خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرصت پیوستن ایران به کارزار حقوقی علیه اسرائیل

رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل در توییتر نوشت:

امیدوارم دولت ایران اهمیت ورود به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری را دست‌کم نگیرد. ایران عضو کنوانسیونی است (کنوانسیون نسل‌کشی) که دیوان مورد تفسیر قرار خواهد داد؛ و اساسنامه دیوان نیز به دولت‌های ذی‌نفع ثالث (غیر از طرفین دعوی) حق مداخله می‌دهد.

جدا از فرصت‌های کم‌نظیری که ورود به این پرونده در حوزه‌های سیاسی و گفتمانی برای ایران ایجاد خواهد کرد، دستگاه دیپلماسی این فرصت را نیز خواهد یافت تا اتهاماتی که اسرائیل یقیناً از این تریبون مهم بین‌المللی متوجه ایران خواهد کرد را خنثی سازد.

عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند پیوستن ایران به این قبیل کارزارهای حقوقی به مثابه «به‌رسمیت شناختن» اسرائیل است. مطلقا چنین نیست! این ادعا هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد و هیچ دولت و سازمانی در جهان ورود ایران به یک فرایند حقوقی تعریف‌شده را به مثابه شناسایی یک دولت دیگر تعبیر نخواهد کرد!

اما آنچه ایران می‌تواند به این تلاش جمعی بیافزاید – چه از نظر منابع اطلاعاتی که در اختیار دارد و چه از نظر توان خنثی‌سازی مدعیات اسرائیل – بسیار ارزشمند خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام – ما میبایست بر علیه حکومت بچه کش اسرائیل اقامه دعوا کنیم حتی اگر به نتیجه مثبت هم نرسد ، دنیا باید بداند که ما بطور رسمی از این حکومت شکایت داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا