خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق بزرگ حماس با اسرائیل؟!

رسانه های اسرائیل گزارش داده اند که گفت و گو های مفصلی بین نمایندگان این رژیم و رهبران حماس صورت گرفته و به یک توافق و آتش بس بزرگ نزدیک شده اند.

به گزارش شفقنا، به نوشته جروزالم پست این توافق توافقی پنج ساله است و آتش بس کامل را به دنبال خواهد داشت و احتمالا تا یک شنبه آینده اعلام خواهد شد.

بر اساس این توافق که جند مرحله ای خواهد بود راه های زمینی به ویژه گذرگاه رفح و یک راه دریایی (تحت نظارت اسرائیل)  به روی غزه باز خواهد شد و تامین برق غزه ۴ ساعت افزایش یافته و انتقال بخشی از کمک های  سازمان های بین المللی و برخی کشورها به غزه ممکن خواهد بود. آزادی زندانیان فلسطینی نیز در مرحله دوم این توافق مد نظر قرار گرفته است. بندر اسماعیلیه ی مصر و یک فرودگاه در سینا نیز به ساکنان غزه خدمات ارائه خواهند داد.

این توافق ارتقاء کیفیت زندگی در غزه را هدف قرار داده و در مقابل حماس باید از هرگونه شلیک موشک و یا ارسال کیت های آتش زا به سرزمین های اشغالی و همچنین هر گونه راهپیمایی و اعتراض در نزدیکی مرزها ممانعت کند و آتش بس کامل را پذیرا باشد.

جروزالم پست از نام خالد مشعل و صالح العروری، موسی ابو مرزوق، عزت الریشق، حسام بدران به عنوان رهبران حماس که طرف گفت و گو با اسرائیل بوده اند نام برده است.

به نظر می رسد این توافق مقدمه ای برای توافق موسوم به توافق قرن باشد که ترامپ به دنبال آن است و این دیدگاه وجود دارد که هدف دیگر این توافق کم کردن وابستگی اقتصادی حماس به ایران و دور کردن مجدد حماس از ایران است. در سابقه ی رابطه ی حماس با ایران چندین بار این رابطه به سردی گراییده و سپس تا حدی به حالت عادی بازگشته است. اوج بحران در رابطه ی حماس با ایران آنگاه آغاز شد که حماس با حمایت از اخوان المسلمین و سایر مخالفان سوریه، پشت اسد را به شکل غیرمنتظره ای خالی کرد و رهبران این گروه سوریه را به مقصد ترکیه و قطر ترک کردند و سپس انتقادات شدیدی را متوجه اسد و ایران نمودند.

به گزارش شفقنا، چنان که از گزارش های رسانه های اسرائیلی به ویژه هاآرتص بر می آید اسرائیل اخیرا اندیشه ی توافقی بلند مدت با لبنان و سوریه را نیز در سر می پروراند و چه بسا  اسرائیل با اولویت دادن به امن کردن مرزهای سرزمین های اشغالی احتمالا خود را برای مشارکت در حمله احتمالی آمریکا به ایران آماده می کند تا در این صورت از ناحیه مرزها خطری متوجه این رژیم نباشد. اسرائیل حتی اگر در حمله احتمالی آمریکا به ایران مشارکت نکند باز از بیم حمله انتقامی ایران به این نتیجه رسیده است که با حماس و لبنان به توافقی بلند مدت برسد چرا که یکی از نگرانی های اصلی اسرائیل در تقابل با ایران همواره بیم از موشک های حزب الله و حماس بوده است. گفته می شود حزب الله لبنان حداقل یک صد و سی هزار موشک در اختیار دارد که تمامی سرزمین های اشغالی در تیررس حزب الله است و سیستم دفاعی کنبد آهنین هرگز قادر نخواهد بود صدها موشک شلیک شده در یک روز را ردیابی کند.

این گونه توافق ها هر هدفی را بدنبال داشته باشد اما تردیدی در این نیست که کم کردن نفوذ ایران در سرزمین های فلسطین یکی از اهداف  قطعی آن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا