خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای طرح حمله آمریکا به ایران در سال ۲۰۲۶ چیست؟

یک دیپلمات سابق ایران در لبنان به شایعه آماده باش آمریکا برای حمله به ایران در سال ۲۰۲۶ واکنش نشان داد و گفت: هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی معتقد نیستند که الان با یک حمله نظامی به ایران بتوانند جمهوری اسلامی را کنترل و مهار کنند یا به قول خودشان، ایران را سر جای خودش بنشانند و جایگاه استراتژیک ایران پایین بیاورد.

به گزارش ایلنا به نقل از «اسپوتنیک»، «کانبرا» شایعه همراهی استرالیا با حمله آمریکا علیه ایران را که یک منبع دولتی به یک رسانه استرالیایی گفته بود، رد کرده است؛ شایعه‌ای که از یک منبع آگاه دولت استرالیا به یک رسانه استرالیایی منتقل شده بود و واکنش واشنگتن را هم برانگیخت. وزیر دفاع آمریکا این شایعه را افسانه خواند.

کانال «ای بی سی» در گزارشی مدعی شده بود که حمله ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران، قریب‌الوقوع است و به احتمال زیاد در ماه اگوست سال ۲۰۱۸ اتفاق خواهد افتاد. خبرگزاری ABC با استناد به یک منبع ناشناس در دولت استرالیا این مطلب را بیان کرد. اما کمی بعد از انتشار این خبر، «مالکوم ترنبول» نخست وزیر استرالیا «شایعات» در مورد حمله احتمالی آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و مشارکت در استرالیا با این برنامه را رد کرد.

با این حال، چندی بعد روزنامه‌نگار «نشنال‌اینترست»، سناریوی دخالت نظامی در ایران را با عنوان طرح «آزادی ایرانیان» منتشر کرد. به نقل از این نشریه، این اتفاق در ۲۰۲۶ رخ خواهد داد. در میان نویسندگان این سناریو، افسران اطلاعاتی کنونی و افسران ارتش ایالات متحده وجود دارند.

این سناریو مدعی شده است که توسعه فعالیت‌های سلاح‌های هسته‌ای ایران دلیلی برای آغاز خصومت‌ها است و تا سال ۲۰۲۶ آمریکا شواهد انکارناپذیری بابت فعالیت ایران در غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای را بدست می‌آورد.

به گزارش «نشنال اینترست»، این نقشه نظامی آمریکا علیه ایران با حملات ناوهای هواپیمابر واقع در خلیج‌فارس شروع نمی‌شود بلکه با استفاده از نیروهای زمینی در عراق، که تا سال ۲۰۲۱ این کشور به سه کشور مختلف سومر، کردستان و دولت ملی عراق تقسیم می‌شود، صورت می‌پذیرد.

به ادعای نویسندگان این مقاله، تجزیه عراق، عواقب جدی برای توازن نیروها در منطقه دارد. ایالات متحده آمریکا دو منطقه الفلوجه و رمادی را جز قلمرو پر رونق دولت ملی عراق محسوب می‌کند؛ سپس به لطف توافق صلح، فرصت انجام اکتشاف گاز طبیعی و نفت برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا در استان غربی الانبار عراق و ارسال آن از طریق خط لوله توسط اردن و اسرائیل در حیفا برای مصرف‌کنندگان در اروپا بوجود می‌آید. در نتیجه اروپا، دیگر نیاز به خرید بنزین روسیه تا سال ۲۰۲۰ ندارد.

اسپوتنیک در این راستا با  سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان در خصوص سناریو حمله به ایران و نگاه واقع‌بینانه به وقایع جاری در منطقه و شانس تقسیم عراق و استفاده از این زمینه‌ها برای حمله به ایران به گفت‌وگو نشسته است.

افقهی در پاسخ به سناریوی حمله به ایران گفت: «اولا، هر دو گزارشی که مطرح شده، مستند نیست و بیشتر جنبه تحلیلی و پیش‌فرضی دارد. ثانیا، شرایط برای حمله آمریکا و هم‌پیامانانش نظیر انگلستان، فرانسه یا هر کشور دیگر عضو ناتو، به ایران فراهم نشده است. هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی معتقد نیستند که الان با یک حمله نظامی به ایران بتوانند جمهوری اسلامی را کنترل و مهار کنند یا به قول خودشان، ایران را سر جای خودش بنشانند و جایگاه استراتژیک ایران پایین بیاورد.»

وی گفت: به عنوان مثال ترامپ با تهدید اخیر مبنی بر توقف صادرات نفت ایران، عکس العمل‌های ایران را دید. مقامات سیاسی و شخص روحانی و مقامات نظامی و شخص قاسم سلیمانی موضع جدی خود را در مقابل این تهدیدات آمریکا اعلام نمودند. حتی دریادار حسین خانزادی ، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: به محض اینکه دشمنان ما حرکتی به سوی توقف صادرات نفت ایران انجام بدهند، بلافاصله تنگه هرمز را می‌بندیم. اما قبل از اینکه تنگه هزمر بسته بشود، ما شاهد تحولات بسیار خطرناک و پیچیده در باب المندب بودیم، وقتی که صدور نفت خام از تنگه باب المندب در دریای سرخ به دلیل اصابت نفتکش‌های سعودی توسط موشک‌های یمنی موقتا متوقف شد. این در حالی است که آمریکا نفت ما را نگرفته و تحریم‌ها شروع نشده است. یعنی ببینید چقدر این موضوع حساس است و می‌تواند همه منطقه را دچار درگیری شدید قرار دهد.

این دیپلمات سابق ایرانی گفته: روحانی، رئیس‌جمهور ما به تهدیدات نفتی ترامپ پاسخ قاطع داد و در مورد بستن تنگه هرمز گفت که یا همه باید از این تنگه هرمز عبور کنند یا هیچ کس نباید عبور کند و اگر خدایی ناکرده چنین اتفاقی رخ داد، آمریکا مقصر است چراکه از آن سوی دنیا آمده و در منطقه تنگه هرمز می‌خواهد ناامنی را ایجاد کند و اگر جنگی بشود، این جنگ بین ایران و آمریکا محدود نمی‌شود. بسیاری از کشورها و سازمان‌های جهادی ممکن است از نقاط مختلف خارج از ایران وارد جنگ شوند. بنابراین مسئله حمله به ایران چه در سال ۲۰۲۶ و چه فردا هیچ فرقی نمی‌کند. ایران آمادگی کامل دارد با چند برابر قدرت به هر نوع حمله پاسخ بدهد.

افقهی در خصوص تقسیم عراق  ادامه داد: درباره آنچه مربوط به مسئله تجزیه عراق می‌شود، آمریکا تلاش کرد و موفق نشد. یک بار آمدند داعش را به وجود آوردند و خواستند که داعش اقلیم سنی را تشکیل دهد و بین اقلیم کردستان و جنوب عراق، منطقه شیعه‌نشین حائل شود. داعش در عرض دو سال و چند ماه با مشارکت ارتش، نیروهای امنیتی و حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با نیروهای جمهوری اسلامی ایران نابود شد و از سرزمین عراق رفت. بعد آمریکایی‌ها آمدند و شانس خودشان را برای اقلیم کردستان آزمودند. آقای بارزانی به محض اینکه داعش از بین رفت و موصل سقوط کرد، اعلام کرد که می خواهد از عراق جدا شود و یک جمهوری مستقل کردستان را تشکیل دهد و حتی رفراندوم را برگزار کرد. اما بلافاصله هم دولت اتحادیه عراق و هم ایران و ترکیه مخالف این تصمیم شدند چون این اقدام آغاز یک سلسله تحولات امنیتی و بسیار خطرناک در چهار کشور منطقه می‌شد؛ در سوریه، عراق، ایران و ترکیه.

وی ادامه داد: ارتش عراق و حشد الشعبی به سمت اقلیم کردستان حرکت کردند و کرکوک، منبع مهم نفتی را از چنگ آقای بارزانی در آوردند تا خود مسعود بارزانی عقب‌نشینی کرد. بنابراین مسئله تجزیه عراق حداقل در شرایط فعلی برای آمریکایی‌ها امکان‌پذیر نیست. اما آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خودشان در مورد تجزیه عراق دست به کار دیگری زدند؛ آنها دنبال راه‌اندازی جنگ داخلی در عراق هستند. می‌خواهند دولت عراق را آنقدر تضعیف کنند که این دولت هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی نقش مهم و بسزایی در تحولات راهبردی، امنیتی و ژئوپلیتیک منطقه نداشته باشد. آنها دنبال این کار هستند. لذا می‌بینیم که در انتخاباتی پارلمانی عراق عمده نیروهای طرفدار مقاومت وارد پارلمان شدند. این اتفاق برای آمریکا و هم‌پیمانانش (عربستان سعودی) بسیار ناگوار است. آنها الان قواعد بازی را بهم می‌ریزند. کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق هنوز صحت کامل انتخابات را تایید نکرده است. تا انتخابات تایید نشود، پارلمان تشکیل نمی‌شود. وقتی که پارلمان با نمایندگان جدید تشکیل نشود، نه رئیس‌جمهور، نه رئیس پارلمان، نه دولت و نه نخست وزیر انتحاب می‌شوند؛ چراکه در عراق نظام پارلمانی وجود دارد.

این دیپلمات سابق ایرانی تاکید کرد: طرح آمریکا این است که کشور عراق وارد یک تونل تاریک و دچار خلع قانونی شود وقتی که نه رییس‌جمهور مشخص باشد و نه پارلمان محوریت داشته باشد، فقط یک دولتی تصریف الاعمال برای انجام کارهای روتین می‌ماند.  وقتی که آمریکا دولت عراق را از دور خارج کرد، ممکن است که زمینه را برای حمله به ایران مهیا کند. اما در حال حاضر این شرایط فراهم نشده است؛ چرا که برحسب برآوردهایی که شده، هنوز نیروهای حشد‌الشعبی و مقاومت عراق حتی در مرز عراق و سوریه و اردن با استحکام ایستادند و با تحرکات تروریستی داعش و با تحرکات موذی و شیطان آمیز آمریکا مقابله می‌کنند.

به عقیده افقهی، طرح این مسائل در قالب جنگ و عملیات روانی بیشتر مطرح می‌شود تا اینکه آنها بخواهند عراق را تجزیه و از آنجا به خاک ایران حمله بکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا