خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بارورسازی ابرها صرفا جنبه تبلیغاتی دارد»

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بارورسازی ابرها هیچ تاثیری بر افزایش بارش‌های کشور ندارد،‌ گفت: بارورسازی ابرها صرفا جنبه تبلیغاتی و روانی دارد. سازمان هواشناسی به عنوان مرجع این موضوع بارها اعلام کرده که تاثیر مثبتی در وضعیت بارشی کشور ندارد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری افزود: رئیس سازمان هواشناسی کشور بارها در مورد عدم تاثیر باروسازی ابرها بر افزایش بارش‌های کشور سخن گفته است. همچنین بر اساس اطلاعات این سازمان و گزارش‌های ثبت شده در ایستگاه دائمی شیرکوه یزد برای سنجش میزان بارش، بارورسازی ابرها هیچ تاثیری در بارش‌های این منطقه نداشته است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در پاسخ به تماس تلفنی یکی از شهروندان در مورد حمله خرس به حیوانات اهلی و خسارات مالی تحمیل شده، اظهار کرد: بخشی از حیات وحش مثل پلنگ و یوزپلنگ بیمه هستند و خسارات ناشی از آن‌ها پرداخت می‌شود. این شهروند هم می‌تواند با مراجعه به اداره محیط زیست منطقه خود در محل صورتجلسه‌ای تهیه و نسبت به دریافت خسارت ناشی از حمله خرس به دامش اقدام کند.

شهادت ۱۲۲ محیط بان از ابتدای انقلاب

وی در ادامه در مورد وضعیت محیط بانان اظهار کرد: بعد از انقلاب ۱۲۲ محیط بان حین انجام وظیفه به شهادت رسیده‌اند که متاسفانه مسائل مربوط به اعلام شهادت محیط بانان هنوز در کشور ما به‌طور کامل حل نشده است. افزون بر بحث شهادت محیط بانان سالانه حدود ۸ نفر از محیط بانان زخمی که بخش عمده آنان از کارافتاده می‌شوند.

لایحه حمایت از محیط بانان تا دو ماه آینده به صحن علنی مجلس می‌رسد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سرنوشت لایحه حفاظت از محیط بانان گفت: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و احتمالا طی یکی دو ماه آینده برای بررسی به صحن علنی مجلس می‌رسد. خوشبختانه نمایندگان دید مثبتی نسبت به این لایحه دارند و مدتی پیش طی دیداری که با علی لاریجانی – رئیس مجلس -داشتم از او قول گرفتم که از این لایحه حمایت کنند.

به گفته کلانتری با مصوب شدن لایحه حمایت از محیط بانان، آنان مشابه سایر گروه‌های نظامی تلفی می‌شوند و به عنوان ضابطان قضایی از امکانات و شرایط سایر گروه‌های نظامی برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق محیط بانان طی سال جاری تصریح کرد: متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت در سال جاری ۱۰ درصد بود اما از آنجا که اشل حقوقی محیط بانان پایین است درخواست کردیم که افزایش حقوق محیط بانان تا ۲۰ درصد باشد که خوشبختانه محقق شد. از آنجا که بودجه‌های محیط زیست بودجه‌های استانی به حساب می‌آید خواهش می‌کنم که مسئولان و مدیران استانی توجه لازم را نسبت به حقوق محیط بانان داشته باشند.

آب ورودی از افغانستان به سیستان و بلوچستان به شش میلیون متر مکعب رسید

وی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد احیای تالاب‌ هامون اظهار کرد: آب سیستان و بلوچستان به ورودی آب از سمت افغانستان وابستگی شدیدی دارد. طی ۳۰ سال گذشته متوسط ورود آب از سمت افغانستان به سیستان و بلوچستان ۱.۶ میلیارد متر مکعب بوده، این در حالیست که امسال این میزان به کمتر از شش میلیون متر مکعب رسیده است.

مهار گرد و غبار سیستان و بلوچستان وابسته به تصمیم دولت است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد گرد و غبارهای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زندگی در این منطقه واقعا سخت است، گفت: مهار کانون‌های گرد و غبار سیستان و بلوچستان موضوعی است که دولت باید در مورد آن تصمیم گیری کند. دولت باید مشخص کند که آیا مهار گرد و غبار در اولویت است یا حفظ کشاورزی؟

وی تاکید کرد: بخشی از گرد و غبار سیستان و بلوچستان منشأ داخلی دارد و برای مهار آن نیاز به آب داریم اما آب این استان کافی نیست. در شرایط کنونی ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان برای زراعت، لوله کشی شده است. از سوی دیگر ۲۰۰ هزار هکتار شن‌زار وجود دارد که باید اقدامات لازم جهت تثبیت گرد و غبار در این کانون‌ها انجام شود بنابراین دولت باید اولویت سیستان و بلوچستان را مشخص کند.

ضرورت آموزش دانش آموزان و دانشجویان در حوزه محیط زیست

کلانتری در مورد ضرورت آموزش دانش آموزان و دانشجویان در حوزه محیط زیست اظهار کرد: دانش آموزان در دو سال ابتدایی تحصیل باید نسبت به محیط زیست علاقه‌مند شوند تا در کلاس‌های بالاتر حفاظت از آن را نیز آموزش ببینند همچنین آموزش‌های تخصصی محیط زیست باید تا مراحل پایانی دبیرستان و دانشگاه ادامه یابد. وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اقدامات خوبی را آغاز کرده است. همچنین تقاضا کرده‌ایم که همه دانشجویان ۲ تا ۳ واحد حفاظت از محیط زیست را به‌صورت اجباری در دانشگاه‌ها بگذرانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان استان خوزستان در مورد آتش سوزی گسترده هورالعظیم اظهار کرد: ۲۵ هزار هکتار از هورالعظیم دچار حریق شد و امیدواریم که دلیل آتش سوزی عمدی نباشد. واضح است که مهار آتش به شکل هوایی کار بسیار سختی است. از طریق زمین هم نمی‌توانیم آتش را مهار کنیم چون این منطقه هنوز مین روبی نشده است و ماشین آلات سنگین نمی‌توانند در این منطقه تردد کنند.

دولت عراق برای اطفای حریق هورالعظیم همکاری لازم ا نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در قسمت عراقی هورالعظیم و در مرز ایران صورت گرفته است، گفت: دولت عراق حتما باید با ما برای مهار آتش هورالعظیم همکاری کند. این در حالیست که بار اول برای اطفای حریق ۱۲ روز طول کشید تا دولت عراق اجازه مهار آتش توسط ایران و ورود آبپاش‌ها را بدهد. بار دوم نیز اخذ این مجوز ۷ روز طول کشید. این در حالیست که اگر این اتفاق در ایران صورت گرفته بود مجوزهای لازم برای اطفاء در کمتر از یک ساعت صادر می‌شد.

کلانتری با اشاره به اینکه در خوزستان آتش سوزی زباله نیز وجود دارد، گفت: متاسفانه مشابه این اتفاق در جنوب تهران نیز مشاهده می‌شود. عده‌ای فرصت طلب با آتش زدن زباله به ویژه لاستیک‌ها باعث آلودگی هوا می‌شوند که از نیروی انتظامی تقاضا کرده‌ایم که این افراد را دستگیر و به محاکم قضایی معرفی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا