خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی یونسی: هنوز در نظر مردم کار، کار انگلیسی‌ها و روس‌ها است

«علی یونسی»، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: این باور شکل گرفته که هرچه اتفاق در ایران می‌افتد یا زیر نظر روس‌ها است و یا انگلیس‌ها؛ به موضوع دریای خزر هم با همین دید نگاه کردند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی در نشستی تحت عنوان «بحران‌های پیش روی ایران و نقش حاکمیت و نهادهای مدنی و مردم در عبور از آن» که به همت حزب ندای ایرانیان برگزار شد، اظهار کرد: جامعه ما آسیب پذیر شده است، با کمترین محرک بر آشفته می‌شود و با کمترین تحریک حرکت می کند.

وی ادامه داد:این روزها جامعه ما آسیب پذیرتر از هر وقت دیگری است؛ نه جامعه عادی، بلکه جامعه نخبگان هم آسیب پذیر شده است. جامعه تصمیم گیر و تصمیم ساز گرفتار این وضعیت است، چرا این طور شده ؛ من در بررسی های خودم به دو ریشه رسیدم ؛ یکی از آن‌ها بی اعتمادی عمیق و ریشه دار دولت (به معنای حاکمیت) و ملت است؛ ریشه‌های بی اعتمادی خیلی عمیق است. جنگ ها و حوادث تاریخی، سوء مدیریت‌های گذشته، جنگ ها، اشغال‌ها، بزرگ و کوچک شدن ایران یک بی اعتمادی ریشه داری شکل داده است.
وی ادامه داد: با یک شایعه کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مدیران این جامعه هم نمی توانند خارج از این فضا تصمیم بگیرند. جامعه و مدیران و تصمیم گیران در گذشته زندگی می کنند.

یونسی گفت: تعیین بخشی از رژیم حقوقی دریای خزر مثال خوبی برای این موضوع است. تا موضوع شکل گرفت پیش داوری در جامعه شکل گرفت که کجا نشسته‌اید رهبران جامعه کشور را فروختند؛ آن‌قدر فضا ملتهب می شود که مسئولان دیپلماسی می‌خواهند هم وظیفه تاریخی خود را انجام دهند و هم به خیانت متهم نشوند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهیم از این گذشته بد، رها شویم و برای آینده حرکت کنیم . حوادث مشروطه و تجاوزات روس و انگلیس هم بوده است؛ مدتی تصمیم گیر بودند و دولتی نبود در ایران ، این باور شکل گرفت که هرچه اتفاق در ایران می‌افتد یا زیر نظر روس ها است و یا انگلیس ها ، و مدیران ما زیر دست آن ها هستند. اسم این تئوری توهم توطئه است. حتی آن هایی که مدعی هستند از این تئوری آزاد هستند، هم گرفتار این اندیشه هستند.

وی در تصریح گفته هایش یادآور شد: فضای مجازی امروز گسترده در اختیار همه است. در هر خانه ای چندین نفر با تحصیلات تکمیلی حضور دارند، مدیران باید با این وضعیت و باورها تصمیم گیری کنند؛ لذا وقتی می خواهیم رژیم حقوقی خزر را حل کنیم به خیانت متهم می شویم.

یونسی با اشاره به شعارهای سر داده شده در نماز جمعه هفته گذشته در قم گفت: چه شده که این چنین شده است. ریشه های عمیق این وضعیت در دوران قجری است. حادثه عادی را به قتل های زنجیره ای تبدیل میکنند. هرکسی که موقعیتی داشته باشد و حادثه ای برایش رخ دهد، مقصرش را نظام می دانند.

وی افزود: جوامع روشنفکری خود را باید از این پیش داوری ها خلاص کنند و بعد جامعه را از آن جدا کنند. جامعه را به سمت دنیای امروز پیش ببرید. خواسته مردم توسعه، امنیت ، رفاه و شغل است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا