خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخصیص آگهی به روزنامه‌ها شفاف باشد

/ الیاس حضرتی و محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

عدم شفافیت در آمار تیراژ روزنامه‌ها و امتیازات مختلفی که به برخی از آنها تعلق می‌گیرد شبهه‌های فراوانی را حتی در میان اصحاب خود این رسانه‌ها ایجاد کرده است.

در این باره با الیاس حضرتی، مدیر مسوول روزنامه‌ی اعتماد و همچنین محمدعلی وکیلی مدیر مسوول روزنامه‌ی ابتکار، که هردو از نمایندگان مجلس هم هستند، گفت‌وگویی انجام شد. مدیر مسوول روزنامه‌ی اعتماد ضمن مخالفت با تخصیص یارانه به روزنامه‌ها گفت: روزنامه‌ها از امتیاز خاصی برخوردار نیستند. مدیرمسوول ابتکار هم با انتقاد از وضعیت بد یارانه‌ها  نظارت و شفاف‌سازی در خصوص چگونگی تخصیص آگهی به روزنامه‌ها را یک راهکار دانست.

متن گفت‌وگوی الیاس حضرتی و محمدعلی وکیلی با انصاف نیو را در ادامه بخوانید:

الیاس حضرتی: بنده با یارانه مخالفم

الیاس حضرتیمدیر مسوول روزنامه‌ی اعتماد با بیان اینکه وزارت ارشاد روزانه تیراژ روزنامه‌ها را رصد می‌کند، گفت: روزنامه‌ها از امتیاز خاصی برخوردار نیستند، نهایتاً یک رایانه‌ی کاغذ می‌دهند که اگر ندهند بهتر است، بنده با یارانه مخالف هستم. من درزمان آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد به طور کتبی نامه نوشتم و از رییس جمهور درخواست کردم که یارانه‌ی روزنامه‌ها را قطع کنند و در زمان آقای روحانی نیز به طور شفاهی در همه‌ی جلسه‌ها اعلام کردم که همه‌ی یارانه‌ها را قطع کنید.

الیاس حضرتی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوزگفت: روزنامه باید آنقد توان داشته باشد که برای تک فروشی و تبلیغات روی پای خود بایستد، توجه داشته باشید وقتی یارانه‌ها قطع شود موضوع کاملاً شفاف می‌شود و این معلوم می‌شود که کدام روزنامه‌ها باید تعطیل شوند و کدام روزنامه‌ها باید بمانند.

نماینده‌ی مردم تهران ادامه داد: در حال حاضر در دنیا نیز اهمیت روزنامه‌ها به تیراژ آن‌ها ربطی ندارد بلکه به میزان اثرگذاری آن‌ها است. ممکن است یک روزنامه یک میلیون تیراژ داشته باشد مثل روزنامه‌های زردی که در غرب نیز وجود دارد اما تاثیرگذار نباشد. این اثرگذاری یک روزنامه در بین نخبگان یک جامعه است که اهمیت دارد، وقتی یک معلم آگاه باشد دانش آموزها و اولیا را مطلع می‌کند و یک استاد دانشگاه شاگردهای خودرا مطلع می‌کند و یونسکو نیز اعلام کرده است اثرگذاری و موج آفرینی یک روزنامه است که اهمیت دارد.

مدیرمسوول روزنامه‌ی اعتماد در ادامه گفت: در حال حاضر اصل کار خبر در دست فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و روزنامه‌ها در ردیف بعد از آنها قرار گرفته‌اند اما آنطور نیست که روزنامه‌ها دیگر اثرگذاری نداشته باشند. به نظر من فضای مجازی را باید شناسنامه‌دار کرد تا پای حرف‌هایی که زده می‌شود بمانند. مثل روزنامه‌ها که پای حرف‌های خود می‌ایستند.

مدیر مسوول روزنامه‌ی اعتماد درباره‌ی آمار منتشر شده‌ی از تیراژ روزنامه‌ها گفت: آماری که از تیراژ روزنامه‌ها منتشر شده بود را قبول ندارم و اشکالات زیادی داشت.

وکیلی: تخصیص آگهی‌ها باید شفاف باشد

محمد علی وکیلیمدیر مسوول روزنامه‌ی ابتکار با بیان اینکه ظرف یک سال و نیم گذشته مطبوعات به آن صورت یارانه‌ای نگرفته‌اند، گفت: در حال حاضر وضع یارانه‌ی مطبوعات بسیار بد است، بیشتر یارانه‌ای که گرفته می‌شود صرف طرح اشتراک و بیمه‌ی خبرنگاران می‌شود، بنابراین چیزی به نام یارانه‌ی مستقیم مطبوعات باقی نمانده است.

محمد علی وکیلی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: البته درباره‌ی این طرح اشتراک حرف و حدیث‌های زیادی شده، و مدیریت جدید مطبوعات قرار است در آن تغییراتی ایجاد کند.

وی افزود: درباره‌ی آگهی‌ها نیز بالاخره معاون مطبوعاتی براساس نظام رتبه‌بندی عمل می‌کند، اما در پیرامون این تخصیص آگهی‌ها حرف و حدیث زیاد است، باید نظارتی صورت گیرد، همه‌ی این آگهی باید به طور شاخص اعلام شوند. مثلاً روزنامه‌ی ابتکار چقدر آگهی گرفته است و چند نفر در این روزنامه بیمه شده‌اند این‌ها باید به صورت آنلاین بر روی سیستم قرار گیرد و همه به آن دسترسی داشته باشند. بهتر است وزارت ارشاد که مرجع است این نظارت را انجام دهد.

این نماینده‌ی مجلس اضافه کرد: البته که باید کسانی را که از امتیاز و منابعی استفاده می‌کنند بررسی کرد که این امتیازها ازکجا تأمین می‌شود و به آن رسیدگی کرد.

وکیلی درباره‌ی بعضی از روزنامه‌ها که بعد از نظارت وزارت ارشاد بخش قابل توجهی از تیراژ خود را خمیر می‌کنند گفت: قبلاً که کاغذ کیلویی ۲۰۰۰ تومان بود این کار به صرفه بوده است، اما اکنون قیمت کاغذ بسیار افزایش یافته است و کسی که این کار را می‌کند باید به عقلش شک کرد. هزینه‌های کاغذ و تحریریه سرسام‌آور شده است و البته بعضی از روزنامه‌ها با نسخه فروشی می‌توانند هزینه‌های خود را جبران کنند.

مدیر مسوول روزنامه‌ی ابتکار با بیان اینکه خبر مربوطه به تیراژ روزنامه‌ی ابتکار صد درصد دروغ است، گفت: درحقیقت روزنامه‌ی ابتکار 4000 تیراژ دارد و به‌طور میانگین 20 درصد هم برگشتی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا