خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رد پیشنهاد دیدار با ترامپ کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند»

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بوستون آمریکا گفت: به گمان من، اکنون فرصت خوبی برای مقام‌های ایران است تا بار دیگر خود را نشان دهند. ملاقات با ترامپ دست آخر ضرری برای کسی ندارد. در بدترین حالت، اوضاع همچنان که اکنون هست حفظ می‌شود، اما شاید بتوان گشایشی حاصل شود.

پروفسور « ویلیام کیلور» استاد تاریخ و روابط بین‌الملل در دانشگاه بوستون آمریکا است. او آثار متعددی را در زمینه سیاست و تاریخ سیاسی به رشته تالیف درآورده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «جهان قرن بیستم و فراسوی آن» و «جهان ملت‌ها: نظم بین‌المللی از ۱۹۴۵» اشاره کرد.

اقتصاد ایران در اثر تحریم‌های آمریکا ضربه سختی دیده است

ویلیام کیلور با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اثری که بر اقتصاد ایران و منازعات منطقه‌ای دارد به ایلنا گفت: اقتصاد ایران در اثر تحریم‌های آمریکا ضربه سختی دیده است. این امر البته می‌تواند بر نفوذ ایران در منطقه نیز اثر بگذارد و به نارضایتی در داخل کشور بینجامد.

ترامپ درکی از پیچیدگی‌ها و موقعیت امنیتی حاکم بر خاورمیانه ندارد

وی ادامه داد: با این وجود، رویکرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، به ایران پر است از اغراق و اظهارات غلط. برای مثال، او گمان می‌کند ایستادن در برابر ایران یعنی مبارزه با تروریسم بنیادگرایانه. حال آن‌که گروه‌های تروریستی، مانند داعش، خود با ایران در حال جنگ هستند. انگار ترامپ درکی از پیچیدگی‌ها و موقعیت امنیتی حاکم بر خاورمیانه ندارد.

ترامپ نمی‌تواند ایران را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا معرفی کند

وی همچنین با اشاره اعلام آمادگی‌های پیاپی ترامپ برای مذاکره با مقام‌های ایران و در عین حال تاکید بر سیاست فشار بر تهران و رویکرد دوگانه کاخ سفید در این باره گفت: از قرار معلوم، ترامپ گمان می‌کند که با فشار به ایران می‌تواند این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند، درست مانند کاری که با کره شمالی انجام داد. منتهی موضوع اینجاست که نه‌تنها وضعیت این دو کشور (ایران و کره شمالی) سراسر با یکدیگر متفاوت است، بلکه فرآیند این اقدامات نیز با هم یکسان نخواهد بود. شاید کره‌شمالی را بتوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا لحاظ کرد، اما تردید دارم بتوان همین منطق را نیز برای تهران به کار برد.

به اعتقاد ترامپ توافق هسته‌ای، ایران را در موقعیت برتری نسبت به آمریکا قرار داده است

این نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به اختلاف مقام‌های آمریکا بر سر بدون پیش شرط بودن مذاکره با ایران ادامه داد: برخی مقام‌های آمریکا کاملاً مخالف هرگونه مذاکره با مقام‌های ایران هستند. به عقیده آنها، تا زمانی که تهران سیاست‌های فعلی خود را نسبت به واشنگتن حفظ کند، مذاکره فاقد معناست. این مقام‌ها همچنین با حمایت ایران از «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، نیز که بسیاری معتقدند اقداماتش مساوی با جنایت جنگی است مخالف هستند. از این رو رویکرد آنها در برابر برخی سیاست‌های گاه میانه‌رو دولت ترامپ قرار می‌گیرد.

عربستان سعودی با ایران و قدرتش در منطقه احساس رقابت می‌کند

وی گفت: به طور کلی، ترامپ معتقد است که توافق هسته‌ای ایران را در موقعیت برتری نسبت به آمریکا قرار داده است. از سوی دیگر، عربستان سعودی و بسیاری از متحدانش در خلیج فارس با ایران و قدرتش در منطقه احساس رقابت می‌کنند. البته از اسرائیل نیز نباید گذشت. این‌ها هم خود می‌تواند به این دوئیت در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران دامن بزند.

رد پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند

استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون در رابطه با رویکردهای احتمالی ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا گفت: ممکن است این‌که ایران بکوشد روابط خود را با ایالات متحده در برخی زمینه‌های بین‌المللی بهبود بخشد در این قضیه بی‌تاثیر نباشد. با این وجود، کسی چندان نمی‌داند ترامپ به فلان اقدام چه واکنشی نشان می‌دهد.

وی گفت: با این وجود، گمان نمی‌کنم رد پیشنهاد دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا چندان کمکی به بهبود اوضاع بکند.

نمی‌توان ایران را در کنار کشورهای حامی تروریسم قرار داد

ویلیام کیلور گفت: در حالت کلی، ترامپ می‌کوشد با ایران مثل بسیاری از کشورهای قانون‌شکن و منفور دنیا، مانند کره شمالی، رفتار کند. این درست نیست. همان‌طور که پیشتر گفتم، نمی‌توان ایران را در کنار کشورهای حامی تروریسم قرار داد؛ ایران خودش درگیر جنگ با تروریست‌های داعش است.

مواضع قهری ترامپ نسبت به تهران کار را برای گفت‌وگو سخت می‌کند

استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون گفت: اصولا، ترامپ از همان آغاز شروع به کارش موضعی قهری نسبت به تهران اتخاذ کرد. این طبیعتا کار را برای گفت‌وگو سخت می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش دارد با مقام‌های ایران مذاکره کند، حال آن‌که ورود شهروندان این کشور به خاک آمریکا را ممنوع کرده است. بنابراین اوضاع آنچنان هم که به نظر می‌رسد ساده نیست.

در بدترین حالت ، اوضاع همچنان که اکنون هست حفظ می‌شود

وی اظهار داشت: با این حال، به گمان من، اکنون فرصت خوبی برای مقام‌های ایران است تا بار دیگر خود را نشان دهند. ملاقات با ترامپ دست آخر ضرری برای کسی ندارد. در بدترین حالت، اوضاع همچنان که اکنون هست حفظ می‌شود، اما شاید بتوان گشایشی حاصل شود.

عربستان سعودی ائتلافی را در کشورهای عرب علیه ایران به راه انداخته است

ویلیام کیلور در پایان با اشاره به طرح پشتیبان کشورهای عربی در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد که عربستان سعودی ائتلافی را در کشورهای عرب علیه ایران به راه انداخته است. از منظر آمریکایی، این شاید برخاسته از اختلاف کشورهای شیعه و سنی در منطقه باشد. با این حال، باید دید که آیا کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی، می‌توانند در زمینه مسائلی چون تامین کسری نفت ایران در بازار جهانی تاثیرگذار باشند یا نه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا