خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: هیچ امری در ایران به اندازه مردم، قدرت ملی نمی آفریند

شفقنا نوشت:

حمدجواد ظریف در مراسم نکوداشت استاد حسین مهرپور، گفت: افتخار آشنایی من با دکتر مهرپور به سی و چند سال گذشته برمی گردد و به مباحث حقوق بشر مربوط می شود و از محضر ایشان به جز مباحث حقوقی، همواره درس انسانیت و دانشجو بودن را آموختم و همیشه در جلسات بین الملل او را کتابچه به دست می دیدم.

وی ادامه داد: خدمت دکتر مهرپور در حوزه مباحث حقوق بشر به جامعه ما بسیار زیاد است به همین خاطر می خواهم از این حوزه و حقوق شهروندی طرح مساله کنم که دکتر مهرپور در این زمینه بسیار کوشیدند و هزینه دادند. در دوران گذشته که دوران پساجنگ سرد شناخته می شود و امروزه به دوران پسا قطبی وارد شدیم،  دکتر مهر پور توانمندی های مختلفی در حوزه های گوناگون داشتند.

دکتر ظریف بیان کرد: هنجارسازی یکی از مهم ترین حوزه های ابراز قدرت و پیگیری توانمندی‌های در حوزه بین‌المللی بوده است و در حوزه هنجار سازی هیچ موضوعی به اندازه حقوق بشر جلب توجه و ایجاد قدرت نکرده است. در سطح جهانی چه آن ها که در صحنه واقعی تلاش کرده چه آنها که به صورت تبلیغی در حوزه حقوق بشر تلاش کرده اند و از وجه بین الملل برخوردار بودند، می دانند که در جهان امروز، تنها قدرت مالی نیست که کشور یا کنشگری را قدرتمند می کند، بلکه در کنار قدرت معنایی و در کنار قدرت مادی و در برخی مواقع فراتر از یک قدرت مادی برای یک کنشگر در صحنه بین المللی، هیچ موضوعی به اندازه حقوق بشر این توان را ندارد که برای یک کنشگر جایگاه بیافریند مشروعیت خلق کند و یا مشروعیتش را نابود کند یا مقبولیتش را از بین برد.

وی توضیح داد: حقوق بشر در شرایط پس از جنگ سرد و یا جهان پساقطبی که همه برای قدرت بیشتر توان بیشتر و تاثیر بیشتر تلاش می کنند، نقشی بی مانند دارد و دکتر مهرپور تلاش کرد این نقش را با جامعه ما بیاموزد، نه فقط به دانشجویانش بلکه به تمام جامعه‌.

دکتر ظریف با اشاره به تلاش های استاد مهرپور در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی بیان کرد: اما یک نکته بالاتر برای ما به عنوان ایرانی که گذشته از اخلاق و مفاهیم مذهبی وجود دارد و مبنای قدرت ملی است این است که هیچ چیز در ایران به اندازه مردم، قدرت ملی نمی آفریند.

وی صحبت هایش را با این آیه شریفه ادامه داد: خداوند در آیه ای که درباره پیمان و پیمان شکنی است، می فرماید: وَ إِنْ یُریدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللَّهُ هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنین.‌ اگر ترسیدی پیمان شکنی کنند، آنان که بارها پیمان شکنی کردند، اگر تو پیغمبر بداخلاق بودی و اگر حقوق مردم را رعایت نکردی و با مردم مشورت نمی کردی، مردم از دور تو پراکنده می شدند. اگر ترسیدی به تو خیانت کنند، خدا برایت کافی است. او کسی است که تو را به وسیله نسل خود و ایمان به خدا و مردم هدایت کرد. رعایت حقوق این مردم بالاترین ارزش راهبردی برای کشوری مانند جمهوری اسلامی است.

دکتر ظریف با تاکید بر اهمیت جایگاه مردمی در هر امری گفت: اگر این مردم نباشند، ما هیچ هستیم و جایگاهی نداریم و دکتر مهرپور علی رغم همه فشارها و در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی یک تنه در کنار او ایستاد و یک تنه از همه حقوق مردم دفاع کرد دکتر مهرپور از تمامیت این نکته دفاع کرد. چون دفاع از حقوق ملت و مردم یعنی دفاع از ایران، دفاع از اسلام، دفاع از حاکمیت، دفاع از استقلال و بدون مردم ما هیچ هستیم. هیچ کس اندازه مهرپور که پای در فقه و حقوق داشت، این واقعیت را نفهمید و ما همواره مدیون او هستیم . خدا همیشه سایه او را بر سر ما مستدام بدارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا