خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل سردبیر رای‌الیوم از مخالفت حریری با برقراری روابط با سوریه

تحلیل گر مشهور جهان عرب در پی مخالفت شدید ‘سعد حریری’ نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان، با از سرگیری مناسبات این کشور با سوریه، نوشت که اگر حریری با تغییر و تحولات منطقه همراه نشود، از صحنه سیاسی لبنان کنار گذاشته می شود.

به گزارش ایرنا عطوان روز جمعه در یادداشتی در سایت روزنامه ‘رای الیوم’چاپ لندن درباره مخالفت شدید سعد الحریری نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان با از سرگیری روابط کشورش با سوریه، به اظهارات اخیر سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله در این باره اشاره کرد و نوشت: از الحریری می خواهیم که در سریع ترین زمان ممکن و قبل از فوت وقت به توصیه آقای نصر الله گوش فرا دهد و مواضعی مخالف با تغییر و تحولات منطقه اتخاذ نکند، و اینکه چه کسی گفته دمشق برای سفر الحریری به سوریه، التماس می کند؟

الحریری روز سه‌ شنبه گذشته در جمع خبرنگاران در منزلش اعلام کرد که با از سرگیری مناسبات میان لبنان و سوریه به شدت مخالف است، تا جایی که گفت: اصلا جای حرف و بحثی در این باره نیست.

عطوان تصریح کرد: سید حسن نصرالله فردی عاقل و دوراندیش است و به جای بحث‌ و جدل با الحریری، با قدرت تمام جواب وی را داد؛ الحریری با این سخنانش، همه درها را برای هرگونه بازگشت روابط بین لبنان و سوریه بسته و به صراحت با درخواست ها برای درج موضوع از سرگیری روابط میان دمشق و بیروت در بیانیه وزارتی دولت جدید مخالفت کرده است.

عطوان افزود: سید حسن نصر الله، هم عرصه سیاسی لبنان را خوب می شناسد هم شخصیت الحریری را. به همین دلیل در سخنرانی روز سه ‌شنبه خود (23 مرداد) به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه 2006 بر رژیم صهیونیستی، بدون اشاره به نام الحریری، به وی توصیه کرد مواضعی را اتخاذ نکند که در آینده نزدیک مجبور شود از آن عقب نشینی کند.

الحریری با تکیه بر چه چیزی، مخالف از سرگیری روابط با دمشق است؟
این تحلیل گر جهان عرب افزود، ما نمی ‌دانیم سعد الحریری روی چه حسابی مخالفت خود را با از سرگیری روابط با دمشق در جمع خبرنگاران بیان کرده است. شاید مثلا اگر پنج سال پیش چنین موضعی را می گرفت، قابل درک بود؛ زمانی که دولت سوریه مورد محاصره و کنترل قسمت اعظم مناطق خود را از دست داده بود، اما می بینیم الحریری چنین موضع خودخواهانه‌ ای را در شرایطی اتخاذ کرده که حال سوریه رو به بهبود است و دولت دمشق توانسته حاکمیت خود را بر بیش از 85 درصد از خاک کشورش بازیابد.

صف طولانی کشورها برای بازگشایی سفارت خود در سوریه
به نوشه عطوان، توطئه ‌علیه سوریه و تمامیت ارضی این کشور شکست خورده و در مقابل، صف کشورهایی که در پی بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ های خود در دمشق هستند، بسیار طولانی شده که در نهایت به بیروت هم خواهد رسید؛ سیاستمدار عاقل عملگرایانه موضع می گیرد و همه درها را به روی خود نمی بندد؛ جای بسی تعجب است که سعد الحریری این واقعیت ‌ها را درک نمی کند اما یک دانشجوی علوم سیاسی آن را می فهمد.

این تحلیل گر جهان عرب تاکید کرد، جبهه‌ ای که الحریری روی آن حساب کرده بود، شکست خورد.

عطوان ادامه داد: اعضای این جبهه یکی پس از دیگری در حال خروج از آن هستند. عربستان در راس این کشورهاست که میلیاردها دلار در جنگ سوریه هزینه کرد، اما اکنون می بینیم رسانه ‌های سعودی لحن خود را صد و هشتاد درجه در قبال سوریه تغییر داده اند.

مردم لبنان خواهان ازسرگیری مناسبات با سوریه هستند
عطوان افزود: سعد الحریری مجموعه‌ ای از واقعیت‌ ها را یا فراموش کرده یا خود را به دست فراموشی زده است. نخست آنکه تقریبا سه چهارم مردم لبنان از جمله ائتلاف سه‌ گانه حزب الله، جنبش امل و جریان ملی آزاد از بازگشت روابط میان لبنان و سوریه به خاطر داشتن تاریخ، جغرافیا و سرنوشت مشترک، حمایت می کنند.

دوم آنکه، یک میلیون شهروند سوری در لبنان سکونت دارند که یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و سوم آنکه، لبنان فراتر از ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به یک سوریه قوی و بهبود یافته، بیشتر از همیشه نیاز دارد.

عطوان نوشت: لبنان به سیاستمداران و رهبرانی دورنگر نیاز دارد تا خروج از این بحران را در اولویت‌ خود قرار دهند و دولت وفاق ملی را در اسرع وقت ممکن تشکیل دهند. اما به نظر می ‌رسد که الحریری با توجه به مواضعش نه تنها در این گروه جای ندارد، بلکه باعث تشدید بحران و فلج کردن سیاسی لبنان هم می شود.

سوریه برای الحریری کارت دعوت نفرستاده است
در ادامه این مطلب آمده است: ما نشنیدیم که سوریه برای الحریری کارت دعوت برای سفر به دمشق فرستاده باشد. پس چگونه الحریری دو هفته پیش به خبرنگاران گفته بود، ‘حتی اگر همه معادلات عوض شود، محال است دیر یا زود به سوریه برود و اگر مصلحت لبنان اقتضا می‌ کند که این سفر صورت بگیرد، فرد دیگری را پیدا کنید’.

عطوان در پایان نوشت: مصلحت لبنان با توجه به مشکلات اقتصادی آن – از بدهکاری یک صد میلیارد دلاری آن گرفته تا بوی تعفن کیسه‌ های زباله- اقتضا می کند، نخست وزیری انتخاب شود که بیشترین حس مسئولیت ‌پذیری را داشته باشد و تنها به لبنان وفادار بماند. ضمن حکومت بر نهادها و موسسات، به خواسته‌ های مردمش نیز بها دهد و بداند چگونه باید با تحولات داخلی، منطقه‌ ای و بین‌ المللی با هوشمندی و تجربه برخورد کند. ما تردید داریم چنین ویژگی هایی در الحریری با توجه به مواضع اخیرش وجود داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا