خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش چند سینماگر مشهور به درگذشت عزت‌الله انتظامی

اصغر فرهادی با تسلیت درگذشت عزت‌الله انتظامی تاکید کرد که بازی‌های به یادماندنی‌اش، اخلاق پدرانه و منش احترام برانگیزش همواره در یادها باقی می‌ماند و جایش پر نخواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، اصغر فرهادی با انتشار متنی در کانال تلگرامی‌اش، درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت و نوشت: «نام با شکوه عزت‌الله انتظامی با بازی‌های به یادماندنی و بالاتر از آن اخلاق پدرانه و منش احترام برانگیزش همیشه در یادها باقی می‌ماند هر چند جای خالی او هرگز پر نخواهد شد.»


ابوالحسن داودی گفت: عزت‌الله انتظامی کسی بود که برای سینما حکم “راهبر” داشت و با رفتنش جامعه سینمایی بی سر و راهبر شده است.
این کارگردان سینما که عزت‌الله انتظامی در آخرین فیلم‌ اکران شده‌اش «زادبوم» با این فیلمساز همکاری کرده بود در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا بیان کرد: واقعیت این است به دلیل شرایط سینمای ایران و موقعیت واقعا ویژه آقای انتظامی، ایشان حکم راهبر سینما داشتند و الان در این جامعه سینمایی کسی نیست که همه حول و حوش او جمع شوند. البته شاید کسانی که این ادعا را دارند هیچ وقت نتوانستند به این موقعیتی که آقای انتظامی دست پیدا کرده بود برسند و این مایه تاسف است.

داودی ادامه داد: به دلیل این که در آخرین فیلم ایشان «زادبوم» با هم همکاری کرده بودیم، در جریان بودم که حال و روز خوشی ندارند و آن چهره، جبروت و حس، حالی که بخواهد همچنان به عنوان سر سینمای ایران به او نازید را همراه نداشتند اما شخصیت ایشان طوری بود که اجازه نمی داد این حالت رنج و مریضی بروز کند، در «زادبوم» نشانه های تحلیل رفتن جسمی‌شان کاملا مشخص بود.

او گفت: به هر حال آقای انتظامی جزو کسانی بود که حضورش برای سینما جایگاه ویژه‌ای داشت، البته خیلی‌ها عزیز بوده و رفته‌اند ولی بعضی‌ها هستند که هیچ وقت جای شان پُر نمی‌شود یعنی بین جوان‌ها و نسل میانه هم بازیگران و چهره‌های خیلی خوبی داریم اما برخی کلاً بی‌رقیب هستند چه در ایران و چه در جهان و وقتی می‌روند انگار کسی پیدا نمی‌شود که لیاقت جانشینی آنها را داشته باشد و عزت‌الله انتظامی دقیقا یکی از همین‌ها بود.


علیرضا رئیسیان گفت: عزت الله انتظامی از شاخص ترین بازیگران نسل اول سینمای ایران بود که در میان کارهای فراوان‌اش به ندرت فیلمی را می‌توان پیدا کرد که قابل دفاع نباشد.

این کارگردان سینما که فیلم «چهل سالگی» اش، آخرین فیلم عزت الله انتظامی در سینما بوده، در گفتوگویی با ایسنا با بیان اینکه «از شنیدن خبر درگذشت آقای انتظامی بسیار شوکه و متاسف شدم» افزود: اما در عین حال خوشحالم که همکاری‌ خوبی با این بازیگر داشتم چون آقای انتظامی انسان بسیار آگاه، مطلع و نسبت به کارش سختگیر و جدی بود و با اطرافیانش روحیه و برخورد خیلی خوبی داشت.

او با اشاره به اینکه فیلم‌های انتظامی جزو آثار شاخص سینماست و به ندرت می‌توان اثری را پیدا کرد که قابل دفاع نباشد، ادامه‌ داد: به همین دلیل فقدان ایشان ضایعه بدی برای سینمای ایران است چرا که آقای انتظامی از آن تیپ هنرمندانی بود که به راحتی جایشان پر نمی‌شود ‌و امیدوارم اهالی سینم و نیز مردم تجلیل باشکوهی از این بازیگر داشته باشند.

رئیسیان که با بازیگران مطرح و چهره‌های نسل جدید سینما هم همکاری کره است، درباره تفاوت این نسل با بازیگرانی همچون انتظامی گفت: عزت انتظامی جزو نسلی از هنرمندان است که در کنار آقایان نصیریان، محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی تربیت حرفه‌ای شان بسیار متفاوت بوده با آنچه امروز می‌بینیم. این‌ها منش خاصی در رفتار خود دارند و نسبت به کارشان خیلی جدی برخورد میکنند.

او به بیان خاطره‌ای از همکاری خود با عزت الله انتظامی در فیلم «چهل سالگی» پرداخت و گفت: وقتی سناریو را در اختیارشان گذاشتیم روزی که برای فیلمبرداری آمدیم متوجه شدم تمام صفحات علامت‌گذاری و یادداشت‌برداری شده است یعنی کنار هر جمله کلی توضیحات وجود داشت. وقتی اینها را دیدم به ایشان گفتم ممکن است این دیالوگها موقع اجرا تغییر پیدا کنند که خیلی تعجب کردند و گفتند من اصلا اینطوری کار نکردهام،به همین دلیل گفتم یک روز به این روش کار میکنیم اگر خوب بود آن را ادامه میدهیم و بعد ایشان نسبت به تازه بودن این روش ابراز خرسندی کرد و آن را ادامه دادیم.

رئیسیان در پایان گفت: البته در بین بازیگران جدید هم چهره‌های خوبی هست که با آنها کار کردم اما ظاهراً شخصیت بازی برای بازیگران زیادی اهمیت ندارد، در حالی که بسیاری از بازیگران قدیمی همچون عزت الله انتظامی و بازیگرانی که من با آنها کار کردم از جمله لیلا حاتمی، علی مصفا و فرهاد اصلانی شخصیت بازیگری در کارهایشان تعریف جداگانه‌ای دارد و همین چیزهاست که فقدان بازیگری همچون آقای انتظامی را سخت می‌کند.


جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ – ۱۶:۲۷
GMT 11:57
جمعه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۶
دسته‌بندی: سینما و تئاتر
کد خبر: 97052613701
منبع : روابط عمومی برنامه
برای برگزاری جشنواره‌ی تئاتر عروسکی انجام شد؛
کسب اجازه‌ی مرضیه برومند از “روح بلند عزت‌الله انتظامی”

در پی درگذشت “عزت‌الله انتظامی”، مرضیه برومند که دبیری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک را بر عهده دارد در یادداشتی، درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت و از «روح بلند» او کسب اجازه کرد تا جشنواره نمایش عروسکی برگزار شود و روال عادی خود را سپری کند.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

“سال ١٣٤٨ که در رشته هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا قبول شدم، تصورش را هم نمی‌کردم که با یکی از اسطوره‌های تئاتر آن دوران هم‌دانشکده شوم و او را از نزدیک ببینم.

آن زمان من هجده ساله بودم و آقای انتظامی چهل و شش هفت ساله.گاه‌گداری ایشان را در بوفه یا حیاط دانشکده می‌دیدم ولی جرات نمی‌کردم نزدیک‌شان شوم چرا که ایشان از نظر من آن وقت‌ها یک آدم جا افتاده و جدی بود و امکان نداشت به من امکان هم‌کلام شدن بدهد اما خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردم، به این اسطوره دست‌نیافتنی نزدیک شدم و ارتباط دوستانه بین‌مان برقرار شد چرا که ایشان شخصیت شوخ و طنازی داشت و از درون جوان بود و حتی در کهنسالی شوخ‌طبعی و نشاط جوانانه‌اش را از دست نداد.

و امروز ، در آستانه برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی، که دبیرش هستم ، تجربه تلخ دوره شانزدهم و درگذشت داوود رشیدی عزیزم در میانه برگزاری جشنواره برایم تکرار شد.

حالا می‌خواهم همان‌گونه که از روح بلند داوود رشیدی عزیزم برای ادامه برگزاری جشنواره گذشته اجازه گرفتم، از روان پاک استاد عزت‌الله انتظامی نیز کسب اجازه کنم تا جشنواره روند عادی‌اش را در خدمت به تئاتر و مردم طی کند.

خانواده نمایشگران عروسکی درگذشت استاد انتظامی را به همه مردم ایران تسلیت می‌گوید.”

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.


مهدی صباغ‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «خانه خلوت» از مرحوم انتظامی به عنوان بازیگری که می‌اندیشید و روی همه نقش‌هایش فکر می‌کرد یاد کرد و گفت کاش بازیگران امروز از او یاد بگیرند.

به گزارش «خبرآنلاین»، مرحوم عزت‌الله انتظامی در فیلم سینمایی «خانه خلوت» مهدی صباغ‌زاده با این کارگردان همکاری داشته است. صباغ زاده ضمن تاسف و تاثر از درگذشت این بازیگر به بیان خاطره‌ای از او پرداخت و گفت: «یادم می‌آید یک روز در زیرزمینی که لوکیشن ما بود قرار بود صحنه‌ای را ضبط کنیم که آقای انتظامی و مرحوم نیکو خردمند بازی داشتند. قرار بود ایشان در آن صحنه شعری را بخوانند و همسرش که خانم خردمند بود وقتی پایین می‌آمدند متوجه می‌شدند که ایشان حالشان بد است.»

او افزود: «من به آقای انتظامی گفتم این صحنه را طور دیگری بگیریم بهتر است و گفتم شما بنشینید و زیر آواز بزنید و حالت شیدایی پیدا کنید و بعد هم میز را بشکنید و تنگ آب که روی میز است را روی خودتان بریزید. اینطور همسرتان که در فیلم خانم خردمند هستند هم متوجه می‌شوند که حالتان بد است. وقتی این را گفتم آقای انتظامی قبول نکردند و گفتند مگر من فردینم که بزنم زیر آواز؟ برایشان بار دیگر منظورم را توضیح دادم و گفتم نمی‌خواهم با صدای بلند بخوانید همین زیر لب خواندن هم کفایت می‌کند اما باز هم ایشان قبول نکردند و به حیاط رفتند و مشغول راه رفتن شدند. چند دقیقه‌ای راه رفتند، خانم مهوش جزایری طراح صحنه با ایشان صحبت کردند قبول نکردند، آقای زرین‌دست صحبت کردند باز هم راضی نشدند، خلاصه چند دقیقه دیگر قدم زدند، صدایشان زدم و گفتم آقای انتظامی چه کار کنیم؟ با همان لحن خودشان گفتند آقای صباغ‌زاده ولمان کن بابا. خلاصه نیم ساعت بعدش آمدند و گفتند برویم و بگیریم.»

صباغ‌زاده ادامه داد: «وقتی که آمدند آن صحنه را بسیار عالی و درجه یک اجرا کردند ولی دوست داشتند راجع به تغییرات فکر کنند و بعد از اینکه آمادگی‌شان را پیدا کردند برای ضبط آمدند. انتظامی از آن دسته بازیگرانی بود که می‌اندیشید. او کم آدمی نبود و روی همه نقش‌ها و کارهایش فکر می‌کرد.»


محمدعلی کشاورز در واکنش به درگذشت عزت‎الله انتظامی، از عشق و علاقه این بازیگر به هنر نوشت و تاکید کرد که او مانده است و جای خالی دوست 66 ساله که با او رفاقت داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی کشاورز که سال‌ها سابقه رفاقت و همکاری با عزت‌الله انتظامی را دارد با انتشار تصویری از خود، انتظامی و پسرش در اینستاگرام نوشت: «عزت سینمای ایران رفت و من خوب می دانم که یک عمر با عزت زندگی کردن یعنی چه؟

عشق تو هنرت بود و در این سال ها هر لحظه عاشقانه زیستی، تو رفتی به جایی امن تر، فارغ از دلواپسی های ما در این روزهای تب آلود و من با ماندم با داغ تو و جای خالی دوستی که شصت و شش سال با او رفاقت کردم. نقش های تو تا ابد در حافظه ما تو را جاودانه می کند.

وقت دلتنگی صدای تو را با آن لحن طنازانه به یاد می آورم و تو را تصور می کنم که این بار هم از پس نقش آخرت به خوبی برآمدی.
سفرت به سلامت عزت عزیزم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا