خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد

ویدئوی جدید منتشرشده از سوی احمدی‌نژاد واکنش‌های تندی از سوی مردم، رسانه‌ها و فعالین سیاسی داشته است. شامگاه پنجشنبه محمود احمدي‌نژاد با انتشار ويديويي در کانال تلگرامي خود در كمال تعجب از حسن روحاني خواست از سمت رياست‌جمهوري كناره‌گيري كند.

او در ادامه افزود: «دولت فعلي بر يك سلسله مباني نادرست طراحی‌شده و شكل گرفت. من به احترام رأی مردم سكوت كردم و اعتقاد داشتم كشور مهم‌تر از ما است!» رئیس دولت‌هاي نهم و دهم در ادامه اين پيام تصويري مدعي شد: «اعتماد عمومي به‌کل سيستم به صفر نزديك شده است.» این اظهارات در شرایطی است که احمدی¬نژاد کارنامه مقبولی در خصوص مقابله با فساد و درزمینهٔ پذیرش انتقادات نداشته است. او در حالي از كاهش اعتماد عمومي به‌نظام سخن مي‌گويد كه گويي فساد‌هاي رخ‌داده در زمان رياست‌جمهوري خود را فراموش كرده است. احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس رفتار احمدی‌نژاد را «ساختارشکنانه» عنوان می‌کند و معتقد است این اظهارات به دلیل «بی‌اهمیت بودن» محلی از اعراب ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفتارهای ناهنجار احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد از همان دوران ریاست جمهوری‌شان تمام شاخص‌ها و نشانه‌های رفتاری یک شخصیت در حد یک رئیس‌جمهور را از بین بردند. اینکه کسی که خودش زمانی مسئولیت داشته و جزئی از نظام بوده و در این نظام شان رتبه پیداکرده است حالا بخواهد مردم را دعوت به اعتراض کند و رفتارهای ساختارشکنانه داشته باشد، به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست. البته آزادی بیان حق مسلم است و آقای احمدی‌نژاد نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید بتواند آزادانه حرفش را بزند.

وی افزود: البته این اظهارات هیچ جایگاهی ندارد و تزلزلی به وجود نمی‌آورد.

این فعال سیاسی در ادامه در خصوص مواجه احمدی‌نژاد با منتقدانش در دوره ریاست جمهوری می‌گوید: خود ایشان در سال‌های گذشته نشان داده‌اند که برخورد درستی با منتقدان خود ندارند. می‌توانیم از یکشنبه سیاه مجلس یاد کنیم که ایشان رفتار به‌ظاهر افشاگرانه و به نظر من هنجارشکنانه با منتقدین داشت و به‌هیچ‌وجه عقیده مخالف را تحمل نکرد.

وی تصریح کرد: ایشان تحمل اینکه مجلس بخواهد جایی با او مخالفت کند نداشت و بسیار ازاین‌جهت زودرنج بود. البته من هنوز معتقدم این رفتارها باید تحمل شود و نظام ما باید نشان بدهد از این صحبت‌ها برآشفته نمی‌شود.

نماینده پیشین مجلس در خصوص اینکه اگر این اقدامات احمدی‌نژاد توسط يك چهره اعتدالي يا اصلاح‌طلب رخ مي‌داد، آیا جريان مقابل سكوت مي‌كرد یا خیر می‌گوید: این صحبت‌ها در شرایطی با واکنش‌های جدی روبه‌رو می‌شود که از سوی شخصی بانفوذ بیان شود. مثلاً رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات اگرچه رفتار معقول و متعارف دارد اما ایشان به دلیل نفوذ صحبت‌هایش با واکنش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود و روی آن حساسیت وجود دارد اما آقای احمدی‌نژاد و برخی از چهره‌هایی همچون ایشان که حرف‌های تند می‌زنند و هنجارشکنی می‌کنند چون نتیجه عملی ندارد تحمل می‌شود و البته خوب است که تحمل شود. ای‌کاش کسانی که رفتارهای متعارف و معقول دارند هم تحمل شوند و نظام نشان دهد آستانه تحملش بالاست.

شیرزاد با بیان اینکه رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت نباید به این اظهارات اهمیت بدهند و واکنش نشان دهند می‌گوید: اگر جوابی لازم باشد روزنامه‌نگاران و مردم در سایت‌های مجازی جواب می‌دهند و همان‌گونه که جواب‌های تندی در این زمینه داده‌شده است.


علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: در زمانه‌ای که شرایط کشور سخت و دشوار شده است، به‌جای اینکه با کمک یکدیگر تلاش کرده تا از بحران‌ها و مشکلات عبور کنیم {عده¬ای}تلاش می‌کنند که به‌صورت غیرمنصفانه مقصر اتفاقات و شرایط دشوار امروز کشور بخش‌های مختلفی از حاکمیت معرفی شود. این رویه آسیبی بزرگ به کشور است و مسلماً تصورات صحیح نسبت به اوضاع شکل نخواهد گرفت. کشوری مانند ایران که استراتژی مستقل بودن از قدرت‌های بزرگ را اتخاذ کرده با دشواری‌هایی برای اداره کشور و همچنین سیاست‌های کلان خود مواجه است.

بسیاری از کشورهای منطقه نمی‌خواهند ایران کشوری قدرتمند شود، دیگر کشورهای پرنفوذ نیز این باور را دارند که ایران مانع نفوذ آن‌ها در منطقه و مانعی برای زیاده‌خواهی آن‌ها خواهد بود. اینجاست که مسئله مهم شکل می‌گیرد و باید به‌صورت همه‌جانبه به دنبال این باشیم که درون کشور انسجام و همدلی ایجاد کنیم. البته بخشی از شکل‌گیری این انسجام وظایف دستگاه‌های حاکمیتی مانند دولت، مجلس و قوه قضاییه است که بایستی به وظیفه خود به نحو احسن عمل کنند. همچنین از نهادها و قوای دیگر انتظار می‌رود که در شرایط دشوار همراهی بیشتری با مردم داشته باشند. زمانی که شرایط دشوار و پیچیده است و از سویی برخی از مسائل مانند فسادهای مالی باعث بی‌اعتمادی عمومی شده طبیعتاً میان مردم و حاکمیتی گسست بیش‌ازپیش ایجاد خواهد شد؛ بنابراین مسئولان اجرایی و نهادهای مختلف حاکمیتی باید سعی کنند با تلاشی مضاعف پیامدهای منفی نارسایی‌ها را کنترل کنند.

از سویی دیگرکسانی که منتقد محسوب می‌شوند باید نگاه منصفانه به شرایط و اتفاق‌ها را داشته باشند و درعین‌حال با نقد سازنده در پی حل مسائل باشند.

امروز چیزی که ما در گفتار و رفتار محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت پیشین می‌بینیم ،فرار روبه‌جلو است. او سعی می کند تا شرایط را بسیار تاریک‌تر ازآنچه در عالم واقع است، نشان دهد تا فرصت‌طلبی ایجاد کند. علی‌رغم اینکه بخش بزرگی از نابسامانی‌های کنونی کشور در حوزه اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و اجتماعی در دوره او و به دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه او و تیم تحت امرش شکل گرفته است.
احمدی‌نژاد همان زمان که نامزد شهرداری شد، پرونده‌های متعددی از زمان ریاستش بر استانداری اردبیل مطرح شد. آقای موسوی لاری که وزیر کشور بود، در کمیسیون امنیت این مسائل را طرح کرد. اصراری که جناح اصولگرا برای شهردار شدن آقای احمدی‌نژاد داشت

باوجوداینکه از تخلفات ایشان بی‌اطلاع نبودند، جای پرسش داشت و دارد. احمدی‌نژاد یک نیروی رادیکال جناح راست بود، ادب سیاسی را رعایت نمی‌کرد، هتاک بود. همان‌طور که اکنون نیز همان‌گونه رفتار می‌کند. احمدی‌نژاد سرمایه‌‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را منهدم کرد و به‌راحتی برخلاف مجلس و تصمیم‌گیری‌های مجلس عمل می‌کرد. قانون‌گریزی شدید در ساختار قدرت کشور از زمان محمود احمدی‌نژاد شکل گرفت. اکنون مهم است که انسجام داخلی با حفظ مرزبندی‌ها شکل گیرد. منصفانه و منطقی بررسی کنیم که آیا تنها دولت در شرایط ایجادشده مقصر است؟ بخش بسیاری از نارسایی‌ها متوجه کشورهای منطقه و قدرتمند است که سعی می‌کنند به ما فشار آورده و آسیب بزنند. یکی از مشکلات اساسی کنونی این است که کسانی که در اجزای حاکمیت قرارگرفته‌اند اطمینان-بخشی را در میان مردم ایجاد نمی‌کنند که برای حل مشکلات در تلاش هستند و اراده قوی برای این موضوع دارند. در چنین شرایطی که طبیعتاً فشارهای مختلفی بر مردم واردشده است بسیاری می‌توانند در چهره‌ای منتقد برای بحرانی‌تر کردن اوضاع تلاش کنند. اکنون راه برون‌رفت از آسیب‌ها، انسجام داخلی با حفظ مرزها است که باید همگی به دولت و مجلس منتخب مردم رجوع تا از اختیارات خود استفاده کنند. همچنین تلاش مضاعف از سوی کل ساختار حاکمیتی نیاز است تا از بحران عبور کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا