خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همراه با دغدغه‌‌ها و نگرانی‌‌های یک شاعر انقلاب

علی شکوهی در یادداشتی با عنوان «همراه با دغدغه‌‌ها و نگرانی‌‌های یک شاعر انقلاب» در «دیدار نیوز» نوشت:

«نام افشین علا از سالهای بسیار قدیم آشنا بودم. بعدها دوستی محدودی پدید آمد و دیدار در چند جلسه هم ممکن شد اما توفیق دیدارهای بیشتر فراهم نشد. شاید در آینده مجالی فراهم شود – در همین سایت دیدارنیوز – تا با ایشان در باره برخی موضوعات اجتماعی و سیاسی گفتگو کنیم و دیگران را هم در اطلاع از مضامین آن شریک کنیم اما امروز مناسب دیدم تا درباره چند موضوع مرتبط با انقلاب و وضعیت موجود کشورمان به صورت مختصر سخن بگویم و چه بهانه‌‌ای بهتر از بهانه‌‌ای که افشین علا با شعرهای تازه‌‌اش و با نامه به اساتید بسیجی برای ما فراهم کرد.

افشین علا شاعر انقلاب است و به محکمات اندیشه انقلاب و امام خمینی وفادار مانده است. او مانند برخی از افراد سابقا انقلابی نیست که از گذشته خود پشیمانند. علا همچنان هویت خود را با اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی و اندیشه فکری امام خمینی تعریف می‌‌کند و آن را در قالب شعر و ادبیات ارائه می‌‌دهد.

علا در کنار این اعتقاد، مدعی نیست که ما در سالهای بعد از انقلاب، بهترین عملکرد را داریم و همه اقدامات مسئولان قابل دفاع است و هیچ اعتراض و انتقادی به حکومت نباید داشت. او انتقاد و اعتراض و آسیب‌‌شناسی وضع موجود را حق همگان می‌‌داند و به اصلاح دائمی روند اداره کشور اعتقاد دارد و طبعا جریان موسوم به اصلاح‌‌طلبان را با افراد شاخصی مانند سیدمحمد خاتمی مورد حمایت قرار می‌‌دهد تا کشور بهتر اداره شود و مردم امیدوارتر در رکاب انقلاب باقی بمانند و سرمایه اجتماعی فراهم آمده با فداکاری و تلاش مخلصانه گذشتگان، به آسانی از دست نرود.

در عین حال علا در مقابل مخالفان نظام و انقلاب می‌‌ایستد و مرزبندی روشنی با کسانی دارد که اصل انقلاب و جمهوری اسلامی را نفی می‌‌کنند و چه بسا در کنار دشمنان این ملت قرار گرفته‌‌اند.

ماجرای شعر «چهل سال» که داغ شد

اخیرا در خارج کشور دو خواننده با هم ترانه‌‌ای را اجرا کردند که تعریض به ۴۰ سالگی انقلاب است. در همین زمینه افشین علا شعری را سرود تا با این پروژه ضدانقلابی و ضدایرانی مقابله کرده باشد.

به دنبال انتشار آن ترانه و این شعر، سازمان بسیج اساتید در نامه‌‌ای از پاسخ افشین علا به پروژه ضدّ ایرانی خوانندگان «چهل سال» قدردانی کرد.

در پاسخ به این نامه، افشین علا هم نامه‌‌ای نگاشت تا از برخی دغدغه‌‌های دیگرش هم سخن گفته باشد. او در این نامه تاکید کرد که دشمنان خارجی و ضدانقلاب در جای خود ولی خطر اصلی تهدید کننده نظام در داخل است. او مرز خودش را با این دست از تمجیدکنندگان شعرش هم ترسیم کرد تا معلوم شود که در بسیاری از مسائل داخلی با آنان اختلاف دارد و در این زمینه حاضر به گفتگو و مباحثه است.

اصرار بر نزدیک کردن جریانهای سیاسی و نیروهای انقلاب به همدیگر

از مختصات فکری مهم در اندیشه افشین اعلا این را باید برجسته کرد که او اسیر دوقطبی‌‌های ایجاد شده از سوی دیگران نمی‌‌شود و خود را ملزم نمی‌‌داند که یک طرف ماجرایی را انتخاب کند که هر دو طرف آن را می‌‌شود قبول داشت. کم نیستند کسانی که به رهبری ارادت دارند اما مثلا سیدمحمد خاتمی را قبول ندارند یا عاشق خاتمی هستند اما از اظهار نظر صریح علیه رهبری و شان و جایگاه ایشان دریغ نمی‌‌کنند اما افشین اعلا هم عاشق خاتمی است و هم مرید رهبری و اصلا احساس نمی‌‌کند که مجبور به انتخاب یک طرف ماجراست. علا هم در جلسات ملاقات با رهبری حضور می‌‌یابد و هم به هم‌‌نشینی با خاتمی افتخار می‌‌کند. او دریافته است که علیرغم رنگ و صبغه عقیدتی دادن به این گونه اختلافات، می‌‌شود فراتر رفت و به قول امام خمینی از این منظر به ماجرا توجه کرد که همه این بزرگان به فکر کشور و مردم و نظام اسلامی‌‌اند و باید متناسب با جایگاه و شئونات هر کدام مورد توجه و احترام باشند. او دریافته است که باید مواضع خدمت نیروهای انقلاب را به یکدیگر نزدیک کرد و در مقابل کسانی ایستاد که زیستن در شکاف‌‌ها را دوست دارند و بر طبل تفرقه می‌‌کوبند و از روش طرد و حذف و دشمن‌‌سازی دست نمی‌‌کشند.

شعرهایی برای مظلومان

علا هم برای شهید حججی شعر می‌‌گوید چون باید از یک مدافع ارزشهای اسلامی و پاسدار منافع ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع کند و هم درباره مظلومیت کسی مانند عبدالفتاح سلطانی شعر می‌‌سراید که به دلایل سیاسی، سالهاست در زندان است و در همین وضعیت در غم از دست دادن دختر جوانش می‌‌سوزد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا