خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از وعده‌های محقق شده‌ی روحانی در یک سال اخیر

نخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در حالی فرا رسید که دولت دکتر روحانی میان تمامی چالش های ایجاد شده از سوی منتقدان و مخالفان، بخشی از وعده های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را محقق کرده است.

به گزارش ایرنا، بیست و نهم اردیبهشت 96، حماسه دیگری در تاریخ انقلاب با حضور حداکثری مردم در انتخابات رقم خورد و در نتیجه آن «حسن روحانی» با 24 میلیون رای از طرف مردم انتخاب شد تا بدون توجه به بهانه تراشی های مخالفان، در مسیر تحقق وعده های انتخاباتی خود گام بردارد.

وعده هایی همچون فقرزدایی، کنترل تورم، ایجاد فضای حضور و مشارکت سیاسی بیشتر زنان و بسترسازی شادی و نشاط جوانان که بخشی از آن با وجود مخالفت ها وسنگ اندازی های مخالفان، محقق شد.

حال پس از سپری شدن یکسال از عمر چهارساله دولت دوازدهم، بررسی وعده ها و برجسته سازی میزان عملگرایی آن از جمله مواردی است که اعتماد رای دهندگان را جلب کرده و آنان را به تدبیر و امید منتخب خود امیدوار می کند.

** تدبیر در خشکاندن ریشه های فقر

وجود فقر در جامعه یکی از مهمترین موانع دست یابی به توسعه است. دولت دوازدهم با علم به این موضوع، فقرزدایی و ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی را یکی از اولویت های خود قرار داد؛ هدفی که بارها در وعده های انتخاباتی ریاست جمهوری و در سخنرانی های مختلف مطرح شد. به عنوان مثال روحانی در سفر انتخاباتی به استان لرستان و شهر خرم‌آباد، در سخنانی اظهار داشت: «به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بربندد.»

وی در مراسم تنفیذ که دوازدهم مرداد 96 برگزار شد، یکی از اهداف بلند مدت دولت دوازدهم را ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی عنوان کرد.

هر چند مبارزه ریشه‌ای با فقر نیازمند اقدامات فراوان زیربنایی و ساختاری است و سیاستگذاری درست در مسیر توسعه پایدار می‌تواند این هدف را در دسترس قرار دهد اما در طول یک سال گذشته یعنی از زمان مطرح شدن این وعده ها، دولت گام های محکمی در خشکاندن ریشه های فقر برداشته است. افزایش سه برابری مستمری ضعیف ترین اقشار جامعه که برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت، شاهدی بر این موضوع است.

نکته ای که «پرویز فتاح» رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به آن اشاره و از برنامه‌های فقر زدایی دولت روحانی حمایت کرد و گفت: «آقای روحانی شعار رفع فقر را دادند، می‌خواهم منصفانه در کنار مضجع رضوی اعلام کنم که به این شعارشان عمل کردند.»

وی در نشست شورای اداری و توسعه خراسان رضوی که با حضور رییس جمهوری در 17 اردیبهشت ماه برگزار شد، به عملی شدن ١٠٠ درصدی تبصره دولت درباره بودجه کمیته امداد در سال ٩٥ اشاره کرد و گفت: «انصافا بودجه ما را 100 درصد پرداخت کردند اما سنگ‌تمام را دولت در بودجه 97 لحاظ کرده و امروز تبصره ماده 14، 7 هزار میلیارد تومان شده و بالاترین رشد بودجه در ردیف ما قرار گرفته است.»

به گفته رییس کمیته امداد، دولت روحانی در سال‌های ٩٥ و ٩٦ تا مرز ٩٠ درصد بودجه کمیته امداد را پرداخت کرده است.

**توانمندی دولت دوازدهم در اشتغال زایی

ایجاد اشتغال از دیگر راهکارهای مهم کاهش فقر و از وعده های دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود که دولت در یک سال اخیر با اختصاص منابع مناسبی برای تحقق این هدف و ایجاد زیر ساخت‌ها، شکوفایی استعدادها، تقویت تشکل های مردمی و رویکرد کمک به محرومان، گام های مهمی در این راستا برداشته است.

شاهد این امر، ایجاد 800 هزار شغل خالص در سال 96 بود که روحانی در بیست و نهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، گروه های کار و واحدهای کار نمونه که در 9 اردیبهشت ماه برگزار شد به آن اشاره کرد و افزود: 22 میلیون و 500 هزار نفر شاغل در سال 1395 در کشور وجود داشت که این رقم در سال گذشته به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسید و این نشان می دهد که در دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها دولت بلکه کارفرمایان و کارگران دست به دست هم دادند و یک قدم خوب برداشتند.

روحانی در عین حال تصریح کرد که این آمارها به این معنا نیست که رقم اشتغال کافی است چراکه هنوز سه میلیون بیکار در کشور داریم و برای جبران آن نیازمند حرکت هستیم.

**استقبال گرم دولت دوازدهم از حضور زنان و جوانان

لزوم حضور زنان در عرصه های مدیریتی هم از جمله وعده های رییس دولت دوازدهم در دوران انتخابات بود که هر چند به حضور زنان در جایگاه وزارت منجر نشد اما انتخاب معاونان و مشاوران رییس جمهوری، وزرا و روسای سازمان های مستقل و همچنین 46 مدیر کل از بانوان، بخشی از وعده های رییس جمهوری در اینز یمنه بود که عملی شد. در عین حال قرار است تا پایان دوره دولت دوازدهم، 30 درصد مدیریت به بانوان اختصاص داده شود.

رییس جمهوری در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری و در دیدار صمیمی با جمعی از زنان، جوانان و دانشجویان در خصوص مدیریت زنان و جوانان اشاره کرد و با یادآوری اینکه عهد ما با هم این بود که به عقب بازنمی‌گردیم، گفت: معتقدیم جوانان و زنان باید مدیریت کشور را برعهده بگیرند و بر این تصمیم که تا پایان دولت دوازدهم باید ۳۰ درصد مدیریت کشور برعهده زنان شایسته قرار گیرد، ایستاده‌ایم.
وی با بیان اینکه دولت بر مبنای این وعده خود که سن مدیریت باید کاهش یابد، اقدام کرده است، اظهار داشت: باید سن مدیریت در کشور از ۴۸ سال به ۴۰ سال کاهش یابد، بر این مبنا امروز شاهد هستیم که در تمام نهادهای دولتی جوانان بیش از گذشته به کار گرفته شده‌اند و این راه گام به گام ادامه خواهد داشت.

روحانی تصریح کرد: ممکن است بعضی‌ها این تصمیم و رویه را نپذیرند، اما تصمیم و وعده ما در ۲۹ اردیبهشت آن بود که جوانان، زنان، اقوام و ایده‌های مختلف باید مسیر رشد و تعالی کشور را آنگونه که خود می‌خواهند انتخاب کرده و بپیمایند؛ امیدوارم راهی را که برگزیده‌ایم با هم ادامه دهیم.

**تقویت بهداشت و سلامت با حمایت دولت

اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های درمان در جهت مبارزه با فقر درمانی هم از وعده های روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و دوازدهم بود که همچنان با قدرت در حال اجرایی شدن است. طرحی که از نگاه بسیاری از مسوولان و کارشناسان، یکی از اثرگذارترین و موفق ترین اقدامات دولت در عرصه سلامت و درمان است.

بر همین اساس، سرمایه گذاری در بخش بیمه سلامت و توجه به بیمه‌ کردن همه ایرانیان در قالب طرح های سلامت در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت. علاوه بر آن، میزان پرداخت مستقیم از جیب توسط مردم در هنگام استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی به ۵۸ درصد کاهش پیدا کرد که این میزان در بخش بستری بیمارستان‌ های دولتی از ۴۰ درصد به حداکثر ۶ درصد کاهش یافت.

همچنین دولت دوازدهم به دنبال آن است تا با رفع اشکالات و مشکلات طرح تحول سلامت که بخشی از آن دست دولت و مجلس است این طرح را بدون نقص دنبال کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا