهم ترین جایزه رشته ریاضیات شد. خب واقعا تبریک. ولی چه اصراری هست که همه جا میگن کُرد؟ مثلا در مورد خانم میرزاخانی مگه میگفتن مهاجرِ تهرانی؟ این رویه به نظرم فقط بوی نفاق میده!

دانشطلب: چند کُرد که به زبان قومی خودشان تحصیل کرده‌اند موفق شده‌اند مدال فیلدز یا جایزه نوبل بگیرند؟ چه ظلمی به امثال کوچر بیرکار شده که به او حق می‌دهد به ایران پشت کند؟ همیشه ایران مقصر است و آنها که فرار می‌کنند همه انسان‌های خوبی هستند؟

سهند ایرانمهر: ببینید کدام تنگه است که سرمایه هایی چون میرزا خانی و کوچر بیرکار از آن‌می‌گذرند. آن تنگه را ببن….( با بستن که مشکلی حل نمی‌شود) خیال عبور از آن تنگه را از ذهن نخبه‌های این مملکت دور کنید، این تنگه ها را با بستن تنگ‌نظری و گشودن گره‌های فروبسته، بلااستفاده کنید.

پری کوچک فراموشی: مریم میرزاخانی هرگز علاقه ای برای بازگشت نشون نداد و مصاحبه با تلویزیون های فارسی،ابراز علاقه به جامعه ایرانی،درخواست تابعيت برای دخترش نداشت. حتی با وجود اطلاع از مرگ محتملش،نخواست در خاک زادگاهش دفن بشه کوچر بیرکار حتی اسمش رو هم عوض کرده. چی به سر نخبه هامون میاد تو این مملکت؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. گزارشی بسیار ضعیف و انحرافی،
    بجای این فرافکنیها بیایید بررسی کنیم ببینیم چی شده که همه نخبه ها دارن فرار میکنن، شمام فقط منتظرین بی بی سی یه چی بگه و بهش حمله کنین و اصل مطلبو فراموش کردین.
    اون تو ایران میموند تو یه اداره ام استخدام نمیشد و تو گزینش حتما ردش میکرد
    صدا و سیما هنوز از عکسهای بدون روسری خانم میرزا خانی وحشت داره
    ببینید کجای کار وایسادیم
    انصاف نیوز خواهشا نظرات بیننده ها رو پاک نکنید

    7
    1
  2. البته درست ترش این بود که بنویسد دانشمند بریتانیایی……اگر در ایران می ماند گرفتار مسئله تعهد یا تخصص می شد

    7
    4
  3. امیدوارم کشورهای مختلف به خوبی از مغزهای ایرانی استفاده کنند ریاضیات در دقت موشک ها کاربرد بسیاری دارد قابل توجه وزارت دفاع آمریکا (مردم ایران همجنان باید افتخار کنند با تمام توان به افتخار ادامه دهند اصلا تولید و فعالیت را ول کنیم و دور هم افتخار کنیم به تاریخ به گل فوتبال به اینکه مغزهای ایرانی در داخل میتوانند ماشین حساب دائرالمعارف باشند و حتی کودکان نابغه ایرانی پایتخت کشورها را حفظ هستند و حتی فراتر برخی اسم بازیکنان فوتبال را کامل میدانند و حتی تاریخ مسابقات فوتبال را – توجه داشته باشید برخی نوابغ غیر ایرانی نمیدانند رئیس جمهور کشورشان کیست و حتی کشورهای همسایه آنها کیست و در مسابقات دایرالمعارف قطعا بازنده هستند )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا