خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موش دوانی رسانه قالیبافی: عارف مظلوم است!

به گزارش انصاف نیوز، سایت هشت صبح از حامیان سهردار قالیباف در یادداشتی نوشت:

گاف ناخواسته یا هرچیز دیگر. صفحه فیس بوک منسوب به محسن هاشمی پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی، از همکاری انتخاباتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با سیدمحمدخاتمی و محمدرضا عارف برای تسخیر مجلس بعدی خبر داد.
اگرچه محسن هاشمی داشتن هرگونه صفحه ای در فیس بوک را تکذیب کرده ولی باتوجه به سابقه انتخابات ریاست جمهوری نمی توان وجود این ائتلاف را غیرمحتمل دانست.
ائتلاف خواسته یا ناخواسته خاتمی و هاشمی در انتخابات سال 1392 سبب شد تا با همراهی و تن دادن عارف و روحانی به شیخوخیت این دونفر، محمدرضا عارف از انتخابات کناره گیری کرده و مقدمات پیروزی روحانی در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کرد. 
از ماهها پیش اخباری مبنی بر تمایل محمدرضا عارف برای ریاست بر مجلس آینده به گوش می رسید. عارف در این ارتباط چندین سفر به شهرستان ها هم انجام داد تا بتواند ضمن صحبت با کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده، به نوعی محوریت خود در میان طیف های اصلاح طلب را نیز تثبیت کند. 
دلخوشی ها به چیست؟
آنچه اما بیش از همه ائتلاف ها سبب دلخوشی اصلاح طلبان برای کسب اکثریت مجلس آینده است، امید بستن به ادامه اختلافات و چنددستگی اصولگرایان است. در انتخابات ریاست جمهوری هم آنچه بیش از همه سبب پیروزی روحانی شد، چند دستگی میان اصولگرایان بود. بعد از کنار کشیدن عارف از انتخابات و اعلام رسمی حمایت هاشمی رفسنجانی و سیدمحمدخاتمی از روحانی، عملا وی تنها کاندیدای مورد قبول جریان اصلاح طلب شد.
در حالی که در میان اصولگرایان، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل تا لحظه آخر در انتخابات ماندند ( حداد عادل در زمانی انصراف داد که فایده ای برای اصولگرایان نداشت) و سعید جلیلی هم آمده بود تا به تکلیفش در انتخابات عمل کند. محمدباقر قالیباف هم اگرچه بیش از شش میلیون رای آورد و نفر اول اصولگرایان شد اما نتوانست در مقابل افتراق طیف های اصولگرا به پاستور راه یابد. 
چرا عارف نمی تواند؟
اما اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس نمی توانند چندان به افتراق اصولگرایان یا حضور روحانی در پاستور دلخوش باشند. بخصوص آنکه بخش هایی مهمی از دولت ترجیح می دهند با علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس طرف باشند و از پتانسیل وی در چانه زنی ها برخوردار باشند تا اینکه رئیس مجلسی چون عارف داشته باشند که طیف های اصولگرا به سختی می توانند با وی ارتباط برقرار کنند.
 عارف در میان اصلاح طلبان چهره ای اخلاقی است ولی بعید است اعتماد اصلاح طلبان به وی فراتر از نمایندگی مجلس برود. وی اگرچه روزگاری معاون اول سیدمحمدخاتمی بود ولی بعید است پتانسیل اداره مجلسی ناهمگون و نمایندگانی از همه جریان ها را داشته باشد. ریاست مجلس نیرویی دست اول می خواهد نه کسی که حرکت سیاسی خود را بر مبنای مجوز دیگران ترسیم می کند. هنوز از یادها نرفته که عارف تمایلی برای کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری نداشت و تنها افزایش فشارها و درنهایت تیرخلاص نامه سیدمحمدخاتمی وی را وادار به کناره گیری کرد. 
اگرچه به احتمال فراوان توان رسانه ای بخشی از دولت صرف حمایت از کاندیداهای اصلاح طلب خواهد شد، اما نمی توان مجلس آینده را کاملا از آن اصلاح طلبان دانست. با این وجود کمتر تردیدی هست که تعداد حامیان دولت در مجلس بعدی بیشتر از مجلس فعلی خواهد بود اما سخن گفتن از اینکه اکثریت از آن اصلاح طلبان باشد یا نه با توجه به تحولات اخیر طیف های اصولگرا و تلاش برای ارائه لیست های واحد، قدری مشکل خواهد بود. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا