خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابتکار: سیاست به‌کارگیری زنان در قوه قضاییه هم لحاظ شود

معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده گفت: امیدواریم مشابه سیاست بکارگیری زنان در دولت در قوه قضاییه هم شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در ششمین نشست کشوری دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های سراسر کشور و معاونان فرهنگ عمومی که در هتل نماز مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه «خوشبختانه حضور زنان را به عنوان یک ضرورت بیشتر از گذشته در قوه قضاییه می‌بینیم»، اظهار کرد: در حال حاضر۴۱ درصد کارمندان را  بانوان تشکیل می‌دهند. رییس جمهور  سیاستی را پیش گرفتند که از ابتدای دولت دوازدهم  سی درصد از مناصب مدیریتی دولت در اختیار زنان قرار گیرد. این سیاست در حال اجراست و نتایج خوبی داشته است. امیدواریم مشابه این سیاست در قوه قضاییه شکل بگیرد با توجه به توانمندی زنان شاهد حضور دادستان زن، قضات زن و… باشیم.

وی افزود: نقش و حضور زنان می‌تواند به حل و فصل بسیاری مسائل کمک کند. از مهارت‌های مهم زنان گفت‌وگو و حل اختلافات است. بر همین مبنا طرح ملی گفت‌وگوی خانواده را اجرا می‌کنیم که موضوع گفت‌وگو را به عنوان یک مهارت ارتباطی از محورهای مهم شکوفایی خانواده می‌داند.

معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده گفت: بحث عدالت روح اصلی انقلاب ما بوده و همچنین در تعالیم دینی و سیره پیامبر و ائمه بحث عدالت و توجه به اقشار آسیب‌پذیر از مهمترین رویکردها بوده است‌. انتظار می‌رود چه در حوزه کودکان و چه در حوزه زنان که به دلایل مختلف آسیب‌پذیری بیشتری دارند، ادبیات مشترک بین قوا برای همکاری در این زمینه‌ها  شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی هستیم بسیار مهم است که قوا و همه کسانی که در این موضوعات نقش دارند حتی بخش خصوصی و… به ادبیات مشترک برسیم. اینکه در رویکردها و سیاست‌ها  بتوانیم همکاری بیشتری بین دو قوه داشته باشیم بسیار مهم است و ما در این زمینه مسئولیت مشترک داریم و همه  باید در پیشگاه خداوند و مردم جوابگو باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده در خصوص اهمیت همکاری بین قوا عنوان کرد: بسیار خوشحال هستیم که  ستاد ملی زن و خانواده به عنوان یک ارگان فرا قوه‌ای شکل گرفته و اولین جلسه ستاد با حضور رییس جمهور در اسفند سال گذشته تشکیل شد و نمایندگانی از قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه حضور داشتند. این مهم است که بتوانیم بسیاری از سیاست‌ها و رویکردها را با هم هماهنگ کنیم و برای کارآمدی بیشتر پیش برویم.

ابتکار بیان کرد: یکی از زمینه‌هایی که همکاری قوا را تقویت می‌کند قوانین موجود یا لوایحی است که یا در مجلس و یا در قوه قضاییه در حال نهایی شدن است؛ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نهایی شده  و یک ماده آن مانده که در کمیسیون قضایی اصلاح می‌شود و به مجلس برمی‌گردد. بالاخره بعد از سال‌ها با تقاضای اولویتی که از جانب دولت انجام شد این لایحه به تصویب رسید. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان لایحه بسیار جامع و خوبی است. یکی از تکالیفی که این لایحه بر عهده قوه قضاییه می‌گذارد ایجاد دفاتر مربوط به کودکان است. در این لایحه یک تقسیم کار مشخص برای تمام دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است. این لایحه بسیار دقیق به بحث جرایم می‌پردازد و می‌تواند بسیار بازدارنده باشد.این لایحه که به زودی انشالله از جانب شورای نگهبان هم ابلاغ خواهد شد دستورکار مشترک بسیار خوبی برای ما و قوه قضاییه خواهد بود که در حوزه کودکان و نوجوانان بتوانیم بیشتر کار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: لایحه بعد که مراحل نهایی خود را در قوه قضاییه می‌گذراند لایحه تامین امنیت زنان است که به طور خاصی به خشونت و آسیب‌ها پرداخته است. همچنین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هم خیلی دقیق به انواع خشونت ‌ها  پرداخته است. در اولین جلسه‌ای که در دولت دوازدهم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از نکاتی که مورد تایید ایشان بود این نکته بود که که شاید نیاز به قوانین جدید در زمینه خشونت علیه زنان داریم و اینکه قوانین موجود بازدارنده نیست‌.

معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده خاطر نشان کرد:هدف همه ما در تمام این زمینه‌ها اعتلای نام ایران، کارآمدی بیشتر نظام، تحقق عدالت و… است.

وی در خصوص زنان زندانی نیز عنوان کرد: امیدواریم در خصوص زندان‌ها همکاری‌های خوبی در قالب طرح زندان جای مادران نیست انجام شود. این طرح برای زنان زندانی که جرایم غیرعمد داشته‌اند اجرا می‌شود.امیدواریم بتوانیم با همکاری قوه قضاییه طرحی را داشته باشیم که مادران در زندان نمانند.

ابتکار توضیح داد: در حوزه آسیب‌ها به طور مشخص ستاد بررسی ماده ۸۰ را تشکیل داده‌ایم و برای هماهنگی فرادستگاهی موضوع زنان سرپرست خانوار  و همچنین نقشه راه تعریف کرده‌ایم. البته همه زنان سرپرست خانوار نیاز به حمایت ویژه ندارند و تعدادی از آنها توانمند هستند و استقبال می‌کنیم نماینده‌ای از دادگستری داشته باشیم تا همکاری فراقوه‌ای در این زمینه هم انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده در خصوص توان‌افزایی خانواده‌های زندانیان، پیگیری شرایط بعد از آزادی زنان از زندان و… تصریح کرد: امیدواریم کارگروه مشترکی را با قوه قضاییه تشکیل دهیم و خصوصا بتوانیم حمایت سازمان‌ها ی مردم نهاد و خیریه را در این موارد جذب کنیم. ما  دو طرح مهم در موضوع پیشگیری داریم یکی از آنها طرح ارتقای تاب‌آوری فردی و اجتماعی است که در مرحله اول در 100 نقطه آموزش‌های ارتقای تاب‌آوری به افراد داده شده است. بهزیستی هم کار مشابهی را انجام می‌دهد و آمادگی داریم  هماهنگی بیشتر با بهزیستی و همچنین دفاتر امور زنان در دادگستری داشته باشیم و ارزیابی ما از مرحله اول طرح این است که می‌تواند بسیار به ارتقای خودباوری، اعتماد به نفس، حل مشکلات و… کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا