خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا علم الهدی باد می‌کارد؟ | تحلیل سه فعال مشهدی

در پی اظهارات اخیر آیت الله علم الهدی در نمازجمعه‌ی مشهد، مبنی بر به صحنه آمدن مردم برای اعتراض در تماسی با برخی فعالان سیاسی مشهد از طیف‌های اصولگرا و اصلاح طلب در این مورد سوال شد که تنها سه فعال سیاسی اصلاح طلب در این مورد اظهار نظر کردند.

«ناصر آملی»، فعال سیاسی اصلاح طلب ساکن مشهد؛ محمدصادق جوادی حصار عضو حزب اعتماد ملی و «مجتبی سادات»، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با انصاف نیوز به اظهارات اخیر آقای علم الهدی واکنش نشان دادند.

هیچ یک از فعالین اصولگرای مشهد حاضر به اظهارنظر در این مورد نشدند.

متن گفت‌وگو با ناصر آملی، مجتی سادات و محمدصادق جوادی حصار را در ادامه بخوانید:

ناصر آملی: آقای علم الهدی چرا در گذشته چنین چیزی را از مردم نمی‌خواستند؟

«ناصر آملی»، فعال سیاسی اصلاح طلب مشهدی نیز درباره‌ی صحبت‌های امام جمعه‌ی مشهد مبنی بر دعوت از مردم برای به صحنه آمدن، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: منظور آشکار و آنچه که از ظاهر سخنان ایشان دریافت می‌شود این است که مردم بیایند و به گرانی اعتراض کنند و به اصطلاح حقوق خود را طلب کنند؛ این معنای ظاهری سخنان ایشان است. اما در سیاست هر متنی در زمینه‌ای که ادا می‌شود معنا پیدا می‌کند. باید از ایشان پرسید که چرا در گذشته از مردم چنین چیزی را نمی‌خواستند؟! در گذشته وقتی چنین مشکلاتی پیش می‌آمد ایشان می‌فرمودند که مردم باید برای نجات کشور و آرمان‌های انقلاب گرسنگی را تحمل کنند، ولی اخیرا چطور شده که خیلی دغدغه پیدا کردند نسبت به معاش مردم.

وی افزود: لذا  ضمن اینکه باید به مردم حق داد که نسبت به گرانی‌های موجود نگران باشند اما معنای سخن آقای علم الهدی در این بستر معنای دیگری دارد؛ چون قبلا جور دیگری صحبت می‌کردند به نظر من معنایی که از این اظهارات می‌توان برداشت کرد این است که حامیان و اطرافیان ایشان به صحنه بیایند و نارضایتی‌های مردم را به نفع احزاب خودشان مصادره و کنترل و مدیریت کنند.

آملی با اشاره به هدف علم الهدی از اظهار این صحبت‌ها، گفت: هدفشان این است که این نارضایتی‌ها را در چارچوب اهداف خود آقای علم الهدی و همفکرانشان مدیریت کنند. منتها معترضینی که به خیابان می‌آیند، فارغ از اینکه کاری که دارند انجام می‌دهند را درست یا نادرست تلقی کنیم، حواسشان جمع است. یعنی به خیابان آمده‌اند و اعتراض می‌کنند ولی انگشت را بر همان نقطه‌ی درد گذاشته‌اند؛ چون مردم متوجه‌اند که این نابسامانی‌ها گرچه اقتصادی است اما ریشه‌ی اقتصادی ندارد و ریشه‌ی سیاسی دارد. به همین دلیل شعارها دارد به سمت تقاضای تغییر سیاست‌ها می‌رود. چون می‌دانند که دولت تلاش خود را در تغییر سیاست‌ها کرده است.

این فعال سیاسی در ادامه توضیح داد: دولت در مذاکرات 5+1 تلاش‌های قابل توجهی که برای حل مشکلات ایران و جهان لازم بوده انجام داده و عده‌ای و جریانی در کشور این سیاست‌ها را با ابزار مختلفی چون تهدید و اختلال و سخنان غیر مسوولانه‌ای که گفتند مورد هجوم قرار دادند و زمینه را برای ترامپ و نئوکان‌های آمریکایی آماده کردند تا آنها هم به اهداف بدیل‌های ایرانی خودشان برسند.

آملی افزود: بنابراین مردم چون این را متوجه شدند شعارهایشان عمدتا سیاسی است نه اقتصادی. گرچه تقاضاهایشان اقتصادی است و به حق هم هست اما شعارها، شعارهای سیاسی است؛ مادامی که ما نتوانیم روابط خودمان را با جهان و منطقه، منطقی و متوازن کنیم این بحران‌های ادواری اقتصادی گریبان مردم را خواهد گرفت.

وی درباره‌ی وضعیت کنونی مشهد و تحرکات دیروز در نماز جمعه، گفت: آن تحرکات که اصلا کمدی بود یک عده‌ای شعارهای از قبل نوشته شده‌ای در دست داشتند که اصلا اگر نگاه کنید می‌بینید که همگی با یک خط نوشته شده بودند. آن افرادی که بعد از نماز جمعه آمدند، اولا تعدادشان خیلی محدود بود، ثانیا کاملا برنامه‌ریزی شده بود و معلوم بود که این سخنرانی انجام خواهد شد و آنها هم وظیفه داشتند که بیایند و آن اعتراض نمادین را انجام دهند. اتفاقا مضمون خطبه‌های دیگر امامان جمعه‌ی سراسر کشور هم خیلی بهتر و متفاوت‌تر از سخنان آقای علم الهدی نبود. آنها هم مضامین مشابهی را تیتر کرده بودند و فقط ادبیاتشان متفاوت بود، برخی با زبانی تندتر و برخی با زبانی نرم‌تر.

آقای آملی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد تحرکات هرچند محدود این جریان دوباره به اتفاقاتی مثل دیماه سال گذشته منجر شود، گفت: من نمی‌توانم وقایع را پیش‌بینی کنم. چون سر این جریان را برخلاف مرحله‌ی قبل که معلوم بود از کجا و چرا شروع شده، در این مقطع من سرش را نمی‌دانم کجا است.

وی تصریح کرد: چند بیانیه دیدم که آنها بیانیه‌های گروه‌های معاند خارج از کشور بود که مردم را دعوت کرده بودند. منتها نباید خطا و گناه جریان راست افراطی را نادیده گرفت، آنها این بازی را شروع کردند و معمولا کسانی که باد می‌کارند طوفان درو می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که اگر بتوانند موج ایجاد کنند، همچنین می‌توانند بر موج هم سوار شوند. اما متوجه نیستند که یک‌سری عوامل و مولفه‌های دیگری هم هستند که خدای ناکرده اگر کل حاکمیت، چه نهادهای انتخابی و چه نهادهای انتصابی، اگر نتوانند پاسخ درست و قانع کننده‌ای به مردم دهند، همه آسیب می‌بینند؛ هم دولت و هم فراتر از دولت.

این فعال سیاسی در آخر گفت: باید هرچه سریع‌تر با توافقی که انشاالله در سطوح بالای کشور صورت خواهد گرفت، ریشه‌ی این مشکلات که خارجی و سیاسی است را مورد توجه قرار دهند و اگر قرار است تاثیری گذاشته شود بر روی آن بنیان‌ها و ریشه‌ها گذاشته شود

مجتبی سادات: ما از فرمایش آقای علم الهدی استقبال می‌کنیم اگر…

«مجتبی سادات»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به اینکه «منظور آقای علم الهدی از اینکه مردم به صحنه بیاید را چه می‌داند؟» گفت: ما از این فرمایش آقای علم الهدی استقبال می‌کنیم که ایشان بپذیرند مردم آزادانه و با امنیت کامل بتوانند بیایند و نقطه نظراتشان را بگویند، منتها باید دید که دقیقا تفسیر ایشان از مردم چیست؟! آیا بخشی از مردم هستند که نظرات خود ایشان را تعقیب می‌کنند و تنها آنها برای اظهارنظر کردن آزادند، یا اینکه همه‌ی مردم را شامل می‌شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: اگر منظور همه‌ی مردم باشد که بسیار عالی است. وزارت کشور به همه اجازه دهد که هرکسی هر نظری دارد درخواست تجمع قانونی کند و سخنرانش را مشخص کند و این موضوع انجام شود. نه اینکه تنها یک عده‌ی خاص بتوانند آزادانه تجمع کنند و در امنیت کامل نظراتشان را اعلام کنند و با بقیه با خشونت رفتار شود.

وی در پاسخ به اینکه «با توجه به تحرکات این هفته در نماز جمعه‌ی مشهد، چقدر احتمال دارد این تحرکات دوباره اتفاقاتی مثل دی‌ماه گذشته را نتیجه دهد؟»، گفت: این‌ها دقت نمی‌کنند که مردم نارضایتی که دارند، به استنباط من، اگر 20 درصدشان از بخش انتخابی نظام شاکی باشند، بیش از 70، 80 درصد از بخش انتصابی نظام و مواردی که مربوط به آن قسمت است شکایت دارند و اینها اگر تظاهراتی را شکل دهند که فقط آن بخش انتخابی را مورد هدف قرار دهند، به یکی دو ساعت  نمی‌رسد که دقیقا شعارها به بخش انتصابی نظام بازخواهد گشت.

سادات تصریح کرد: به نظر من نمی‌توانند چیزی غیر از این را شکل دهند مگر خیلی محدود؛ مثل اتفاقی که در نماز جمعه افتاد و معلوم بود که از قبل برنامه‌ریزی شده و منتظر  بودند که ایشان در نماز جمعه صحبت کند و بلافاصله بعد از آن هم آن برنامه و تجمع فراهم شود. گویی همه چیز از پیش تعیین شده بود و تمهیدات لازم فراهم شده بود فقط منتظر فرمایش ایشان بودند. البته بد هم نبود، بالاخره ایشان فرمایششان را کردند و یک عده هم آمدند و نظراتشان را گفتند، بسیار عالی است و صدای آنها هم باید شنیده شود. ولی اگر آنها بیایند و با باقی مردم همراه شوند به نیم ساعت و یک ساعت نمی‌رسد که شعارها از علیه دولت می‌رود به سوی بخش انتصابی نظام و بخش انتصابی نظام هم بسیار گسترده است و از خود آقای علم الهدی را شامل می‌شود که در این سال‌ها در همه‌ی موارد دخالت کرده و هیچ‌گاه هم پاسخگو نبوده است. ایشان تمام قد از دو دولت قبلی آقای احمدی نژاد دفاع کرد و حمایت کرد و بعد هم کوچک‌ترین پاسخگویی نسبت به رفتار آقای احمدی نژاد و تیمش نداشته است.

وی افزود: دیگر بخش‌های انتصابی نظام هم که در همه‌جا دخالت کرده و با امنیت کامل اظهار نظر می‌کنند و پاسخگو هم نیستند. قطعا مردم از آنها بیشتر شاکی هستند تا از دستگاه انتخابی نظام. مردم با یک امید و علاقه‌ای به یک عده رای می‌دهند، به امید تحول؛ و حالا گذشته از اینکه برای انتخاب هم سیستم نظارت استصوابی دست به کار می‌شود و بسیاری از افرادی که می‌توانند مفید باشند را از رده خارج می‌کند، خود آن یک ضربه‌ای است به خواست مردم، اما حتی پس از این هم همان کسانی که انتخاب می‌شوند اگر بخواهند کاری کنند برایشان مانع‌تراشی می‌شود. مثل زمانی که رییس جمهور بخواهد وزیر انتخاب کند؛ من شنیده‌ام که برخی وزرای ایشان پیشنهاد بیست و یکم‌شان بوده‌اند، یعنی نفر اول و دوم و.. را گفته‌اند نه و رسیده تا بیست و یکم. تازه همین وزیر علوم که انتخاب بیست و یکم بوده وقتی می‌خواهد رییس دانشگاه انتخاب کند باید برود شورای عالی انقلاب فرهنگی و آنها تایید کنند این شورا نیز اکثرشان انتصابی بوده و به هیچ‌جا پاسخگو نیستند.

یعنی در بسیاری از موارد به امید مردم ضربه وارد می‌شود و آنها دیگر راهی را نمی‌بینند. می‌بینند که انتخابات هم ظاهرا پاسخگو نیست، چون احساس می‌کنند که دولت هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

آقای سادات درباره‌ی وضعیت کنونی مشهد گفت: من خبر جدیدی ندارم و فقط می‌دانم که دیروز تجمعی در محدوده‌ی پارک ملت مشهد بوده و آن بخشی که به دنبال صحبت‌های آقای علم الهدی آمدند و عمدتا همانطور که در تصاویر دیده شد از عزیزان روحانی ما بودند. در محدوده‌ی پارک ملت مشهد مردم هم بودند و در آنجا خیلی هم شعارهای تندی مطرح شده و درگیری هم ایجاد شده. البته من هیچ حضوری نداشتم، چون حضور ما بیشتر متهممان می‌کند. از سمت معترضین که بیشتر به ما فحش می‌دهند می‌گویند که «شما اصلاح طلبان دیگر کارتان تمام است و شما با حکومت می‌سازید و استمرار طلب هستید» و در سوی دیگر هم دوستان اصولگرا می‌گویند که «شما رفتید آنجا و دارید این کارها را هدایت می‌کنید». یعنی از هردوطرف ما متهم هستیم و مانده‌ایم که باید چه بکنیم.

این فعل سیاسی در آخر گفت: به همین جهت اصلا نزدیک این مراسم‌ها نمی‌شویم و اصلا نمی‌دانیم که رهبری‌اش با کیست و شعارهایش چه خواهد بود و به کجا می‌خواهد برسد. خبرهایی که به ما می‌رسد، فارغ از اینکه چقدر موثق است و نیست، این است یک تجمعی بوده، درگیری هم پیش آمده و شعارها هم یک مقدار تند بود.

جوادی حصار: وقتی مسوولان کاری نمی‌کنند مردم باید به خیابان‌ها بیایند

یک عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه وقتی مسوولان به وظایف خود عمل نمی‌کنند، مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند، گفت: آقای علم الهدی نیز در نمازجمعه درباره‌ی این موضع خاص بسیارخوب صحبت کرده است و باید از آن استقبال کرد.

محمد صادق جوادی حصار نیز در واکنش به اظهارات اخیر علم الهدی به خبرنگارانصاف نیوز گفت: اتفاق خوبی است که مردم برای پیگیری مطالبات خود فرصت این را داشته باشند که به خیابان‌ها بیایند واعتراض کنند، اما نباید با مقاومت پلیس و لباس شخصی مواجه شوند، امنیت مردم باید تضمین شود تا بتوانند در یک شرایط منطقی و سالم مطالبات خود را از دولت و بقیه اجزای نظام مطرح کنند.

او ادامه داد: زیرا این امرنیزدرقانون اساسی پذیرفته شده است و حق شهروندی هر شهروند جمهوری اسلامی است و ازآن فراتر دولت با اعلام لایحه‌ی حقوق شهروندی تقریباً این مساله را به رسمیت شناخته است. اینکه این امر از سوی آقای علم الهدی پذیرفته شده است امری پسندیده و نیکو است، زیرا وقتی مسوولین کاری نمی‌کنند دراین شرایط مردم هستند که باید به خیابان‌ها بیایند و ایفای نقش کنند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: باید از مردم خواست که در پی فرمایش آقای علم الهدی ازدولت بخواهند که مقدمات و شرایط حضور مردم را در خیابان‌ها فراهم کنند. همه نیز باید از سخنان آقای علم الهدی استقبال کنند، وقتی روسای قوه، استانداران و فرمانداران به وظایف خود عمل نکردند، مردم نباید ساکت بنشینند و نظام نیزباید ازاین حرکت حمایت کند.

جوادی حصار درپایان افزود: آقای علم الهدی به عنوان نماینده‌ی ولی فقیه در استان باید از نیروی انتظامی، استانداران و فرمانداران بخواهند که به شان و شخصیت مردم احترام بگذارند وقتی مردم یک مطالبه‌ای دارند نباید به آن‌ها به چشم معاند و برانداز نگاه کنند زیرا مردم مطالبات خود را از روش‌های معلوم پیگیری کردند و جواب نگرفتند.

انتهای پیام

 

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مرحبا انصاف نيوز ، دست مريزاد ، دشمنى – يا مخالفت – علم الهدى با رئيس جمهور را نمى توان كتمان كرد، رفتار يا گفتار انتقادى او نسبت به رئيس جمهور و دولت مادام كه بعنوان يك شخص حقيقى بيان مى شود حق قانونى اوست، مشكل آنجاست كه او با اتكاء بر شخصيت حقوقى خود و همچنين سوء استفاده از امكاناتى كه بعنوان امام جمعه در اختيار دارد به ارائه نظرات شخصى خود مى پردازد. شأن آن خطه شريف و مردم فرهيخته خراسان انصافاً فراتر از امثال علم الهداست.

    9
    1
  2. آقای سادات معلوم تو مردم نیستید.
    مردم فقط دنیال آسایش اقتصادی هستند. اگر هم شعاری علیه [کسی] میدهند برای این است که صدایشان برسد.
    شمایید که با [بعضی ها] و زیر مجموعه هایشان مشکل دارید. ما که از انها فسادی ندیم. اگر شما دیدید پس بگوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا