خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش کامل جلسه‌ی استیضاح وزیر کار | ربیعی وزیر نماند

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و پس از رای گیری، ربیعی وزیر نماند.

گزارش مشروح جلسه‌ی امروز ۱۷ مرداد ماه ۱۳۹۷ مجلس در پی می‌آید:

1-اعلام رسمیت جلسه و قرائت دستور
رئیس-بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه با حضور 201 نفر از نمایندگان رسمی است. دستور جلسه را قرائت بفرمایید.
دبیر(قاضی زاده هاشمی) – بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه دویست و سی و سوم روز چهارشنبه هفدهم مردادماه 1397 هجری شمسی مطابق با بیست و پنجم ذی القعده 1439 هجری قمری.
1-بررسی استیضاح آقای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
2-گزارش کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس درمورد طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ( اعاده شده از شورای محترم نگهبان 2 ) .
3-گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی.
4-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد لایحه حفاظت از خاک.
5-گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأ های قانونی در این موضوع.
6-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درمورد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان.
7-گزارش کمیسیون صنایع و معادن درمورد ریشه های قاچاق کالا و ارز ( توصیه های راهبردی، سیاستی و اصلاحات قانونی ) .

2-تلاوت آیاتی از قرآن مجید
رئیس-تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
( آیه 163،159 سوره مبارکه آل عمران توسط قاری محترم آقای سیدحسین موسوی تلاوت گردید )
بسم الله الرحمن الرحیم
صبح همه عزیزان به خیر، هدیه نثار آقا علی بن موسی الرضا صلواتی عنایت بفرمایید.
( حضار صلوات فرستادند )
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم-بسم الله الرحمن الرحیم
فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الأمر فذا عزمت فتوکل علی الله ن الله یحب المتوکلین * ن ینصرکم الله فلا غالب لکم و ن یخذلکم فمن ذا الذی ینصرکم من بعده و علی الله فلیتوکل المومنون * و ما کان لنبی أن یغل و من یغلل یأت بما غل یوم القیامة ثم توفی کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون * أ فمن اتبع رضوان الله کمن باء بسخط من الله و مأواه جهنم و بئس المصیر* هم درجات عند الله و الله بصیر بما یعملون *
( صدق الله العلی العظیم-حضار صلوات فرستادند )
رئیس-از جناب آقای موسوی قاری محترم تشکر می کنیم، ترجمه آیات را بفرمایید.
دبیر{وکیلی}-به نام خداوند بخشنده مهربان
به مرحمت الهی بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت دل بودی بی شک از پیرامون تو پراکنده می شدند، پس از ایشان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در این کار با آنان مشورت کن و چون عزمت را جزم کردی بر خداوند توکل کن که خدا اهل توکل را دوست دارد. اگر خداوند شما را یاری دهد کسی بر شما پیروز نخواهد شد و اگر شما را فروگذارد کیست که شما را پس از او یاری دهد؟ و مومنان باید که تنها بر خداوند توکل کنند و هیچ پیامبری خیانت نخواهد کرد و هرکس خیانت ورزد روز قیامت وبال خیانتش را همراه آورد، آنگاه به هرکس جزای کار و کردارش به تمامی داده شود و بر آنان ستم نرود. آیا کسی که جویای خشنودی الهی است همانند کسی است که سزاوار خشم الهی شده است؟ که سرانجامش جهنم است و بسیار بد سرانجامی است. آنها خود در پیشگاه خدا منزلت ها و مقاماتی هستند و خداوند به آنچه می کند بیناست. راست گفت خداوند بلندمرتبه بزرگ.
تأخیرکنندگان جلسه امروز آقایان: جلیلی ( مراغه ) ، حسنی ( رشت ) ، حمزه، دهقانی ( چناران ) و سالک.
رئیس-متشکریم.

3-بررسی استیضاح آقای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رأی عدم اعتماد مجلس به ایشان
رئیس-دستور جلسه را بفرمایید.
دبیر(قاضی زاده هاشمی) – بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت همکاران گرامی عرض سلام و ادب دارم. دستور اول بررسی استیضاح آقای علی ربیعی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی هست در اجرای ماده 222 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی. جناب آقای یوسف نژاد در خدمت شما هستیم.
دبیر{یوسف نژاد}-بسم الله الرحمن الرحیم
بررسی استیضاح وزیر محترم تعاون، کار و رفاه جناب آقای دکتر علی ربیعی در محورهای ده گانه ای که استیضاح کنندگان دادند و براساس مواد 112 و 227 به شرح زیر خواهد بود
استیضاح کنندگان محترم دو ساعت وقت دارند که می توانند بین استیضاح کنندگان توزیع بکنند. از این فرصت و موقعیت به چند نفر واگذار شده جناب آقایان: مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، جاسمی، علی اکبری ( بجنورد ) ، نگهبان، نوروزی، خجسته، محمود شکری و رنجبرزاده که در قسمت اول صحبت هایی خواهند داشت که حداکثر 90 دقیقه خواهد بود. دو نفر هم جناب آقایان: محمدرضا پورابراهیمی و علی رستمیان هم براساس آیین نامه می توانند بعد از اظهارنظرهای جناب آقای وزیر صحبت کنند. همچنین وزیر محترم سه ساعت وقت دارند که به دفاع از خودشان خواهند پرداخت. وزیر محترم هم می توانند ( رئیس-دو ساعت وقت دارند، یک ساعت مربوط به رئیس جمهور هست ) بله، می خواستم عرض کنم. یک ساعت مربوط به جناب آقای رئیس جمهور است که ما رسما از ایشان دعوت کردیم که می توانند از این فرصت استفاده کنند. ایشان هم در پایان می توانند اظهارنظری داشته باشند که 30 دقیقه است. همچنین می توانند برای دفاع از یک یا دو نماینده هم در دفاع از ایشان استفاده بکنند. جناب آقای مسعود گودرزی اولین موافق است. ( خدری-تذکر دارم )

رئیس-خانم چنارانی هم آمدند گفتند اسم ایشان را جزو استیضاح کنندگان ننوشتند، ما گفتیم این را تکثیر کنند بزنند. برایتان می نویسند می دهند، الان هم من گفتم، تذکر دارند بفرمایید.
دبیر{رحیمی}-جناب آقای خدری تذکر دارند، بفرمایید.
رئیس-فقط دقت بکنید که ما چهار ساعت حتما وقت داریم، به ظهر نرسد.
عبدالحمید خدری{بوشهر، گناوه و دیلم}-بسم الله الرحمن الرحیم
خواهشی که من از حضرت عالی دارم، دو دقیقه به من وقت بدهید. عرض سلام، ادب و احترام دارم به همه همکاران عزیز و هیأت رئیسه محترم خصوصا جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم جلسه. جناب آقای دکتر! حضرت عالی هم شخصی متشرع، هم متعهد، هم بسیار دقیق در الفاظ آیین نامه و قانون هستید. تذکر من ماده 223 است. از همکاران خواهش می کنم دقت بفرمایند. جناب آقای دکتر! من احساس می کنم یک بدعت دارد در مجلس پایه گذاری می شود که این بدعت، بدعت بسیار خطرناکی است. در بحث ماده 223 همکاران ما یک شبهه دارند. در بحث کمیسیون اجتماعی، شما اجازه بدهید رئیس محترم کمیسیون پنج دقیقه بیایند توضیح بدهند. آیا آقای وزیر به کمیسیون دعوت شده یا نشده؟ اگر دعوت نشده، جناب آقای رئیس! ماده 223 تصریح دارد در استیضاح موضوع باید به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیأ ت رئیسه تسلیم گردد. هیأت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع نماید تا اینجا مطابق با آیین نامه مجلس عمل شده است، کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی نماید جناب آقای دکتر لاریجانی! این اتفاق نیفتاده است. من از حضرت عالی استدعا دارم برای حرمت مجلس، برای اعتبار، شأن و جایگاه مجلس اجازه ندهید این استیضاح برگزار بشود. این یک بدعت در مجلس است که نه سابقه دارد و نه لاحقه خواهد داشت. من از حضرت عالی استدعا دارم یک مورد به عنوان مصداق ذکر بفرمایید که وزیر بدون حضور در کمیسیون در مجلس برای استیضاح آمده باشد.

رئیس-دوستان عزیز ببینید! مطابق اصل 89 قانون اساسی 10 نفر از نمایندگان اگر طرح استیضاحی را امضا بکنند این استیضاح حتما باید در مجلس مطرح بشود و ظرف 10 روز هم وزیر باید در مجلس حاضر شود و رسیدگی بشود. این برای قانون اساسی است. همانطورکه جناب آقای خدری فرمودند در ماده 223 اینطور آمده است. من خواهش می کنم توجه بکنید، چون بعضی از اعضای کمیسیون هم مثل ایشان نامه ای نوشتند و دیروز در هیأت رئیسه هم تفصیلا بحث شد. نوشته هیأت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع نماید. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه مورد استیضاح را بررسی نماید. پس از مدت مذکور یعنی پس از مدت یک هفته در صورتی که حداقل 10 نفر از امضاکنندگان استیضاح از طرح آن منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می شود. اجازه بدهید، عرض من تمام نشده.
مسیر بحث چگونه بوده؟ این استیضاح چند هفته قبل مطرح شده، یک ماه و خرده ای قبل، ( خدادادی-یک هفته قبل ) آقای خدادادی اجازه بدهید! ( خدادادی-تعطیلات بوده ) یک هفته آن تعطیلات بوده، یک ماه به دبیر کمیسیون داده شده. کمیسیون جلسه نگذاشت، ما معمولا استیضاح ها را که به کمیسیون ارسال می کنیم شما این را بدانید روالش این است اگر کمیسیون گزارشی نداد و استیضاح کنندگان هم پیگیری نکردند ما حمل بر این می کنیم که حل شده و استیضاح را دنبال نمی کنند و از هیأت رئیسه هم دنبال نمی کنیم، اما اگر استیضاح کنندگان پیگیری کنند ما حتما به کمیسیون می گوییم که نظرت را بده و اگر کمیسیون در زمان مقرر این را انجام نداد، آقایان استیضاح کننده اینجا جمع شدند و گفتند که استیضاح ما را در کمیسیون بررسی نمی کنند. من رئیس محترم کمیسیون را اینجا آوردم استیضاح کنندگان هم بودند، گفتم همین جلسه ای که دارید فوری بگذارید، اگر نگذارید من مطابق آیین نامه موظفم اجرا کنم.
اجازه بدهید! عرض من را توجه بفرمایید، من به ایشان گفتم حتی شده وارد این بشوید، ایشان گفتند دستور دیگری داریم، گفتم دستور دیگر را کنار بگذارید. ( بیگدلی-آیین نامه رعایت نشده است ) اجازه بدهید! اینکه درست نیست. سوالی کردند من دارم توضیح می دهم. ( بیگدلی-این ظلم است، آیین نامه را رعایت نکردید ) ما آیین نامه را دقیق رعایت کردیم، این نیست. این مسأله را من به ایشان گفتم و بعد استیضاح کنندگان اینجا آمدند گفتند در کمیسیون مطرح نشد. ما به ایشان چون گفته بودیم، گفتیم در دستور می گذاریم. اما اینکه گفتید در گذشته نبوده، در گذشته هم بوده. مواردی بود که در کمیسیون مطرح نشد استیضاح کنندگان اینجا آمدند جمع شدند گفتند حق ما ضایع شده، درست هم می گویند. اگر ظرف یک هفته بررسی نشود ما به نماینده حق می دهیم که استیضاح او مطرح بشود. موارد متعدد بوده، حتی موردی بوده در کمیسیون مطرح شد، وزیر نامه نوشته بود که من همه حرف هایم را نزدم، گفتم چون یک هفته بیشتر نیست شما حق ندارید، ما حق را به نماینده می دهیم. دیروز هم که آقایان گفتند ما این را بررسی کردیم، راه حلی نداریم. یک راه بیشتر ندارد استیضاح کنندگان پس بگیرند، همه پس بگیرند امکان پذیر است، در غیر اینصورت امکان پذیر نیست. نفر اول را معرفی کنید بیایند صحبت کنند، ( کواکبیان-تذکر دارم ) چشم گوش می دهیم.
دبیر{یوسف نژاد}-طبق لیستی که جناب آقای مقصودی دادند نفر اول جناب آقای مسعود گودرزی است.
رئیس-تشریف نمی آورند؟
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای علیم یارمحمدی بفرمایید. جناب آقای جاسمی بفرمایید.
رئیس-آقای مسعود گودرزی آمدند، بفرمایید. استیضاح کنندگان را دعوت کنید هرکدام هستند صحبت کنند.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای یارمحمدی بفرمایید.
رئیس-جناب آقای یارمحمدی بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای جاسمی بفرمایید.
رئیس-صحبت می کنید یا صحبت نمی کنید؟ استیضاح را پس گرفتید؟ اگر پس گرفتید، پس باید صحبت کنید. ( نوروزی-اسم من هست، بگذارید من صحبت کنم، من نفر هجدهم هستم ) اگر اسمشان باشد می توانند. ( در این هنگام عده ای از نمایندگان در مقابل جایگاه سخنران تجمع کردند )
پس آقایان صحبت نمی کنند، استیضاح شان را پس گرفتند؟ اجازه بدهید! اگر استیضاح کنندگان استیضاح شان را پس گرفتند منتفی است. پس گرفتید؟ آقای رستمیان! چه کسی اینجا صحبت می کند؟ آقایان اجازه بدهید! بفرمایید بنشینید. من چند دقیقه تنفس می دهم. ( در ساعت 8:39 با اعلام تنفس جلسه موقتا پایان و سپس در ساعت 9:16 به ریاست آقای علی اردشیرلاریجانی رسمیت یافت )

رئیس-بسم الله الرحمن الرحیم
ما یک تنفسی داشتیم برای اینکه یک مسأله ای را با نمایندگان مشورت داشته باشیم، ادامه بحث درمورد بحث استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. لذا آقایان دولت هم تشریف بیاورند، اولین فردی هم که برای استیضاح آمادگی دارد صحبتش را شروع بکند.
دبیر{وکیلی}-آقای رئیس! قبل از شروع، جناب آقای حمزه در تأخیرکنندگان اسمشان خوانده شد، گویا یکی از اعضای خانواده ایشان به رحمت ایزدی پیوستند. مجمع نمایندگان کرمان تسلیت گفتند. همچنین آقای سالک در مأموریت کمیسیون بودند که اسمشان خوانده شد، بنابراین تأخیر ایشان موجه است.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای علی رستمیان اولین استیضاح کننده هستند. ضمنا درمورد آقای گودرزی منظور مسعود گودرزی بوده.
رئیس-آقای رستمیان بفرمایید.
علی رستمیان سبزه خانی{دلفان و سلسله}-
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین
با سلام و صلوات بر ارواح شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و امام شهدا و آرزوی توفیق و سلامتی برای مقام معظم رهبری و اظهار ارادت به پیشگاه ملت رشید و شریف ایران اسلامی. براساس سوگندی که یاد کردم.
محجوب-وزیر حضور ندارند.

رئیس-ما وزیر را دعوت کردیم گفتیم چند دقیقه بیرون باشند، می آیند. آقای ربیعی بیایند وارد سالن بشوند. چند لحظه صبر کنید. ( محجوب-آیین نامه صراحت دارد که وزیر باید حضور داشته باشد ) آقای محجوب! ما طبق آیین نامه که موظف نیستیم، وزیر نباشد هم ما می توانیم بخوانیم. آقای محجوب! کجای آیین نامه این را گفته؟ وزیر باشد یا نباشد می تواند رسیدگی بشود. وزیر موظف است بیاید ( محجوب-آیین نامه صراحت دارد، شما تخلف کردید ) چنین چیزی نیست، صراحتش کجا است؟ مدام می گویید صراحت دارد، بفرمایید کجایش صراحت دارد؟ وزیر باید بیاید، ولی اگر نیامد که استیضاح انجام می شود. ببینید! ماده 229 در صورتی که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان می کنند. ما گفتیم چند دقیقه بیرون باشند تا بیایند که الان می آیند. ( رستمیان سبزه خانی-آقای دکتر! پس این وقت من را صفر کنید ) وقتتان را صفر می کنند. آقای رستمیان شروع کنید.
رستمیان سبزه خانی-جناب آقای دکتر ربیعی! اینجانب از طرف کمیسیون اجتماعی با حکم جناب آقای دکتر عزیزی ریاست محترم کمیسیون اجتماعی چند استان را به عنوان پایلوت در بحث مسائل حمایتی، کمیته امداد و بهزیستی در دستور کار نظارت و بررسی قرار دادم. در استان لرستان که شروع کردم، البته این تحقیق بنده قبل از سال جاری بود، برج 11 سال 96 بود. وقتی به استان های لرستان و شیراز مسافرت کردم مسائل و مشکلاتی را در بحث بهزیستی پی بردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم جناب آقای بندپی به استان هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می کردم، دستور داد بنده را راه ندهند. یک سرنخ برای من اینجا به وجود آمد توسط یکی از فرستاده های جناب آقای بندپی به بنده گفتند 500 میلیون تومان به شما می دهیم به اسم یک خیریه که دهنش قرص باشد و حرف نزند و 20 میلیون تومان را به آن خیریه بده و 480 میلیون دیگر را خود شما بردارید و برای فقرا و ایتام هزینه کنید. وقتی که به این سرنخ پی بردم به استان لرستان رفتم، خیریه هایی که کمک های زیاد از استان و تهران گرفته بودند رسیدگی کردم، آقای رئیس مجلس! این را به شما هم کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات در همین کرسی مجلس گزارش دادم. به کجا می رویم چنین شتابان!؟
و بعد از این وقتی که وارد شدم آقای ربیعی! دیدم جناب آقای بندپی پول را به خیریه ها داده است، 20 میلیون برداشتند از آن خیریه ها و بعد همه را گرفتند با این ماشین توسان و ماشین های گران قیمت شاسی بلند از پول خرید ویلچر و از محل کمک به ایتام و معلولین خرج کرده. جالب است، به شما گزارش کردم، فرمودید در دوره قبل هم این کار شده است.
جناب آقای ربیعی! شما که اشکتان دم مشکتان است، شما که اسم معلول می آید غش می کنید، اسم کارگر می آید گریه می کنید، آیا این شوی تبلیغاتی است یا این قضایایی که آقای بندپی دارند پیگیری می کنند و پی ریزی کرده اند شما باید برخورد می کردید؟ شما حتی سر مبارکتان را به نشانه تأسف و تعجب تکان ندادید و خیلی خونسرد فرمودید این اتفاقات می افتد. جناب آقای وزیر، آقای ربیعی عزیز! آقای بندپی به شهادت مجمع نمایندگان استان لرستان در دو نوبت در استان لرستان حضور پیدا می کند، یک بار برای سفر کاری و یک بار برای همایش مدیران کل بهزیستی. ایشان دخترهای مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در نظر می گیرند، 12 ، 13 نفر در یک سیاه چادر در منطقه خوش آب و هوای الشتر اینها را می آورند و از اینها شاهانه پذیرایی می کنند. جناب وزیر! این پول ها از کجا است؟ 900 میلیون تومان صرف هزینه همایش و میهمانی شاهانه آقای بندپی شد.
آیا کارگری که به خاطر آن اشک می ریزید، آیا معلولی که عصا و ویلچر ندارد از این سفره رنگینی که آقای بندپی گستراند که اگر شاهان قاجار و معاویه زنده بودند حتما به این میهمانی شاهانه غبطه می خوردند واکنش نشان دادید؟ پس باور می کنم وقتی در قاب تلویزیون قرار می گیرید این اشک ها شوی تبلیغاتی است. و الا آیا معلولین شما، محرومین و کودکان بی سرپرست شما از این 11 ، 12 نوع غذایی که آقای بندپی سرو کردند یک رقم آن را سرو می کنند، یک رقم آن را می خورند؟
آقای وزیر! شرم آورتر اینکه یک ماشین کامیون یخچال دار را به کوهدشت لرستان همان جایی که قاضی القضات آن جناب آقای ملکشاهی عزیز اینجا حضور دارند لاشه های گوسفند بار می کنند با عسل و گردو و فرش لرستان درب منزل آقای بندپی و همراهان و معاونین ایشان تحویل می دهند. این را به شما گفتم، گریه کردید یا فقط گریه هایت برای پشت تلویزیون است؟ آقای وزیر! اشتغالی که جناب آقای بندپی 900 میلیون تومان به این اشتغال تخصیص داد من در دو استان پیگیری کردم، استان سوم را اجازه ندادند. در دو استان بررسی کردم، 80 درصد اعتبارات اشتغال قرض الحسنه و کم هزینه را به جوی آب ریختند و هدر دادند هیچ شغلی وجود نداشت.
آقای وزیر! سفرهای خارجی و اروپایی آقای بندپی را رصد کرده اید؟ بگذار یک شوخی هم بکنم آقای بندپی، آقای وزیر! یادت هست در سفرت به لرستان معاون شما آقای منصوری فرمودند نورآباد قطب عسل است، ولی ملکه های مادر آن مریض هستند، باید از اروپا برای آن ملکه مادر بیاوریم. من فکر می کنم آقای بندپی در سفرهای خارجی با یک تیر دو نشان زده است، هم مأموریت خود را انجام داده، هم رفتند ملکه های زرد طلایی را از اروپا بیاورند درمان ملکه های مریض دلفان را بکنند. ( بیگدلی-خارج از موضوع صحبت می کنند ) ( رئیس-آقا! روی محور مدیریت دارند حرف می زنند ) در بحث مدیریت مریض دارم حرف می زنم.
در تحقیقات به عمل آمده درخصوص انواع هدیه این را فقط بررسی کنید که از نماینده های لرستان شهادت بگیرید که یکی از آنها قاضی القضات چند استان بوده. اگر این را تأیید نکردند بنده حاضرم به جرم نشر اکاذیب محاکمه بشوم. این مطالبی است که آقایان نماینده های لرستان، آقای کاظمی نماینده پلدختر که همکار شما است و آقای ملکشاهی راد و ملکشاهی و خیلی از نماینده ها تأیید می کنند. آقای وزیر! باید اذعان کنم شما استادتمام مظلوم نمایی ( رنجبرزاده-آقای رستمیان جمع بندی بفرمایید وقت تان رو به اتمام است ) و استادتمام جنگ های روانی هستید. آقای وزیر! یادتان هست در جلسه ای که همین برادرمان در صندوق بازنشستگی گذاشتند کنار آسانسور سر روی دوش من گذاشتید و گریه کردید و گفتید نگذارید من رد بشوم؟ آیا میهمانی های اخیر و ریخت و پاش های اخیر، مسائلی که دارد. بن هایی که داده می شود باور کنیم نیست؟
ملت رشید ایران، مردم شریف ایران! بنده به تنهایی هم حاضر شدم استیضاح جناب آقای ربیعی وزیر محترم کار را ادامه بدهم و به شما بگویم من کار ندارم با آنهایی که به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل نمی کنند. ( رنجبرزاده-آقای رستمیان! وقت شما تمام شده ) من دو، سه تا مطلب دیگر دارم بگویم. ( یوسف نژاد-آقای رستمیان اگر بخواهید صحبت کنید وقت بقیه کم می شود ) یک جمله فقط بگویم. جمله آخر اینکه جناب آقای وزیر! حضرت امیرالمومنین وقتی عثمان بن حنیف والی بصره بر سر سفره رنگین اغنیا قرار گرفت او را فراخواند، توبیخ و عزل کرد. آیا شما به آقای بندپی که هزار و یک سند برای هزینه های تشریفات گرایی که انجام دادند هست حتی یک تذکر دادید؟
آقای رئیس محترم مجلس شورای اسلامی! من به آقای خدادادی عرض کردم، به هیأت رئیسه که دو، سه تای آنها اینجا هستند عرض کردم، گفتم استیضاح وزیر را در دستور کار کمیسیون بگذارید، دو، سه هفته هم طول بدهید به بهانه بررسی، اشکال ندارد. ولی آقای خدادادی حاضر نشدند، در آن جلسه در حضور بنده اعلام آمادگی کردند و وزیر را دعوت کردند، از این طرف وزیر مأموریت رفته بود. بنابراین جناب خدادادی! این پروژه ای که می گویید آقای رئیس مجلس و هیأت رئیسه رعایت نکردند این واقعیت نیست، این یک جنگ روانی است برای مظلوم نمایی شما.
والسلام علیکم و رحمه الله

رئیس-آقای رستمیان متشکریم، نفر بعدی را بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای نگهبان سلامی نفر بعدی هستند، جناب آقای سلامی! شما هفت دقیقه وقت دارید، لطف کنید رعایت کنید تا بقیه استفاده کنند، بفرمایید.
محمود نگهبان سلامی{خواف و رشتخوار}-بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ارادت محضر همکاران عزیز، هیأت رئیسه محترم، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همراهان و معاونین بزرگوار ایشان. همکاران عزیز! امروز مجلس شورای اسلامی در برابر آزمونی بزرگ در برابر ملت شریف ایران قرار دارد تا به دور از حاشیه ها و فضاسازی ها به رسالت تاریخی خود در برابر ملت عمل نماید و اقتدار و جایگاه خویش را بازیابد. امروز در اذهان عمومی این سوال مطرح هست که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است؟
اما درمورد استیضاح وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر ربیعی مطالبی را خدمت شما در حوزه های مختلف اشتغال، رفاه اجتماعی، آسیب ها و موارد دیگر عرض می کنم. در ابتدا خداوند را شاهد می گیرم که جز برای احقاق حقوق ملت و رسالتی که مردم به دوش اینجانب نهاده اند پشت این تریبون قرار نگرفته ام. امیدوارم بتوانم این امانتی را که ملت به ما سپرده است پشتیبان و پاسبان خوبی باشیم و از حقوق مردم دفاع کنیم. ابتدا در ارتباط با حوزه اشتغال بایستی خدمت وزیر محترم عرض کنم که جناب آقای ربیعی! به جای ایجاد اشتغال برای جوانان و فراهم سازی زمینه کار در جامعه برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران، بیشتر از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خودتان و به ویژه برای سرپوش گذاشتن بر ضعف های عملکردی مجموعه تحت امر خودتان استفاده کردید. امروز متأسفانه فساد در زیرمجموعه های اقتصادی وزارتخانه شما بیداد می کند. عده ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته اند و ضمن گرفتن فرصت خدمت از جوانان، این مجموعه زمینه ای را برای ثروت اندوزی خود، اقوام و دوستان خود فراهم کردند.
عدم واگذاری بنگاه های زیرمجموعه تأمین اجتماعی به بخش خصوصی واقعی زمینه فساد در این مجموعه را فراهم کرده. خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی بشود، نه اینکه شما را به شکل شستا بشناسند. نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگران که در اختیار شما است، حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به بخش های اشتغالزایی برای دهک های پایین جامعه باشد.
مطلب دیگر در ارتباط با حوزه اجتماعی است. امروزه با عملکرد نادرست جناب عالی آسیب های متعدد اجتماعی در جامعه نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است. بهتر است نگاهی به آمار و ارقام طلاق، بزهکاری و امثال اینها داشته باشیم.
نکته دیگر در ارتباط با تعاونی ها است که مدیریت جناب عالی باعث شده سقف تعاونی ها در اقتصاد بیش از 20 درصد کاهش پیدا کند. در دوره وزارت جناب عالی حدود 30 درصد از تعاونی ها تعطیل شدند و ممکن است استمرار وزارت شما باعث گردد که تعاونی ها به کلی از عرصه اقتصاد حذف شوند. اما عزیزان من! واقعا از خودمان سوال کنیم که امروز در چه وضعی قرار گرفته ایم؟ آیا مردم از ما نمی پرسند مجلسی که استیضاح در دستور کار آن قرار گرفته چرا حاضر به صحبت نیست؟ آیا چیزی از مجلس در ذهن مردم باقی می ماند؟ چه وضعیت مدیریتی است که هر روز جامعه ناتوان ما به لحاظ اجتماعی ناتوان تر می شود؟ رفاه بدل به یک رویا در ذهن ملت شده است، کار و اشتغال برای جوانان ما سرابی بیش نیست. آخر نمی دانم وزیری که آسیب های اجتماعی را نتواند مدیریت کند هیچ نقشی در افزایش رفاه ملت نداشته باشد و کشور را به لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین کشورها مبدل کند در کجا می خواهد ایفای نقش کند؟ آیا هیچ از خودتان پرسیدید چه می شود بدون استیضاح کنار بروید و جوانان جای امثال شما را بگیرند که دارای انگیزه بالاتری برای کار هستند؟
آقای دکتر لاریجانی! این وزرا و امثال آقای ربیعی چه بر سر این مجلس آورده است که تا به این اندازه متزلزل در تصمیم گیری شده ایم؟ دو دوره در مجلس هستم، هیچ گاه ندیده ام شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. امروز برای بازسازی چهره مجلس شما همکاران من در آزمون سختی قرار گرفته اید. آقای ربیعی! مجلس وظیفه اش قانونگذاری و نظارت است عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که ما هر روز در مقابل مجلس شاهد اعتراض بخشی از جامعه هدف از کارگر و بازنشسته و همه دیگران باشیم. آیا لازم نبود شما به جای لابی گری و امورات غیرحرفه ای وظایف وزارتخانه ای خود را انجام می دادید که ما هر روز شاهد این معترضان نباشیم؟
در تاریخ سیاسی این کشور یکبار بیگانگان مجلس را به توپ بستند، اما بارها و بارها توسط نمایندگان خودمان مجلس را به توپ بسته ایم. بارها از شأن و جایگاه مجلس کاسته ایم، در شرایطی که بی اعتمادی به حاکمیت جولان می زند و شاخص های اعتماد به مردم، مردم به کارگزاران نظام و کارگزاران به کارگزاران در شرایط مناسبی نیست چرا بی اعتمادی را تشدید می کنید؟ همکاران عزیز! امروز شما باید از مجلس و از شأن و از جایگاه مجلس ( رنجبرزاده-آقای سلامی وقتتان تمام شد ) دفاع کنید، باید آبرو بخرید، آبرو خریدن فقط با شنیدن صدای من و ما نیست، بلکه با رأی مثبتی است که شما به این استیضاح خواهید داد. از این مجلس چه باقی گذاشتید؟ ما اگر نقدی نداشتیم، اگر ایرادی نمی دیدیم هرگز استیضاح نمی کردیم. نمونه بارز ایراد به این وزارتخانه نقش همین لابی های کثیفی است که باب همیشگی این وزارتخانه است و نمونه آن امروز در به تعویق افتادن صبح این جلسه است، متشکرم.
دبیر{یوسف نژاد}-متشکرم، جناب آقای حسن سلیمانی بفرمایید.
حسن سلیمانی{کنگاور، صحنه، هرسین}-سلام علیکم جمیعا و رحمه الله
بسم الله الرحمن الرحیم
من اگر صحبت می کنم از باب تنویر افکار عمومی و حفظ شأن مجلس و از شأن عمومی دولت در رابطه با اتفاقی است که امروز در مجلس افتاد. من جزء استیضاح کنندگانی هستم که قصد صحبت نداشتم، ولی می خواهم آنچه را که اتفاق افتاد بر مبنای آنچه بوده است توضیح بدهم تا هم حیثیت مجلس و هم حیثیت دولت محفوظ بماند.
عزیزان من ببینید! مدت ها است در افواه عمومی، در فضاهای مجازی اعلام می شود از طرف افرادی که در وزارتخانه یا جاهای دیگری حق صحبت دارند که نمایندگان از آقای وزیر مطالباتی دارند و در اثر عدم انجام این مطالبات نمایندگان موجبات استیضاح فراهم می شود. من از آقای وزیر خواهش می کنم و می خواهم اگر در آنچه گفته اند یا گفته شده است بقا دارند و صحیح می دانند در اینجا اسم افرادی که از ایشان مطالبه داشتند بیان کنند. اگر نکنند وجود ندارد و خلاف گویی است.
دو، آن عزیزی که مسئولیت تنظیم و تنسیق انجام استیضاح را به عهده دارد و از استیضاح کنندگان حسب مورد دعوت به عمل می آورد و مانع می شود کسانی که قصد صحبت دارند صحبت کنند و آن برادری که می خواهد صحبت بکند و اسم نویسی می کند و وقت را پر نمی کند. باید در اینجا گفته بشود به چه دلیلی ثبت نام می کنند، وقت را می گیرند، صحبت نمی کنند، چه عاملی سبب عدم صحبت کردن است که سبب افتضاح مجلس و خودشان را فراهم کنند؟ این باید همین جا روشن بشود، آقایان باید توضیح بدهند، برای اینکه معلوم بشود چه کسی وقت را گرفته، چرا وقت را گرفتید، چرا حاضر نمی شوید صحبت کنید؟
من شهادت بدهم که می گویند آقای وزیر مراجعه کرده، من به عنوان استیضاح کننده، نه از طرف وزیر، نه از طرف معاون وزیر، نه از طرف عوامل و معاونت های ریاست جمهوری، نه از طرف روسای سازمان هایش مورد مراجعه قرار نگرفتم. من باعث عذاب نمایندگان خودمان هستم، آن عزیزانی که مانع هستند نمایندگانی بودند که به من مراجعه کردند، آقا صحبت نکن، آقا حرف نزن. بنابراین اینها باید روشن بشود. آن عزیزانی که از اول صبح که جلسه شروع می شود مانع اجرای قانون هستند و برای اینکه ریاست مجلس دارد می گوید براساس مقررات عمل می کنم یا قانع می شوید یا نه، اعلام قبولی هم با خود رئیس هست، نه به هم زدن وضع، نه عدم حضور در پشت تریبون. پس اگر من صحبت می کنم از باب حفظ حیثیت نظام، حفظ حیثیت مجلس و حفظ حیثیت این مردم است که هیچ اتفاق سوئی بین ما و آقای وزیر درخصوص مطالبات به نحوی که تقریر می کند نه وجود دارد، نه وجود داشته است و نه وجود خواهد داشت.
بنابراین براساس یک حق، تشخیص و امکان عمل یک اتفاقی افتاده تحت عنوان انجام عمل استیضاح، تمام حواشی که ساختند از طرف من و عزیزانی که مثل من در اینجا فکر می کردند حتما مردود است و واقعیت ندارد و کذب محض است.
و اما درمورد استیضاح جناب آقای وزیر! به جای پرداختن به این بحث های حواشی که دوستان ما هم قبل از آن صحبت کردند عناوین استیضاح روشن است. 10 تا عنوان بیان شده، من خواهش می کنم جناب عالی براساس سوابق نظارتی که دارید و می دانید اینهایی که من بیان می کنم توضیح تان براساس استیضاح به معنای روشن گری باشد. ما در اینها روشن نیستیم، آگاهی نداریم، علم و اطلاع لازم را می خواهیم از شما به دست بیاوریم که آن چیزی که نوشته شده است درست است یا نه.
1-گفته شده است که جناب عالی از وقتی که آمدید مدیریت وزارتخانه ناتوان شده، یعنی اینکه ما در ادارات کل شما قابلیت لازم برای انجام امر ارباب رجوع و حصول رضایت مندی ارباب رجوع را نمی بینیم. در ساختار ستادی شما قابلیت و توانایی لازم برای حصول اطمینان از انجام وظایف مربوط نیست. شما شاخصی به ما بدهید در این مدتی که بودید وقتی که آمدید رضایت مندی چقدر بوده، و الان رضایت مندی چقدر است. آیا این رضایت مندی مردم و اربابان رجوع و ذی سهمان و ذی ربطان با انجام وظایف شما بالا رفته یا پایین آمده؟ این یک.
2-عدم توجه عملی در بکارگیری جوانان در پست های حساس و مدیریت کلان این وزارتخانه. جناب عالی بفرمایید تعداد پست های وزارتخانه و ادارات کل شما چقدر است؟ چه آدم هایی در این پست ها کار می کنند؟ چند درصدش به این معنا جوان است و چند درصد آن پیر است تا معلوم بشود این درست است یا غلط است؟
3-عدم توجه عملی به بخش تعاون و عدم تحقق بخش سهم 25 درصدی. بفرمایید وقتی که آمدید وزیر شدید سهم تعاون تحقق یافته از میزان 25 درصد چقدر بود؟ در این مدت وزارت شما چقدر رشد کرده و الان سهم تعاون در نزدیکی 25 درصد به کجا رسیده؟ این عدد را مقایسه ای به ما بگویید وقتی که تحویل گرفتید بگو 2 درصد، 3 درصد، 4 درصد بیشتر دارد این هم ادله پیشرفت، این هم رشدی که در اثر این بخش های مختلف تعاونی حاصل کردیم، اینقدر فاصله داریم به 25 درصد برسیم.
4-عدم تدوین، تصویب و اجرایی کردن سند کار شایسته، نظام مند و توانمند. ببینید! قانون کار تکالیفی برای شما در حفاظت از کارگران و تأمین حقوق کارگران پیش بینی و مقرر و حکم کرده. شما بفرمایید برای انجام عمل یکنواخت، نه سلیقه ای، بلکه دارای وحدت رویه تحت عنوان این نظام سندی که می گویند در وزارت کار چه کاری انجام دادید. الان تشتت رفتار هست یا وحدت رفتار هست؟ نوع عمل چطور است ( رنجبرزاده-جناب آقای سلیمانی جمع بندی بفرمایید ) من دو، سه دقیقه می خواهم حرفم را بزنم اینها تمام بشود. ( رنجبرزاده-هفت دقیقه وقت دارید ) بالاخره از وقت بقیه به من بدهید.
5-اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان بیمار و ناتوان به نحوی که هر روز اوضاع بدتر می شود. شما در رابطه با بازنشستگان بفرمایید اگر دارای شرایط وضعیت بیماری و ناتوانی هستند تغییرات وضع نگهداری، حمایتی به چه وضعیتی در پیشرفت یا عدم پیشرفت امکان ارائه خدمت فراهم شده. سبب شان را روشن کنید، جناب نوربخش هم هست، بگویید بازنشستگان اگر در معرض این شرایط پیری و ناتوانی و بیماری قرار بگیرند یک، دو، سه و چهار این حمایت ها را هم انجام می دهم، انجام دادم و اینقدر هم هزینه آنها شده این هم مصداقش.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای سلیمانی! شما هفت دقیقه وقت داشتید. وقت دیگران را نمی توانید بگیرید.
سلیمانی-بالاخره من باید تا آخر حرف بزنم. یکی دیگر عدم اجرای اوضاع مدیریت اقتصادی و درآمدزایی شستا. درمورد شستا من دو تا سوال دارم یک، بفرمایید تعداد شرکت های شستا و شرایط مدیریتی شستا از نظر افراد، هیأت مدیره شاغل هستند یا بازنشسته؟
دو، نسبت سود به سرمایه و نسبت سود به دارایی در هریک از این شرکت ها یا در مجموع شرکت ها چقدر است. ما چقدر سرمایه در شستا داریم، در سال از آن مجموعه سرمایه چقدر سود به دست می آوریم؟ ما چقدر دارایی داریم، از آن مجموع دارایی چقدر به دست می آوریم تا اثبات کارایی و عدم کارایی، بهره دهی و عدم بهره دهی، اقتصادی و غیراقتصادی.
رئیس-آقای سلیمانی! از شما خواهش می کنم دیگر بحث را خاتمه بدهید، چون بقیه هم هستند.
سلیمانی-چشم من هم معذرت می خواهم. والسلام علیکم و رحمه الله.

رئیس-از شما متشکریم، نفر بعدی را بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-نفر بعدی جناب آقای اکبری نماینده بجنورد هستند، بفرمایید.
علی اکبری(بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان) –
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین
درود و سلام بر ارواح پاک و مطهر شهیدان و عرض سلام و ادب به حضور نمایندگان فهیم مردم در خانه ملت. فرصتی حاصل شده نقد و بررسی از عملکرد یک مدیر اجرایی در کشور داشته باشیم. خیلی کوتاه می خواهم یادآوری کنم نقش و وظیفه ما در این نقد و بررسی چیست. فراموش نکنیم در چه جایگاهی قرار گرفته ایم. به راستی ما وکیل مردم هستیم. سرمایه حضور ما در این محفل و مکان مقدس اعتماد مردم است. لحظه به لحظه به یاد می آوریم تکلیف ما در قبال این اعتماد چیست و آیا این حق مسلم مردم را آنگونه که پاسخ اعتماد است به جا می آوریم؟
امروز تعدادی از وکلای ملت در انجام وظیفه قانونی، شرعی و اخلاقی خود رسیدگی به عملکرد جناب آقای دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده اند. انتظار این است بر پایه اعتقاد به حق و عدالت و انصاف و براساس تکلیف شرعی و قانونی و با در نظر گرفتن چشمان نظار ه گر 80 میلیون ایرانی آگاه و پایبند به حق و حقیقت نقدی منصفانه و تصمیمی خداپسندانه بگیریم. در این راستا چون هر یک از استیضاح کنندگان محورهای مختلفی از ابعاد کاری وزیر محترم را مطرح و ارزیابی خواهند کرد اینجانب به اقتضای فرصت مصادیقی از سوء عملکرد ایشان در حوزه انتخابیه ام را یادآور می شوم و چون مصداق بارز کوتاهی و عدم احساس مسئولیت و عدم پایبندی به تکالیف و تعهدات می دانم تصور می کنم اصل و اساس خدمت ایشان در رأس چنین وزارتخانه ای مخدوش است و نیازمند بازنگری نمایندگان ملت و پیش گیری از خسارات وارده به جامعه هدف است.
نمایندگان ملت، معتمدین جامعه! شرح وقایع دوره خدمت جناب آقای ربیعی را بشنوید و آنگاه با در نظر گرفتن سوگندی که در پیشگاه خداوند متعال یاد کرده اید قضاوت کنید چرا با حقوق حقه مردم، مردمی که ولی نعمت هستند، مردمی که در همه اوقات حامی و وفادار بوده اند این گونه برخورد می شود؟
در تابستان 94 در سفر هیأت دولت به خراسان شمالی با مصوبه هیأت وزیران و با حضور ریاست محترم جمهور کلنگ اجرای فاز 2 پتروشیمی خراسان زمین زده شد و مقرر شد با محوریت وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت و مالکیت اکثریت سهام پتروشیمی مذکور را دارند با پیش بینی منابع کافی از صندوق توسعه ملی و سایر منابع در اسرع وقت عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود. قرار اجرای این پروژه امید، آمال و آرزوهای گسترده ای در بین سیل جوانان تحصیلکرده جویای کار و خانواده های پردغدغه آنها به وجود آورد و مردم خراسان شمالی این تصمیم دولت را به پاس وفاداری همیشگی خود تلقی کردند و احساس کردند دولت محترم با درک این واقعیت که مناطق محروم و دور از مرکز چندان مورد توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی نیست را به درستی پوشش داده و با استفاده از زمینه ها و ظرفیت های بالقوه موجود کمک به رفع معضل بیکاری در منطقه را وجهه همت خود قرار داده است. اما هنوز با گذشت بیش از سه سال از آن کلنگ نافرجام که هیچ گونه عملیات اجرایی در پی نداشت، جز پیچاندن موضوع و اظهارات متعارض ثمره ای حاصل نشده است.
جناب آقای ربیعی! آیا سه سال برای شروع عملیات اجرایی یک پروژه ای که دارای زمینه و ابزارهای آماده اجرا بوده زمان زیادی نیست؟ آیا اظهار نظرات متعارض و بهانه جویی هایی که مختلف و البته همیشه با پاسخ کافی مواجه بوده جز فرار از قبول مسئولیت و عدم پایبندی به تعهدات پیام دیگری دارد؟ در دو سال اخیر بارها گفتید به زودی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد، در جریان رأی اعتماد دوره دوم وزیر شدن تان قسم خوردید که به زودی این کار را انجام خواهید داد. اگر اعتقادی به آن قسم نداشتید و صرفا برای جلب رضایت ما و أخذ رأی اعتماد آن حرف ها را به زبان راندید که وامصیبتا. پس از رأی اعتماد لحن کلام شما و همکاران تان کلا تغییر کرد و دوره فترت دیگری بر این موضوع حاکم شد. چندی گذشت استیضاح جناب عالی در دستور کار مجلس قرار گرفت، مجددا همکاران شما به سراغ بنده آمدند و تا لحظه رأی گیری اصرار بر اینکه حتما پس از رأی اعتماد مجدد انجام خواهیم داد، ولی این بار هم جز وعده های غیرواقع اتفاقی نیفتاد.
در روزهای اخیر همکاران تان به بنده زنگ زدند که این کار را انجام خواهیم داد. سوالات اساسی از این قصه پرغصه این است، آیا در زمان کلنگ زنی که با حضور رئیس محترم دولت آن را بر زمین زدید اراده جدی بر انجام آن نداشتید؟ چرا با روح و احساسات لطیف جوانان منطقه این گونه رفتار کردید و همچنان با انتظارات فرسایشی آنان را خسته و ناامید کردید؟ شما حتی در برهه ای تصاویری از ماشین آلات در حال فعالیت برای بنده فرستادید و مدعی شدید که عملیات اجرایی آغاز شده است، در حالی که حتی تفاهمات اولیه توسط سهامداران به عمل نیامده بود. معنی این کار شما چه بود؟
امروز پاسخگویی شما فقط به تضییع حق جوانان برومند خراسان شمالی که آنها را از یک فرصت کاری مناسب و از یک معیشت قابل قبول محروم کردید نیست، مسأله فقط به این ختم نمی شود که ظرفیت بالقوه ای وجود داشته، همه امکانات و ابزارها فراهم بوده و کوتاهی شما باعث هدر رفتن این سرمایه ها و فرصت ها شده است. ( رنجبرزاده-جمع بندی بفرمایید ) مسأله اساسی در زیر سوال رفتن انتظاراتی است که از یک مسئول عالی رتبه در مقام وزیر در نظام جمهوری اسلامی می رود. چرا و به چه حقی توانسته اید خود را راضی کنید که این اهمال و بی توجهی موجب چنین هدررفتی شود؟ قطعا گناه همه افراد مختلف در شرایط یکسان برابر نیست، چراکه از هر کسی متناسب با مقدورات و الزامات او سوال می شود. مگر نه این است که امروز اشتغال مهمترین دغدغه مسئولین نظام و رهبری است؟ پس نباید ذره ای در این خصوص کوتاهی می شد.
جناب آقای ربیعی! جناب عالی جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی در استان خراسان شمالی بودید، انتظار می رفت علاوه بر پیشرفت مثبت حوزه های مرتبط با وزارتخانه متبوع کمک شایانی به پیشبرد اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی در حوزه های مختلف به عمل می آوردید ( رنجبرزاده-سپاسگزاریم ) وعده های شما برای حضور مستمر معاونین و اجرای عملیات کمک به ایجاد اشتغال در شهرستانهای ما چه شد؟ نه فقط اقدامات رضایت بخشی در حوزه های عمومی ستاد اقتصاد مقاومتی به عمل نیامد، بلکه حتی برخی دستگاه های زیرمجموعه جناب عالی هم از انجام خدمات عادی که در گذشته انجام می دادند خودداری کردند. ( رنجبرزاده-جناب آقای اکبری عزیز! برای دیگر همکاران وقت باقی نمی ماند ) در همین جا قطع می کنم، مطلب زیاد است.

رئیس-خیلی ممنون، از جناب عالی تشکر می کنیم. نفر بعدی صحبت کند.
دبیر{یوسف نژاد}-نفر بعدی جناب آقای حسین مقصودی هستند، هفت دقیقه وقت دارید، لطف کنید رعایت کنید که به بقیه هم وقت برسد.
دبیر{رنجبرزاده}-هفت دقیقه ای که رعایت نشده باید کسر شود.
حسین مقصودی{سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن}-
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت نمایندگان محترم و مردم عزیزی که امروز این برنامه تلویزیونی و شویی که جناب آقای ربیعی و همدستانش در مجلس ایجاد کردند، دیدند عرض سلام دارم.
همکاران عزیز، نمایندگان مردم، این ملت عزیز! آخرین تصمیمی که دیشب گرفته شد، اسامی کاندیداها که قرار شد صحبت کنند را می خوانم، آنان که صحبت نکردند خود از خود دفاع کنند. جناب آقای مسعود گودرزی، جناب آقای یارمحمدی، جناب آقای جاسمی، جناب آقای علی اکبری، جناب آقای خجسته، جناب آقای نگهبان، جناب آقای رنجبرزاده و جناب آقای رستمیان و جناب آقای پورابراهیمی.
اما نکته ای که می گویم خطاب من به جناب آقای رئیس جمهور است. جناب آقای رئیس جمهور! امروز وزیر مقصر نیست، امروز شما مقصر هستید، شما که ادعای آشتی ملی و اتحاد ملی دارید، اما وزیری که با رأی ناپلئونی و نیم رأی سوخته رأی آورد را در این وزارتخانه عریض و طویل نگه داشتید. جناب آقای رئیس جمهور! امروز مقصر این واقعه و قصه پرغصه مجلس شما هستید و آنهایی که دیشب شام معاویه و یزید را خوردند. جناب آقای رئیس جمهور! اگر شما در فکر اتحاد ملی و آشتی بودید دیدید که سه بار این وزیر استیضاح شد، دهها سوال پشت سر هم، اما شما نگه داشتید.
بنده خودم با جناب آقای امیری معاون رئیس جمهور صحبت کردم، بین کرباسیان و جناب آقای ربیعی چه کنیم؟ ایشان گفتند از کرباسیان دفاع کنید، ربیعی را خود می دانید. تلویحا گفتند هزینه برکناری ربیعی برعهده مجلس باشد. والله قسم جلاله می خورم که درست می گویم، اگر غیر از این است امیری! دروغ می گویی. امروز حرمت امامزاده را بعضا نمایندگان از بین بردند، حرمت مجلس را از بین بردند.
جناب آقای ربیعی! شما رند لابی گری احساساتی و بازی کردن با مردم هستید. شما رند همه فتنه هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی اعتماد کرده است. جناب آقای ربیعی! شما از اول انقلاب مسئولیت داشته اید، بگویید چه گلی بر سر این مملکت کاشته اید جز اینکه بین کارفرما و کارگران اختلاف ایجاد کرده اید؟
بعضا امروز نمایندگان می گویند وزیر اقتصاد در اولویت است، اما سوال من این است مگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت اقتصاد نیست؟ این چارت سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بانک توسعه و تعاون 5/1 میلیارد دلار از ذخیره و آینده این مملکت پول برداشتیم، جناب آقای ربیعی! جواب مردم و مقام معظم رهبری را چه می خواهی بدهی؟ بانک توسعه و تعاون اقتصادی نیست؟ موسسه تأمین اجتماعی، صندوق مهر رضا، شستا، سازمان بیمه روستایی که پدر مردم را در روستاها درآورده است. صندوق سرمایه گذاری و تعاون، صندوق بازنشستگی، صندوق های رفاه و فعال در قلمرو نظام و جامعه.
برای همکارانی که امروز می گویند فلان نماینده به خاطر تعویض فلان رئیس استیضاح را امضا کرده متأسفم. نخیر جناب آقای ربیعی، لابی گری، دروغگویی، با احساسات مردم بازی کردن، ( رنجبرزاده-جمع بندی بفرمایید ) گریه شما زبانزد عام و خاص است.
اما شروع استیضاح است، هنوز شروع نکرده ام. ( رنجبرزاده-وقتتان رو به اتمام است ) شروع من اینجاست آقای وزیر! پیام من درد مشترک کارگران، گرفتاران، زنان بدسرپرست و بی سرپرست، کودکان کار، کارتن خواب ها، تعاونی های ورشکسته و درماندگانی هستند که امروز نوای بی نوایی ایشان گوش جامعه را کر کرده، اما بعضا نمایندگان نمی شنوند. جناب آقای وزیر! مقابل فریادهایشان دلمان را به یک رأی باطله بر ماندن بر کرسی وزارت خوش کردیم. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. مردم بی قیمت و مفت جانهای عزیز خود را به خاطر سوءمدیریت های کابینه فرسوده تلف کنند. یک بخش تعاونی را بگو که جان سالم به در برده است.
آقای وزیر! آیا از شرکت شستا خبر دارید؟ گروه های هدفی که در شرکت شستا جزء بی بضاعت ترین اقشار جامعه هستند، از آنها خبر دارید؟ چگونه فعالیت می کنند؟ انتصابات شما بر چه نحوی است؟ از کارگرانی که با حقوق 500 ، 600 هزار تومانی کار می کنند و ماه هاست حقوق و عیدی نگرفته اند خبر دارید؟
جناب آقای وزیر! کارگرانی که به خاطر دفاع از حقوق خود شلاق خوردند را چه کردید؟ کارگرانی که توسط کارفرما شلاق خوردند، کارگرانی که در معدن، در کشتی و در هواپیما از بین رفتند، جناب آقای وزیر! شما چه کردید؟
آقای ربیعی وزیر محترم بیکاری، وزیر گرانقدر فقر و نداری، وزیر تعاونی های ورشکسته! برنامه های شما برای کارگران کجا رفت؟ به کجا رسید که نشانی از آن ندیدیم؟ بهبود بستر حقوقی فضای کسب و کار به کجا رسید؟ بعضا مدیران این وزارتخانه به جای رفاه مردم حال خوش خود را در این پست های دولتی جستجو می کنند. ( رنجبرزاده-جناب آقای مقصودی تشکر ) اگر تمام افرادی که در این وزارتخانه در طول این مدت پیگیر برگزار نشدن این استیضاح و قانع نکردن من و همکارانم بودند ( رئیس-آقای مقصودی متشکریم، وقتتان دیگر تمام شده ) این اهتمام را بر حل مشکلات مردم و فقرا داشتند، شاید امروز این شرایط را نمی دیدیم. مطالب ما زیاد است، قطعا همکاران دفاع خواهند کرد. نمایندگان! امروز از ابهت مجلس دفاع کنید، جایی برای حرف زدن ندارید اگر رأی به بقا بدهید. نگذارید مثل فلان کشور مردم خودشان هجوم بیاورند و نمایندگان مجلس را کاری کنند که نباید کرد.

رئیس-متشکریم، نفر بعدی صحبت کند.
دبیر{یوسف نژاد}-نفر بعدی جناب آقای سیدقاسم جاسمی هستند، بفرمایید.
دبیر{رحیمی}-همکاران محترم! برابر آیین نامه تردد نمایندگان دولت در جایگاه نمایندگان ممنوع است، نمایندگان محترم دولت رعایت کنند.
سیدقاسم جاسمی{کرمانشاه}-بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
بنده هم از هیأت رئیسه محترم به خصوص ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که با کیاست و با عزم و اراده ای پولادین توانست بعد از تنفس این جلسه را ادامه بدهند و ما بتوانیم ان شا ءالله نتیجه دلخواه خودمان را از این جلسه داشته باشیم.
رئیس-یک لحظه اجازه بدهید، دوستان در صندلی هایتان مستقر باشید، بفرمایید. تجمع نکنید. شما صحبت تان را شروع کنید، بفرمایید.
جاسمی-من مجددا از آقای رئیس تشکر می کنم که با کیاست، استدلال، منطق و قانون توانستند بعد از تنفس این جلسه استیضاح را مدیریت کنند و من صبح که خدمت دوستان در صحن علنی مجلس آمدم حقیقتا نگاه کردم، دیدم و شنیدم که آقای قاضی زاده هاشمی عضو محترم هیأت رئیسه وقتی که عنوان کردند بند اول دستور جلسه بررسی استیضاح آقای علی ربیعی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، همه فریاد می زدند دو، دو، دو، یعنی ما مخالف استیضاح آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم. بعد هم که من به آقای ربیعی نزدیک شدم دیدم تعدادی از سینه چاک های نماینده دارند به او قول و قرار می دهند که شرایط را فراهم کردیم تا شما نیفتید و من در جلسات گذشته در رأی اعتماد به وزرا هم دیدم که خیلی از نماینده ها می آمدند بعد از اینکه صحبت های وزرا تمام می شد اینها را در آغوش می گرفتند.
من چون اولین تجربه ام به عنوان نماینده است فکر می کنم این در شأن نماینده ها نیست، ما نماینده دولت نیستیم، ما وکیل الدوله نیستیم، عزیزان! ما نمایندگان ملت هستیم. لذا خدمت شما عرض کنم، من نخواستم که دیگر صحبت کنم، جو حاکم بر مجلس امروز دیگر جو حاکم بر استیضاح آقای علی ربیعی توسط نمایندگان نبود. جو حاکم بر مجلس جوی نبود که ما یک وزیر را بیندازیم، حتی با این تفکر، اعتقاد و روش و منشی که بعضی از نمایندگان دارند دنبال می کنند ما نه تنها یک وزیر را نمی توانیم استیضاح کنیم، بلکه یک کارمند اداری در یک بخش را هم نمی توانیم جابه جا کنیم.
آقای ربیعی! درمورد تعاون، این عنوان عریض و طویلی که شما دارید به یدک می کشید، اول آن تعاون را عرض کنم، با توجه به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد کشور، مقام معظم رهبری هم فرمودند من به تعاون اعتقاد دارم، این چشمه جوشان اشتغال است، با توجه به شرایط جاری کشور و آسیب پذیری اشخاص ضعیف جامعه، یکی از بخش های اقتصادی که امکان حضور در آن به عنوان یک بخش مردمی امری مهم و لازم است بخش تعاون می باشد، چرا شما طی این مدت کمترین توجه به این بخش را نداشته اید و در تصمیمات کلان این را رعایت کردید؟
آقای ربیعی! بعدش هم شما وزیر بیکارها هستید، درمورد 8 میلیون جوان بیکار. عزیزان! من به ضرس قاطع می گویم پدر این مملکت را همین آمار و ارقام درآورده، همین آمار دروغی که پشت تریبون ها داریم اعلام می کنیم. ما هشت لشکر جوان بیکار اعم از دختر و پسر در کشور داریم. آقای ربیعی! اینهایی که دارند کف خیابان می آیند همه از خوشی و راحتی شان است، از این است که خوشبخت هستند و مشکل ندارند و بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما وزیر محترم و کابینه دولت، آن قدر وضعیت ما و این مردم خوب است که اصلا مشکلی ندارند. رفاه اجتماعی تا زیر گلوی مردم آمده، آنهایی که اعتراض و مشکل دارند همه به خاطر این موضوعات است. من اعتقاد دارم این مشکلاتی که در کشور ماست را دارند وارونه جلوه می دهند، این مشکلات، مشکلات کشوری مثل آمریکا و اروپا است و کشور ما مدینه فاضله است، هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.
من از عزیزان و نماینده های مجلس خواهش دارم اگر یک زمانی صبح صدا کردند که اینجا بیایند و صحبت کنند، بعضی از نماینده ها جلوی ما را گرفته بودند اجازه نمی دادند بیاییم صحبت کنیم و تعدادی اینجا داشتند معامله می کردند و صحبت می کردند که مشکلات آینده ما را مرتفع کنید و به گفته آقای مقصودی شام و ناهار و رفت و آمدهای دیپلماتیکی که اینها در چند روز گذشته داشتند باعث خنثی شدن این استیضاح بود. من خواهش می کنم شأن، منزلت و جایگاه نمایندگی و مجلس شورای اسلامی را شما عزیزان امروز حفظ کنید و مردم بدانند که نمایندگانی شجاع، صادق و پاکدستی دارند که به هیچ کسی اعتنا نخواهند کرد، غیر از مسائل و مشکلاتی که در پیش روی مردم است. والسلام علیکم و رحمه الله

رئیس-متشکریم، نفر بعدی صحبت کند.
دبیر{یوسف نژاد}-متشکر جناب آقای یحیی کمالی پور بفرمایید.
یحیی کمالی پور{جیرفت و عنبرآباد}-بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المعصومین
ابتدائا به محضر همه همکاران عزیز و ارزشمند عرض سلام و ادب و احترام دارم. بنده جزء سخنرانان و کسانی که می بایست در باب استیضاح سخن بگویند نبودم، اما آنچه صبح امروز اتفاق افتاد از باب یک تکلیف و وظیفه دینی و اخلاقی حاضر شدم، نه به عنوان کسی که در جریان های سیاسی کشور هستم، بلکه به عنوان یک قاضی و آزاده جنگ تحمیلی مطالبی را از سر دلسوزی عرض کنم. با نهایت احترامی که برای وزیر محترم و همه همکاران شان قائل هستم بر این باور هستم که وزارتخانه عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته است خواسته های به حق زیرمجموعه خودش که رضایت مندی بخش عظیمی از کشور است را برطرف نماید و دغدغه های بر دوش آنان را از بین ببرد.
حضرت امام فرمودند اگر مجلس اصلاح شود کشور اصلاح می شود. آنچه ما امروز شاهد هستیم باید نشانه این اصلاحگری مجلس باشد. عزیزان من و معاونین محترم وزیر در دو هفته گذشته به جنوب کرمان آمدند و فریاد استغاثه مردم را شنیدند و بر همه کاستی هایی که وجود داشت متأثر شدند. امروز جنوب کرمان یک بخش و دهها جنوب دیگری در استانهای دیگر کشور همین سرنوشت را دارند. در این شرایط حساس مجلس مسئولیت و نقش بسیار مهمی در تحقق مطالبات مردم دارد. یکی از مطالبات به حق ملت در شرایط کنونی اشتغال زایی است و وزیر محترم نقش اساسی را در این حوزه باید ایفا کند.
آقای وزیر، همکاران عزیز، ملت بزرگ ایران! فریاد استغاثه فارغ التحصیلان بیکار و کارگران همه ما را شرمنده ساخته است. خدایا! تو شاهد باش آنچه من می گویم در دلم است، من سیاسی حرف نمی زنم و عمل نمی کنم و بر این هم اعتقاد و باور ندارم. من امروز گریه های مردمم را می بینم، من امروز لیسانس ها و فوق لیسانس هایی را می بینم که حاضرند مستخدم شوند و حتی برای مستخدمی متأسفانه جایی برایشان پیدا نمی شود.
همسان سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به معیشت آنان از جمله وظایف مهم این وزارتخانه است، اما شما می دانید که بخش اعظمی از اجتماع کنندگان روبروی مجلس، سازمان برنامه و جاهای دیگر همین بازنشستگان شریف و عزیز کشور ما هستند.
مهمترین مشکل کشور که دشمن ما یعنی آمریکای پلید به آن طمع انداخته است حجم نقدینگی در کشور است.
آقای وزیر محترم! بخش مهمی از اقتصاد کشور در قالب شرکت های شستا در اختیار شما است. بخش مهمی از پتروشیمی ها و غیره در اختیار شماست، اخباری که تاکنون به دست ما رسیده است که صحت و سقم آن را من به عنوان یک قاضی تأیید و رد نمی کنم بر این است که نتوانسته است شفاف سازی لازم را ایجاد کند و جلوی رانت ها و فسادهای موجود را در این مجموعه ها بگیرد.
شما از اقتصاد سر در می آورید، اطمینان دارم شما یک وزیر با یک تجربه چندین ساله در دولت و جاهای دیگر، اقتصاد را بهتر از من می فهمید، اما اگر این اقتصاد را می دانید که قطعا می دانید و دلسوز این کشور هستید که قطعا هم هستید، چرا از طریق شستا باعث جذب نقدینگی نشدید؟ چرا حمایت نکردید و زمینه رونق اقتصادی را فراهم نکردید؟ شما که حداقل مسئول کاهش حجم بیکاری هستید، چرا برای رفع دغدغه جوانان بیکار ما کاری انجام ندادید؟
عزیزان و همکاران من، سروران ارزشمندم! امروز ما در یک آزمایش به یادماندنی در مجلس شورای اسلامی قرار داریم. بیاییم مجلس را آن گونه که امام و مقام معظم رهبری تعریف کرده اند به جامعه نشان بدهیم و بر همه حرف ها، حدیث ها و روایاتی که متأسفانه امروز در کشور علیه مجلس شورای اسلامی زده می شود پایان بدهیم و همین طور که برادران عزیزم گفتند حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد. بیاییم امروز حرمت نگه داریم ( یوسف نژاد-خیلی ممنون آقای کمالی پور، وقتتان تمام شد ) و در تاریخ ماندگار شویم.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

رئیس-متشکریم، نفر بعدی را دعوت بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای مسعود گودرزی نفر بعدی هستند.
رئیس-آقای گودرزی بفرمایید.
مسعود گودرزی{ممسنی و رستم}-
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم-بسم الله الرحمن الرحیم
من ابتدائا از محضر ملت شریف ایران درخصوص اتفاقی که افتاد عذرخواهی می کنم، البته یک موضوع شکلی بود، نسبت به محتوا و درخصوص رسالت و مأموریتی که به عهده نمایندگان بود هیچ شکی در آن نیست و این نمایندگان محترم و عزیز ملت قطعا در برابر آنچه که ملت به آنها محول کرده پیگیر مطالبات مردم خواهند بود. شکلا بنا بود، من دیروز هم به دوستان عزیز عرض کردم، گفتم جلسه هماهنگی داشته باشیم، ترتیب سخنران ها، مختصات صحبت ها، تقسیم بندی، مطلع، مخرج و جمع بندی، همه اینها را مشخص کنیم که امروز گرفتار چنین کاری نشویم.
اما درخصوص محورهای استیضاح چند نکته را خدمت شما عرض کنم، انتظارم از همه عزیزان هم این است که با کد و عدد مطالبه و طرح روشن سازی از وزیر محترم داشته باشند. جناب آقای وزیر! امروز متولی اشتغال هستید، دولت وظایفی به عهده خود شما گذاشته، لوایحی که پیش قدمانه خودتان پیگیری می کنید. حتی جلساتی که در خدمت رهبر معظم انقلاب درخصوص بحث اشتغال بوده مسئولیت این کار به عهده شما بوده است. من نمی خواهم بگویم، شما در حوزه کارگری موفقیت هایی هم داشته اید، اما قرار بود ما در سال 96 دولتمردان، آقای دکتر جهانگیری هم اینجا تشریف دارند، قرار بود 1 میلیون شغل ایجاد کنیم. عدد شغل براساس سالنامه آماری که سازمان تأمین اجتماعی براساس بیمه اجباری می دهد مشخص است، در آن سال عدد چه میزان است؟ جناب آقای دکتر نوربخش! قطعا عدد را به آقای دکتر ربیعی بفرمایید، کمتر از 300 هزار نفر. چرا با برنامه فاصله دارید؟ توضیح بدهید.
درخصوص بحث بازنشستگی، ما بارها این مسأله را مطرح کردیم، قبل از ابلاغ حکم خدمت رئیس سازمان بازنشستگی رسیدم، گفتم به من بگو ببینم، می گویید 3400 میلیارد تومان، سهم هر نفر چقدر می شود و همان شد که درآمد. کی باید این همسان سازی انجام شود؟ چه مانع و مشکلی داری؟ من نمی دانم مشکل این مسئولین چیست که با مردم حرف نمی زنند. بگویید ما برای اجرا این وضعیت را داریم، نمی توانیم این کار را انجام بدهیم. نه تنها شما، همه مسئولین در حوزه اقتصاد و در بخش های مختلف باید به مردم توضیح بدهیم. امروز وضعیت زندگی شان را ببینید، 1 میلیون تومان دارند، هم باید دغدغه درمان داشته باشند و هم معیشت. آقای دکتر ربیعی! مهمتر از همه آنچه ملت ایران را آزار می دهد فقر نیست، تبعیض است، تبعیض. شما اگر در تمام سطوح، خصوصا در بحث بازنشستگان پیش قراول شوید، مدعی شوید تا ما در برابر مردم شرمنده شویم. بگویید برای همسان سازی باید این کارها را انجام بدهیم. جناب آقای دکتر ربیعی! شما در حوزه تأمین اجتماعی سری به منابع و مصارف زدید؟ 92 تا 96 این حجم سنگین به چه صورت انجام شده است؟ 28 هزار میلیارد در سال 92 تبدیل به 88 هزار میلیارد شود، علتش چه بوده؟ هر جایی اضافه باری دارید اعلام بفرمایید.
ما امروز با مردم باید به گونه ای صحبت کنیم که مردم قانع شوند، اگر خدماتی به آنها ارائه می شود براساس وسع ما باشد، اگر از آنها گرفته می شود بفهمند که محذورات ماست. اگر با مردم صحبت شود قطعا با دولت همراهی می کنند.
آقای دکتر ربیعی! تأمین اجتماعی در حال فروپاشی است، چرا تعارف می کنیم؟ تأمین اجتماعی همیشه مطمح نظر دولتمردان بوده، سهل الوصول ترین صندوق را صندوق تأمین اجتماعی می دیدند. شما در دو ردیفی که دارید 8500 میلیارد تومان وصولی حاصل از فروش سرمایه گذاری و همچنین 4400 میلیارد تومان تسهیلات، جمع این دو را ببینید چه خودفروشی در سازمان تأمین اجتماعی ما انجام می شود. اینها سرمایه آیندگان است. امروز فضای آن نیست که ما بخواهیم این را توضیح بدهیم، آیندگان باید چه کنند؟ بازنشسته ای که سیستمش از حقوق دولت قطع نمی شود در آینده اگر این نفت نباشد و ما نتوانیم مواجب و مستمری اینها را پرداخت کنیم باید به اینها چه بگوییم؟
جناب آقای دکتر ربیعی! درخصوص مسائلی که وجود دارد خصوصا در حوزه اشتغال ما دولت های قبلی را مقصر می کردیم، طرح اشتغال ضربتی، وام مشاغل کوچک، ( رنجبرزاده-تشکر آقای گودرزی، وقتتان تمام شد ) دو تا طرح انجام دادیم، سند کار شایسته، چرا این را پیگیری نمی کنید؟ اینکه در برنامه چهارم بوده، حالا جناب عالی وزیر نبودید، ولی این را توضیح بفرمایید چرا این کار انجام نمی شود؟
امروز مطالبه جدی و اساسی مردم ما اشتغال است. آقای دکتر ربیعی! اگر مسئولیت پذیرفتید مطرح کنید و بگویید تا در برابر این جوانان بیکار باید چه کارهایی انجام بدهیم؟ مجلس یک طرحی را مصوب کرد، طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، ببینید در بین مردم چه اندازه استقبال می شود؟ امروز جوان فعال، پویا و جویای کار در کف خیابان ها می گردد و از ما مطالبه کند. ( رنجبرزاده-تشکر ) آسیب های اجتماعی را که دیگر فرصتی نیست من خدمت شما عرض کنم. اما این را عرض کنم، آقای دکتر جهانگیری، جناب آقای دکتر لاریجانی! مدیریت کشور هیجانی و احساساتی نمی شود، کاری که امروز شد یک مسأله هیجانی بود. ( رئیس-متشکریم ) اول عرض کردیم منطقی مشخص شود هر کسی در چه حوزه ای می خواهد صحبت کند. ما وکیل مردم هستیم، در برابر مطالبات و حقوق مردم قطعا در برابر سوگندی که خورده ایم وفادار خواهیم بود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

رئیس-آقای گودرزی متشکریم، نفر بعدی صحبت کند.
دبیر{یوسف نژاد}-نفر بعدی جناب آقای خادمی هستند، لطف کنند تشریف بیاورند.
هدایت اله خادمی{ایذه و باغملک}-بسم الله الرحمن الرحیم
مردم غیور ایران! هیچ کدام از شهرها و کلانشهرها این استیضاح را امضا نکردند، نه تهران، نه تبریز، نه مشهد، نه اهواز و نه بقیه استانهای دیگر کلانشهرها. یعنی هیچ مشکلی ندارند، این گرفتاری این مجلس است که مردم کلانشهرها به لیست ها رأی دادند، مجلس تعطیل شد، این از این.
خدمت جناب آقای ربیعی و همه دولتمردانی که در اینجا تشریف دارند عرض سلام و ادب دارم. آقای ربیعی! ما کشوری با 8 درصد منابع دنیا و 1 درصد جمعیت دنیا هستیم که چنین وضعیتی داریم. جناب آقای ربیعی و بقیه اعضای دولت! چند سال است بعد از انقلاب مسئولیت دارید، 40 سال است مسئولیت دارید، اگر امام نبود و انقلاب انجام نمی شد من و شما خواب چنین پست هایی را نمی دیدیم. پس چرا به فکر این نظام و مردم و خانواده های شهدا نیستید؟
اما جناب آقای ربیعی! شما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستید، در وزارت رفاه درخصوص ارتقای رفاه مردم چکار کرده اید؟ آیا از پنج سال پیش که تشریف آوردید بهتر شده است؟ آیا از 10 سال پیش بهتر شده است؟ آیا از 15 سال پیش بهتر شده است؟ چه وضعیتی است که هر سال داریم بدتر می شویم؟ چه وضعیتی در ایران است که هر کسی انتخاب می شود وضعیت را بدتر می کند؟ چرا در کشورهای دیگر هر کسی انتخاب می شود وضعیت را به سمت توسعه می برد؟ وضعیت رفاه مردم افتضاح شده، سطح رفاه پایین آمده، همه دهه شصتی های ما بیکار هستند، دهه هفتادی ها هم به آنها اضافه شده اند. با عدد و ارقام کمی بفرمایید از زمانی که حضرت عالی تشریف آوردید سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است؟ ما بین مردم هستیم و می بینیم.
وضعیت کار، همان عنوان وزارتخانه ات را فقط می گویم، درخصوص کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است؟ ظرف پنج سال گذشته جز ریزش نیروها و تعطیلی کارخانجات چه اتفاق دیگری افتاده است؟ مگر نه اینکه یکی از وزارتخانه های مهم اقتصادی این کشور هستید؟ آنهایی که می گویند از تیم اقتصادی دولت سوال نکنید، آنهایی که می گویند در این برهه این کار را نکنید مخالف نظام هستند، ریشه این نظام را می زنند آنهایی که می گویند کاری با تیم اقتصادی نداشته باشید، بگذارید ادامه بدهند، شرایط مان بحرانی است. 40 سال است داریم می گوییم شرایط بحرانی است، 40 سال است همین دوستان دارند مدیریت می کنند. همه شما از این وزارتخانه به آن وزارتخانه، همه مسئولیت ها، همه این بدبختی ها، همه این فساد، همه این بیکاری و افسردگی جوانان گردن همین هیأت دولت است که وجود دارند.
درخصوص امور اجتماعی چکار کرده اید؟ وضعیت اجتماعی مردم از پنج سال پیش بهتر شده است؟ از شش سال پیش بهتر شده است؟ این وضعیتی است که داریم. آقای ربیعی! شما چرا این قدر وزارتخانه ات بزرگ است؟ چرا روی همه چیز دست گذاشته ای؟ شما چکار به پتروشیمی ها دارید که رانت سوخت مجانی می گیرند؟ شما چکار با صنایع فولاد دارید؟ شما چکار با صنایع سیمان دارید؟ این کار و تخصص شما نیست، به همین دلیل همه دارند ورشکسته می شوند و کشور را دارد نابود می کنند. البته دوستان هم که نمی گذارند گوش بدهند، چون از پیش حتما معلوم است چه اتفاقی می خواهد بیفتد، چون جوابی ندارد که جواب بدهد، نمی خواهد هم جواب بدهد.
آقای ربیعی! تعاونی های کشور چه شد؟ بروید ببینید حداقل در شهرهای کوچک ما که شهرستانی هستیم همه تعطیل شده اند، حتما کلانشهرها وضع شان خوب است، نمی دانیم. همه تعطیل شده اند. آقای ربیعی! من کاری ندارم که جناب عالی کارگر هستید یا نه، من وزیر می خواهم، من مدیر می خواهم، من کارگر نمی خواهم. من کاری ندارم لری یا آذری هستی یا بلوچی، هر چه می خواهی باش، ما ایرانی هستیم، این قوم گرایی و طایفه گرایی را توسعه نده، من ایرانیم، بلوچم، کردم، سیستانی ام، بختیاری ام. آقای ربیعی! بنابراین دوباره از این ادبیات استفاده نکنید. اوضاع معیشتی مردم خراب است، جوانان مان بیکار هستند، صندوق بازنشستگی که ورشکسته است، بیمه روستایی که اصلا وجود ندارد.
ای نمایندگان! اگر راست می گوییم و نظر منطقه ای و شخصی نداریم، رأی به استیضاح ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم. اگر به استیضاح رأی ندهیم یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است. مردم باید پاسخ بدهند. اگر به استیضاح رأی ندهیم یعنی اینکه این دولت ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی این کشور ندارند. اگر رأی ندهیم یعنی ما در افسردگی و بیکاری همه این جوانان شریک هستیم.
من متأسفم، امروز جزء کسانی که بایستی صحبت کنند نبودم، ولی با وضعیتی که در مجلس به وجود آمد و بعضی از دوستان تلاش کردند که سیستم مدیریت سخنرانان را به هم بزنند و زدند و خواستند کسی صحبت نکند، داوطلب شدم، حتی بدون اینکه از پیش آمادگی داشته باشم چهار تا سخن با شما بگویم.
مردم ایران! وضع ما خراب است، دولت های ما بد عمل کردند، مجلسیان و بعضی دوستان اجازه نمی دهند هیچ کس را استیضاح کنیم. این همه وزیر ناکارآمد داریم، به صورت خصوصی همه می گویند ناکارآمد، تا وزیر را دیدند موضوع تغییر می کند. این چه وضعی است؟ ما هنوز یک وزیر را نتوانستیم استیضاح کنیم، خیلی از وزیرها در نوبت هستند نمی آورندشان. اینجا داستانی شده است. ( رنجبرزاده-تشکر ) وضعیت هم همین است. ای مردم، فردوسی می گوید:
کسی را که خواهی نماییش مه
بزرگیش جز پایه پایه مده
چه تو بی حسابش بزرگی دهی
نه قدر تو داند نه قدر مهی
ما اگر برویم بهترین نفرات را بیاوریم رئیس جمهور این کشور بگذاریم، باز هم توسعه پیدا نمی کنیم، چون زیرساخت ها را نداریم.

رئیس-متشکریم، نفر بعدی صحبت کند.
دبیر{یوسف نژاد}-نفر بعدی جناب آقای امیر خجسته هستند، بفرمایید.
دبیر{رحیمی}-آقای خجسته یک لحظه اجازه بفرمایید! همکاران محترم دولت در جایگاه های نمایندگان تردد نفرمایند، آیین نامه داخلی مجلس لطفا رعایت شود، بفرمایید.
امیر خجسته{همدان و فامنین}-بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام خدمت همکاران محترم و محترمه و مردم شریف ایران.
دوستان عزیز و سروران گرامی! بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی و عدم عملیات کاری تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که ریاست محترم جمهور این افراد و تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم داده شد، ولی متأسفانه تا به حال عملی نشده است. ما نباید استیضاح کنیم، وقتی دولت محترم ضعف را در وزرای اقتصادی می بیند و ناکارآمدی را مشاهده می کند تعیین تکلیف کند. لذا منتظر بودیم، این امر عملی نشد. امروز استیضاح جناب آقای ربیعی است. دوستان! در رابطه با استیضاح آقای ربیعی و آقای کرباسیان و سایر وزرا در دستور کار است. آقای کرباسیان حذف نشده، یک عده دفاع ناحق نکنند، یا بیرون جوسازی نکنند، جزء برنامه است.
آقای ربیعی! شما در رابطه با استیضاح تان این قدر که برای خنثی کردن این استیضاح توان گذاشتید و وعده و وعید دادید و اتفاقاتی را در این چند روزه دیدیم، مخصوصا امروز صبح، اگر برای کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم. این چه وضعی بود که امروز در مجلس ایجاد شد؟ این قطعا یک برنامه ریزی بود، این قطعا از قبل طراحی شده بود، چرا به مجلس بی حرمتی می کنید؟ چرا شرایطی ایجاد می کنید که این جو روانی در مجلس ایجاد شود؟ امید مردم به مجلس است، امید مردم نسبت به مجلس ناامید نشود. آقای دکتر لاریجانی! اجازه ندهید این فضایی که مسموم است متوجه مجلس شود. استیضاح حق مجلس است. دوستان وزرا! باید پاسخگو باشید، ما از قوه نظارتی مان استفاده می کنیم. اگر پاسخ بدهید مشکل دارید؟ پس چرا دارید این فضا را ایجاد می کنید؟
یکی از دوستان فرمودند که وعده و وعید دادند. این وعده و وعید غلط است، باطل و حرام است، چرا این کار را دارید انجام می دهید؟ استیضاح حق مردم است و باید این استیضاح ها عملی شود و امروز در استیضاح همین قدر بس که در اول شروع کار یک جو مسمومی را این گونه مشاهده کردیم. این یعنی استیضاح قطعی است. من دیگر فکر نمی کنم دلیلی برای استیضاح داشته باشیم. مطالب زیاد است و این برای همه ما حجت شد که بدانیم استیضاح حق مجلس است و این استیضاح به یک برنامه از قبل طراحی شده برخورد کرد و این فضای مسموم را در مجلس ایجاد کردند.
جناب آقای ربیعی! وزارتخانه شما عریض و طویل است، قبلا هم عرض کردیم، ما سوال می کنیم، باید جواب بدهید. البته امروز دیگر فکر می کنم جای سوال و جواب نباشد، چون این اتفاقی که رخ داد خودش دیگر بر این حجت شد که استیضاح باید قطعی و تعیین تکلیف شود، ولی ما از باب اینکه موارد را مطرح کنیم خدمت شما بیان می کنیم.
جناب آقای ربیعی! بحث اول در رابطه با بحث بازنشستگان است. با توجه به اینکه بازنشستگان ما در شرایط سخت و بغرنج به سر می برند چه برنامه ای برای بازنشستگان دارید؟ بنا بود همسان سازی شود، شد؟ بنا بود که رفاه و حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شود، شد؟ بازنشستگان در شرایط سخت دارند به سر می برند، در شرایطی که جمع می شوند و ناامیدی در آنها است. چند درصد حقوق شان افزایش پیدا کرد؟ آیا متناسب با تورم برای بازنشستگان برنامه ریزی داشتید؟ امروز برای بازنشستگان ما دارد مرگ های زودرس می رسد، با نوه و نتیجه با 1 و 5/1 میلیون تومان حقوق دارند زندگی را سپری می کنند. حضرت عالی مسئول بازنشستگان هستید، چکار عملی برای بازنشستگان شده که امروز بازنشستگان ما ناراحت و عصبانی نسبت به نوع کاری از وزارت تعاون و رفاه برایشان ایجاد می شود. بنا بود براساس برنامه ششم وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص تأمین اجتماعی شده بود، آیا شد، آیا حق و حقوق را از دولت گرفت و به بازنشستگان داد؟ این کار داده نشده است.
جناب آقای ربیعی! بحث ما در رابطه با کارگران است. کارگران ما در شرایط سختی دارند به سر می برند. آیا کارگران متناسب با تورم و دلار 10 هزار تومانی تعیین تکلیف شده اند؟ چرا کارگران ما تلاش می کنند؟ ارزش پول ملی ضعیف شده و پایین آمده، امروز حقوق دو تومان، یک تومان شده است. چه فکری برای کارگران کرده اید؟ چه فکری برای بازنشستگان کرده اید؟ چه فکری برای اقشار آسیب پذیر کردید، اقشاری که امروز ما می بینیم یکی پس از دیگری آسیب شان بیشتر شده است. آسیب های اجتماعی مرتفع نشده، اگر شده توضیح بدهید کجا شده و در چه شرایطی قرار گرفته اند، برای مجلس بحث آسیب های اجتماعی را توضیح بدهید.
آقای ربیعی! واردات بی رویه گوشی موبایل توسط متولی اصلی اشتغال کشور، 10 هزار گوشی موبایل با رقم حدود 23 میلیون یورو توسط شرکت بین المللی بازرگانی تجاری وارد بازار شده، به چه حقی این کار را کردید؟ آیا وزارتخانه شما وزارت تجاری است؟
جناب آقای ربیعی! تغییر 80 درصدی هیأت مدیره ها و دادن آنها به افراد خاص و ویژه و عدم تخصص چه می باشد؟ نتیجه اش ورشکستگی این شرکت های اقتصادی می شود که به افراد غیرتخصصی واگذار شده است.
جناب آقای ربیعی! عدم برنامه ریزی عملی برای شش هلدینگ بزرگ صندوق بازنشستگی کشور که دارای 27 شرکت بزرگ با بیش از 150 هیأت مدیره و مدیرعامل که باعث ورشکستگی صندوق و رسیدگی نامناسب بازنشستگان شده است چیست؟ صندوق بازنشستگان یکی از ابرچالش های نظام است. در قسمت های دیگر پول مردم را می گیرند و پول مردم را هم نمی دهند. ما این افراد را هم داریم. ( رنجبرزاده-تشکر ) .
من در رابطه با اشتغال هم اشاره کنم، جناب آقای ربیعی! اشتغال کشور خوب نیست، آمار ما خوب است، اما عملیات اشتغالی دیده نمی شود. آقای ربیعی! بانک ها وام می دهند، این دستور وامی که شما دادید عملی نشده است. دوستان! این نامه آقای ربیعی است، نخبگانی که امیدشان به وام است که در آینده این وام را بگیرند و 150 شغل ایجاد کنند. آقای ربیعی نوشته در عرض دو هفته انجام بدهید. بانک های تخصصی وزارت تعاون این را گرفته اند، هشت ماه است این بچه ها را سرگردان کرده اند. ( یوسف نژاد-آقای خجسته! وقتتان تمام شده ) با پیچ و خم اداری مواجه شده اند و وام به اینها ندادند و اینها از نوع کار زده شدند. آقای ربیعی! جوابگوی تمام سوالاتی که باید بدهید باشید.
همکاران محترم و عزیز، خواهران و برادران عزیز! امروز در معرض یک آزمایش بزرگ هستید، امروز بحث جناح راست و چپ، امید، اصولگرا و مستقل نیست، امروز بحث حیثیت مجلس است. از حیثیت مجلس دفاع کنید، نگویند مجلس معامله گر است. مجلس معامله گر نیست، مجلس به دهان آن کسانی زد که روز گذشته به آنها وعده و وعید دادند. نمایندگان عزیز! امروز تعیین تکلیف کنید، در معرض مردم و خدای مردم هستید. من از شما تشکر می کنم. مجلس قدرت و توان دارد و جواب این موارد را با رأی مخفی خواهد داد. و صلی الله علی محمد و آل محمد

رئیس-خیلی متشکر وقت شما تمام شد، نفر بعدی را بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای علیم یارمحمدی نفر بعدی هستند، بفرمایید.
علیم یارمحمدی{زاهدان}-بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و العاقبه للمتقین
خدمت جامعه خبرنگاری کشور عرض تبریک دارم که در مجلس شورای ملی ( تعدادی از نمایندگان – شورای اسلامی ) از قسمت فوقانی شاهد اوضاع و احوال ما هستند. ان شا ءالله تعاونی شما هم وضع بهتری داشته باشد، چون در مجموعه همین وزارتخانه است.
از مدیریت خوب جناب آقای دکتر لاریجانی عرض تشکر دارم که به این طریق جلسه را آرام نمودند. من از این باب در این مکان حضور پیدا کردم که اعتراض خودم را به همکاران عزیزم که دو سال و اندی است در خدمتشان هستم اعلام کنم. نوه من مرتبا به من می گوید در مجلس این دو، دو و چهار، چهار چیست که شما در آنجا اعلام می کنید و دست هایتان را بالا می برید. ( عذرخواهی می کنم، مجلس شورای اسلامی ) . من جوابی برای نوه ام ندارم، امروز دوستان و عزیزان که قبل از من در این مکان مقدس آمدند موارد را مشروح خدمت ملت عزیز ایران و شما همکاران گفتند، شما از آنها هر نتیجه ای را بیرون می آورید مقدس و قابل قبول است.
از جناب آقای رستمیان، جناب آقای سلیمانی، جناب آقای اکبری، جناب آقای نگهبان سلامی، جناب آقای جاسمی، جناب آقای کمالی پور، جناب آقای گودرزی، جناب آقای خادمی و عزیزانی که موارد را مشروحا اعلام کردند، خدمتتان گفتند، اوضاع و احوال این وزارتخانه را برشمردند، من نظر تک تک عزیزان را تأیید می کنم و اما فرمایشات جناب آقای دکتر ربیعی در روزهای اول رأی گیری شان ان شا ءالله از خاطرتان نرفته باشد. این فضاهای مجازی و با این برنامه ها وزیر بزرگوار و ما را عملا در بوته آزمایش قرار می دهد.
من برای شخصیت حقیقی آقای دکتر ربیعی احترام ویژه ای قائلم، اما شخصیت حقوقی این بزرگوار که در مصدر وزارتخانه ای است و باید بزرگترین وزارتخانه کشور را که با آحاد جامعه سر و کار دارد مدیریت کند، با فرمایشاتی که دوستان هم خدمتتان ارائه فرمودند، آیا برای تحقق برنامه های خود جامه عمل پوشانده است یا نه؟
من به نمایندگی از مردم استانی با شما سخن می گویم که قریب به 500 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند. جمعیت استان سیستان و بلوچستان 2 میلیون و 800 هزار نفر است. اگر الان اعلام کنند که آیا نیازمندی برای تحت پوشش قرار گرفتن هست یا نیست، قطعا تمام جمعیت استان در صف قرار خواهند گرفت. این را دوستان هم استانی ام، عزیزان نماینده استان تصدیق می کنند و این آمار محرمانه الان دستم هست.
در ارتباط با برنامه های این وزارتخانه، هیأت رئیسه و همکاران محترم! در ابتدای شروع به کار دولت ها همواره شاهد ارائه شرح حال و برنامه های وزرای پیشنهادی، ریاست محترم جمهور جهت تشکیل کابینه ایشان بودیم و خواهیم بود. ( رنجبرزاده-آقای یارمحمدی! جمع بندی بفرمایید ) صفحات پرزرق و برق همراه با اهداف آرمانی که به نظر می رسید تنها در روزهای آغازین دولت ها نقل محافل و مجالس می شد و بعدها به فراموشی سپرده می شود. ما این موضوع را در این وزارتخانه به صورت ویژه در برنامه هایشان داشتیم. برنامه ها را نمی خوانم، ولی در ارتباط با استان سیستان و بلوچستان جمعیت تحت پوشش بیمه ای ما 20 درصد است، جناب آقای وزیر! تمام نسخه هایی را که معاونین شما برای استان سیستان و بلوچستان می پیچند براساس این تحت پوشش 20 درصد است. جای تعجب است برای وزارتخانه ای که جمعیتی را تحت پوشش قرار نداده و دوستان با معیارهای این گونه وارد عمل می شوند. از تعداد شاغلینی که دولت برای کشور تعیین کرده 900 هزار نفر، خدمتتان اعلام می کنم استان سیستان و بلوچستان در حد صفر است، ما در طول این یک سال گذشته شاغل نداشته ایم، امیدواریم به این مسائل توجه کنند. دلمان از این قسمت در عذاب است و پیام هایی هست در این راستا است که ان شا ءالله ببینیم وزیر محترم در این مورد چه پاسخی دارند.
دبیر{یوسف نژاد}-متشکر، خانم هاجر چنارانی بفرمایید.
دبیر{رنجبرزاده}-خانم چنارانی! پنج دقیقه وقت دارید، بفرمایید.
هاجر چنارانی{نیشابور و فیروزه}-بسم الله الرحمن الرحیم
خبرنگاری شغل، حرفه، هنر و عشق است، هنر و عشقی که خبرنگار باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند در این زمینه موفق باشد. به تمام خبرنگاران و عزیزانی که در فضای مجازی و طبیعی فعالیت می کنند تبریک می گویم.
اما هیأت رئیسه محترم! در ابتدای سخنم دوست دارم نظمی بر مجلس حاکم باشد، اولین بار است که مجلس تصمیم گرفته تا استیضاحی به صورت جدی شکل بگیرد. امروز روی سخنم با تک تک نمایندگان محترم است. یادمان نمی رود از اول انقلاب اصولگرا و اصلاح طلب همه در کنار هم بودیم، هشت سال جمهوری اسلامی ایران در برابر 57 کشور دنیا ایستاد، به خاطر اصولگرایان و اصلاح طلبانی که واقعا اصولگرا و اصلاح طلب بودند. قبل از ورود به مجلس هر چه نگاه کردم، امروز اصولگرایی در کشور بهتر است یا اصلاح طلبی، به این نتیجه رسیدم آنچه امامم مقام معظم رهبری گفت، ما اعتقاد داریم که ما باید اصولگرایانی اصلاح طلب باشیم.
نمایندگان مردم! اینجا خانه ملت است، نه خانه دولت. خواهش می کنم گوش کنید، آنچه امروز از بدنه اصولگرایی و اصلاح طلبی منفک شده است منفعت طلبانی هستند که نه اصولگرا هستند و نه اصلاح طلب. کسانی که بر اریکه های صندلی های مجلس ماحصل خون شهدایی که عکس شان در همان روبرو نصب شده است. با انقلاب چه کرده ایم؟ من بزرگ شده جمهوری اسلامی ایرانم، نکند بعد از 40 سال خجالت بکشیم بگوییم این جمهوری اسلامی ایران ماحصل خون 350 هزار شهید از انواع مختلف است. خواهشا گوش بدهید، به خدا قسم سیاسی نیست. من رفتم درد مردم را دیدم، قالیبافی که دار قالی می بافت، یک روز که سر کارش نبود بیمه اش قطع شد.
من رفتم دیدم شرکت های شستا، شرکت های روستاییان و عشایر در فولاد سهم عظیمی از آن مال فولاد است. امروز یک ریال فولاد من جمله فولاد خراسان برای فرهنگ این مملکت سرمایه گذاری نمی کند. می خواهم خواهش کنم، نه به خاطر من، به خاطر اصولگرایی و اصلاح طلبی که دو بال جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا بود، امروز شما نمایندگان نقطه امیدی هستید، شما هستید که به ملت امید می دهید. دولت از نظر اقتصادی تعطیل است.
اما اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان قرار بود در دولت شما همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود. آقای ربیعی! چه شد؟ آقای ربیعی! گوش بدهید، آنچه می گوییم خطاب به شماست نه خطاب به نمایندگان. قرار بود اوضاع مدیریت اقتصادی در شستا انجام شود. قرار بود 60 درصد هزینه شستا به تأمین اجتماعی واگذار شود، ( رنجبرزاده-تشکر، خانم چنارانی جمع بندی بفرمایید. وقت تان محفوظ است ) ولی متأسفانه امروز حتی 10 درصد واگذار نمی شود.
آقای ربیعی! اگر اعتقاد داریم جوانان بیکارند، در حوزه مدیریتی شخص شما شخصی هست که 27 سمت دارد، معاون فرهنگی و اجتماعی شما سرپرست صندوق بازنشستگان است، مدیرکل دفتر وزارتی است، در قسمت ها و شرکت های مختلفی سهم دارد. می خواهم بگویم در بحث روابط کار و کارگری عدم امنیت شغلی در قراردادها وجود دارد. امروز 98 درصد کارگران قراردادهای کارگری دارند. از کارگر ما چک سفید امضا گرفته می شود، این یعنی چه؟ ظلمی که به جامعه کارگری می شود. در تشکل خانه کارگری کاملا سیاسی انجام می شود، همه تشکل های واقعی باید نماینده اصلی کارگران باشند. ( رنجبرزاده-خانم چنارانی! وقتتان تمام شده، نفرات بعدی هم داریم ) شوراهای اسلامی کار، انجمن های اسلامی کارگری و جامعه نمایندگی کارگران و همه چیز فقط خانه کارگر نیست. امروز خانه کارگر نماینده تام الاختیار کارگران جمهوری اسلامی است، نماینده 13 میلیون بیمه شده و 300 هزار نفر غیر بیمه شده است. ( یوسف نژاد-خانم چنارانی! وقتتان تمام شده ) آقای ربیعی! سکان وزارت کار را به کجا می برید؟ این وزارتخانه فشلی که جمهوری اسلامی را به خاک سیاه می نشاند. ( رئیس-متشکریم، وقتتان تمام شده ) .
اما یک نکته دیگر، آخرین جمله است. آقای ربیعی! آیا شما می دانستید در مجموعه شستا واردات موبایل انجام می شود؟ اگر نمی دانستید وای بر شما، اگر می دانستید خیانت کردید. حال که فهمیدید، چه اقداماتی انجام شد؟ به خاطر اینکه بازار آرام شود چرا در مجموعه شستا موبایل هایی که با ارز دولتی آمد در بازار توزیع نشد؟ حرف و درددل زیاد است. نمایندگان مردم باشید، نه نمایندگان دولت.
دبیر{یوسف نژاد}-متشکر، جناب آقای حسن نوروزی که وقت شان بسیار کم است.
دبیر{رنجبرزاده}-جناب آقای نوروزی! 3 دقیقه و 30 ثانیه وقت برای شما باقی مانده است، بفرمایید.
حسن نوروزی{رباط کریم و بهارستان}-بسم الله الرحمن الرحیم
برای خودم متأسفم، چون اسم من قبل از همه بود، اما با این وقت کم طوری مدیریت شد که ما نفر آخر بیفتیم و این هم مدیریت بعضی از دوستان ماست. علی رغم اینکه من اسم خانم چنارانی را نوشتم و امضا کردم، گفتند شما اسمت را در گوشه ای نوشتی، من برای خودم متأسفم، نمی دانم برای چه باید این طور باشد.
ولی علی ای حال عرض کنم که من دو، سه تا مطلب خاص را خدمت آقای وزیر عرض می کنم و شما را به خدای بزرگ می سپارم. علی ای حال جناب آقای ربیعی، سرور من، نور چشم من! بحث ما سر این است که شما باید به دهها مورد بحث تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، خدمات درمانی و همچنین مسائل شستا، کار و تعاونی ها رسیدگی کنید. بحث بیمارستان های تأمین اجتماعی، انصافا با دهها مورد کاری که شما دارید به من انصاف بدهید که آیا شما واقعا اینها را مدیریت درستی کرده اید یا نه؟
درست است، در بعضی از موارد ما مثل تأمین اجتماعی موفقیت هایی داشتیم، اما در رابطه با کار و تعاون آنچه را که من می بینم الحق و الانصاف 45 تا تعاونی در شهرستان رباط کریم در شهر آبشناسان داریم، تمام اینها به هم ریخته و یک وضعیت نابسامان. در استان تهران هم همین طور، شما چکار کردید؟ یعنی آیا واقعا رسیدگی کردید؟ به ادارات تان فرمودید رسیدگی کنند؟
سروران محترم! مطلبی که من آماده کرده بودم صحبت کنم این مطلب است، یعنی در واقع پنج، شش صفحه بود، اما با این سه دقیقه من چه عرض کنم؟ آقای ربیعی! در پایان من سه تا مطلب را عرض می کنم، همین ها را به من جواب بدهید:
یک به من این طور نوشته اند، پسر حضرت عالی با پسر آقای تقی زاده معاون تان در دبی شرکت دارند. آیا واقعا درست است یا نه؟ رابطش آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است. آیا صحیح است؟ شما که این همه شرکت های شستا، هلدینگ ها و پتروشیمی ها زیر نظرتان است، فرزند حضرت عالی با معاون تان با رابط آقای عبدالناصر موسوی الجزایری با هم شرکت داشته باشند؟ اگر نیست ما قبول داریم، می نشینیم سخنان شما را گوش می دهیم.
یکی از مسائلی که من می خواهم عرض کنم، بعضی ها می گویند منافقین دارند به تظاهرات دعوت می کنند. منافقین دعوت به تظاهرات می کنند بیجا دعوت می کنند، من جزء اولین فرماندهان کمیته انقلاب اسلامی بودم، من جزء زندانیان زمان طاغوتم، ده سال هم اسیر بودم، تا آخرین قطره خون می ایستیم با آنها می جنگیم، ولی این بیانگر این نیست که ما مشکلات را در مملکت نبینیم. ما نماینده ملتیم و ملت به ما این اختیار را داده، باید از حقوق ملت دفاع کنیم. ( رنجبرزاده-30 ثانیه از وقتتان باقی است ) شاید خیلی از شهرستان ها شلوغ شده باشد، اما رباط کریم شلوغ نیست، به خاطر اینکه من ایستادم و دارم دفاع می کنم، این یک نکته.
بعضی ها می گویند در این شرایط در بحث دلار و ارز چرا شما وزیر تعاون و کار را دارید استیضاح می کنید؟ من می خواهم بگویم اصلا وزیر تعاون و کار مقصر است، چون پتروشیمی با شماست، شما پتروشیمی را فروختید و صادر کردید، دلار را برنگرداندید به بازار بدهید. پتروشیمی چقدر دلار را برگردانده و به بازار تزریق کرده؟ جناب آقای ربیعی! این را بفرمایید.
بعضی از دوستان هم مثلا گفتند در رابطه با آقای رستمی که ایشان امتیاز می خواستند، نه آن بحثی را که ایشان نظارت و اعلام کردند 23/11/96 بوده و مدیرکل در خردادماه 97 تعویض شده است. آن بحث های نظارتی سرور عزیزم و این رزمنده دفاع مقدس ربطی به این بحث ندارد. علی ای حال من این دو تا سوالی را که مطرح کردم اگر آقای وزیر پاسخ بدهد من ممنون می شوم. ( رنجبرزاده-تشکر، وقتتان تمام شد ) یکی بحث فرزندان و یکی بحث عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی به کشور. والسلام علیکم و رحمه الله
اجازه بدهید همین مسأله را که به خاطر حقم به تأخیر افتاد:
هانسی گروهین بئله مولا سی وار
شیعه لرین حضرت عباس وار
یا اباالفضل
رئیس-متشکریم.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای رئیس! وقت استیضاح کنندگان در این قسمت به پایان رسید. جناب آقای وزیر وقت دارند که البته با توافقی که با هم کردیم قرار شد 40 دقیقه ایشان صحبت کنند و مابقی را دو تا از نمایندگان.

رئیس-آقای ربیعی بفرمایید.
علی ربیعی(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) –
بسم الله الرحمن الرحیم-الحمدلله رب العالمین
ابتدا سلام و عرض ادب خودم را خدمت خواهران و برادران نماینده اعلام می کنم. احترام خودم را به مجلس شورای اسلامی که ثمره خون شهدا و نوجوانی و جوانی غالب ماست، آنچه که برای آن مبارزه کردیم و جنگیدیم تا مجلسی نظاره گر باشد، تا مجلسی عصاره فضیلت ملت باشد، تا مجلسی سخنگوی ملت باشد، تا مجلسی راهنما باشد. من احترام عمیق خودم را به آنچه که در مجلس می گذرد و همه نمایندگان پیشاپیش در اول صحبت خودم اظهار می کنم.
نمایندگان محترم! من همان گونه که عرض کردم استیضاح را حق شما می دانم و امروز این استیضاح را در روز خبرنگار برای خودم پیوندی مبارک می دانم. 17 مرداد 1377 را از یاد نمی برم، روزی که صارمی شهید شد و تروریسم کور در افغانستان به آزادی حمله کرد و اتفاقا این ترور رابطه بین تروریسم کور و طالبانیسم و آزادی را هم نشان داد. یاد شهید صارمی را گرامی می دارم و به یاد می آورم که در آن شب ها چقدر کشور دچار مسأله شده بود که این اتفاق افتاد، مسأله روحی که ایجاد شده بود و اتفاقا این بخشی از خاطرات آن روزهای من است که روز خبرنگار است.
من برای سومین بار در کمتر از یک سال دارم به مجلس می آیم و خدا را شاهدم که به لطف و عنایت خودش دو بار رأی اعتماد در این کمتر از سه بار از مجلس گرفتم. اگر رویکرد استیضاح کنندگان محترم تحقق پاسخگویی باشد من اینجا حاضر شده ام. چرا می فرمایید استیضاح را به هم ریختیم؟ من که در وقت مقرر نشستم، برادران عزیز در پشت تریبون حاضر نشدند. من حتی در خروج از صحن به جناب آقای لاریجانی عرض کردم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. این اعتقاد من بوده و براساس این اعتقاد امروز در مقابل شما هستم. هر وقت کمیسیون من را احضار کرد در کمیسیون حاضر شدم، هر وقت خودم هم کار داشتم به کمیسیون ها آمدم، منظم ترین فرد در حضور در همه کمیسیون ها بودم. شاهدی بگیرید از کمیسیونی که دعوت کرده و من شخصا حضور پیدا نکردم. به تک تک شما و آرای شما احترام قائلم.
من امروز دو بار استیضاح شدم، هم در جلسه غیرعلنی و هم در جلسه علنی. مواردی متأسفانه در آنجا بیان شد و امروز هم خارج از ده بند استیضاح که از جناب آقای سلیمانی تشکر می کنم که در این ده بند سخن گفتند، مواردی خارج از این مطرح شد. به من گفتند شام معاویه و یزید می دهم، به من گفتند دروغگو، گفتند گریه می کند. نمی دانم می خندم می گویند رفت به فقر خندید، گریه ام بگیرد که ذاتم است، ارثم است، بغض می کنم می گویند چرا گریه کرد. امروز به من فتنه گفتند، همه چیز گفتند، آقای رئیس! اینها در موارد استیضاح نبود. اشکالی ندارد، من با همه این وضع به سوالات پاسخ می دهم. اما موظفم براساس قانون اساسی مواردی که درمورد استیضاح است را پاسخ بدهم و وارد هیچ حاشیه ای نخواهم شد.
اما لازم می دانم نکته ای را بگویم، تأکیدی را به عنوان تعمیم ناروا دارند انجام می دهند. نمایندگان محترم! درست است که ما در شرایط اخیر فشارهای روانی به جامعه داشتیم، آثار پدیده ترامپ ناجوانمرد و ترامپ یغماگر را در کشورمان داشتیم. ما برخی ناآرامی ها و نوسانات را داشتیم. آیا پاسخ دادن به این نوع، متصل کردن به یک فرد و آن را گره زدن به حیثیت مجلس، حیثیت مجلس این است؟ حیثیت مجلس در تصمیم درست است، حیثیت مجلس در این است که وجدان جمعی مجلس که همیشه خوشبختانه بیدار بوده، تصمیم می گیرد و قضاوت می کند و اگر به حق تشخیص داد که من بروم این وضع بهتر می شود، ارز درست می شود، اگر من رفتم فقر کمتر می شود، من تابع این تصمیم هستم. آن بار گفتم در مرکز پژوهش ها می روم خدمت می کنم، این بار تصمیم گرفتم بروم در سیستان و بلوچستان NGO اشتغال درست کنم. یک گوشه ای می روم کارم را انجام می دهم.
مجلس استیضاح کرده و حقش است، اما به حیثیت مجلس گره نزنید، این جمله که یا استیضاح نکنید یا استیضاح کنید و بیندازید، این جمله منصفانه ای نیست. منصفانه این است آمار و ارقامی که اینجا مطرح می شد، چیزی به جز کلیات که من در بسیاری از موارد نشنیدم. من به آنها پاسخ بدهم و شما تصمیم بگیرید، اگر امروز علی ربیعی در اینجا نباشد اوضاع بهتر می شود، کارگرها راحت تر می شوند، کار بازنشستگان گشوده می شود، معلول ها خوشحال تر می شوند. حتی پیام های اینها را در حوزه های خودتان هم نمی بینید. من نمی گویم وضع کارگرها خوب است، اما همدم شان بودم. اقداماتی کردم که توضیح می دهم. یکی از اعتصابیون کامیون داران نامه نوشت، دلم نمی خواهد بخوانم، از آن افرادی بود که بسیار تند بود، نوشته چرا تنها وزیری که در عمرم دیدم را دارند استیضاح می کنند؟ من با اینها رابطه نداشتم؟ آیا اینها بهتر می شود؟ اشکالی ندارد، اگر وجدان جمعی مجلس به این می رسد که کوتاهی های من باعث این امور شده، من قبول می کنم و احترام می گذارم، یادداشت می نویسم تصمیم مجلس را پاس می دارم. اما این فضایی که قالب کنند حیثیت مجلس به این گره خورده که کسی را بیندازد، این نه منصفانه است، نه مطابق قانون اساسی است و نه مطابق قسمی که همه شما به قرآن و قانون اساسی خوردید که متعهد باشید.
بسیاری از این سوالات همان سوالاتی بود که کمتر از چهار ماه قبل پاسخ دادم، بیش از 90 درصد سوالات همین بود، من نمی دانم در این چهار ماه پول ویژه ای وارد کشور شد؟ در این چهار ماه سرمایه بیشتری وارد کشور شد؟ در این چهار ماه اتفاقی در حوزه اقتصاد رخ داد که من نتوانستم از آن استفاده کنم؟ البته من با بروز شرایط جدید خودم را داوطلب کردم، آقای جهانگیری اینجاست و حضورش هم به همه شبهاتی که درمورد دولت به دروغ گفته شد پاسخ می دهد، آقای جهانگیری هیچ گاه من به یاد ندارم در این پنج سال یک جلسه دولت را یک دقیقه ترک کرده باشد. امروز اینجا آمد که دیدگاه دولت را هم بیان کند. من می خواهم خدمتتان عرض کنم اتفاقا در مواردی که پیش آمده باز آقای جهانگیری را به شهادت می گیرم، اولین وزیری بودم که در دولت آلارم و آژیر کشیدم، بحث کردم و طرح ارائه کردم که در بیانات خودم در قسمت دوم به آنها اشاره خواهم کرد.
مواردی که در حوزه استیضاح بود و جناب آقای سلیمانی آنها را برشمردند و برخی دیگر از استیضاح کنندگان عزیز هم به نکاتی از آنها اشاره کردند را خدمتتان عرض می کنم. پیش از آن لازم است من بگویم این وزارتخانه بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است، این وزارتخانه سرریز مسائل اجتماعی را باید تحمل کند، خودش علت ساز مسائل اجتماعی نیست. آن دوستانی که درمورد آسیب صحبت می کنند، سرریز عملکرد هر سه قوه که منجر به آسیب می شود را من باید بروم مطالعه و جمع و جور کنم. من وزارتخانه آسیب ساز نیستم، اتفاقا رشته و تخصصم این است، کتابم در همین مورد است. من در این مورد آسیب سازی نمی کنم، این وزارتخانه با همه ایرانی ها سر و کار دارد، حوزه ارتباط ایرانی ها با این وزارتخانه گسترده است. نمایندگان صدیق و پاکی که می خواهند به مشکلات مردم رسیدگی کنند قطعا بیشترین مطالعه را از حوزه من دارند و طبیعی است آن منابعی که در اختیار من است بسیاری از وقت ها کفاف این نیازها را نمی کند و من واقعا می خواهم با همه وجود هر کاری می کنم که شما برای مردم می خواهید انجام بدهم، اگر تأخیری می شود، به تعبیر آهنگران بگوییم اگر دیر آمدم مجروح بودم، این نبود که من نخواهم کاری را انجام بدهم.
من به این دسته از اینها احترام می گذارم، وزارتخانه بزرگی است که مردم قبل از تولد و خدای ناکرده بعد از مرگ شان به نوعی با این وزارتخانه مرتبط هستند. ای کاش مثل دارایی های نامشهود که نمی شود اندازه گیری کرد، می دانستند در این وزارتخانه در این چهار سال ما چه کردیم، صادقانه و خاموش مثل سرباز گمنام در این وزارتخانه خاموش چه کارهایی را دنبال کردیم که اگر این اقدامات نبود شما امروز شاهد این نبودید که گفتید بازنشسته ها دم مجلس می آیند، اما نگفتید که کدام گروه های اجتماعی امروز ساکت تر هستند و بازنشسته ها امروز به چه منظور اینجا می آیند. نگفتید روزهایی که کارگران فولاد در زمانی که من تحویل گرفتم می آمدند، امروز نسبتا وضع قابل قبول پیدا شده، اما هنوز باید برایشان تلاش کرد. من بیش از همه در غم بازنشستگان هستم، آیا منابعی داشتم که همسان سازی کنم؟ آیا به جز 3200 میلیارد تومان پولی آمد که همسان سازی کنم و آیا من این را به خوبی اختصاص ندادم؟ آیا روش پلکانی روش ابداعی من نبود؟ آیا فاصله 400 ، 500 هزار تومانی با فاصله ای که امروز حداقل 1200 ، 1300 دارد حاصل تلاش این دوران نبود؟
نمایندگان عزیز! اگر استیضاح شدم و فرصت حضور در کمیسیون، شاید می توانستم قانع کنم پیدا نکردم، امروز می خواهم خدمتتان عرض کنم در محورهای استیضاح، نوشته شده، خواهش می کنم به این محورها نگاه کنید، نوشته عمده اقتصاد مقاومتی بر عهده وزارتخانه من است. ( رئیس-آقای ربیعی! آبی بنوشید که اذیت نشوید ) نمایندگان محترم! من وجدان شما را می گیرم، عمده اقتصاد مقاومتی به عهده من است؟ پس قرارگاه اقتصاد مقاومتی، حضور آقای پزشکیان، حضور معاون اول قوه قضائیه، حضور نیروهای مسلح، همه 15 تا وزارتخانه، آیا اقتصاد مقاومتی بر عهده من است؟
اما در اقتصاد مقاومتی عادلانه کردن منطقه ای، جلوگیری از بین النسلی شدن فقر، اینها پروژه هایی بوده که من به اقتصاد مقاومتی بردم. آیا واقعا اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از تلاش کل کشور نیست؟ این یک سوال است. آیا ما با کلی گویی این چنینی می توانیم یک وزیر را محاکمه و استیضاح کنیم؟ کدام بند اقتصاد مقاومتی، یک بندش با همکاری سه دستگاه دیگر بر عهده من است.
در محور دوم گفتند وزارتخانه بیمار و ناتوان است. بیمار و ناتوان یعنی چه؟ سوال این است که بیمار و ناتوانی مفهوم مخصوص پزشکی است، در همان پزشکی هم شاخص تعریف کرده اند. اقلا تب بیمار را اندازه می گیرند تا بگویند بیمار است. چه شاخصی از ناتوانی و بیماری ارائه کردید؟ آیا شما شهادت نمی دهید که من بیشترین سفر را به شهرهای شما داشتم؟ 1200 کیلومتر در هر استان حرکت کردم، بیشترین سفر استانی را داشتم، هفته ای سه شب در محل کارم خوابیدم، بیشترین استان ها را به شهرستان ها رفتم، خدا شاهد است در نهبندان در یکی از روستاها گفتند ما در اینجا وزیر ندیدیم، نماینده محترمش هست، جاهایی رفتم، آیا اینها شاخص است؟ بیمار بودن وزارتخانه کدام شاخص است؟ ناتوانی را با کدام شاخص شما می خواهید بگویید؟ من با این دارم استیضاح می شوم.
در یک محور دیگر پرسیده اند چرا بخش تعاون به 25 درصد در اقتصاد ایران نرسیده است. من یک بار توضیح دادم، اتفاقا در دوره ای که من آمدم آرام بخش ترین دوره بین تشکل های تعاونی و وزارتخانه بودند. اتاق های تعاون اطلاعیه دادند، نسبت سیاسی هم با من ندارند. آنها همه معتقدند یکی از دوران طلایی ارتباط بوده است.
دوم من از شما می پرسم، کدام قسمت از اقتصاد ایران 25 درصد رشد کرد که تعاون رشد نکرده باشد؟ کیک اقتصاد مگر 25 درصد بزرگ شد که من در چهار ماه باید این را به 25 درصد، چیزی که در برنامه چهارم بوده، مقصدی که در آنجا تعیین شده بود. اتفاقا من آمدم تعاونی هایی که مرده بودند را غربال کردم، آنهایی که می توانستند جان بگیرند را جان دادم، امکانات دادم، تسهیلات دادم، اولین بار چهار، پنج تا حوزه تعاون از بانک و صندوق و جاهای مختلف را در هم آمیختم. اتفاقا روزنه های جدید برای رشد تعاون را کشف کردم. اینکه 25 درصد رشد نکرده یک اقتصاددان به من بگوید من چگونه می توانستم 25 درصد با ابزار وزارتخانه خودم تعاونی را رشد بدهم؟
پرسیده اند چرا معیشت بازنشستگان مناسب نیست، همه ما جواب بدهیم، مجلس هم جواب بدهد، من هم جواب بدهم، همه ارکان باید جواب بدهیم. بله، شما در سالهایی که نرخ تورم و نرخ حقوق بازنشستگی 67 درصد فاصله پیدا کرد، در آن زمان کسی سوال نکرد 67 درصد بین تورم و بازنشستگی فاصله افتاده، حداقل در دوره من توانستم حداقل را سه برابر کنم. این حداقل کاری است که می توانستم بکنم، روی افزایش قدرت خرید دارم کار می کنم.
مسکن اجتماعی برای بازنشستگان را دنبال می کنم، کاراکارت را دنبال کردم، وام های ارزان را دنبال کردم، اما اگر شما به آن لحن می گویید من زندگی این چنینی را تجربه کردم. بیش از همه سفره خالی پدربزرگ را احساس می کنم. باز می گویید که گریه کرد، بیش از همه آن که شما اینجا دارید می گویید فقر را لمس می کنم و این زندگی را می فهمم، اما آیا شما این را مستمسک می کنید که چرا حقوق بازنشسته اضافه نشد؟ من هم از شما می پرسم، ما باید با هم کار می کردیم با هم تصمیم می گرفتیم، منابع بگذارید ببینید آیا این حقوق افزایش پیدا می کند یا افزایش پیدا نمی کند، اما بدانید، تک تک بازنشسته ها بدانند، خودشان می گویند، می دانند من برای آنها تلاش کردم، تا همین اندازه هم می دانند از هر فرصتی استفاده کنم دارم برایشان تلاش می کنم. آنجا چیزی نگوییم مردم را ناامید کنیم، مگر امکانات من به اندازه هست که 30 هزار میلیارد تومان فقط الان همسان سازی برای یکی، دو سالش بودجه می خواهد. مگر چنین پولی در اختیار من هست با 30 هزار میلیارد تومان که تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و فولاد و سایر جاها را بتوانم همسان سازی بکنم. آقا! در مجلس داریم حرف می زنیم، بودجه تصویب می کنیم.
یا بحث کردند استیضاح کنندگان محترم درخصوص بیمه بازنشستگان روستاییان عشایر، اصلا اینها بگویند کدام بند آن اجرا نشده. من حرف ندارم، اعلام بکنید کدام بند این اینجا اجرا نشده؟ اتفاقا در یک سال اخیر با آمدن برادر خوبم آقای واعظ مهدوی و زحماتی هم که قبلی ها کشیده بودند در این یک سال اخیر اتفاقا ما دائم هر استان می رویم داریم حکم بازنشستگی می دهیم. فقط برای 30 هزار بازنشسته در همین یک سال حکم صادر کردیم، حتی حاضر نشدید مطالعه کنید ببینید چه اجرا نشده. اتفاقا در این دوره دارد به طور کامل اجرا می شود. شما در مصوبه مگر ندیدید، حداقل در تلویزیون ببینید.
در بند دیگری گفتند که عین اینکه در استیضاح آمده، چرا مقام عالی وزارت به وعده ها عمل نمی کند. البته مقام عالی وزارت را مجلس برای ما به کار نمی برد، این کپی پیست از جایی است، متأسفانه اینقدر دقت نمی شود. یا یک جای دیگر می گویند که سقوط کشتی سانچی، اقلا کمیسیون می رفت یک دقتی می شد که کشتی سانچی سقوط نمی کند. من کاری به این بحث ندارم، ولی می خواهم خدمت شما عرض بکنم که درباره بخشی از وعده هایی که عمل نشده در قسمت پیشین صحبتم در دقایقی خدمت شما عرض کردم که فقط در تأمین اجتماعی در همین پنج سال اخیر در برخی از استان ها به اندازه 40 سال ما تخت و درمانگاه اضافه کردیم. دوستان عزیز! شستا را من نساختم، بنگاه ها را به من تحویل دادند که براساس عدالت بچینم. بنگاه ها را به زور به صندوق ها دادند، اما از روزی که آمدم گسترش درمان در تأمین اجتماعی که در حوزه من بوده سعی کردم به مناطق محروم بروم، سعی کردم به حاشیه شهرهای بزرگ بروم. به سمت حاشیه نشینی رفتم، ولی منابع من اگر بیشتر بشود قطعا اشاره می کنم.
دوستی گفتند که چرا 28 هزار تا به 80 تا رسیده؟ نه برادر من، به بالای 100 هزار رسیده. علتش این نیست که ما هزینه های پرسنل مان افزایش پیدا کرده، تعداد بازنشسته افزایش پیدا کرده. ظرف چهار سال 5/1 میلیون به بازنشسته ها اضافه شده، اکچوئری اصلاح نشده، دوران بحران صندوق ها رسیده. اتفاقا من تدبیر کردم و بنا دارم که تأمین اجتماعی را به شرایطی ببریم که ان شاءالله نسل های آینده با مشکل روبرو نشوند. این بالا رفتن عدد دلیل دارد، دلیل علمی دارد، این متکی بر اینکه هزینه ها افزایش پیدا بکند در اینجا نبوده. یا متأسفانه باز هم اگر گفتم گریه کنی چیزی می گویند، بخندی چیزی می گویند، به من گفتند دوره گردی در استان ها. اگر من به استان ها می روم آیا شما نمی گویید سرمایه اجتماعی پایین آمده، اعتماد پایین آمده، یک وزیر می رود داخل یک سیاه چادر، داخل یک روستا می رود آیا این حسن است یا قبح است؟
یا درمورد دیگری دوستان درمورد نرخ بیکاری صحبت کردند، من بیش از همه می دانم که جوانان و تحصیل کرده ها بیش از 25 درصد نرخ بیکاری دارند. من سوال می کنم که آیا بیکاری محصول این وزارتخانه است؟ اول این سوال را باز بکنم بیکاری محصول سیاست های کلان پولی و مالی است که همه ما و شما با هم تصمیم می گیریم. بیکاری محصول سیاست های تولیدی است، یک بحث آن سیاست های بازار کار است که به من مرتبط است. هیچ بند قانونی در این نبود که من مسئولیتی در بیکاری دارم، ولی خودم را وزیر بیکاران نامیدم. احساس کردم که مقام معظم رهبری تمایل دارند کسی پرچم بیکاری را در دولت بالا ببرد و من داوطلبانه این را پذیرفتم و در عرایضم خواهم گفت که اتفاقا آنچه که امروز هم در همین حوزه دارد رخ می دهد ناشی از سیاست ها و برنامه های ما بوده. اگر امروز آب باریکه ای هم در اشتغال هست ناشی از تلاش ها و سیاست ها و برنامه های ما بوده. اگر عملکردی بوده ناشی از سیاست ها و برنامه های ما بوده.
من واقعا از اینکه همین موارد استیضاح در دوره قبل هم همین موارد مطرح بود و امروز ناچار شدم وقت شما عزیزان را بگیرم و براساس همان مطالب نکاتی را عرض بکنم از شما پوزش می خواهم، اما ناچارم مطالبی مطرح شد که من خدمتتان در اینجا عرض بکنم. نمایندگان محترم مطالبی را فرمودند، 13 نماینده ای که صحبت کردند مطالبی فرمودند، من می گذارم دو نماینده دیگر هم مطالب خود را گفتند یک جا به اینجا پاسخ خواهم داد، اما فقط درمورد سوال جناب آقای نوروزی عرض می کنم به خدا پناه ببریم، چیزی تحقیق نکرده در تریبون ها نگوییم. آقای نوروزی! شما تیمی را بگذارید، اگر چنین چیزی که گفتید صحت داشت والله، بالله، تالله یک روز در این وزارتخانه نمی مانم. خودم از این وزارتخانه می روم، هرکس با فساد مبارزه کرد، در تاریخ مبارزه با فساد بوده به او انگ می زنند، می روند نقطه چین در می آورند می گویند آنجا زمان دولت قبل شما فلان کار را می کردید، آن را می آورند تعمیم می دهند. فساد و شفافیت دو تا دشمن دارد نمایندگان پاک، صادق! بدانید فساد دو تا دشمن دارد: یک، عدم شفافیت و شلوغ کردن و سیاسی کردن مبارزه با فساد. این دو دشمن مبارزه با فساد هستند. هرکسی می خواهد کار بکند آنقدر فضا را مشوش می کنند که کسی نتواند حرکتی بکند و من از مجلس خواهش می کنم فساد را نگذاریم سیاسی بشود، مبارزه با فساد یک امر اخلاقی است و هم هاله ابهام ایجاد نکنیم.
از یک روحانی بزرگ انتظار داشتم این گروهی را می گذاشت قابل تحقیق بود، تحقیق می کرد بعد بیان می شد. این آقای تقی زاده در اینجا هیچ نسبتی به ما ندارند، نه می شناسم و نه کسان ایشان را می شناسم و انتظار من این بود که اینجا به عدالت این مطالب بیان بشود.
من بقیه موارد نمایندگان را در قسمت دوم سخنان خودم خواهم گذاشت. من اجازه می خواهم که این قسمت از صحبت های خودم را تمام بکنم و به دو نماینده موافقم بسپارم صحبت بکنند، چون به دلیل گلویم الان نمی توانم ادامه بدهم. ان شاءالله در قسمت بعد بقیه مطالب و ابهامات نمایندگان محترم را پاسخ خواهم داد، فقط یک جمله دیگر بار دیگر بگویم نمایندگان محترم، خانم ها و آقایانی که از مردم رأی گرفتید و به مردم وفادار هستید و می گویید برای مردم هست، من خواهش می کنم آنچه که تصمیم می گیرید انصاف شما برای قضاوتی باشد که امروز در اینجا گفته شد. من با کدام مقیاس اندازه گیری شدم؟ من خواهش می کنم این را در نظر بگیرید و اینکه حیثیت مجلس را گره بزنیم، مجلس باید یکی را بیندازد آبرودار بشود، خدا آبروی شما را حفظ می کند، به انصاف عمل بکنید. والسلام علیکم و رحمه الله

رئیس-آقای دکتر ربیعی! خیلی ممنون، ظاهرا به دو نفر وقت دادند، آقای یوسف نژاد بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای وزیر حدود 25 دقیقه صحبت کردند، جناب آقای خدری و آقای پزشکیان از جانب وزارتخانه معرفی شدند که در خدمت جناب آقای خدری هستیم، بفرمایید.
عبدالحمید خدری{بوشهر، گناوه و دیلم}-بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام، ادب و احترام دارم خدمت ملت شریف ایران و همکاران محترم.
فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش
گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش
دلربایی همه آن نیست که عاشق بکشند
خواجه آن است که باشد غم خدمتکارش
همکاران عزیز، خواهران و برادران محترم، وکلا و امنای ملت، نمایندگان شریف! امروز ملت بزرگ و فرهیخته ایران اسلامی نظاره گر تصمیم خردمندانه ما نمایندگان است. من از جایگاه مجلس با شما سخن می گویم، مفهوم استیضاح را به خوبی می دانیم و حق همه نمایندگان است، اما کسانی که امروز با جوسازی و سم پاشی جایگاه، شأن و حیثیت مجلس را به عدم رأی اعتماد به آقای ربیعی گره زده اند، کاری خلاف اخلاق انجام دادند. من امروز از هیأت رئیسه محترم گلایه مند هستم. استیضاح جناب آقای ربیعی بدون تشریفات قانونی و طی تشریفات که امروز منجر به تذکر آیین نامه ای من شد که به تبع آن جلسه غیرعلنی برگزار شد، جناب آقای دکتر لاریجانی! مجلس 69 حقوقدان دارد، قضات در مجلس حضور دارند.
رئیس-آقای خدری! من خواهش می کنم این بحث را باز نکنید، دوباره اینجا مخالف و موافق صحبت می کنند. شما این را گفتید ما هم جواب دادیم بروید وارد موضوع بشوید.
خدری-جواب شما قانع کننده نبود.
رئیس-ما در هیأت رئیسه بحث کردیم به این نظر رسیدیم که کاملا مسیر قانونی طی شده.
خدری-من حاضر هستم در مرعی و منظر مردم اثبات بکنم که امروز این استیضاح خلاف قانون است. ( رئیس-وارد بحث اصلی استیضاح بشوید ) هیأت رئیسه به آن سوگندی که یاد کرده اند عمل نکرده اند.

رئیس-ما حتما به سوگندمان عمل کردیم و واقعا همین ایراد شما را دو ساعت ما در هیأت رئیسه بحث کردیم و استدلال داشتیم، چرا این را دوباره ادامه می دهید؟
خدری-من به شما می گویم، من بحثی ندارم، اما این را از باب اینکه حضرت عالی فردی متشرع و متعهد هستید، برای نقض این سوگند قطعا کفاره این را پرداخت کنید. عزیزان! انتظار ما این است که امروز نمایندگان محترم ما در مرعی و منظر خداوند سخن می گوییم، دوستان را یاد آوری می کنم و خودم را به آیه شریفه الم یعلم بأن الله یری عزیزان! صریح قرآن است که خداوند ناظر بر اعمال و رفتار و کردار ما هست. چه کسی گفته که امروز حیثیت و جایگاه مجلس حفظ می شود در صورتی که ما به آقای ربیعی رأی اعتماد ندهیم؟ چه کسی این استدلال را کرده؟ اتفاقا جایگاه و شأن مجلس زمانی حفظ می شود که تصمیمات ما همچنان براساس خرد و منطق و عقل باشد. خانم چنارانی همکار محترم، عزیزان! امروز اگر من از رادیو این اظهارات بعضی از دوستانم را گوش می گرفتم برداشت می کردم که این استیضاح، استیضاح رئیس جمهور است، نه وزیر. تمام مشکلات کشور را امروز ما همکاران چه ساده فقط و فقط به یک وزیر نسبت می دهیم. متأسفانه امروز مشکلاتی که در کشور هست و دامن گیر جامعه ما است حاصل مسائل اقتصادی است. افزایش قیمت دلار بر فضای اقتصادی کشور اثر گذاشته است، آیا آقای ربیعی مقصر است؟ آقای خادمی همکار محترم، دوست و برادر عزیزم! شما فرمودید ما وزیر می خواهیم، کارگر نمی خواهیم، اما من امروز از این تریبون خانه ملت به شما امنای ملت عرض می کنم ما وزیری می خواهیم که کارگر بوده باشد و درد کارگر را بفهمد. آقای خادمی! ما وزیری می خواهیم که درد کارگر را لمس کرده است و خود از جامعه کارگری بوده است. ما کارگر می خواهیم، ما از جامعه ارباب و رعیتی بیزاریم. اگر امروز ربیعی در نشست های کارگری حضور پیدا می کند چون کارگر بوده است، اگر ربیعی هفته ای سه شب در اتاق کارش می خوابد چون درد کارگران را فهمیده است. اگر امروز ربیعی دستان پینه بسته کارگران و صدای کارگر را می شنود چون کارگر بوده است. شما از کجا می گویید ما کارگر نمی خواهیم؟
اگر ربیعی استان به استان، شهرستان به شهرستان و روستا به روستا در تعطیلات با مردم نشست دارد و در جمع مردم حضور پیدا می کند چون از طیف کارگر بوده است. آقای خادمی، دوست عزیزم! فرمودید که ربیعی زیرساخت های اشتغال را فراهم نکرده است. شما خوب می دانید و به نیکی آگاه هستید به عنوان وکیل و نماینده مردم وضعیت بهره بالای بانکی، قانون پیچیده امور مالیاتی، قانون پیچیده کار و تأمین اجتماعی، واردات بی رویه کالا، نبود بازار خارجی و داخلی برای کالاهای ایرانی. شما انتظار دارید با این همه کمبودها و نواقص آقای ربیعی زیرساخت های اشتغال را فراهم کند؟ این خلاف انصاف، وجدان و عدالت است.
همکاران عزیز! از 18 صندوق بازنشستگی کشور یک صندوق قانون دارد، بقیه صندوق ها قانونمند نیستند و فاقد قانون هستند، به وزیر چه ارتباطی دارد؟ آقایی که فرمودید، حرمت امامزاده را شکستیم! حرمت امامزاده را چه کسی شکست؟ مجلس در عین آرامش دستور کار خود را مبنی بر استیضاح وزیر قرائت کرد. ما در یک تذکر آیین نامه ای که براساس آیین نامه داخلی مجلس هست تذکری را به هیأت رئیسه دادیم و جناب رئیس جلسه، جناب آقای دکتر لاریجانی توضیح دادند. در ادامه جلسه چه کسی حرمت مجلس را شکست؟ چه کسی حرمت امامزاده را شکست؟ چه کسانی قرار بود صحبت بکنند و نکردند؟
آقایی که فرمودی و خیلی تهمت ها و افتراها را برخلاف آنچه که آموزه های دینی ما است اینجا بیان کردی! کدام منطق، کدام آموزه های دینی به یک مسلمان اجازه می دهد بدون اثبات هیچ جرمی در یک تریبونی که در مرعی و منظر 80 میلیون ملت بزرگ است اینگونه به افراد تهمت بزند؟ همکار عزیز! به خوبی می دانید که در آموزه های دینی ما حرمت مومن به حرمت کعبه تشبیه شده است. کدامیک از این مواردی که از پشت این تریبون خانه ملت اشاره کردید در یک مرجع قضائی اثبات شده است؟
عزیزان! ما باید در مرعی و منظر خداوند و در روزی که یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم جوابگوی این اظهارات، گفتار، رفتار و کردار باشیم. آقای عزیز و همکار محترم! من هم فرزند عشایر و روستا هستم، در کدام چادر عشایری می شود 900 میلیون تومان هزینه شام داد؟ با کدام عقل سازگاری دارد؟ در همین تریبون ابعاد این چادر را برای ما بیان بکنید. لطفا بیان بکنید 17 نوع غذا در یک چادر عشایری برای روستاییان چگونه امکان پذیر است؟ همکار محترم! خوب است من هم اشاره کنم چون گزینه مدیرکلی شما در کمیته انتصابات رأی نیاورده است اینگونه برآشفته شده اید؟ درست نیست. آقایی که دم از شنیده ها زدید، همکار محترمی که فرمودید من شنیدم که نمایندگان گفتند فضای مجلس به نفع آقای ربیعی است و به نفع استیضاح نیست! تو شنیدی، اما من هم شنیده هایم را بیان می کنم. من هم شنیدم که یکی از دوستان ما در گوش یکی از دوستان دیگر گفت فضای مجلس مخالف استیضاح است، من هم شنیدم. من هم شنیدم که یکی از همکاران به من گفت اگر فکر دی ماه 98 برای تأیید صلاحیت هستید پشت این تریبون صحبت نکن، من هم شنیدم. به چه جرمی؟ اما بیان نمی کنم. دم از شنیده ها نزنید.
عزیزان! آقای ربیعی به اتفاق همه دوستان و همکاران فردی بدون تکلف، متواضع، پاکدست، صادق است که شبانه روز انرژی می گذارد. به تمام نمایندگان حرمت می گذارد. انتظار ما این بود که به آقای ربیعی کمک کنیم، هیچ کس منکر این نیست که در مجموعه عریض و طویل آقای ربیعی قطعا نواقص و کمبود هایی وجود دارد. ما باید کمک کنیم ان شاءالله این وزیر انقلابی که قبل از انقلاب، بعد از انقلاب خالصانه و متواضعانه برای این انقلاب هزینه شده است بتواند بر مسند این وزارتخانه ( یوسف نژاد-متشکرم، وقت تان تمام است ) ان شاءالله همچنان باقی بماند.
خدایا! چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
رئیس-آقای خدری متشکریم، نفر بعدی را بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-جناب آقای مسعود پزشکیان بفرمایید.

رئیس-آقای پزشکیان بفرمایید. ( گودرزی-آقای رئیس! 79 داریم ) چیزی به شما نگفتند، اسم شما را آوردند؟ حالا پاسخ که شما نکته ای گفتید ایشان هم پاسخ دادند. حالا اجازه بدهید من متن را ببینم، بعد به شما عرض می کنم. آقای پزشکیان بفرمایید.
مسعود پزشکیان{تبریز، آذرشهر و اسکو}-بسم الله الرحمن الرحیم
اوصیکما بتقوی الله و الا تبغیا الدنیا و ان بغتکما و لا تأسفا علی شیء منها زوی عنکما قولا بالحق و اعملا للاجر کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا.
من قرار نبود صحبت کنم و قبلا هم گفته بودم، تصمیم هم نداشتم حرف بزنم، همین الان از صبح که این وضع و این جو را دیدم و این بحث هایی را که نسبت به مجلس بعضی از عزیزان حالا دانسته یا ندانسته طرح کردند احساس کردم باید بیایم از تمامیت مجلس و نماینده ها دفاع کنم. این که ما بیاییم اینجا بگوییم نماینده ها رفتند لابی کردند و پول گرفتند و این کار را کردند به چه کسی داریم بی احترامی می کنیم؟ چه کسی را داریم زیر سوال می بریم؟ یعنی اگر بنده به آقای ربیعی رأی بدهم، چون الان جو راه انداختند که اگر رأی ندهیم حیثیت مجلس از بین می رود. حیثیت مجلس زمانی از بین می رود که با جو و فشار بخواهد رأی بدهد، یا مثبت رأی بدهد یا منفی رأی بدهد. به حق باید رأی داد نه با جوسازی و انگ زدن و تهمت زدن و افترا به همدیگر. کدام نماینده رفته پول گرفته؟ آن آدم هایی که می گویند پول گرفته، آن نماینده را ثابت کنند باید از مجلس اخراجش کنند. این حرف را از تریبون مجلس و از پشت مجلس گفتن و خوراک یک عده رسانه ها قرار دادن انصاف نیست. کسی پول نگرفته، کسی باج نگرفته که بخواهد به یکی رأی بدهد یا رأی ندهد. بنده به آقای ربیعی رأی می دهم، نه به خاطر اینکه عیب یا مشکل ندارد، بحث دیگر است. یک شاخص دارم، دنبال دنیا، قدرت و پول هم نبودم و نیستم و نخواهم بود.
این حرف ها را بهتر است به همدیگر نچسبانیم. الان آقای تقی زاده آمد به من گفت پسر من پسر آقای دکتر ربیعی را نمی شناسد. می گویند این دو با هم جوین ( join ) شدند شرکت تشکیل دادند، در دبی هم چه زدند. تهمت را نباید از پشت تریبون گفت، ما مسلمان هستیم. لیس بین الحق و الباطل الا اربع اصابع فسئل عن معنی قوله هذا فجمع اصابعه و وضعها بین عینه و اذنه ثم قال الحق ان تقول رأیت و الباطل ان تقول سمعت حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست. می گویند چهار انگشت یعنی چه؟ حضرت علی ( علیه السلام ) انگشت هایش را جمع می کند جلوی چشم و گوشش می فرماید حق می گوید دیدم، باطل می گوید شنیدم. ما براساس شنیده ها می خواهیم رأی بدهیم؟ چون گفتند، چون در فضاهای مجازی قبلا هم یکسری از این برادرهای ما در فضای مجازی پخش کرده بودند فلانی چون فلان کار را کرده فلان کاره است. ما مسلمان هستیم، ما به خدا و عاقبت اعتقاد داریم، چرا به همدیگر تهمت بزنیم؟ حرف پشت تریبون گفته بشود، دلایل آورده بشود، اگر واقعا حق است و باید رأی نیاورد، رأی نیاورد، اگر حق نیست توانست جواب بدهد، منصفانه جواب می دهیم. نه اینکه الان بگویند اگر رأی ندهید اعتبار مجلس از بین می رود و بعد هم بگوییم یک عده برای اینکه این کار کردند پول گرفته بودند.
زندگی من معلوم است، زندگی خیلی از نماینده ها هم معلوم است. بیایند نگاه کنند ما اگر دنبال پول و قدرت و مقام بودیم که خفه می شدیم خیلی حرف ها را نمی زدیم. کار خودمان را می کردیم کلی هم پول درمی آوردیم، این حرف ها چیست از پشت تریبون می زنیم؟ در نتیجه فقط برای اینکه یک شاخص بگویم برای وزیر تعاون، کار و رفاه برای من کافی است. من وزیر بودم، هر سال در دولت آقای خاتمی جلوی وزارت کار تظاهرات و اعتصابات کارگری بود. برگردید نگاه کنید، هر سال در دولت آقای احمدی نژاد در جلوی وزارت کار اعتصاب کارگری بود. بود یا نبود؟ پنج سال است، آقای دکتر وزیر است، با همه عیب هایی که می گویید و درست هم هست. مشکل کارگری را در این مملکت حل کرده یا نکرده؟ در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و در این اوضاع و احوال ارز و دلار و گرانی و هزار تا مشکلات دیگر کارگرهای ما الان می آیند می گویند ما این را قبول داریم. گریه کرده قبول، وزیری که برای مردم گریه می کند بد است؟ بیاید قیافه بگیرد؟ اگر قیافه بگیرد و تحویل نگیرد خوب است؟ قیافه نمی گیرد می آید تحویل می گیرد می گویند تو چرا گریه کردی، می آید قیافه می گیرد می گویند چرا قیافه می گیری، چکار کنیم؟ من معتقد هستم وزیر ما، نماینده ما، مسئولین ما باید با مردم باشند، اقلا اگر نتوانستند مشکلش را حل کنند برایش گریه کنند. اقلا برایش گریه کنند، ما نتوانستیم مشکلات این مملکت را حل کنیم، ما نتوانستیم حل کنیم، همه ما با هم، اقلا جواب مردم را با زبان خوش بدهیم، اقلا تحویلشان بگیریم، اقلا احترام بگذاریم.
یکی این کار را می کند، حالا آن یکی کار را نمی تواند بکند. نمی تواند بکند ما پول دادیم این نکرده، ما اعتبار گذاشتیم این نکرده؟ از این طرف پول و امکانات نمی دهیم از این طرف سوال می کنیم. در نتیجه بحث من این است من معتقدم حق را لا تبغیا الدنیا و ن بغتکما می گوید دنبال دنیا راه نیفت، دنیا دنبالت راه بیفتد. من را استیضاح می کردند دفتر و دستکم را از وزارتخانه برداشتم که دوباره به وزارتخانه برنگردم. من نمی خواهم وزیر بشوم، ولی حق را، الان می گفتند شما نایب رئیس هستی آنجا نروی حرف بزنی، گفتم می روم حرف می زنم و از آنچه که می فهمم دفاع می کنم. حالا چه کسی خوشش بیاید، چه کسی بدش بیاید. بنده از هیچ جناح و دسته ای هم بدون حق دفاع نکردم، درک من این بوده، اگر درک کردم دفاع کردم، اگر درک نکردم دفاع نکردم. این را می فهمم. در وضعیتی که مشکلات دیگر هم هست بنده مشکلات موجود را رد نمی کنم. آدمی که می تواند برود بنشیند صحبت کند، کنار بیاید، حل بکند این را به هم زدن و یک نفر دیگر را آوردن به نظر بنده الان در یک چنین وضعیت اقتصادی کشور به نفع مملکت نیست. نظر من است، ولی اگر من رأی ندادم کسی ادعا نکند که من پولی گرفتم یا وامی گرفتم یا دینی به این آقا داشتم به خاطر این رفتم این کار را کردم. این بی انصافی است، هر نماینده ای، هر کسی و یا هر خبرنگار رسانه ای این حرف را بخواهد بزند. بی انصافی است، نامردی است، غیرحق است، غیرعادلانه است، به پیر و پیغمبر هیچ ارتباطی با این بحث ها ندارد، این حرف ها چیست داریم می زنیم. من این نظر را دارم شما یک نظر دیگر، اشکال ندارد نظر شما است. یعنی این مشکل ما است، بنده معتقدم ان شاءالله امروز بالاخره آقای دکتر هم نظراتشان را گفتند، آن بحثی هم که حاج آقا نوروزی فرمودند اینطور است اینها اعلام کردند اینطور نیست، خداوکیلی به ایشان تهمت زدند. آخر این انصاف است؟ من وزیر بودم می گفتند بچه های تو دو نفرشان خارج است، دختر شما هم BMW سوار می شود. اصلا بچه های من هیچ روی خارج ندیدند، آن موقع ماشین هم نداشتند. کجا BMW سوار شدند، کجا اینها دارند خارج درس می خوانند؟ انصاف هم خوب چیزی است، چه کسی از من سوال کرد؟ آقای مهندس عبدالعلی زاده ای که من را می شناخت، همشهری من بود، باور کرده بود بچه های من خارجند، باور کرده بود بچه های من ماشین 400 میلیونی سوار می شوند. به پیر و پیغمبر بچه های من ماشین وزارتخانه هم سوار نمی شدند، زندگی بچه های من معلوم است، هرکس می خواهد بیاید نگاه کند. تهمت و افترا نزنیم، حرفمان را بزنیم. این بحث های دیگر که مثلا مجلس رفتند و لابی کردند. کار نماینده است می آید توجیه می کند، می گوید به این دلیل و به این دلیل به من رأی بدهید. این گفتن یعنی مثلا چکار کردند؟ نگوید من حقم؟
من بیشتر از این وقت شما را نمی گیرم ( رئیس-خیلی تشکر می کنم ) بنده معتقدم نمایندگان محترم براساس انصاف و حق نظر بدهند، اعتبار و عزت مجلس به این است که به حق رأی بدهد نه به فشار و جبر. والسلام

رئیس-آقای پزشکیان خیلی ممنون، آقای یوسف نژاد بفرمایید دو نفر دیگر صحبت دارند.
دبیر{یوسف نژاد}-از وقت آقای وزیر 30 دقیقه باقی مانده که آخر صحبت می کند. الان توضیحات تکمیلی استیضاح کنندگان هست که جناب آقای اکبر رنجبرزاده 15 دقیقه وقت دارند صبحت کنند، بفرمایید.

رئیس-دوستان بفرمایید در صندلی هایتان مستقر باشید، عزیزانی که این جلو ایستاده اند بفرمایید. تجمع نکنید چون می خواهیم بحث را ادامه بدهیم. آقای رنجبرزاده بفرمایید.
اکبر رنجبرزاده{اسدآباد}-بسم الله الرحمن الرحیم
با درود و سلام به پیشگاه مقدس آقا امام زمان، ارواح طیبه شهیدان و امام شهیدان. تشکر، سپاس و قدردانی از همه نمایندگان عزیز و به ویژه همکاران عزیزم که در موافقت با استیضاح صحبت کردند و دوستانی که در مخالفت و همینطور وزیر محترمی که گوش دادند.
بنده به عنوان استیضاح کنندگان اولیه این استیضاح نبودم و تصمیم به استیضاح هم نداشتم، اما در روزهای اخیر اتفاقاتی افتاد، اخباری به هیأت رئیسه واصل شد که بنده بر خود تکلیف دانستم که استیضاح را امضا کنم و دیروز هم به همکاران در هیأت رئیسه هم عرض کردم که اسم بنده را اعلام نکنید تا فردا متوجه امضایی که بنده در استیضاح داشتم بشوند. چرا؟جناب آقای وزیر! ماندگاری در وزارت به چه قیمتی؟ مجلس خانه ملت است، امید ملت ایران مجلس شورای اسلامی است. قداست و پاکی دارد، چرا روزنه های فساد را به سمت مجلس هدایت می کنید؟ زیرمجموعه شما مسائل و مباحثی را مطرح کردند مستند که شما مسیری می روید که نمایندگان ملت را به چالش فساد ببرید و این ظلم به خانه ملت است. نکنید، امیر مومنان فرموده است که کسی از شما طلب پست کرد خاک به رو و صورت او بپاشید. مگر مسئولیت چیست؟ مسئولیت چیست که اینقدر باید تلاش کنیم به هر قیمتی بمانیم؟
وزیر محترم نفت کمک هایی گاها به حوزه های انتخابیه می کنند، به فقرا، به ضعفا. همه نمایندگان در جریان هستند، در زمانی که استیضاح وزیر نفت مطرح می شود همه را می بندند. درود بر چنین وزیری، نه به خاطر مسائل دیگر، عرض می کنم به خاطر اینکه شرف و حیثیت دولت بسیار بالاتر از این زد و بندهایی است که شما مرتکب آن می شوید.
و اما دوستان عزیز، فرهیختگان مجلس شورای اسلامی! اگر ما امروز آمده ایم بگوییم جناب آقای ربیعی شما نباشید، براساس مستنداتی است که خدمت عزیزان عرض می کنم، براساس اعلام سالنامه آمار سازمان تأمین اجتماعی در پایان سال 95، 9 میلیون و 408 هزار و 19 نفر به صورت اجباری بیمه شدند، یعنی کار واقعی. در پایان سال 96، 9 میلیون و 631 هزار و 203 نفر، یعنی اینکه تعداد 220 ، 230 هزار نفر در عرض 9 ماه و در پایان سال 96 حدودا کمتر از 300 هزار شغل واقعی ایجاد شده است. هدفگذاری ما در مجلس، در قانون برنامه ششم حدود 1 میلیون شغل تعهد کردید، 30 درصد آن اجرایی شده است. ما درد مردم را داریم، ما رنج مردم را احساس می کنیم. مردم ما امروز محروم و مظلومند، شما که از قشر فقرا خود را می نامید لازم است که در حوزه ها سرکشی کنید، لازم است وقت را به حوزه ها ببرید، ولی اتاق فکر شما اولویت بر حضور شما در جمع های کارگری دارد. این مهم تر است، اتاق های فکر شما باید منجر به ایجاد برنامه های اشتغالزا در کشور بشود که نشده است. آمار این را به ما می گوید، سالنامه خود شما این را به ما می گوید. دو ساعت کار شغل نیست، آمار دو ساعت کار در هفته، مگر اینجا اروپا است؟ دو ساعت کار در ایران پول اسنپ، پول رفت و آمد و تردد کارگر به محل کار نمی شود. این است که ما نگران هستیم، همانطور که خود و عزیز دیگر فرمودند من وزیر بیکارانم ما نگران این هستیم که شما جامعه بیکاران را آنقدر رشد بدهید که واقعا وزیر بیکاران بشوید. دیگر کارگر و کارفرمایی در کشور وجود نداشته باشد. 30 درصد اشتغال و اقتصاد کشور در اختیار شما است، اگر بحران های اقتصادی را امروز شاهد هستیم بخش عمده آن مربوط به حیطه کاری شما است. چرا خود را مبرا و جدا می کنید؟ شما پاسخگوی اشتغال باید باشید که نیستید. می گویید من به کارگران سرکشی می کنم، من درد آنها را احساس می کنم، همه ما از فقرا هستیم. همه این نمایندگان ملت خاک پای فقرا را سرمه چشم خودشان می کنند. تک تک این عزیزان زجرکشیده اند. همه اینها دردمندند، کیست که نباشد؟ بنابراین ما از شما انتظار این را داریم اینجا اعلام می کردید شاخصه ها این بوده است، امروز این شده است، پنج سال گذشته چه بوده است، امروز چه شده است. نگفتید، آنچه که شما فرمودید در پاسخ اول این بود که پول و سرمایه بیشتر به من ندادند که کاری بکنم.
آقای وزیر! پول مساوی با اشتغال نیست. شما باید بهتر از من بدانید که از 15 آیتم موثر در ایجاد اشتغال آخرین آن پول است، برنامه، فکر، اندیشه و نظم اینها می تواند ایجاد اشتغال بکند که شما ندارید. شما می فرمایید من در دولت آژیر هستم، برای ایجاد اشتغال آژیر کشیدم. نمی خواهد در دولت آژیر بکشید، ما دولت را مقتدر می خواهیم. ما یاران دولت را توانمند جست و جو می کنیم، من به رئیس جمهور رأی ندادم، ولی دوست دارم رئیس جمهور بتواند با یاران قدرتمند و قوی و توانمند به ملت خدمت کند. من دغدغه دارم که شما اینها را ندارید و نباید باشید.
جناب آقای وزیر! شما سه تا طرح اشتغالزا داشتید، نظام استاد-شاگردی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، کدام آنها به مرحله اجرایی رسیده است؟ یکی از آن ها را دیوان عدالت اداری ابطال کرد، آن یکی در حال ابطال است. فارغ التحصیلان دانشگاهی 300 هزار نفر هدفگذاری بود که در محل کارها حضور پیدا کنند، نیست. عددهای آن به 1000 نفر نمی رسد، آن هم با ذلت و خواری برای نخبگان کشور با 200 تومان حقوق. اینها نگران کننده است، عزیزان و همکاران فرهیخته مجلس! من در پیشگاه شما عزیزان شرمنده هستم. همه شما جزء نخبگان هستید، من اطلاع دارم شما چقدر دغدغه کشور و ملت را دارید، ولی بیایید با خون شهیدان پیمان ببندیم نگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند. اینها موجب می شود دولت ضعیف بشود، دولت ضعیف بشود نظام ضعیف می شود. به دولت کمک کنیم، بیایید به دولت کمک کنیم. وزیران ناکارآمد روانه جاهای دیگر بشوند.
30 درصد منابع اقتصادی را در اختیار دارید چه کرده اید؟ عزیزان آیا می دانید سود حاصل از شستا، شرکت های سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در سال 92، 2600 میلیارد تومان بوده است؟ امروز در سال 95، 3000 میلیارد تومان، در سال 96، 2000 میلیارد تومان در بودجه و منابع درآمدی شما پیشنهاد شده است. وای بر ما که اگر به شما توجه بیشتری در نظارت هایمان نکنیم. ببینید! سال 92، 2600 میلیارد درآمد شستا، سال 96، 2000 تا کاهش پیدا کرده است. این یعنی گرفتاری، بحران، این یعنی شرکت ها و صندوق های وابسته به تأمین اجتماعی به خطر افتاده است.
جناب وزیر! آژیری که شما می کشید آژیر ورشکستگی صندوق های تأمین اجتماعی می باشد. نه شعار در دولت و آژیر برای اشتغال پوچ. جناب آقای وزیر! کل مصارف هزینه ای زیرمجموعه های شما 200 درصد در پنج سال اخیر رشد کرده است، مگر تورم ما از صددرصد بیشتر بوده در عرض پنج سال؟ پنج سال منتهی به امسال. چرا 200 درصد هزینه های شما بالا رفته است؟ منابع شما 88 هزار میلیارد، مصارف شما یک مقداری بیشتر. پس این درآمد از کجا باید بیاید که صندوق های ما، بازنشستگان ما و کارگران ما امید به چه داشته باشند؟ ندارند، گرفتار می شوند، ما امروز قلبمان به درد می آید برای کارگرانی که صدای آنها به جایی نمی رسد. صدای آنها از خانه ملت بلند می شود و شما باید پاسخگو باشید.
جناب آقای وزیر! صندوق های بیمه ای را تضعیف کردید، صندوق روستاییان عزیز که اعلام می کنید 30 هزار نفر بازنشسته شده اند بنده عملیاتی حضور پیدا کردم با تعداد کثیری مواجه شدم 10 سال به بالا بازنشسته شان نمی کنند. واقعی نیست، آمار شما کذایی است. ما این را می بینیم، برای چه کسی می گویید؟ همه اینهایی که دارید می بینید وقتی که می روند در حوزه های انتخابیه برمی گردند با چهره های سوخته، با گرد و خاک نشسته بر تمام وجودشان. اینها بلد هستند، اینها می دانند، اینها مردمی هستند.
سند ملی کار شایسته در برنامه ششم را چه کردید؟ چرا شما برای این موضوع اقدامی انجام ندادید؟ این در قانون برنامه است، شما برای این موضوع کوتاهی کردید.
خدمت عزیزان عرض کنم تضعیف گفتمان سه جانبه گرایی و عدم جلب مشارکت ها و تشکل های کارگری. کارگر آن نیست که من یا شما دست روی سرش بکشیم. تشکل های کارگری را امروز شما به حاشیه راندید و محلی از اعراب ندارند، این را می دانید؟ آنها کارگر هستند، اصناف کارگری آنها چه جوابی دارند؟ همه آنها مخالف شما هستند. می آیند به ما اعلام می کنند، ما مطلع هستیم، ما آشنا هستیم، ما آگاه هستیم، نمایندگان ملت بیدارند و شما باید پاسخگو باشید.
در اقتصاد مقاومتی می گویید به من ربطی ندارد، یعنی چه؟ 30 درصد اقتصاد کشور در اختیار شما است می گویید به من ربطی ندارد، پس به کجا ربط دارد؟ بنده یک روز به شما عرض کردم، حالا یا تهران بود یا استان بود، عرض کردم که جناب آقای وزیر! شما متولی اشتغال هستید، همه وزارتخانه ها باید از شما تبعیت کنند. شما برنامه باید برای دیگر وزارتخانه ها داشته باشید. اینها را ( یوسف نژاد-خیلی متشکرم، جناب آقای رنجبرزاده وقت شما تمام شده ) تنبیه کنید، اگر چنانچه در مسیر برنامه اشتغالزایی شما کار نمی کنند. متأسفانه وقت تمام شد و صحبت های من ماند، عزیزان و همکاران عزیزم! اگر تن صدای من بالا رفت عذرخواهی می کنم. من شرمنده همه همکارانم هستم، واقعا تمایل به صحبت نداشتم، مخالف بودم ولی تمایل به صحبت نداشتم. مجبور شدم برای حرکت های روزهای اخیر که دقایقی مصدع اوقات شما عزیزان بشوم، سپاسگزارم.

رئیس-خیلی ممنون جناب آقای رنجبرزاده، نفر بعد را بفرمایید.
دبیر{یوسف نژاد}-نفر بعد جناب آقای محمدرضا پورابراهیمی هستند، بفرمایید.
دبیر{امیرآبادی فراهانی}-آقای رئیس! اجازه بفرمایید ما میهمانان را هم قرائت بکنیم، یکی، دو تا هم اعلام وصول داریم.
رئیس-میهمانان را هم بفرمایید.
دبیر{امیرآبادی فراهانی}-میهمانان جلسه علنی امروز عبارتند از:
-جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان های نیشابور و فیروزه استان خراسان رضوی میهمانان سرکار خانم چنارانی نماینده محترم نیشابور و فیروزه هستند.
-جمعی از کارکنان روزنامه ابتکار میهمانان جناب آقای دکتر وکیلی نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هستند.

4-اعلام وصول 3 فقره طرح
دبیر{امیرآبادی فراهانی}-طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری.
-طرح اصلاح بند ه تبصره 5 قانون بودجه سال 97.
-طرح استفساریه بند 7 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور اعلام وصول می شوند. ( ادامه بررسی استیضاح آقای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی )
محمدرضا پورابراهیمی داورانی{کرمان و راور}-
بسم الله الرحمن الرحیم-الحمدلله رب العالمین
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
من امروز می خواهم چند نکته عرض بکنم. خواهش می کنم همکاران عنایت بکنند. مطالبی که امروز از صبح مطرح شد و پایان وقت جلسه استیضاح هست و من به دلیل اهمیت موضوع و تکلیفی که بر خودم احساس کردم در موضوع مسائل مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاقه مند هستم چند نکته ای خدمت شما بزرگواران مطرح کنم.
اولین نکته تذکر من به هیأت رئیسه محترم هست در قبل از جلسه دوم که ما شروع کردیم، در جلسه اول و ساعت اولیه متأسفانه شاهد یک ساماندهی بودیم که از ابتدای صبح تعدادی از افراد آمده بودند و یک شرایطی را ایجاد کردند که اصلا اجازه ندادند کسی بیاید صحبت بکند. آقای دکتر لاریجانی! این تذکر بر هیأت رئیسه وارد است که باید نظم و شرایط جلسه را طوری اداره بکند که نمایندگان بتوانند صحبت خود را بکنند، فضایی فراهم کردند که متأسفانه امکان صحبت فراهم نمی شود. من در جلسه قبل که در مخالفت با آقای دکتر ربیعی صحبت کردم ایشان را به عنوان خدای لابی مطرح کردم. رفتند در جاهای مختلف این مبحث را مطرح کردند، امروز استناد بنده این است که ایشان زمین و زمان را به تنگ آورده است که در وزارت بماند. تمام عوامل داخلی و بیرونی، جریان های مختلف دیروز در سالن غذاخوری یک طیف های عظیمی از جریان های کارگری خاص آمدند حضور پیدا کردند، دانه دانه با نماینده ها صحبت می کنند، این چه وضعی است؟ چرا نمی گذارید مجلس آزاد تصمیم بگیرد، بدون این فشارها. مگر ما می توانیم این شرایط را تحمل کنیم؟ آقای دکتر جهانگیری رفتند، ای کاش اینجا بودند من صحبت هایی با ایشان هم داشتم. آمدند یک مسیری فراهم کردند که اصلا استیضاح مطرح و بیان نشود. ای کاش آقای رئیس جمهور آقای ربیعی را به جای وزیر امور خارجه می گذاشتند که این حد توان لابی گری دارند حتما برجام را در لابی گری خود حل می کردند. من مطمئن بودم همه را سر خط می کردند. این فضایی که فراهم شده قابل قبول نیست، این نکته اول.
نکته بعدی، مهم ترین موضوعی که می خواهم مطرح کنم مسائل اقتصادی است. بعضی از دوستان آمدند گفتند چرا موضوعات مباحث اقتصادی را مطرح می کنید؟ عزیزان و بزرگواران! امروز شاکله تصمیمات اقتصادی کشور در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. من بارها عدد و رقم خدمت شما دادم، الان به شما گزارش می کنم. به اسم بیمه، تعاون و کار یک پوششی فراهم کردند، در ذیل آن محتوای اصلی بنگاه داری و کارهای کلان در اقتصاد کشور است. تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی امروز صبح آمدند با من صحبت کردند، نمی خواهم نام ببرم، آقای دکتر لاریجانی! ما هفته قبل در کمیسیون اقتصادی برای موضوع عدم ارائه ارز شرکت های پتروشیمی جلسه گذاشتیم، آقای دکتر سیدفرید موسوی در جلسه بودند و حضور داشتند یادشان است. شرکت های پتروشیمی که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند به دلیل عدم ارائه کامل ارزشان عامل اخلال در نظام اقتصادی شدند. ما باید یقه چه کسی را در مجلس بگیریم؟ بعضی ها فکر می کنند وزارت تعاون فقط وزارت تعاون است، روابط کارگری است، حوزه تأمین اجتماعی است، اما همه می دانند، من آمار می دهم 327 شرکت زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی هستند، 187 شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری هستند. ده ها شرکت زیرمجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند. من نمونه هایی از اینها را خدمت شما می گویم بدانید چه وضعیت و شرایطی در شرایط کنونی کشور داریم. الان نمونه هایش را عرض می کنم. بزرگترین تولید کننده های داروی کشور که بیش از 50 درصد سهم دارو متعلق به مجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی است. بزرگترین شرکت های حمل و نقلی در حوزه های مختلف متعلق است، حالا می آیند ایراد می گیرند که در تایپ مربوط به استیضاح چرا واژه فلان در کشتی فلان مطرح شده، این توهین به نمایندگان مجلس است. آقای ربیعی! شما نباید اینطور با مجلس صحبت کنید و امروز بخش عظیمی از اقتصاد در اختیار شما است، نمونه هایش را عرض می کنم. عزیزان عنایت داشته باشند! همین شرکت هایی که درخصوص آنها نام برده شد من توضیح می دهم بدانید چه وضعیتی دارد.
الان در پتروشیمی ها 66 درصد شرکت پتروشیمی جم، 78 درصد پتروشیمی امیرکبیر، 49 درصد پالایش ستاره خلیج فارس که اخیرا به بهره برداری رسید، 95 درصد نفت پاسارگاد، بیش از 30 شرکت مهم در این حوزه بجز این شرکت ها متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اقتصاد کشور کجا است؟ چرا مردم کف خیابان می آیند؟ اشتغال مأموریت چه کسی است که الان خدمت شما توضیح می دهم ما چه وضعیتی داریم. همین چند روز قبل ما خدمت آقای رئیس جمهور درخصوص موضوعات عدم تعهدات بودیم.

رئیس-آقای پورابراهیمی! یک لحظه اجازه بدهید. چون ما چهار ساعت وقت جلسه داریم باید یک رأی گیری بکنیم که یک ساعتی ادامه بدهیم تا این بحث تمام بشود.
حضار 239 نفر، نمایندگان محترم نظرشان را راجع به اینکه یک ساعتی بحث را ادامه بدهیم اعلام بفرمایند که به بحث استیضاح برسیم تمام بشود. دوستان رأی بدهید که ان شاءالله یک ساعت ما تمدید کنیم و بحث استیضاح به اتمام برسد. جلسه علنی ما چهار ساعت باید باشد برای ادامه دادن آن یک رأی گیری لازم داریم تا بحث تمام بشود. دوستان در رأی گیری مشارکت بفرمایید. پایان رأی گیری را اعلام می کنم، تصویب شد. ببخشید! چون وقت داشت می گذشت، آقای پورابراهیمی بفرمایید.
پورابراهیمی داورانی-مطلب دوم درخصوص مباحث مربوط به اشتغال هست. همکاران! ما در قانون برنامه ششم توسعه تصویب کردیم که تعهداتی بر عهده دولت و مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد. در سال 96 براساس تکالیف قانونی قرار بود 8/0 درصد نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا بکند که متأسفانه براساس گزارش هایی که ارائه شده 4/0 درصد این نرخ افزایش پیدا کرده، نه تنها کاهش پیدا نکرده که افزایش پیدا کرده. 5/1 میلیارد دلار شما یادتان هست، همکاران! 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با اصرار دولت قرار شد ما بدهیم از طریق وزارت تعاون برای مشاغل جذب بشود. یک سال و خرده ای است این کار را معطل کردند. همین مقدار هم قرار بود منابع اضافه بشود، آماری که ما در حوزه اشتغال گرفتیم که امروز اولویت مردم است و باید تصمیمات اساسی در این بخش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام بشود 20 درصد نیست، این وضعیت نشان دهنده مأموریت هایی است که در این بخش اتفاق می افتد.
بخش سوم عدم تمکین به قانون است که من فکر می کنم در این حوزه بارها صحبت شده. آقای دکتر لاریجانی! من در سال 96 یک نامه خدمت حضرت عالی زدم، اینکه باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه جانبه گرایی در آن باشد. منابع این برای کیست؟ این منابع برای کارگرها و کارفرمایان است، 23 درصد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارگر است. دولت یک ریال برای سازمان در نظر نمی گیرد. اگر هم کاری انجام می دهد از محل تعهدات دولت است. در قانون آمده سه جانبه گرایی، یعنی باید کارگر باشد، کارفرما باید باشد، دولت هم باید باشد. الان یک جانبه گرایی مطلق است. من در سال 96 درخصوص اعتراض به این وضعیت یک نامه به آقای دکتر لاریجانی نوشتم، رئیس دفترشان آقای جعفری در پاسخ به این نامه من اشاره کردند. آقای دکتر عادل آذر! من متن را می خوانم: دیوان محاسبات به دلیل لغو برخی مصوبات قبلی اقدامات مصوبات سازمان و وزارت کار که خلاف قانون است را رسیدگی و با متخلفین برخورد کند. این نامه آقای دکتر لاریجانی در 5/6/96 است، در اختیارتان می گذارم. نامه بعدی که در ارتباط با عدم سه جانبه گرایی انجام شد نامه ای است که آقای لاریجانی به رئیس کمیسیون اصل 90 جناب آقای دکتر داود محمدی نوشته اند. در پاسخ به همین نامه، متن را می خوانم: به دلیل تخلفات صورت گرفته شما بررسی کنید و به مجلس گزارش دهید. این وضعیت تمکین وزارت به یک مجموعه است و بعد ما می بینیم به جای مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی، به جای کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، به جای کانون عالی شوراهای اسلامی کار، یک حزب سیاسی سردمدار جریان می شود که بیاید کنار آقای وزیر جناح کارگری را اداره کند. همه اینها را کنار زدند و یک مجموعه ای را ایجاد کردند که می خواهد تصمیم گیری کند.
بحث بعدی ما موضوع بحثی است که ما درخصوص تحقیق و تفحص داشتیم، عدم تمکین به قانون براساس موضوعاتی است که ما در بخش های تحقیق و تفحص داشتیم. همکاران! یک موضوعی را خدمت شما مطرح می کنم، براساس ضوابط و قانون سازمان تأمین اجتماعی و براساس ماده 14 اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی رئیس سازمان چهارساله است، وزیر می تواند آن را شش ماه تمدید کند. از پایان سال 96 تا امروز رئیس سازمان تأمین اجتماعی دارد خلاف قانون امضا می کند و احکام می زند که گزارش این به دیوان عدالت و مجموعه های دیگر ارسال شده است. اینها عدول از قانون کشور است.
موضوع بحث بعدی درخصوص تحقیق و تفحص است. از همکاران آمدند تعدادی تحقیق و تفحص از تخلفات اقتصادی صندوق بازنشستگی کشور تصویب کردند، این تحقیق و تفحصی که تصویب شد به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست کرد گزارش بدهند، موضوعات مختلفی بود، تخلفات سنگینی در حوزه صندوق بازنشستگی کشوری در طول سالهای اخیر انجام شده که من اطلاع می دهم بعضی از آنها را که اگر آقای دکتر پزشکیان گفتند همین طور بدون بررسی می آیند پشت تریبون حرف های عجیب می زنند، من توضیح می دهم، به آقای دکتر پزشکیان رفرنس می دهم، چون ایشان از نهج البلاغه گفتند، ایشان از کتاب الهی گفتند، ما حتما این مباحث را رفرنس می دهیم ایشان بروند بررسی کنند، در همین صحن هم جواب بدهند که حالا در آن بخش به توضیحات آقای دکتر پزشکیان خواهم رسید. اما در تحقیق و تفحص آمدیم این کار را کردیم، نامه نوشتیم، وزارت آمده نامه زده که تحقیق و تفحص تخلفات اقتصادی را از کمیسیون اقتصادی بگیرند و به جای دیگر بدهند، این نحوه رفتار است؟
موضوع بحث بعدی که بسیار مهم است موارد مربوط به سوءمدیریت است. سیاست های اشتباهی که در زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی أخذ شده، آقای ربیعی می فرمایند اینها را به ما تحویل داده اند. من سوال می کنم از زمانی که تحویل دادند که الان پنج سال است، آقای ربیعی! شما سازمان تأمین اجتماعی را چطوری تحویل گرفتید؟ امروز بدهکارترین سازمان، سازمان تأمین اجتماعی است. منابع عظیم 8000 میلیارد تومانی که سال گذشته با نرخ های 25 درصد از بانک ها گرفتید را ما داریم. آقای کامران تحقیق و تفحص روی همین موضوع زدند و به کمیسیون ما آمدند. این وضعیتی که امروز دارد اداره می شود چه وضعیتی است، چه شرایطی دارد؟ این حتما قابل بررسی است. ما بارها گفتیم افزایش تعرفه 35 درصدی پزشکان از جیب کارگران مظلوم با چه عنوانی باید انجام شود؟ چرا شما پذیرفتید؟ این هزینه ها را چه کسی باید بپردازد، در این شرایطی که ما امروز مشکلات عدیده کارگری داریم؟
لایحه دولت درخصوص تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آقایان، همکاران! خواهش می کنم چند لحظه گوش کنید. این لایحه ارائه شد، دولت درخصوص این لایحه مطالبی را مطرح کرد. البته مجلس با توجه به شرایط اقتصادی کشور تصمیم گرفت الان زمان لازم برای این کار نیست. اما سوال من از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است، لابی سنگین شما برای عدم رأی آوردن تفکیک وزارت تعاون برای چیست؟ شما که می گویید سازمان را جدا کنید، من حاضرم کار کنم. چرا حاضر نیستید بخش اقتصادی جدا شود؟ چون اصلی ترین موضوعی که عامل انگیزه برای ادامه فعالیت شما در این وزارتخانه شده بخش اقتصادی آن است. دولت پیشنهاد داد، چرا شما مخالف دولت عمل کردید؟ چرا مصاحبه پشت مصاحبه، پیامک پشت پیامک، اطلاع رسانی پشت اطلاع رسانی، برای اینکه این سازمان جدا نشود؟ وظیفه شما بود از لایحه دولت حمایت کنید. مجلس زمانش را لازم ندانست، گفت به یک زمان دیگر موکول می کنیم، الان رأی ندادیم، از آن جدا شد. حالا در زمان مقتضی بررسی می شود، در شرایط اقتصادی کسی نمی آید این موضوع را به این شکل بررسی کند. لذا در این خصوص همه عزیزان و بزرگواران این را لحاظ کنند که این شرایط، شرایط خاصی است.
اما درخصوص تخلفات و موضوعات مربوط به این مجموعه آقای دکتر پزشکیان! من خدمت شما عرض می کنم، شما آمدید از نهج البلاغه گفتید، صحبت کردید که به تقوا بگویید. آقای پزشکیان! شما تقوا را رعایت کردید؟ شما پشت تریبون صحبت کردید گفتید من مطمئنم، آیا شما مطمئنید در وزارت تعاون تخلفات اقتصادی روی نمی دهد؟ شما بررسی کردید؟ من امروز به شما نمایندگان اعلام می کنم، شما وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه را بفرستید درخصوص فرزندان آقای ربیعی که امروز می گویند اصلا فرزندان من در جریان هیچ چیزی نیستند، بروند بررسی کنند، پشت این تریبون به شما عرض می کنم، اگر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه درخصوص کارهای اقتصادی اینها پرونده عریض و طویلی که امروز مشکلات اساسی وزارتخانه است و این پدر را دچار بحران کرده به شما ارائه نکردند، آقای پزشکیان! شما آن روز اظهارنظر کنید. این طور که نمی شود تصمیم گرفت. چرا این طور از عدالت صحبت می کنید اما عین عدالت را در پشت تریبون مجلس ذبح می کنید؟ ما برای شما احترام قائل بودیم، از شما انتظار نداشتیم که شما بیایید پشت تریبون بگویید، شما بروید بررسی کنید. الان دوستان یک اسمی را به من دادند، همین الان می خواستم بیایم، من نمی خواستم این را بگویم، همکاران اصرار کردند من اسمش را ببرم. آقای پزشکیان! خانمی که به نام زهرا پزشکیان مسئول فاینانس شرکت پتروشیمی جم است چه ارتباطی با شما دارد؟ شما جواب بدهید. اینها اشکالی که ندارد. ببینید! من نمی خواستم این را بگویم، سوالم این است ارتباط دارند یا ندارند؟ ارتباط دارد بگویید ارتباط دارد، ارتباط ندارد بگویید ارتباط ندارد. من می گویم شما بررسی کنید.
من امروز به شما می گویم، خدایا تو شاهد باش، به عنوان یک نماینده و خدمتگزار مردم می گویم، من سالها در مجلس است، هیچ موضوع فردی با آقای وزیر نداشتم و نخواهم داشت. من از روز اول که ایشان معرفی شد مخالف بودم، چون جنس ایشان حوزه تعاون و کار است، حوزه اقتصادی نیست. امروز مشکلات ما اقتصادی است، یک نفر را به عنوان بالاترین مجموعه بخش عمده اقتصاد کشور گذاشته ایم، به امان خدا رها کرده، می گوید مجموعه من بزرگ است. این جواب است؟ ( یوسف نژاد-آقای پورابراهیمی! وقتتان رو به اتمام است، جمع بندی بفرمایید ) بله، اجازه بفرمایید، هنوز وقت دارم.
من امروز می خواهم خدمت شما بگویم، عزیزان و بزرگواران! حجت خدا بین شما و رأیتان است می خواهید تصمیم بگیرید. بنده به عنوان سرباز کوچک شما سال ها در مجلس بودم، الان هم خدمتگزار اعضای کمیسیون در کمیسیون اقتصادی هستم. بینی و بین الله شهادت می دهم یک روز ماندن آقای وزیر کار و تعاون به صلاح کشور نیست. امروز در مجموعه ها شرایط خاصی است، من نرسیدم به این بندهای فساد اقتصادی بگویم که در مجموعه چه خبر است، در صندوق بازنشستگی، در سازمان تأمین اجتماعی، در مجموعه شستا، در صندوق فولاد، من اسم می برم از اسامی کسانی که آمدند در اینجا قراردادها را بستند. ( یوسف نژاد-آقای پورابراهیمی! وقتتان تمام شد ) لذا امیدوارم امروز مجلس به وظیفه تاریخی خودش عمل کند. امروز مردم منتظر شما هستند، ان شا ءالله به فضل الهی به هر حجتی که رسیدید تصمیم بگیرید و نتیجه اش برای کشور میمون و مبارک باشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

رئیس-متشکریم. عرض شود که یک نامه ای را آقای دکتر حسینعلی امیری معاون محترم رئیس جمهور نوشتند و گفتند مطلبی را که به من انتساب داده اند که مثلا دولت و معاون پارلمانی از آقای ربیعی حمایت نمی کند، این درست نیست و من به عنوان وظیفه حمایت می کنم و این حرف را نادرست می دانست. جناب آقای ربیعی! جناب عالی نیم ساعت وقت دارید.
پزشکیان-تذکر ماده 79 را دارم.
دبیر{رحیمی}-آقای پزشکیان تذکر 79 دارند.

رئیس-بله، چون از آقای پزشکیان نام بردند حق دارند، آقای پزشکیان بفرمایید.
مسعود پزشکیان{تبریز، آذرشهر و اسکو}-بسم الله الرحمن الرحیم
نشانه بی اخلاقی و عدم تعهد و بقیه حرف هایی که می زنند مشابه این باشد ببینید دیگر چقدر غلط و دروغ است. اینکه می گوید دختر بنده، دختر من در پتروشیمی جم کار می کند، لیسانس نیست فوق لیسانس است، مسئول نیست یک پروژه ای را گرفته اند. در فضای مجازی زده بودند 10 میلیون حقوق می گیرد دروغ است، 4 میلیون تومان حقوقش است. فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شریف است، در پتروشیمی جم قبل از این آقایان کار می کرد، حالا معنی این، این است که من رانتخوار هستم؟ اگر آقای پورابراهیمی این حرف ها را می زند می خواهید در بیاوریم ببینیم بچه های آنها دار و دسته شان در این سیستم ها بیشتر درگیر هستند یا بچه های من؟ این حرف ها چیست این آدم می زند؟ آقای دکتر! اینها انصاف نیست از پشت تریبون ایشان دارد این حرف ها را می زند.
رئیس-بله، به نظر من آقای پورابراهیمی نباید اسم ببرند، حرف ایشان درست است. این بحث را خاتمه بدهید، به نظر من شما نباید اسم می بردید.
پورابراهیمی داورانی-تذکر ماده 79 دارم.

رئیس-آقای پورابراهیمی! شما گفتید، آقای پزشکیان هم جواب دادند. ادامه داده می شود، ما دیگر نمی رسیم. آقای پورابراهیمی بفرمایید، من خواهش می کنم مسیر بحث منحرف نشود.
دبیر{رحیمی}-آقای پورابراهیمی تذکر دارند، بفرمایید.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی{کرمان و راور}-
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای دکتر پزشکیان که اشاره کردند، من از اینکه خودشان تأیید کردند، متشکرم. آقای دکتر لاریجانی! یکی از بهانه هایی که آقای وزیر درخصوص موضوعات داشتند همین جمله ای بود که آقای دکتر پزشکیان مطرح کردند و آن این است که تعدادی از نمایندگان رفتند مثلا هیأت مدیره معرفی کردند، اقوام گذاشتند و از این صحبت ها. من می خواهم برای اینکه باب قضیه برای یک بار در مجلس شورای اسلامی بسته شود، یا آقای وزیر یا آقای پزشکیان، این ادعایی که الان کردند که من به هیأت رفتار نمایندگان از دست شخص آقای پزشکیان شکایت خواهم کرد، بابت این جمله ای که گفتند، در آنجا بررسی کنند، متأسفانه خودشان رئیس هیأت رفتار هستند، این جای تأسف است. می خواهم بگویم ما به هیأت رفتار شکایت می کنیم. یا باید اثبات شود، یا باید در صحن علنی از نمایندگان و مردم عذرخواهی کنند. هر کسی که ادعا می کند باید پاسخگو باشد. ما ادعا کردیم، ایشان تأیید کردند، دیگر چه می خواهند بگویند؟

رئیس-خیلی ممنون. آقای پورابراهیمی نباید نام می بردند، آقای پزشکیان هم دفاع کردند و توضیح دادند، البته یک جمله ای گفتند، تمامش کنید. آقای ربیعی بفرمایید، الان وقت این بحث نیست.
دبیر{رنجبرزاده}-آقای وزیر! 30 دقیقه وقت دارید.
علی ربیعی(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) – بسم الله الرحمن الرحیم
بار دیگر خدمت نمایندگان محترم و خبرنگاران سلام و عرض ادب دارم. امیدوارم که این جلسه استیضاح یک پارادایم و نقطه عطفی برای مجلس شود، جناب آقای لاریجانی! من از شما به عنوان رئیس مجلس انتظار دارم در چارچوب استیضاح صحبت کنند. کجای این مطالب در چارچوب استیضاح بود؟ استیضاح در ده بند در مجلس چاپ شده، در اینجا چقدر به من تهمت زده شد؟ چقدر به من جملات ناروا گفته شد؟ من نمی خواستم صحبت کنم، والله نمی خواهم وارد مسائلی شوم، از دیرین یاد گرفته ام وارد مسائلی نشوم.
آقای پورابراهیمی، برادر پورابراهیمی! شما آقای کهنوجی را می شناسید، رزومه اش دست من چکار می کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می شد مشکل شما با من این چنین ادامه پیدا می کرد؟ آقای پورابراهیمی! این نامه برای من نیست، آقای رئیس! ببینید این نامه را چه کسی نوشته، اطلاعات نیروی انتظامی نوشته است. این نامه را که من ننوشتم، این را اطلاعات نیروی انتظامی درمورد دخالت شما نوشته است. آقای پورابراهیمی! هر یک سیت هیأت مدیره داریم تو مرا در آن استان بیچاره می کنی، دائم در آن استان شبکه می چینی. نمایندگان! خدا شاهد است در 40 سال عمرم یاد نگرفته ام این حرف ها را بزنم، به خدا نمی خواستم بگویم. اما دختر آقای پزشکیان قبل از من آنجا پروژه داشته، ای داد، ای اسلام، قبل از من آنجا پروژه داشته، اصلا ربطی به دوره من نداشته است. شما یک دختر مسلمان، مومن، شاگرد اول و فوق لیسانس که قبل از وزارت من در آنجا پروژه داشته و کار می کرده، من در آن دوره سر کار نبودم، این چنین نگویید، نمی خواستم بگویم.
آقای رئیس مجلس! من نمی خواستم عنوان کنم، من فقط نامه یک زن مظلوم را می دهم شما بخوان، یک دختر مظلوم که رئیس بهزیستی سبزوار برجسته است. ببینید چطور دارد شما را استیضاح می کند، فشار، فشار، فشار، یا این را بردار، یا من تو را استیضاح می کنم و می آید در اتاق من جلوی چشم من از عباد هم نمی ترسد، یک وقت یک علی ربیعی عباد پشتش است، از من هم نمی ترسد، می گوید سالی 400 ، 500 میلیون به حساب این بریز، بعدش هم نه به فقیر و فقرا بده، به هر کسی که من می گویم بده. به خدا از شهدا خجالت می کشم این حرف ها را زدم، خدایا! من را ببخش، نمی خواستم امروز این حرف ها را اینجا بزنم.
اما سخن پایانی من نمایندگان محترم! من وضعیت سخت فعلی که در اقتصاد کشور رخ داده را می فهمم، باید کاری کنیم. ما باید نشان بدهیم به فکر مردم هستیم. من 40 سال خدمت کردم، در این 40 سال بحران های زیادی دیدم، یادم است یک روز در تهران 12 هزار نفر میلیشیا در توپخانه رژه می رفتند، در هر شهری 1000 میلیشیا رژه رفتند. ما آن روز را گذراندیم، من می دانم شرایط سختی را پیش رویمان داریم، من می دانم ترامپ روان جامعه را هدف گرفته، کتاب هنر تحریمی که مرکز پژوهش ها ترجمه کرده را بخوانید. ما امروز داریم اعتمادمان را در جامعه از دست می دهیم، نقاط اتصال مان را در جامعه داریم از دست می دهیم. من معتقد هستم هرچند از اینجا عبور می کنیم، نظر آقا هم این نیست که ما سیاه نمایی کنیم. یک کسری بگیرید، ظرفیت نظام و مسائل نظام. این کسر، ما بزرگتر از یک هستیم، ما می توانیم عبور کنیم.
یک روز داشتم با فردوست صحبت می کردم، ساعتی با فردوست نشسته بودم، برایش چایی آورده بودم و با فردوست عصرانه می خوردم. وقتی به فردوست آن مطالبی که در سقوط و ظهور سلطنت پهلوی چاپ شد، جدای آن مکالماتی دارم که در خاطراتم نوشته ام. می گفت وقتی شاه نتوانست به مسائل غلبه کند که بالانشینان فرو ریختند، انسجام از دست رفت، جناح های آن موقع را می گفت که حالا فرح برای خودش یک جناح داشت، او معتقد بود توده ای ها آمدند، آن جناح و این جناح، یا به تعبیر کرین بیلینتون در کالبدشکافی چهار انقلاب، می گوید بالانشین ها وقتی، او تعبیر بالانشینان گمراه را زیاد می کند.
من معتقد هستم که ما می توانیم به مسائل غلبه کنیم، ما حتما به مسائل غلبه می کنیم. ما امروز می توانیم این اختلافات را کنار بگذاریم. من خواهش می کنم، من خاطره ای به شما بگویم. من یک دوست مارکسیست داشتم، این دوست مارکسیست به زندان افتاده بود. من به دیدن این دوست مارکسیستم رفتم، با من صحبت کرد، گفتم مگر این مارکس چه دارد که شما این همه انشعاب می کنید؟ گفت اول سر زن و تشکیلات دعوایمان می شود ایدئولوژی اش را می نویسیم. آن موقع مواهب قدرت در یک سازمان زیرزمینی همین ها بود. ما نباید ایدئولوژی اختلافات را بنویسیم. ما باید به سمت این برویم که شفافیت ایجاد کنیم، به مردم نشان بدهیم که با فساد می رویم و تجربه من که نویسنده کتاب زنده باد فساد هستم را بدانید، هر وقت سیاسی کردند، شلوغ کردند و غیرشفاف کردند بدانید اینها نمی خواهند نظارت صورت بگیرد. آقای علوی به کمیسیون آمد و به شما جواب داد، آقای علوی حاضر است بنویسد، به شما جواب داد که حرفهایت درست نیست. به اطلاعات سپاه رفتی، به شما گفتند که حرفهایت درست نیست. آقای لاریجانی این قدرت را هم دارد، از اینها بپرسد، آقای لاریجانی! بچه های من باید در زمان دولت گذشته که درسم را از من گرفتند، از گرسنگی می مردیم؟ ما چکار می کردیم؟ کار سالمی شروع کردند، آن هم یک کار واقعا متوسط به پایین. مدام رفرنس می کنند. خدا شاهد است بعد از سال 91 به بعد اتفاقا کار موفقی هم نبود، آن را آمدند نقطه می چسبانند رفرنس می کنند.
آقای لاریجانی! من شرعا از شما می خواهم، من امروز وزیر بمانم یا نمانم نوکر همه شما و ملت هستم، در کنار همه شما هستم، از همه کسانی که با باور و اعتقاد استیضاح من را امضا کردند تشکر می کنم، لطف کردید حرفهایی که زدید. جاسمی لطف کردید، اسم ها الان یادم نیست، خانم چنارانی لطف کردید، همه شما لطف کردید درمورد من صحبت کردید. من از این صحبت ها نرنجیدم، بلکه یادداشت کردم، من هر روز باید اصلاحات جدید صورت بدهم، هر روز باید به شرایط جدید بروم.
اما بدانید در این شرایط آتی من سه، چهار برنامه پیش رو دارم. اشتغال مجموعه حرکت نظام است، چرا تعمیم می دهید؟ ولی من در این کار دارم با برنامه مسئولیت پذیری می کنم، در این زمینه کمکم کنید. همان اشتغال روستایی که گفتید افتخار نظام است، با پول پاشی نظام ایجاد نمی شود. از 15 اردیبهشت شیبش مثل قائمه شده، همین طور 8000 میلیارد تومان طرح در بانک ها رفته است. ما پول را نپاشیدیم. من در کمیسیون برنامه و بودجه آمدم توضیح دادم، ما در آنجا درست عمل کردیم، ما برنامه حفاظت از زندگی پنج دهک را باید دنبال کنیم و ادامه دادم، دارم کار می کنم. همین که قیمت ها به قیمت چهار هزار و خرده ای برای اقلام و سبد هزینه تثبیت شود، ایده وزارتخانه ما بوده که دارد هزینه می شود و من دارم بنگاه ها را می فروشم، 50 تا بنگاه را برای فروش گذاشتم. خوشبختانه به شما اعلام می کنم پتروشیمی هایم تا آخر هفته دیگر ان شا ءالله در پتروشیمی خلیج فارس ادغام می شود، من از بنگاه داری بیرون می آیم. کدام وزیر حرکت کرد از بنگاه داری خارج شود؟ چرا بابک زنجانی 50 تا شرکت می برد داد نزدید؟ چرا معاون شستا بودید این اتفاقات را داد نزدید؟ من امروز دارم از بنگاه داری خارج می شوم، به خدا سه برنامه مهم را دارم جلو می برم. هیچ دوره ای مثل امروز کارگر و کارفرما با هم نزدیک نبودند. الان رئیس کانون شورای اسلامی کار اطلاعیه داد، به خدا از نظر خطی هم اصولگرا است، الان اطلاعیه داده، حالا من الان نمی توانم پشت تریبون برای شما بخوانم.
من واقعا اعتقاد دارم که ما رهبری داریم، اصول امام را داریم، زیر سایه رهبری با سه عنصر عقلانیت، سخت کوشی و مدارا می توانیم حرکت کنیم. ما نباید از هم بپاشیم. من بعد از حلبچه آنجا رفتم، عین روز قیامت که آیه اش هست مادر بچه اش را رها می کند. ما این طور نباید شویم، هر کدام همدیگر را رها کنیم. اگر ما امروز از بحران آتی که ترامپ برای ما ایجاد کرده بخواهیم عبور کنیم، من معتقد هستم می توانیم همدیگر را تقویت کنیم. زدن دولت، استیضاح، انداختن، تخریب کردن، اینها مشکلی از مردم حل نمی کند. اتفاقا نزدیکترین وزارتخانه ای که مسأله و مشکل مردم را درک کرده، حداقل یک ارتباط نخ باریکه ای وجود دارد و اعتماد دارند در این وزارتخانه ای است که من در اینجا کار را دنبال کرده ام.
به هر حال من یک چیزی را بنا بر درسی که می دادم هم روی سنگ نوشته های قبر کار کردم، هم پشت توالت نویسی، هم روی نیمکت بچه ها. حالا فرصت چاپ پیدا نکردم. یک جمله ای را در اینجا دیدم برایم جالب بود، می خواهم بگویم، خالق یازانی خلق یازا بیلمز. من چه وزیر باشم، هر آنچه خدا بخواهد، چه به من رأی بدهید و چه ندهید. رأی بدهید کماکان با احترام به استیضاح کنندگان و همه شما هر چه در توان دارم خواهم دوید، روز و شب نخواهم شناخت. اگر هم رأی ندهید دست شما را می بوسم، می روم به یک کار خلقی و اجتماعی می پردازم. شما را به وجدان تان و به خداوند متعال که بالای سرتان است احاله می دهم و ان شا ءالله که سرمایه اجتماعی نظام را پاس بداریم، اعتماد عمومی را ضایع نکنیم، اخلاق را فرو نپاشیم. ما در کنار هم از همه این بحران ها ان شا ءالله عبور خواهیم کرد. والسلام علیکم و رحمه الله

رئیس-آقای دکتر ربیعی! تشکر می کنیم. من خواهش می کنم دوستان در صندلی هایتان مستقر باشید، هم یک عرضی دارم و هم باید یک رأی بگیریم. ( تعدادی از نمایندگان – تذکر داریم ) ، ( دامادی-آقای دکتر باید زمان مشخص کنید، در اسرع وقت معنی ندارد ) فعلا تذکر ندهید، بفرمایید در صندلی هایتان مستقر باشید. آقایانی که از دولت هم تشریف آورده اند تشریف ببرید که ما رأی گیری داریم، از حضورتان در مجلس تشکر می کنیم، هم آقای ربیعی، هم آقای امیری و هم دوستان شان که تشریف آورده اند. نمایندگان دولت تشریف ببرند. از حضورتان تشکر می کنیم.
عرض شود که امروز این استیضاح انجام شد، مطالب مختلفی را گفتند و می توانستند بعضی از مطالب را نگویند، چون بعضی از آنها درست هم نیست. حالا این نامه ای هم که آقای ربیعی به من دادند گفتند برای شرکت ملی مس است، ولی این برای شرکت ملی مس نیست، برای بهزیستی راور است که در آن آمده از خبری که آقای پورابراهیمی رایزنی می کنند فلان فرد رئیس اداره بهزیستی راور شود. این خبری از جایی رسیده است. منتها اسم بردن از افراد که به نظر من خیلی غلط بود.
من هم از دولت و آقای ربیعی خواهش می کنم که اینجا گفتند فردی آمده و گفته پول بدهید، اسامی این فرد را به ما بدهید و من از هیأت نظارت می خواهم که در اسرع وقت رسیدگی کند و اعلام کند. یک حرف مبهمی چرا می زنیم؟ من در این مدتی که با آقایان نمایندگان کار می کردم ممکن است اینها رایزنی داشته باشند بگویند فلان فرد را فلان جا بگذارید، این متعارف است، ولی این حرف را ما تا به حال نشنیده بودیم. ممکن است بگویند برای بهزیستی آنجا مثلا فقیر هستند 300 ، 400 میلیون پول بدهید، نه اینکه برای خودشان. چرا یک حرفی می زنید که فضای کشور را ملتهب می کنید؟ آقایان نماینده هم که صحبت می کنند طوری فضا را تیره و تار نشان ندهید. من خواهش می کنم چه آقایان نمایندگان که ادعایی راجع به افراد کردند، اسامی شان را به ما بدهند. چه دولت اگر حرف هایی زده که فلان کسی را می خواهم بگویم، اسمش را به ما بدهید. ما در اسرع وقت به هیأت نظارت می دهیم و هیأت نظارت باید بررسی و اعلام کند تا تکلیف روشن شود و این حرف ها خوب نبود. ولی به هر حال جلسه استیضاح می توانست خیلی بهتر از این انجام شود. دوستان! در صندلی هایتان مستقر باشید، ما ظرف دو هفته به این مسأله رسیدگی می کنیم. آقایان! کارت ها را توزیع کنید، چون خیلی وقت نداریم. خواهش می کنم در صندلی هایتان مستقر باشید که بتوانند کارت ها را توزیع کنند.
دبیر{وکیلی}-همکاران! در هنگامه برگ رأی به این چند نکته توجه کنید، قلم خوردگی با رنگ یا خودکاری متفاوت باطل به حساب می آید، انتخاب بیش از یک گزینه در کارت باطل به حساب می آید، قلم خوردگی بدون درج کلمه صحیح باطل به حساب می آید، کارت های بدون مهر مقبول نیست، ارائه رأی پس از صورت جلسه پذیرش نمی شود، عدم علامت زدن هم جزء آرای باطله است.

رئیس-متشکریم، توجه هم داشته باشید استیضاح، یعنی عدم رأی اعتماد به رأی گذاشته می شود، در کارت تان هم نوشته شده است. یعنی افرادی که موافق هستند، کارت را ببینید نوشتند استیضاح یا عدم اعتماد. کسانی که موافق استیضاح هستند باید رأی بدهند، اینجا نوشته شده مخالف استیضاح، طبق آیین نامه خود استیضاح به رأی گذاشته می شود.
دبیر{وکیلی}-جناب آقای جواد فتحی، سرکار خانم فاطمه سعیدی، جناب آقای احسان قاضی زاده، جناب آقای کریمی نماینده اراک، جناب آقای پوربافرانی، جناب آقای احمدی لاشکی برای شمارش آرا تشریف بیاورند.
رئیس-کارت ها توزیع شد؟
چنارانی-آقای دکتر لاریجانی بعضی نمایندگان دارند کارت ها را جمع می کنند این خلاف است.

رئیس-هر کس در صندلی خودش باشد نه، کارت ها را کسی جمع نکند.
حضار 234 نفر، دوستان! آرا را جمع آوری کنید، صندوق ها را برای جمع آوری آرا ببرید. صندوق های رأی را سریع تر ببرید که آرا جمع آوری شود. صندوق ها را برای شمارش بیاورید. چند دقیقه ای باید صبر کنید، جلسه را از اکثریت نیندازید، چون باید رأی را اعلام کنیم، خواهش می کنم دوستان حضور داشته باشند، به خبرنگارها هم خسته نباشید می گوییم، امروز سرتان شلوغ بود، روز خبرنگار هم هست به شما تبریک می گوییم. ( أخذ رأی با ورقه به عمل آمد و نتیجه پس از شمارش آراء اعلام گردید )
5-تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور
دبیر{یوسف نژاد}-بسم الله الرحمن الرحیم
تذکرات کتبی نمایندگان محترم:
-آقای حسینعلی حاجی دلیگانی ( شاهین شهر، میمه و برخوار ) به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص اینکه پیگیری کنید تعهدات تأمین اجتماعی برای درمان شاغلین و بازنشستگان تأمین اجتماعی به بیمارستان ها، کلینیک های تخصصی و شرکت بیمه طرف قرارداد به موقع انجام شود.
به رئیس جمهور محترم درخصوص اجرای بند 1 اصل 43 قانون اساسی، ضروری است راهکاری برای تأمین نیاز اساسی مردم اندیشیده و فوری اجرا کنید، چرا که قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
به وزیر آموزش و پرورش درخصوص ضرورت توجه و رسیدگی به بیمه تکمیلی و امور رفاهی فرهنگیان متناسب با شأن و جایگاه رفیع معلم در تراز انقلاب اسلامی.
همچنین ضرورت اهتمام به انجام وظایف قانونی و نظارت بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی.
رئیس-متشکریم.

6-تذکر آیین نامه ای و اخطار قانون اساسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی
رئیس-آقای رحیمی! اگر تذکر و اخطار در دستور دارند اعلام بفرمایید.
دبیر{رحیمی}-بله، جناب آقای سلیمی اخطار دارند، بفرمایید.
علیرضا سلیمی{محلات و دلیجان}-بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس! من اول تذکر داشتم، حالا اخطار را هم عرض می کنم. تذکر من تبصره 3 ماده 226 بود. ببینید! در این تبصره می گوید استیضاح کنندگان و سخنرانان در جلسه استیضاح ( رئیس-شما تذکر دارید، ماده چند است؟ ) ماده 226 تبصره 3 ، عرض من این است براساس این تبصره صریح است که دوستان و عزیزان ما که صحبت می کنند نباید از محور صحبت خارج شوند. متأسفانه امروز مباحثی مطرح شد، به وفور ما خروج از موضوع را داشتیم که ای کاش مدیریت می شد. اتهاماتی رد و بدل شد. خواهش من این است که جناب عالی بفرمایید اسناد را بیاورند، بالاخره بنا نیست، ما یک تعداد دیگر استیضاح داریم، آقای رئیس جمهور هم بناست اینجا صحبت بفرمایند، اگر بنا باشد اینطور هر کسی بیاید فرافکنی کند، بگوید نگذاشتند و نمی گذارند، ما به جایی نمی رسیم.
خواهش من این است که جناب عالی حتما دستور بفرمایید اسناد بیاید و مطرح شود. ( رئیس-بله، من عرض کردم ) ما هم در هیأت نظارت قطعا دستور جناب عالی را اجابت خواهیم کرد. مثل اینکه اصلا بناست استیضاح وزرای کار جنجالی باشد. در دوره دهم هم در اواخر یک استیضاح وزیر کار بود، آنجا هم جنجالی شد، من فکر می کنم روال این شده، جناب عالی و هیأت محترم رئیسه مدیریت بفرمایید، متشکرم.

رئیس-بله، خود شما که عضو هیأت نظارت هستید حتما مدارک و اسناد هرچه اسم برده شده باید بیاورند و در این فاصله دو هفته به هیأت نظارت بدهند سریع رسیدگی شود و اعلام هم شود. یعنی نمی شود مدام اینطور گفتند و می گویند، مطرح شود. تذکر دیگری دارند بفرمایید.
دبیر{رحیمی}-جناب آقای فولادگر بفرمایید.
حمیدرضا فولادگر{اصفهان}-بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس! بنده هم تذکر ماده 223 و هم ماده 224 را دارم. ببینید! به هر حال الان ده دوره از مجلس شورای اسلامی گذشته، در همه دوره های مجلس استیضاح داشتیم. به هر حال طبیعت استیضاح هم این است که بحث هایی مطرح می شود، مخالف و موافق وارد یک بحث هایی می شوند که گاهی هم از مرز اخلاق، انصاف و عدالت عبور می کنند. این چیز جدیدی نیست، ولی آنچه که مهم است، آقای رئیس! اولا که مسائل آیین نامه ای، رفع شبهات و فضایی که اول جلسه پیش آمده، خواهش می کنم گویا شما امروز هم مصاحبه مطبوعاتی دارید، این را برای مردم کاملا اطلاع رسانی کنید.

رئیس-من مصاحبه ندارم.
فولادگر-حالا مصاحبه کنید. بحث دوم هم اینکه به هر حال در بحث استیضاح آنچه که مهم است همان بحث رعایت عدالت، انصاف و اخلاق است و آنچه که اینجا گفته می شود، خواهش ما این است که اینها را شفاف سازی کنید. این بحثی که درمورد نماینده ها گاهی گفته می شود و تعمیم داده می شود، یا حتی درمورد مدیران دولتی. اینها شفاف سازی و برای مردم روشن شود. آن قضاوتی که مردم می کنند براساس عملکرد غلط بنده نوعی یا فلان مدیر دولتی نباشد درمورد کلیت نظام. این بحثی است که هر چه ما شفاف سازی کنیم و از طرفی هم رعایت عدالت و تقوا، اعتماد مردم را به نظام زیادتر کرده ایم. به دست خودمان موجب بی اعتمادی مردم می شویم.

رئیس-بله، درمورد ماده 223 که توضیحات کافی در این قضیه دادم، ولی توصیه های شما درست است و حتما اسناد و مدارک را بدهند و اینطور مبهم و مجهول صحبت نشود. البته نیازی هم نبود در این جلسه اسم اینطور برده شود و گاهی گرد حرف زده شود. ولی به هر حال هیأت نظارت همه اسناد را بگیرند و رسیدگی کنند، بفرمایید.
دبیر{رحیمی}-آقای دکتر! نفر بعدی نوبت بنده است که اخطار دارم.

رئیس-بفرمایید.
علیرضا رحیمی{تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس}-اخطار اصل 89 قانون اساسی و ماده 223 آیین نامه را دارم. براساس آیین نامه استحضار دارید که در آغاز ماده 223 اعلام می کند در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد معین شود. چیزی که به عنوان گزارش استیضاح وزیر تعاون منتشر کردند ده محور را اعلام کردند، بعد از ده محور اعلام کرده دهها مورد دیگر که نتایج عملی آن. این لازم بود که قاعدتا معاونت قوانین اصلاح کند.

رئیس-بله، این را باید اصلاح می کردند، تذکرتان درست است.
دبیر{رحیمی}-نفر بعدی جناب آقای کواکبیان هستند، بفرمایید.
مصطفی کواکبیان{تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس}-
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس! نتیجه آرا هرچه باشد ان شا ءالله برای ملت مبارک است. اگر اجازه بفرمایید بنده دو تا نکته را عرض کنم. یک نکته در جلسه غیرعلنی هم خدمتتان گفتم که ان شا ءالله براساس ماده 18 آیین نامه رعایت بی طرفی هیأت رئیسه در اعلام وصول استیضاح وزرا خواهش من این است که رعایت شود. بعضی از وزرا قبل از آقای ربیعی در بحث استیضاح مطرح بودند که ان شا ءالله شما تأکید ویژه ای به خرج بدهید که حالا تعطیلات هم هست، مثلا حداقل یکشنبه این بحث وصول استیضاح دیگر از جمله وزیر کشور، این محبت شماست.
نکته دوم روز خبرنگار است و عزیزان هم از صبح تا حالا اینجا زحمت کشیده اند. من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرض می کنم برای تأمین امنیت شغلی خبرنگاران و بیمه خبرنگاران جدیت به خرج بدهند. ( رئیس-کسی خارج نشود، ما باید رأی را بخوانیم ) این نکته را می گویم، چون عزیزان را بعضی از دستگاه های اجرایی پشت در نگه می دارند و اخیرا هم باب شده در کاهش هزینه ها می گویند اولین قلم روزنامه ها را قطع کنید. به نظر من این قدر هزینه های دیگری هست که کم شود، روزنامه ها کم نشود. خیلی ممنون.

رئیس-متشکریم، نفر بعدی را اعلام بفرمایید.

دبیر{رحیمی}-جناب آقای حاجی بابایی بفرمایید.
حمیدرضا حاجی بابایی{همدان و فامنین}-بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس! من اولا یک نکته ای را اشاره کنم، آقای رحیمی از هیأت رئیسه زحمت می کشند، ما امروز یک موضوع که بیشتر نداشتیم، من هم اینجا دکمه را زدم، اسم من به عنوان تذکر بود. ( رحیمی-نه، اسم شما روی تابلو نیست ) می دانم، شما یک باره تغییرش دادید و کواکبیان جای من آمد.
دبیر{رحیمی}-نه، تغییر را همان اول جلسه دادیم و هیچ کس هم تذکر ندارد.
حاجی بابایی-نه، از ساعت 9 صبح اسم من این بالاست، شما همین الان تغییرش دادید.
دبیر{رحیمی}-نه، الان هیچ موردی را تغییر ندادم، اول جلسه تابلو را تغییر دادیم.
حاجی بابایی-آقای رئیس! حالا شما این را بررسی کنید. ( رئیس-چشم ) آقای رئیس! من می خواهم عرض کنم جایگاه مجلس یک جایگاه رفیعی است، جایگاه مجلس را با پنج تا، ده تا و 15 تا وزیر هم نمی شود عوض کرد. حضرت عالی هم زحمات زیادی را کشیدید، من تشکر و قدردانی می کنم. اما خواهش من از حضرت عالی این است این حرکتی که از صبح شکل گرفت، مجلس شورای اسلامی با طمأنیه جلسه را شروع کرده، قرائت قرآن شد، یک باره یک عده ای به طرف تریبون حمله کردند و شما هم یکی یکی اعلام کردید کسانی که استیضاح کردند بیایند صحبت کنند. حاضر نشدند صحبت کنند. این روز بدی برای مجلس بود. ( رئیس-بله ) البته آن صلابت مدیریت شما باعث شد که جلسه ادامه پیدا کند، من از شما تقدیر می کنم.
نکته بعد این است که از صبح که این جلسه شروع شده این اولین جلسه استیضاح نیست، در جلسات قبل هم یک عده می آیند اسامی اعلام می کنند، یک عده هم می آیند یک چیزهایی را می گویند، آقای وزیر هم یک مطالبی را فرمود. من از شما خواهش می کنم هیأت رئیسه، هیأت نظارت یا هر کسی یک کمیته ویژه ای را تشکیل بدهد، کسانی را که آقای وزیر لیست دارد اسامی شان اعلام شود، کسانی که در اینجا گفته شد اسامی شان مشخص شود. مجلس جایگاه رفیعی است، امروز مجلس هم زیر سوال رفته است. ( رئیس-حتما این را پیگیری می کنم ) من از شما خواهش می کنم به عنوان مدیر جلسه این را پیگیری کنید، هر کسی و هر نماینده ای به هر شکلی، من می دانم نماینده ها اینطور نیستند، اما اگر نماینده ای واقعا به هر شکلی خدای ناکرده دچار یک خطایی شده اعلام رسمی شود.

رئیس-بله، ما حتما این را به هیأت نظارت می دهیم، اگر اطلاعاتی دارند بدهند و درمورد مدیران هم که بحثی شد بدهند. گرد صحبت کردن همین لطمه را به مجلس می زند، ما حتما این را پیگیری می کنیم.
نتیجه آرای استیضاح را من عرض کنم، آرای أخذشده 243 رأی، آرای موافق استیضاح 129 رأی و آرای مخالف 111 رأی و آرای ممتنع 3 رأی، بنابراین آقای وزیر رأی اعتمادشان برداشته شد و برای ایشان آرزوی توفیق در مسند دیگر می کنیم.
7-اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده

رئیس-جلسه بعدی ساعت 8 صبح یکشنبه بیست و هشتم مرداد خواهد بود و دستور جلسه را هم خدمتتان خواهیم داد. ختم جلسه را اعلام می کنم. ( جلسه ساعت 13:04 پایان یافت )

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا