خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل واشنگتن پست از رویکرد تند عربستان علیه کانادا

وزنامه واشنگتن پست در مطلبی به سوابق تنش‌های عربستان با کشورهای غربی بر سر مسائل حقوق بشری با توجه به اختلاف اخیر کانادا با عربستان بر سر همین مسائل پرداخت.

به گزارش ایسنا، واشنگتن پست در این مقاله به مساله قطع روابط دیپلماتیک کانادا با عربستان بابت تنش بر سر اظهارات انتقادآمیز وزیر خارجه کانادا درباره بازداشت یک فعال حقوق زنان که بستگانی در کانادا داشته، اشاره کرده و نوشته است: این نخستین بار نیست که عربستان به عنوان یک کشور سلطنتی مطلق از بابت سوءاستفاده‌های حقوق بشری مورد انتقاد شدید قرار می‌گیرد و یا حتی نخستین بار هم نیست که کانادا از عربستان به ویژه بعد از موج بازداشت فعالان زن در ماه مه در این کشور انتقاد می‌کند.

تحلیلگران گفته‌اند در دوره ولیعهدی محمد بن سلمان، عربستانی که زمانی به خاطر رویکرد کندش نسبت به مسائل امور خارجی شناخته شده بود خیلی سریع به چالش‌های این حوزه پاسخ می‌دهد.

در ادامه این مطلب تصریح شد: انتقادهای کانادا بار دیگر سرکوب‌گری‌های جاری در عربستان علیه مخالفان را به ویژه گروهی از فعالان حقوق زنان که برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان و حقوق دیگرشان مبارزه می‌کردند، برجسته کرد. دادستان‌ها برخی از این زنان را به ارتباط مشکوک با طرف‌های خارجی ناشناس متهم  اما درباره دلایل بازداشت زنان دیگر سکوت اختیار کرده‌اند. گروه‌های حقوق بشری گمانه ‌زنی کردند که هدف از این بازداشت‌ها فرستادن این پیام است که رهبران عربستان هیچ‌گونه نشانه‌ای از فعالان سیاسی را برنمی‌تابد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: آمریکا از دولت عربستان تقاضای اطلاعات بیشتر درباره بازداشت چند فعال را کرده و عربستانی‌ها را تشویق کرده به فرایند قضایی متناسب احترام گذاشته و اطلاعات مربوط به وضعیت پرونده‌های قضایی را منتشر کنند.

اوایل روز دوشنبه وزارت خارجه عربستان نیز شدیدا به انتقادهای کانادا واکنش نشان داد و این انتقادها را مداخله فاحش در امور داخلی عربستان مغایر با هنجارهای بین‌المللی اساسی و همینطور همه پروتکل‌های بین‌المللی و توهینی غیرقابل قبول به فرایندهای قضایی و قوانین عربستان توصیف کرد.

واشنگتن پست اضافه می‌کند: این تشدید سریع تنش‌ها در عین حال نشان دهنده یک سیاست خارجی هرچه بیشتر، جسورانه تحت نظارت محمد بن سلمان است هرچند که او تحسین‌هایی را از بابت تغییرات اساسی در عربستان، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و کاهش برخی محدودیت‌های اجتماعی برانگیخته اما در عین حال به درگیر کردن عربستان در یکسری منازعات خارجی نظیر جنگ داخلی یمن و خصومت با قطر کمک کرده است.

واشنگتن پست با اشاره به یکسری رخدادهای اخیر نظیر مناقشه مربوط به بازداشت سعد حریری، نخست مکلف وزیر لبنان در عربستان و همینطور تداوم مداخله عربستان در یمن می‌افزاید: کریستیان اولریکسن، یک کارشناس خاورمیانه در موسسه بیکر وابسته به دانشگاه رایس گفت: در سه سال گذشته این یک الگو بوده که رهبران عربستان هرچه بیشتر غیرقابل پیش‌بینی عمل کرده و بی‌ثبات بوده‌اند. حالا که آنها نیاز دارند مردم به عربستان بیایند و با آن تعامل داشته باشند این موجب بی‌اطمینانی بیشتر می‌شود.

اولریکسن تاکید می‌کند، تصمیم عربستان برای رویارویی با کانادا بدون منطق نیز نبوده است.

او می‌گوید: این حرکت این پیام را به دیگرانی که به فکر انتقاد از سیاست‌های عربستان هستند نظیر کشورهای اروپایی که انتقادهایی از عربستان از بابت یمن داشته‌اند، می‌فرستند.

او اظهار داشت: در عین حال از نقطه نظر اتخاذ یک موضع مستقیم از جانب عربستان علیه کانادا در مقایسه با موضع‌گیری این کشور علیه آمریکا یا بریتانیا چنین حرکاتی کم هزینه‌تر و یا حتی بدون هزینه برای روابط سیاسی،‌ راهبردی و اقتصادی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا