خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضوابط جدید ثبت نام دانش آموزان؛ برای صیانت از حقوق عامه مهاجرین

روز گذشته جلسه‌ای در دبیرخانه کمیته تخصصی آموزش‌وپژوهش اتباع و مهاجرین خارجی با حضور برخی فعالان رسانه‌ای افغانستانی برگزار شد. در این جلسه مسایل مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی و علل اتخاذ برخی تصمیمات جدید تشریح شد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز؛ کمیته‌ی تخصصی آموزش‌وپژوهش طی چند سال اخیر؛ به منظور ایجاد هماهنگی، تسهیل و بهبود فرآیندهای آموزشی اتباع و مهاجرین خارجی از نهضت سوادآموزی تا مدارس و دانشگاه‌ها ذیل بیت رهبری تشکیل شد. در این کمیته تمامی دستگاه‌های ذیربط عضویت دارند.

بیشتر بخوانید: گزارش روند مصوبات کمیته آموزش و پژوهش اتباع و مهاجران

«حدادپور»، سخنگوی کمیته‌ی تخصصی آموزش‌وپژوهش درباره‌ی برخی حواشی ایجاد شده در خصوص مصوبات مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی گفت: در ایران یک جمعیت مهاجر داریم که بعضا تا بیش از سه میلیون نفر هم ذکر می‌شوند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها اتباعی هستند که بصورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند و این نیازمند هماهنگی و دقت در اتخاذ تصمیمات مرتبط با آن‌هاست.

او با اشاره به فرمان رهبری درباره‌ی تحصیل فرزندان مهاجران افغانستانی گفت: تا قبل از فرمان حضرت آقا مدارس در رابطه با ثبت‌نام دانش‌آموزان مهاجر متناسب با ظرفیت‌هایی که داشتند اقدام می‌کردند و بواسطه عدم ظرفیت و تکلیف قانونی، بعضا فرزندان مهاجران افغانستانی که بصورت غیرمجاز در کشور حضور داشتند موفق به ثبت‌نام در مدارس نمی‌شدند.

او افزود: این مساله پس از صدور فرمان حضرت آقا و اقدام مشترک وزارتخانه‌های کشور و آموزش‌وپرورش کاملا ساماندهی شد. بطوریکه زمینه‌ی تحصیل فرزندان تمامی مهاجرین افغانستانی اعم از مجاز و غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت. البته طی این چندسال اخیر بعضا مشکلاتی در نقاط مختلف کشور مشاهده می‌شد که انصافا با پیگیری مجدانه اداره کل امور اتباع وزارت‌کشور و مرکز بین‌الملل آموزش‌وپرورش در اسرع وقت چاره‌جویی و مشکل برطرف می‌شد.

گویا اولین بار در سال 93 «خلیل الله بابالو» رییس سابق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشوردر دیداری که با معاون ریاست اجرایی افغانستان داشت از فرمان رهبری مبنی بر اینکه: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه‌ی آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»، خبر داد.

سخنگوی کمیته‌ی تخصصی آموزش‌وپژوهش گفت: در کنار وزارتین، کمیته هم پس از دریافت گزارش‌هایی درخصوص ایجاد مشکل در روند اجرای مصوبات، بطور مستقیم پیگیری و تا رفع آن اقدام می‌کرد. به عنوان مثال: در یکی از شهرهای اطراف تهران از ثبت‌نام دانش‌آموز نخبه افغانستانی در مدارس استعداد درخشان بدلیل کمبود ظرفیت ممانعت بعمل آمده بود که با پیگیری دبیرخانه کمیته و اقدام مرکز امور بین‌الملل آموزش‌وپرورش مشکل برطرف شد.

بیشتر بخوانید:

حدادپوربا اشاره به مشکلاتی که در شهرهای یزد و کرمان سال گذشته برای دانش‌آموزان مهاجر بوجود آمده بود، گفت: در کشور خودمان هم بعضا مردم بواسطه برخی دسته‌بندی‌های قومیتی با یکدیگر دچار مشکل و اختلاف می‌شوند که معمولا هنر وزارت‌کشور در مدیریت و به حداقل رساندن عوارض و آسیب‌های چنین اختلافاتی است. وقتی در منطقه‌ای تعداد زیاد مهاجرین منجر به افزایش تعداد نفرات هرکلاس می‌شود با اعتراضاتی از سوی مردم آن منطقه که نگران افت کیفیت آموزشی هستند، مواجه می‌شویم.

او در ادامه گفت: برابر مصوبات قانونی ابلاغ شده کسی نمی‌تواند خارج از ضوابط اعلامی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان مجاز یا غیرمجاز در یک منطقه‌ای ممانعت بعمل بیاورد مگر برخی موارد خاص که آن هم با نظر وزارت‌کشور تدبیر می‌شود.

این عضو دفتر نهاد رهبری گفت: تمام تلاشمان حفاظت از این روندی است که شکل گرفته تا به سلامت جلو برود. البته در اجرای این طرح اتفاقات و سوء‌استفاده‌هایی رخ داده که خدای ناکرده می‌تواند مشکلات جدی برای استمرار طرح‌های اینچنینی ایجاد کند و بیش از همه مهاجرینی که سابقه سکونت بلندمدت در ایران را دارند متضرر می‌شوند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مورد اول: برابر اطلاعات دریافت شده از دفاتر کفالت و آموزش‌وپرورش مشخص شده که تعداد قابل توجهی از فرزندانی مجوز حمایت تحصیلی صادر شده برای ثبت‌نام به مدارس مراجعه نکرده‌اند و فرزندان به کار گمارده می‌شوند و صرفا والدین از امتیاز اقامتی این طرح استفاده می‌کنند
مورد دوم: برابر اعلام مراجع مربوطه در ایام ثبت‌نام تحصیلی آمار ورود اتباع غیرمجاز از راه‌های غیرقانونی به کشور چندین برابر افزایش پیدا می‌کند که با عنایت به شرایط خاص امنیتی و اقتصادی کشور قطعا مخاطراتی بهمراه خواهد داشت.
مورد سوم: از آنجاییکه در دفاتر کفالت صرفا با خوداظهاری مراجعین اطلاعات هویتی دانش‌آموز و یکی از والدین ثبت می‌شود این شائبه که افراد مختلف بصورت غیرواقعی خود را والدین یک دانش‌آموز معرفی و بواسطه آن اقامت دریافت کنند قوت یافته است بطوریکه یک کودک با مراجعه چندباره به دفاتر کفالت مختلف؛ هربار با هویت جدید و والدین جدید ثبت‌نام کرده است.
مورد چهارم: افرادی که با گذرنامه رسمی و اخذ ویزای مشخص صرفا برای زمان محدودی اجازه ورود و تردد در کشور را پیدا می‌کنند، پس از آن با مراجعه به دفاتر کفالت انتظار ثبت‌نام در مدارس را دارند که این خلاف قوانین کنسولی و مختل کننده روند رفت‌وآمد رسمی بین دو کشور است. پیامد چنین سوءاستفاده‌هایی می‌تواند حتی کلیت این طرح را با مشکل روبرو کند.

حدادپور گفت: پس از دریافت این گزارش‌ها، چندین جلسه کارشناسی به ریاست حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رحمانی دبیر کمیته‌ی تخصصی آموزش‌وپژوهش اتباع به منظور بررسی دقیق ابعاد موضوع در دفتر نهاد رهبری تشکیل شد. اولویت اول این جلسات پس از محرز شدن انحرافات و تخلفات پیش آمده، حفاظت از روند اجرای طرح در کنار مقابله با سوءاستفاده های متخلفین بود.

بیشتر بخوانید: شیوه نامه ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در سال ۹۷-۹۸

او درباره‌ی جزییات مصوبات کمیته اظهار کرد: برای صیانت از حقوق اکثر مهاجرین و جدا کردن سره از ناسره مقرر شد از تمامی غیرمجازینی که یکی از شرایط زیر را دارند، ثبت‌نام بعمل آید:

  1. کسانی که سالهای پیش ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شده‌اند تنها با ارایه‌ی کارنامه تحصیلی خود می‌توانند ثبت‌نام کنند. در این خصوص حتی کارنامه مدارس خودگردان و غیردولتی هم پس از بررسی جزیی پذیرفته می‌شود.
  2. کسانی که حداقل یک سال از ورودشان به ایران می‌گذرد و بنا به هر دلیلی فرزندان خود را در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند با ارایه‌ی مدرکی دال بر سابقه حضور در ایران، برای ثبت‌نام اقدام کنند.
  3. افرادی که کمتر از یکسال از ورودشان به کشور می‌گذرد، اما در طرح ثبت‌نام غیرمجازین وزارت‌کشور که شش ماه پیش برگزار شد، ثبت نام کرده باشند هم می توانند برای دریافت حمایت تحصیلی به دفاتر کفالت مراجعه کنند.

خب شما می‌بینید که با اجرای این مصوبات افرادی نمی‌توانند ثبت‌نام کنند که یا در زمان اجرای این طرح به داخل کشور آمده‌اند و یا افرادی که مقاصد غیرتحصیلی دارند.

بیشتر بخوانید: وزارت علوم هشت دانشجوی افغانستانی را بورسیه کرد

حدادپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بورسیه نخبگان افغانستانی هم اشاره‌ای کرد و گفت: در هر کشوری قاعده‌ی بورسیه بر جذب از نخبگان خارج از کشور است و برای تحصیل مهاجران داخلی معمولا ضوابط دیگری وضع می‌شود که در ایران مهاجرین و اتباع می‌بایست برای تحصیلات تکمیلی از طریق کنکور سراسری اقدام کنند که در صورت قبولی با هر رتبه‌ای باید ۸۰ درصد شهریه شبانه را پرداخت کنند.

او در ادامه یادآور شد: اتفاق خوبی که سال گذشته با همراهی مدیران وزارت‌علوم هم رخ داد؛ این بود که نخبگان کنکوری افغانستانی با حکم شورای بورس از پرداخت شهریه معاف می‌شوند. این دست اتفاقات مبارک فقط با همدلی و همکاری دو طرف تحقق پیدا می‌کند. ضرورت تاثیرگذاری نخبگان افغانستانی در آگاهی بخشی، هدایت فکری و فرهنگی جامعه مهاجرین و کنترل برخی فضاسازی های غیرواقعی و ناامید کننده، بیش از پیش احساس می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این حرف و تقاضای مردم ایرانه: افغانی ها باید از کشور تشریفشون رو برای همیشه ببرن و مزاحمت هاشون رو کم کنند. یعنی چی چند میلیون مهاجر زورکی افغانی! اصلا هیچ کشوری این وضع مسخره رو تحمل نمی کنه.
    در ضمن ملت نجیب و صبور ایران تو این چهل سال حضور بیگانگان افغانی نا خوانده صدماتی رو متحمل شده اند که در تاریخ ایران بی سابقه است و گویا متولیان کشور هنوز نمی خواهند این حقیقت رو باور کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا