خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در خدمت و خيانت ايرانيان مهاجر

«مجيد تفرشى» در یادداشتی تلگرامی با عنوان «در خدمت و خيانت ايرانيان مهاجر» نوشت:

«با اعلام بيش از ٢٤ هزار ميليارد دلار سرمايه بيش از هفت ميليون نفر ايرانى مقيم خارج از كشور، يك بار ديگر اين سرمايه مغفول مانده، مورد توجه مسئولان ايرانى قرار گرفت.

از چهار دهه اخير تاكنون، برخورد با جمعيت روزافزون ايرانيان جلاى وطن كرده و مقيم ديگر كشورها همچنان دچار تناقض و سردرگمى است.

در سالهاى اخير، دواير مختلف رسمى، ديپلماتيك، فرهنگى، امنيتى، راهبردى و سرمايه گذارى، ضمن ادعاى توجه به فرصتهاى قابليتهاى آشكار و پنهان اين جمعيت عظيم ايرانى، عملا با اين مقوله به عنوان يك چالش برخورد كرده و دست كم نگاهى ابزارى و سودجويانه به آن داشته اند.

به گفته آقاى مجيد حلاج زاده، “رييس مركز ايرانيان خارج از كشور” حتى اگر يك درصد از سرمايه هاى ايرانيان خارج از كشور به داخل ايران منتقل شود، تحول مهمى در چرخه اقتصاد و سرمايه گذارى ايران رخ خواهد داد.

نگارنده كه دست كم در ربع قرن اخير پيگير مساله توانهاى بالقوه و بالفعل ايرانيان خارج از كشور بوده ام، نه متاسفانه با نام و نحوه فعاليتهاى اين مركز آشنايى داشته، نه رييس محترم آن را مي شناسم و نه اساسا بازتابى واقعى و عملى از كاركرد اين موسسه ديده ام.

در دهه هاى اخير، هرگاه نياز به حل و فصل مسايل و مصاىب اقتصادى و سرمايه گذارى بوديم، ناگهان به ياد كيسه پرفتوت ايرانيان غيور ميهن دوست در غربت افتاديم.

در عين حال، هر وقت كشمكش سياسي راه افتاده و تسويه حسابهاى جناحى رخ داده، به سهولت از دشنامهايى چون فرارى، بي وطن، دو تابعيتى، پشت به ميهن كرده، جاسوس، مزدور و مشكوك استفاده كرده ايم.

برخلاف اقدامات محدود و مقطعى دوران رباست جمهورى محمد خاتمى، در دوران رياست جمهورى محمود احمدى نژاد كه به شهادت آمار و ارقام، اغلب ايرانيان خارج از كشور علاقه اى به او نداشتند، بيشترين تلاش تبليغاتى براى جلب نظر، امكانات و سرمايه ايرانيان خارج از كشور صورت گرفت. خود او، معاونانش و همچنين محمد شريف ملك زاده، رييس شوراى عالى ايرانيان خارج از كشور، مدام بر ” استفاده” از اين امكان تاكيد داشتند.

حتى رييس شورا، اصرار داشت كه همه ايرانيان خارج از كشور از نظر قضايي و سياسي در امان هستند و هيچ كس حق ضبط گذرنامه و دستگيرى آنان را ندارد. ادعايى كه ردش نياز چندانى به آزمودن نداشت و با دستگيرى خود ملك زاده، صحت و سقم آن در عمل ثابت شد.

متاسفانه در پنج سال و اندى اخير، باوجود اقبال نسبى عمومى ايرانيان خارج از كشور به دولت حسن روحانى، در عمل اقدامات بسيار كم و ناچيزى در جهت دفاع از حقوق اين جمعيت چند ميليونى ايرانى و استفاده بهينه از توانايي هاى سباسي، اجتماعى، فرهنگى، تخصصى و مالى آنان صورت گرفته و حتى در حد شعار و استفاده ابزارى هم نسبت به گذشته پسرفت وجود داشته است.

در مورد ابعاد مختلف تجربه جوامع مهاجر در ديگر كشورها و نقش آنان در دفاع از منافع ملى كشور مبداء در جوامع ميزبان، دهها يادداشت و مقاله و كتاب منتشر شده است.

ايرانيان مقيم خارج از كشور هر روز مطالب آقاى حلاج زاده را به عنوان ادعاهاى نسيه مى خوانند، ولى نقد مطلب، نفس مبارزه طلبى هاى هر روزه امثال نمايندگان محترم قم و مشهد است كه به ايرانيان خارج از كشور به عنوان جاسوسان و عوامل نفوذى بالقوه و بالفعل نگاه مى كنند.

به نظرم با يك ارزيابى و نحقيق ساده و ميدانى، به آسانى مي توان به چند و چون رضايتمندى ايرانيان متخصص، باتجربه و داراى سرمايه اى كه از خارج به داخل برگشته اند پى برد.

نيازى به نام بردن و انگشت گذاشتن روى موارد خاص نيست، چرا كه سواى موارد جنجالى رسانه اى شده، موارد بسيار زيادى از اين حرمانها و ناكاميها وجود دارد و همه به آن واقف هستند.

در بين ايرانيان خارج افراد خطاكار و نادرست كم نيستند، ولى اولا درصد اين موارد حتما بيشتر از موارد مشابه داخلى نيست و ضمنا، در موقع لزوم، در موارد مشكلات قضايى و امتيتى، از محل اقامت آنان به عنوان اصل جرم يا دست كم سرنخ بزه و خيانت به ايران، مورد سوءاستفاده قرار گرفته شده و مي شود.

تا زمانى كه اين نگاه نادرست و غيرمنصفانه وجود دارد و تصور مسئولان از ايرانيان خارج از كشور همانند يك عابربانك داراى خدمات بك طرفه و مرغ عروسي و عزا است، توقع جذب سرمايه بك درصدى آنان كه هيچ، جذب يك هزارم آن نيز رويا و خيال پردازى است.

اگر ساز و كار انسانى، قانونى، فرهنگى و امنيتى رفتار در داخل با سرمايه هاى عظيم و فيرقابل انكار مادي و معنوى ايرانيان خارج از كشور درست نشود، چراغهاى سيستماتيك اين رابطه خاموش خواهد ماند و موضوع در حد ادعاها و شعارهاى هر از گاهى مسئولان موسسات موقت و در حال تغيير درجا خواهد زد. اگر اين ساز و كار به طور اساسي و جدي اصلاح شود، آن گاه، نيازي به دفتر و دستك و شعار و ادعاى مرسسات خلق الساعه و بي اثر نيست و اغلب در محك تجربه، بي قيد و شرط مايل به تعامل و بازگشت و كمك همه جانبه به ايران عزيز خواهند بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا