خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرگ و میر ناشی از گرما افزایش می‌یابد

پژوهشگران استرالیایی مدلی توسعه داده‌اند که پتانسیل مرگبار بودن موج گرما را از سال 2031 تا 2080 محاسبه کرده است و نتایج شگفت‌آوری را نشان داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، معمولا تابستان را با تعطیلات سرگرم‌کننده می‌شناسند، اما با این حال، در دهه گذشته، این فصل داغ و پر جنب و جوش، باعث افزایش رو به رشد مرگ و میر ناشی از گرمای بیش از حد شده است.

در ماه‌های ژوئن و ژوئیه 2018، انگلیس و ولز، در طول یک موج گرمای 15 روزه، 700 مرگ بیش از میانگین را تجربه کردند. در حالی که کره‌جنوبی گزارش داد که هفته گذشته 29 نفر بر اثر گرمازدگی فوت کرده‌اند.

این اعداد هر روزه در سرفصل‌های اخبار بسیار شایع شده است و طبق یک مطالعه جدید دانشگاه موناش(Monash) استرالیا، در حال بدتر شدن هستند.

چشم‌انداز وحشتناک مرگ و میر ناشی از موج گرما

پژوهشگران دانشگاه موناش از یک مدل برای محاسبه تعداد بالقوه مرگ و میر ناشی از گرما در 412 جامعه در 20 کشور در طول سالهای 2031 تا 2080 استفاده کردند.

این مدل گزینه‌های مختلفی را با سطوح متفاوت انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد بررسی قرار داد.

این مدل همچنین در محاسبات خود، راهبردهای سازگاری جوامع با این شرایط و نیز تراکم جمعیت آنها را مورد توجه قرار داده است که نتایجی به دست آمد که بسیار وحشتناک بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود، افزایش مرگ و میر ناشی از موج گرما در کشورهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری(نزدیک به استوا) بیشتر می‌شود، در حالیکه کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا درصد کمتری افزایش خواهند داشت.

در بدترین حالت، این مدل پیش‌بینی کرد که بخش‌هایی از استرالیا در مقایسه با دوره 1971 تا 2010، با افزایش 471 درصدی روبرو خواهند شد.

پروفسور “یومینگ گوئو”(Yuming Guo) از دانشکده بهداشت و محیط زیست دانشگاه موناش در این باره می‌گوید: امواج گرما در آینده، بیشتر، شدیدتر و طولانی‌تر خواهند شد. اگر ما نتوانیم راهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش تعداد روزهای گرم پیدا کنیم یا به مردم کمک کنیم تا با گرمازدگی سازگاری پیدا کنند، در آینده شاهد افزایش شدید مرگ و میر ناشی از گرمازدگی خواهیم بود، به ویژه در کشورهای فقیرتر در اطراف خط استوا.

این مطالعه چندین روش سازگاری و انطباق را توصیه می‌کند تا از چنین پیامدهای فاجعه باری جلوگیری شود.

این پیشنهادات از اقدامات فردی و بین فردی، تا تلاش‌هایی در سطح جامعه، پیاده‌سازی تغییرات سیاست‌های سازمانی، محیط زیست و عمومی را در بر می‌گیرد.

“آنتونیو گاسپارینی” دانشیار دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن گفت: این تحقیق، بزرگترین مطالعه اپیدمیولوژیک در مورد اثرات پیش‌بینی شده امواج گرما در شرایط گرمای جهانی کره زمین است که نشان می‌دهد که این موضوع می‌تواند به طور چشمگیری مرگ و میر ناشی از گرمازدگی را به ویژه در مناطق گرمسیری پرجمعیت افزایش دهد.

وی افزود: خبر خوب این است که اگر ما طبق توافق‌نامه پاریس، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را محقق کنیم، این آمار کاهش می‌یابد.

گرچه این مسئله در حال حاضر که هوا بیش از حد گرم شده است، به شدت نادیده گرفته شده است، زیرا این یک مشکل است که اغلب پنهان باقی می‌ماند. مرگ ناشی از درجه حرارت بالا اغلب به علت مشکلات قلب یا ریه در اثر تشدید فعالیت اتفاق می‌افتد.

این مطالعه در PLOS Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا