خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد چند نماینده‌ی مجلس به طرح سوال از رییس‌جمهور

میرحمایت میرزاده، نماینده گرمی در مجلس دهم در خصوص اینکه چرا طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکرده است، گفت: من به دو دلیل طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکردم: یک- این سؤالاتی که همکاران من در مجلس مطرح کردند را می‌شد از وزرا پرسید و اصلاً نیازی نبود که برای چنین سؤالاتی شخص آقای رئیس‌جمهور را به مجلس کشاند.

وی تاکید کرد: این موضوع نباید به یک‌رویه تبدیل شود چون فردا هر مشکلی در هر گوشه‌ای از کشور اتفاق بیافتد می‌گویند به رئیس‌جمهور برمی‌گردد و ایشان باید پاسخ دهند و در چنین شرایطی ابهت رئیس‌جمهور کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: دلیل دوم من این است که در شرایط حساس کنونی رئیس‌جمهور نیاز به کمک و حمایت دارد. باید قبول کرد که همه اشکالاتی که امروز در کشور دیده می‌شود به شخص رئیس‌جمهور برنمی‌گردد و عوامل زیادی دراین‌بین دخیل هستند. در حال حاضر و با اوضاع‌واحوال سختی که بر کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد حاکم است لازم و ضروری است که قوه قضاییه، قوه مقننه و دیگر نهادها به کمک دولت بیایند تا کارها تسریع شود.

نماینده استان اردبیل درباره اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور منجر به تضعیف دولت خواهد شد یا خیر، گفت: به‌هرحال امروز دولت باید با تمام قوا فکر حل مشکلات مردم و کشور باشد و زمانی که طرح سؤال از رئیس‌جمهور اعلام وصول می‌شود و ایشان باید برای حضور در مجلس و پاسخگویی به سؤالاتی که وزرا هم می‌توانستند جوابگوی آن باشند برنامه‌ریزی کند یعنی تمرکز و اولویت رئیس‌جمهور تغییر کرده است.

میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: جو مجلس به‌گونه‌ای است که سؤال از رئیس‌جمهور رأی نخواهد آورد.


شهرام کوسه غراوی، نماینده مینودشت در مجلس دهم در خصوص اینکه چرا طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکرده، گفت: در حال حاضر کشور در شرایط خاص و حساسی قرار دارد و امروز نیاز به تعامل و همدلی ویژه، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. این وحدت و همفکری باید در بهترین و بالاترین سطح بین سه قوه برقرار شود.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری بارها بر وحدت بین همه قوا تأکید کردند و این نشان می‌دهد که رعایت همین یک نکته اساسی می‌تواند کشور را در برابر تهدیدات خارجی مقاوم نگه دارد. من به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس، امضای طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به نفع کشور ندیدم، شاید اگر شرایط متفاوت از این بود من هم به امضای چنین طرحی روی می‌آوردم اما این نقطه از زمان و وضعیت کنونی را اصلاً برای امضای این طرح به صلاح ندانستم.

نماینده استان گلستان تصریح کرد: به‌هرحال اوضاع‌واحوال اقتصادی ایران مناسب و عادی نیست و دراین‌بین عوامل زیادی دخیل هستند. اگر می‌خواهیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم چاره‌ای جز همکاری همه قوا و کمک تک‌تک مردم نداریم. در شرایط بحران نباید روی به کارهایی بیاوریم که وحدت کمرنگ و نابسامانی‌ها افزایش پیدا کند. گله و انتقاد نسبت به عملکرد دستگاه‌های دولتی وجود دارد و هر فردی در هرجایی اشکالی را دید باید آن را مطرح و دیگران را از موضوع باخبر کند و اتفاقاً این روش و منش بسیار پسندیده است زیرا نشان می‌دهد که افراد نسبت به کشور خود بی‌تفاوت نیستند اما ملتهب کردن جامعه و دامن زدن به بحران، چیزی غیر از انتقاد است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند برای کشور مثمر ثمر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تضعیف رئیس‌جمهور، تضعیف نظام است و همه باید دست در دست هم دهیم تا با ایده‌های خود، مشکلات را به حداقل برسانیم. امیدوارم همه مسئولان با روندی منطقی و عقلانی، کشور را در مسیر صحیح خود قرار دهند تا رضایت مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان نظام محقق شود.


محمدباقر سعادت، نماینده دشتستان در مجلس دهم در خصوص اینکه چرا طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکرده، گفت: در حال حاضر شرایط کشور به‌گونه‌ای است که باید بین تمام قوا همدلی و همفکری وجود داشته باشد تا بتوانیم از بحرانی که کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد گرفتار آن شده عبور کنیم. از طرفی من معتقدم تنها یک فرد یا دستگاه خاص در مشکلات اقتصادی مقصر نیست و دراین‌بین عوامل زیادی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: امروز بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور به رفتارهای غیرمنطقی آمریکا در قبال ایران برمی‌گردد. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد مشکلاتی برای این توافق بین‌المللی به وجود آمد و آمریکا که یکی از طرف‌های این قرارداد بود به تعهدات خود عمل نکرد.
سعادت تاکید کرد: امروز بخش زیادی از افزایش یک‌باره ارز به همین رفتار غیر متعهدانه آمریکا بازمی‌گردد ولی چاره‌ای نیست جز آنکه در داخل کشور انسجام خود را حفظ کنیم تا با تصمیمات آتی، فضا به نفع کشور تغییر کند.

نماینده استان بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا و متحدانش بنا دارند تا از طریق حوزه اقتصاد به کشور و نظام ضربه بزنند و ازاین‌جهت وحدت و یکپارچگی مسئولان، یک امر ضروری برای کشور است. حال با این شرایط و فشارهای هرروزه بین‌المللی که بر پیکره نظام وارد می‌شود صلاح ندانستم که طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کنم.


سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس دهم در خصوص اینکه یکی از نمایندگان موضوع عدم‌کفایت رئیس‌جمهور را مطرح کرده بود، گفت: در شرایط کنونی طرح چنین صحبت‌هایی به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و مطمئناً به منافع کشور کمک نکرده بلکه ضربه خواهد زد.

وی تأکید کرد: اگر در سطح مدیریتی کشور مشکل‌داریم باید روی به تعامل و گفت‌وگو بیاوریم و با همفکری راهی را برای بهبود اوضاع و بالا بردن سطح زندگی مردم پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بحث‌ترمیم کابینه مطرح است و نمایندگآن‌هم منتظرند تا رئیس‌جمهور عزم خود را برای تقویت کابینه عملی کند. اکنون اقتصاد کشور نیازمند تغییرات جدی است و همگان منتظر راهبردهای جدید اقتصادی از سوی دولت هستند، اما طرح موضوع سؤال از رئیس‌جمهور آن‌هم درزمانی که دشمنان بی‌شماری چشم به کشور ما دارند صحبتی درست و منطقی نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طرح موضوع عدم‌کفایت رئیس‌جمهور در شرایطی که ترامپ ایران را وارد جنگ اقتصادی کرده و با تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال ضربه زدن به‌نظام است می‌تواند فضای داخلی کشور را ملتهب و هزینه زیادی را روی دست نظام بگذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا