خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شعار سال ۱۴۰۳ و تداوم نارضایتی رهبری

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشت کوتاهی به بهانه‌ی اعلام شعار سال نوشت:

شعار سال ۱۴۰۳ نیز مانند بیشتر سال‌های گذشته اقتصادی است و همچون شش هفت سال اخیر کلیدواژه‌ی تولید در آن گنجانده شده است.

احتمالا غرض از تکرار کلیدواژه‌ی تولید در شعار سال هم بیان اهمیت آن برای کشور و هم اعلام نوعی نارضایتی مستقیم و غیرمستقیم از عملکرد دولت و سایر نهادها در این موضوع است.

با وجود همسویی دولت سیزدهم با افکار و دیدگاه‌های رهبری نظام در حوزه‌های مختلف اما ظاهراً دست‌کم عملکرد اقتصادی دولتمردان نتوانسته باعث جلب رضایت ایشان شود و آیت الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود پیشرفت‌ها برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ که در آن هم بر تولید تاکید شده بود را به اندازه‌ی مطلوب ندانستند.

اینکه نه دولت روحانیِ دور از دیدگاه‌های رهبری و نه دولت رئیسی نزدیکِ به دیدگاه‌های رهبری نتوانسته‌اند شعار سال در مورد رونق تولید را به حد کافی و مطلوب محقق کنند قابل تامل است.

قاعدتا نمی‌توان دولتمردان انقلابی حاضر را مانند دولت سابق به هزار و یک انگ ناروا نواخت و به ضدیت با مسیر ترسیم‌شده از سوی رهبری متهم‌شان کرد. در نتیجه دست‌کم در دولت سیزدهم حرکت اقتصادی در مسیر مد نظر رهبری است اما ظاهرا باز هم به مقصد نرسیده‌ایم و شعار سال در زمینه‌ی تولید محقق نشده است.

در این سال‌ها تولید در کنار عباراتی همچون اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی، رونق و جهش، پشتیبانی و مانع‌زدایی، دانش بنیان و این بار مشارکت مردم قرار گرفته است. شاید مشکل در همین جا باشد که برای تحقق رشد تولید ابزار نادرست یا ناکافی برگزیده می‌شود.

تجربه‌ی دهه‌ی نود در ایران نشان می‌دهد که میان اقتصاد و سیاست خارجی گرهی ناگسستنی وجود دارد و سفره‌ی مردم به سیاست خارجی به طور ذاتی گره خورده است، نه اینکه کسی این دو را به هم گره زده باشد.

آمارهای داخلی و بین‌المللی از وضعیت شاخص‌های مختلف اقتصادی از جمله وضعیت تولید حاکی از آن است که سال‌هایی از دهه‌ی نود که در سیاست خارجی گشایش‌هایی حاصل شده شاهد شرایط قابل قبول و مثبتی بوده‌ایم و هنگامی که در سیاست خارجی به مشکل برخورده‌ایم مشکلات اقتصادی هم بیش از پیش رخ عیان کرده است.

در نتیجه با توجه به تجربه دهه‌ی نود خورشیدی می‌توان به این گزاره اندیشید که برای تحقق شعارهای اقتصادی سال باید طرحی نو در سیاست خارجی درانداخت.

شاید جهش تولید پیش از مشارکت مردمی به تغییر سیاست خارجی نیاز داشته باشد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جمهوری اسلامی یک اشتباهی که از همون سال ۶۸ انجام داد این بود که رفت سراع اصلاحات اجازه اصلاحات داد یک اشتباه عمیق بود باید کار دیگری می کرد که حالا نمی گم چی ولی ….

    10
  2. بسیار دقیق و نکته‌بینانه. من هم صبح امروز با دیدن شعار سال داشتم به همین فکر می‌کردم. سپاس از جناب توکّلی.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا